Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9047
God morgen! Leste i en utgave av Vi Menn at den heller kjente skapsprengeren Petter R. Hansen brukte en skjærebrenner beregnet for undervannsarbeide da han åpnet safer, pengeskap o.l. Noen som har peiling på hvor man kan få tak i slike? Er relativt grønn på skjærebrennere, så håpet kanskje at noen kunne hjelpe meg litt på vei. Hva slags gass bruker de som er beregnet på undervannsarbeide kontra de ''vanlige'' skjærebrennerne?

Takker for svar!
det han brukte var oxy-lanser det er en hul alu stav som det går oxygen gjennom den kan ikke slukke så lenge den har oxygen og den brenner under vann
Ahaa! Vt du hvor mange grader en slik brenner på? Og hvor kan man få tak i slike?

Takker for svar :-)
er ikke helt sikker men noe rundt 2800 grader. søk på google jeg vet at du ikke trenger noe tilatelse for den. men kan jeg spørre hva du skal bruke den til?
Er bare nyskjerrig, jeg :-) Artikkelen i Vi Menn annonserer at skjærebrenneren hadde en temp. på 5500 grader og ''smelter alt kjent materiale''. Metaller, går jeg utifra. Sikker på at det er samme skjærebrenner?

Takker for svar!
ja det er sikkert sant 2500så jeg nå var feil.. men alu brenner vel på en sånn temp ja.... husk google er din venn
takktakk! :-)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du kan ikke skjære alu, rustfritt, kobber og lignende med vanlig skjerebrenner..
Hør med Tess, dem selger en god del forskjellig gass-skjere utstyr.
jo det kan du... men kantene kan bli rare og hvis det er en plate kan den slå seg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
NEI, du kan IKKE skjere alu og rustfritt med en vanlig skjærebrenner!!
Men det finnes utstyr du kan bygge ut brennersettet med for å skjære rustfritt, men dette er veldig dyrt.
Til sånne materialer er det bedre med plasmaskjærer.
jeg går mekanisk og har gjort det med valig acetylen-oxy. den slo seg og kantene ble rare men det går
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vel da må du nestel lære meg det!
Har selv gått mekanisk skole, og jobbet flere år som sveiser/mekanikker.
Men vil slett ikke si att det er noe som funker.
Det er til sånne ting man har plasmabrenner!
vi brukte et spess munnstykke som gir extra trykk men ellers var det oxy-acetylen...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det du gjorde var å varme så mye att plata smelta..
Det er ikke skjæring!
nei det tok ca 5 sek å skjere 10 cm....
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ja, så sier vi det
Har du stått opp på feil hue eller Ignifer :P
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nei?





mangebokstaver
Reinert med beine !
griped's Avatar
aluminium har jo en smelte temperatur på 660 grader i følge wikipedia. Noen som er myye lavere enn for jern, så skjønner ikke helt hvorfor en skjærebrenner kan kutte jern men ikke aluminium. Aluminium leder jo varme mye bedre enn jern men..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En skjerebrenner "skjerer" og ikke bare armer opp og smelter materialet..
Materialet varmes, so oksyderes det i stor hastighet.
Siden alu ikke oksyderer kan det ikke skjæres.. det samme med rustfritt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
aluminium oksiderer jo
Virker bare litt irritabel
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg gidder ikke sitte her og diskutere om det går eller ikke.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Ignifer har helt rett.
Har brukt harris brenner (oxygen og propan) mye og man kan ikke skjære i alu eller rustfritt/syrefast. Du kan gjøre det til nøds, men da bare smelter du metallet og det tar fryktelig lang tid.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Endelig!
Det samme gjelder støpte metaller..
Støpestål, Støpejern, støpegods, o.l..
Sist endret av Ignifer; 22. mars 2011 kl. 22:24.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Og det er også helt riktig..
Kobber funker heller itte.

Men som det ble nevnt, Tess selger lansebrennere og de fleste andre typer brennere.
men det jeg sa om at det brenner tidligere er jo fordi i en oxylance bruker du alu som brennstoff.... du kjører oxygen gjennom et alu rør...
Agree med Xavi0n på denne.. Det kan smeltes men ikke skjæres uten utstyr..
vi har en skjærebrenner på skolen, den er nok mer enn 5000 grader og den smelter ALT .. LETT, men den er jo litt big-ass da..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vikZz Vis innlegg
vi har en skjærebrenner på skolen, den er nok mer enn 5000 grader og den smelter ALT .. LETT, men den er jo litt big-ass da..
Vis hele sitatet...
Skjærebrennere fungerer strengt tatt ikkje ved å ha høg temperatur - den er eit biprodukt. Dei fungerer ved at jern faktisk brenner ganske godt, og at det som er igjen langt ifra er like sterkt som jern, og dessuten ganske varmt, så det er lett å fjerne.

Forøvrig brenn ikkje acetylen og oksygen med meir enn omlag 3300°C. Men det er uansett oksygenet som faktisk skjer stålet. Acetylenen blir bare brukt for å varme det opp og få i gang reaksjonen.