Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1571
Eg skal lage kno3 kjemisk ved å blande ammoniumnitrat og kaliumklorid. Men kor lenge skal det frysest(slik at kno3 kan krystalliserast)? Eg legger det i frysen. Og kan det ligge i frysen i ca eit døgn uten at ammoniumkloridet (aq) fryser til is?
Vel. Egentlig så trenger du ikke flyse det. Så lenge du har en nokså konsentrert løsning ved ca 100*C og avlkjøler den så vil masse krystaller formes. Så heller du av og gjør det en gang til. men med din fremgangsmåte, prøv da vel! Herregud, la den tine opp igjen om hele greia blir til en blokk!
Sist endret av Pyrotecnican; 1. juni 2010 kl. 21:02.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jo kaldere væsken blir, des lavere er løsligheten, og mer salt vil krystalliseres.
Takker for svarene. Dei var til mykje hjelp Har dere noen tips for kva eg kan bruke vesken (som er til overs) til?
Sitat av Demolution guy Vis innlegg
Takker for svarene. Dei var til mykje hjelp Har dere noen tips for kva eg kan bruke vesken (som er til overs) til?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har den i fryseren så kok den litt til og avkjøl igjen. Kanskje får du litt til ut av løsningen. Hvis du har hatt den i fryseren, hell det i avløpet... Du har fått ut det du kan få...
hvor kan jeg skaffe kaliumklorid???
og hva koster det?
er det mulig å skaffe det uten å måtte kjøpe digre poser fra felleskjøpet??
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Kaliumklorid kan kjøpes i dagligvarebutikker med godt utvalg.
Kan fås i omtrent alle dagligvarbutikker blandet 50:50 med Natriumklorid.
Du får kjøpt noenlunde "ren" Kaliumklorid på Clas Olson som "fukt tiltrekker" for rom og skap. Det er to poser på omtrent 500g hver i en pakke til ca hundrelappen, kanskje to, om jeg ikke husker heelt gærli!

(Kan sjekke hva det står på pakka om nødvendig, men får bli siden, orker ikke gå ut i labben akkurat nå)
Sist endret av KulaKanon; 13. juni 2010 kl. 22:26.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Fuktslukere inneholder kalsiumklorid, ikke kaliumklorid. Du får kjøpt de bl.a. på Coop Obs, men jeg er ikke spesielt fornøyd med renhetsgraden...
Den fra Clas Olson, som jeg har, ér hvertfall Kaliumklorid----> KCl

Edit:

forgje post, Sorry, my bad! Bomberman har helt rett! Det var 50%Kalsiumklorid og 50% Magnesiumklorid på fuktslukeren min.
Kaliumkloriden som jeg var så brennsikker på det var, kommer fra KptNaturfag