Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4394
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hei!

Har en sak angående en person som er lite behjelpelig etter montering av xenonlys på vår bil. Vi ringte han vi viste solgte xenon-lys. Han var her og monterte dem, og regninga av jobben pluss lysene ble 1800. Virket helt til han dro, og har bare hatt problemer etter det. Vi måtte starte bilen flere ganger for å få lysene til å tenne. Etter hvert fikk vi ikke lys i det hele tatt på nærlys på venstre side.

Kontaktet personen på nytt flere ganger, men han tok aldri telefonen. Var på verksted idag, og det viste seg at sikringsboksen var ødelagt på grunn av denne monteringen av xenonlys. Regninga blir i underkant av 15000. Vi kontaktet selger og han sa at han ikke hadde noe med det å gjøre. Han mente det var feil på bilen fra før. Merkeverksted Volvo hadde flere slike ødeleggelser etter montering av xenonmonteringssett. Er forøvrig en Volvo XC70 det er snakk om.

Hva gjør vi?

Takk!
Sist endret av toffer125; 27. januar 2012 kl. 21:42.
Lite du kan gjøre tror jeg.
Ettermontering av Xeneon lys er ikke lov trur jeg, så tror dere har gått på en dyr smell

Beklager :S
Er det en privatperson eller et firma som stod for monteringen og settet?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Er det en privatperson eller et firma som stod for monteringen og settet?
Vis hele sitatet...
Privatperson, men vet ikke om han driver firma..
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Privatperson, men vet ikke om han driver firma..
Vis hele sitatet...
Da skal det dessverre mer enn flaks til. Du kan kjøre saken for Forbrukertvistutvalget, om du gidder. Usikker, men mulig du må gjennom Forbrukerrådet først.
Du må beise sjarken!
Har du kjøpt av hn er du buttfukked, jeg kjøpte xenon til mopeden av en fyr i oslo, sluttet og virke og tok med seg en del av elnettet, vurderte annmeldelse men da ble jeg åsså annmeld fordi xenon konvertering ikke er lov
kjedelig streiting
Er det en privatperson det er snakk om uten firma, så sliter du nok litt for å si det sånn. Om han setter seg helt på bakbeina så må du gjennom det sivile rettsapparatet noe som fort blir meget dyrt.

Som en over skriver så tar visst forbrukertvistutvalget saker mellom privatpersoner og, så da kan du jo slippe unna noe billigere.

Har han noen nettside eller så han selger fra?

Ellers så står det da ingen steder at xenon konvertering ikke er lov. Men lyktene skal tilfredstille noen krav som automatisk høydejustering.
Sist endret av legalize_it; 27. januar 2012 kl. 21:53.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Er det virkelig mulig at en mann kan komme og montere noe på vår bil, som vi har bestilt, som forårsaker en skade på bilen til 15000, uten at han er ansvarlig i det hele tatt?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er det en privatperson det er snakk om uten firma, så sliter du nok litt for å si det sånn. Om han setter seg helt på bakbeina så må du gjennom det sivile rettsapparatet noe som fort blir meget dyrt.

Som en over skriver så tar visst forbrukertvistutvalget saker mellom privatpersoner og, så da kan du jo slippe unna noe billigere.

Har han noen nettside eller så han selger fra?

Ellers så står det da ingen steder at xenon konvertering ikke er lov. Men lyktene skal tilfredstille noen krav som automatisk høydejustering.
Vis hele sitatet...
Forbrukertvistutvalget er gratis og en avgjørelse der er like mye verdt som en dom
Sist endret av Life Goes On; 27. januar 2012 kl. 21:56.
kjedelig streiting
Han er vel ansvarlig. Men fremdeles så var det du som lot han montere det på bilen uten å sjekke om han var kyndig nok. Ellers så er det jo bevisbyrden det står på her. Hadde det vært snakk om et firma hadde du hatt mange flere rettigheter og instanser som kunne hjulpet deg.

Men forbrukertvistutvalget kan være verdt å prøve. Ring dem/forbrukerrådet Asap!

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Forbrukertvistutvalget er gratis og en avgjørelse der er like mye verdt som en dom
Vis hele sitatet...
Ja jeg så det etterpå, men det er fremdeles en veldig lav rettinstans. Men det er helt klart verdt et forsøk for han.
Vel, du har betalt en kar for å montere ulovlige lys på bilen? Dette må du huske å ta med i forklaringen din til forbrukermyndighetene.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Vel, du har betalt en kar for å montere ulovlige lys på bilen? Dette må du huske å ta med i forklaringen din til forbrukermyndighetene.
Vis hele sitatet...
Forbrukertvistutvalget har overhodet ingenting med at han kjører med ulovlige lys. Men ja; det at de er ulovlig montert av en snuskete type gjør ikke saken bedre. Vil påpeke at det er ulovlig å levere en tjeneste som forårsaker at andre eiendeler blir ødelagt.
SÅ strengt er det ikke med lys Er ikke som å klage på heroin fordi du tok overdose - du kunne jo aldri trodd den var så sterk..
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Vel, du har betalt en kar for å montere ulovlige lys på bilen? Dette må du huske å ta med i forklaringen din til forbrukermyndighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ingen peiling på at det var ulovlig da han monterte det.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Jeg hadde ingen peiling på at det var ulovlig da han monterte det.
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe å si, det er din plikt å sette deg inn i hvilke lover og regler som gjelder.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Er det virkelig mulig at en mann kan komme og montere noe på vår bil, som vi har bestilt, som forårsaker en skade på bilen til 15000, uten at han er ansvarlig i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Ja, for det er du som er ansvarlig. Det er du som tar sjansen på at en privatperson klarer å montere lysene. Man kødder ikke med elektronikken til bil. Sorry, du har gått på en smell.
Er det virkelig ulovlig å montere lysene, eller er det ulovlig å bruke dem etter montering?
Sitat av Dice Vis innlegg
Er det virkelig ulovlig å montere lysene, eller er det ulovlig å bruke dem etter montering?
Vis hele sitatet...
Begge deler. Du har ikke lov å endre godkjente lykter. Det skal kun brukes samme type pære som bilen var levert med som ny. Hvis ikke må du bytte lykter + ta lysstilling + vise bilen hos trafikkstasjonen + få det skrevet inn i vognkort. Nå er jo Xc70 levert med xenon orginalt også, så det skulle ikke være noe problem.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Begge deler. Du har ikke lov å endre godkjente lykter. Det skal kun brukes samme type pære som bilen var levert med som ny. Hvis ikke må du bytte lykter + ta lysstilling + vise bilen hos trafikkstasjonen + få det skrevet inn i vognkort. Nå er jo Xc70 levert med xenon orginalt også, så det skulle ikke være noe problem.
Vis hele sitatet...

Det du sier er altså at å skifte til xenonlykter på min avskiltede Renault er forbudt ved lov? Hvordan er strafferammen?
Vel, du kan vel montere hva du vil på din avskiltede bil, siden du ikke har lov å kjøre den. Er kjøretøyforskriften som gjelder, og veitrafikkloven.. Er til for at ikke harrytasser kan gjøre hva dem vil med bilene sine..
Sitat av Jenkki Vis innlegg
Det du sier er altså at å skifte til xenonlykter på min avskiltede Renault er forbudt ved lov? Hvordan er strafferammen?
Vis hele sitatet...
Strafferammen er mangellapp--> visning--> er den godkjent så er det ikke noe prob hvis ikke så-->null skilter.
Blir man stoppet med Xenon så får man som regel mangellapp første gang, pga at politiet ikke syns at lovverket er klart nok, og at det heller ikke er så godt opplyst hvordan reglene rundt ettermontert xenon er.

Blir du tatt en gang til med ettermontert Xenon, så risikerer du et forelegg på 2.000 kr som er standardsats for feil ved lys.

Jeg har blitt stoppa en gang, med Xenon i både fjern og nær.
Måtte hive ut alt av Xenon, og dra på visning.
Etter 2 uker fant jeg ut at jeg ikke kunne drive å kjøre oppi skauen med så dritdårlige halogenlys, så jeg monterte xenon igjen i fjernlysa.
Er som å kjøre midt på lyse dagen, og seinest inatt slapp jeg og elgen unna med skrekken pga at jeg så elgen i god tid.
så jeg risikerer heller ei bot, framfor å kræsje med dyr, og se dårlig.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Blir man stoppet med Xenon så får man som regel mangellapp første gang, pga at politiet ikke syns at lovverket er klart nok, og at det heller ikke er så godt opplyst hvordan reglene rundt ettermontert xenon er.

Blir du tatt en gang til med ettermontert Xenon, så risikerer du et forelegg på 2.000 kr som er standardsats for feil ved lys.

Jeg har blitt stoppa en gang, med Xenon i både fjern og nær.
Måtte hive ut alt av Xenon, og dra på visning.
Etter 2 uker fant jeg ut at jeg ikke kunne drive å kjøre oppi skauen med så dritdårlige halogenlys, så jeg monterte xenon igjen i fjernlysa.
Er som å kjøre midt på lyse dagen, og seinest inatt slapp jeg og elgen unna med skrekken pga at jeg så elgen i god tid.
så jeg risikerer heller ei bot, framfor å kræsje med dyr, og se dårlig.
Vis hele sitatet...
Det er jo klart dette som er det mest fornuftige... Synd vi ikke har en stat som tar mer tak i slike målbo forskrifter...
Er litt usikker på hva du har gjort. Er det montert ekstra lykter på bilen din eller har du konvertert de orginale lysene om til xenon?
kjedelig streiting
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Jeg har blitt stoppa en gang, med Xenon i både fjern og nær.
Måtte hive ut alt av Xenon, og dra på visning.
Etter 2 uker fant jeg ut at jeg ikke kunne drive å kjøre oppi skauen med så dritdårlige halogenlys, så jeg monterte xenon igjen i fjernlysa.
Er som å kjøre midt på lyse dagen, og seinest inatt slapp jeg og elgen unna med skrekken pga at jeg så elgen i god tid.
så jeg risikerer heller ei bot, framfor å kræsje med dyr, og se dårlig.
Vis hele sitatet...
En ting er å ha det i fjernlysa, som uansett ikke skal brukes når det er noen biler som kan blendes. Men har en uorginale xenonlys i nærlysa uten riktig høydejustering så er det fort ganske så mange som blir blenda av lysa. Og slike fortjener å måtte røske dem ut igjen spør du meg.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
En ting er å ha det i fjernlysa, som uansett ikke skal brukes når det er noen biler som kan blendes. Men har en uorginale xenonlys i nærlysa uten riktig høydejustering så er det fort ganske så mange som blir blenda av lysa. Og slike fortjener å måtte røske dem ut igjen spør du meg.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at lysa var justert på bilverksted.
Godt mulig noen har blitt blenda, men isåfall har det ikke vært så ille siden jeg aldri har blitt blinka på.
Du har endret til noe ulovelig på din bil, du får ikke en dritt igjen på noen som helst erstatning verken gjennom retten eller forbrukertvist utvalget.
Blir som å gå til politiet og klage fordi du kjøpte dårlig hasj av en fyr og true med mat tilsynet. Eller saksøke selgern i etterkant fordi du fikk kreft.
Det funker ikke på den måten du plikter også og sette deg inn i risikoen ved montering av xenon lys.....