Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1540
hei, poster min første post hær om noe som jeg ikke kunne finne serlig mye om andre steder på forumet; utvinning og rekrystallisering av stoffer som fex AN, hexamine o.s.v tenkte dette kunne være kjekt ettersom Am Nitra er tatt av markedet nå. fins jo fortsatt maange billige gjødselkilder til AN men det er dog ikke rent, og isposer koster rundt 70 kr kg. noen tanker rundt saken? når deg gjelder hexamine har jeg prøvd å rekrystallisere dette, men gjør det nok ikke rett. kan sikkert nevne en million andre stoffer det kunne være greit å vite hvordan man kan utvinne, men kaster den ballen til dere Selv om dette sikkert står mye om på vår alles kjære google kan det jo være greit å få høre om noen har funnet andre / bedre måter å gjøre disse tingene på

ps, hvis denne posten bryter noen forumregler, bare fjern den

yours truly SNIFFER :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og vite hvordan man renser noe er da veldig enkelt? Som Esbit: Hexamin bundet til harde klumper med fett. Knus og bland med vann, hexamin løses opp, men ikke fett, så sile det. Eller løse opp fettet, med f.eks aceton. Men et kan være vannskelig og få det helt rent. Vann er beste.

Men saken er at du bare bør kunne en smule for og rense noe.
Trådstarter
61 0
takk UP , kan nok ikke så alt for mye om dette nei, men hexamine var riktignok bare et av stoffene jeg nevnte. Noen ideer på hvordan man kan utvinne foreksempel AN? har løst opp hexamine tabletter i vann å silt det ut, men hexaminen er isåfall så fin at den også kommer igjennom filteret (kan nok stemme hvis det løser seg opp vann. Kan sikkert bare fordampe vannet, men har en stygg mistanke om at det kanskje inneholder andre ulumskheter :P det er ikke esbit jeg bruker, men hvis du mener at binderen ligger igjenn i filteret får jeg prøve dette.

Edit: AN ikke AP hehe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av SNIFFER Vis innlegg
takk UP , kan nok ikke så alt for mye om dette nei, men hexamine var riktignok bare et av stoffene jeg nevnte. Noen ideer på hvordan man kan utvinne foreksempel AN? har løst opp hexamine tabletter i vann å silt det ut, men hexaminen er isåfall så fin at den også kommer igjennom filteret (kan nok stemme hvis det løser seg opp vann. Kan sikkert bare fordampe vannet, men har en stygg mistanke om at det kanskje inneholder andre ulumskheter :P
Vis hele sitatet...
Jeg har fordampet hexamin-løsninger flere ganger (jeg bruker esbit). Gjør det i et godt ventilert rom, så skal det nok gå greit så lenge ikke du står med hodet rett over løsningen. Og utvinne AN? Fra gjødsel regner jeg med. Men hva slags gjødsel?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Må huske på rekrystalliserings teorien nå da. Stoffer med høy løselighet i varmt vann og lav løselighet i kaldt eller omvendt er det ideelle. Løsemiddelet treger ikke å være vann, men er oftest det som brukes. Du utnytter temperaturforskjellene og løser i så mye du kan når (f. eks) vannet er varmt og så kjøler det ned slik at det blir mindre som kan løses. Da feller krystaller ut. Her er noen greie tabeller på løselighet (soluble):

http://www.frogfot.com/tables.html
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, de tabellene er fine.
Jeg har også et tips til de som skal rekrystalisere AN-løsninger. Jeg husker godt da jeg skulle gjøre dette første gang. Jeg dro til den lokale fotballbanen og plukket opp noen brukte isposer og tok de med hjem. Jeg helte ut innholdet fra en pose i et begerglass og satt det på kokeplata. Det var en løsning med ca 300ml vann før jeg begynte å varme, og når jeg var ferdig var det en løsning med ca 140-150ml vann igjen. Jeg lot begerglasset stå en natt og når jeg kom tilbake dagen etter var det en stor klump AN i begerglasset som var nesten umulig å få ut. Nå gjør jeg det på den samme måten bortsett fra at når det bare er ca 140ml igjen, så heller jeg løsningen over i et syltetøyglass og lar den stå en natt. Dagen etter knuser jeg glasset forsiktig og pulveriserer AN'en i en morter. Dette høres kanskje tungvindt ut, men det funker som en drøm!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg bare lar det stå ett par døgn i ett beger i ett varmt sted. Da er det enkelt og knuse.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jeg har gjort det samme, men jeg tar det i en slik isboks, fordi da går det fortere
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
jeg har gjort det samme, men jeg tar det i en slik isboks, fordi da går det fortere
Vis hele sitatet...
Større overflate = Mere fordamping =kortere tid Funker nokk fint det