Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3839
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La meg starte med å si følgende før det muligens sporer av og blir ett diskusjonstema. Ikke under noen omstendigheter er jeg positiv til at dyr skal få rusmidler av ett menneske, da rusmidler handler om samtykke, og dyr har ikke samtykkekompetanse. Så nei, jeg spør ikke ett "kamuflert spørsmål" for om det er trygt å mate bikkja si med noe.

For en uke siden hadde ei veninne av meg laget seg iskrem som hun hadde lagt oppi brukte cannabis rester fra vaporizeren sin som hun hadde samlet på en stund. I ett ubevoktet øyeblikk hadde hunden hennes snust seg frem til isen og slurpet den i seg.

Nå gikk dette tilsynelatende bra, hun var på tampen til å dra rett til dyrlegen, men avventer og såg an situasjonen.

men generelt grunnlag: hvor potensielt farlig er dette for dyr? Jeg har hørt at THC på en måte er som tungmetaller for ett dyr, da de mangler enzymer for å bryte thcen ned og få det ut av kroppen igjen. Akkuat som at du skal aldri gi menneskelige medisiner til dyr, da dette er som gift for dem da de ikke har enzymene.

Om noen vet skadeomfanget på hund og katt om de får THC i seg?
Igjen: nei, jeg spør ikke av ondsinnede baktanker, jeg vil bare vite.
Jeg vet at hunder tåler thc ganske bra fordi jeg har lest så utrolig mange tråder som omhandler dette som senere er blitt oppdatert. Det er nok forskjellig ifra art til art, og dyr innad i arten, hvordan de reagerer på thc.
Uten å skeie for mye ut av tråden, så vet jeg CBD visstnok skal være kjempebra for dyr med angst og lignende symptomer.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bra, så det er ikke noen fare for skade/senskader sånn sett da.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet om en kar som hadde en katt som nærmest levde av "bøtte-vann". Og han var av den typen som røyker dag inn og dag ut, og aldri bytter ut vannet eller flaska. Går bra med katta den dag i dag, flere år etter.
Bruker CBD på hunden min den dag idag.

Han fikk engang i seg en skremmende stor bønne brunt en gang i tiden, fordi han er en glupsk jævel som spiser det han kommer over og jeg var uforsiktig og mista no flis på gulvet.

Jeg blei litt stressa, men han tok det ganske pent og sov ganske godt den dagen og kvelden. Fikk litt ekstra med mat men det gjorde liten forskjell. Fysisk blei han kanskje bare litt løs i magen dagen derpå, bortsett fra det så gikk det tilsynelatende fint.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bikkja, mellomliten robust rase, slukte en 1,5 en gang. Det gikk heldigvis bra men vi trodde faktisk den kom til å dø og var på nippet til å dra til veterinæren. Når hasjen kicka inn satt den hypnotisert og fjern og "gynga" fordi den var for stein til å holde seg stødig, og skalv av forvirrelse fordi den ikke skjønte hva som skjedde selv stakkar. Skyhøy puls, varm. Den sovna til slutt og dama og jeg sov på skift den natta for at en av oss kunne følge med på pulsen dens hvert sekund. Ingen av oss røyka selv den dagen så vi var ikke paranoide, var seriøst så skummel reaksjon at vi var redd bikkja ville dø eller aldri bli seg selv igjen og jeg får helt vondt nå av å huske tilbake på det. Den hadde det ikke noe kult og hver gang i ettertid når vi skulle røyke og tok fram en noll så løp bikkja på soverommet og ville ikke ha noe med det å gjøre igjen......
Det finnes noen tråder her på forumet som omhander dette, og der er det en del argumenter for at det kan være farlig for hunder. Altså å innta hasj.
Alle virvel og virvelløse skapninger har endocannabinoid system som gjør at de har cb1 og cb2 reseptorer ...
De har altså muligheter til å bli stein
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Alle virvel og virvelløse skapninger har endocannabinoid system som gjør at de har cb1 og cb2 reseptorer ...
De har altså muligheter til å bli stein
Vis hele sitatet...
Det alene er et svært godt argument for å passe på at de ikke får i seg hasj. Noen ganger må dyr dopes ned hos dyrlegen, men de liker det generelt ikke: De har plutselig ikke den samme kontrollen over kroppen og hodet som de vanligvis har, og de er ikke i stand til å forstå hvorfor det er slik. Noen ganger er det et nødvendig onde og man må bare gjøre det beste ut av det, men det er ikke noe man tillater at skjer med dyrene uten en veldig god grunn.

Etter mitt syn skal man være svært tilbakeholden med å gi stoffer som endrer sinnstilstanden til en mottaker som hverken kan samtykke eller håndtere sanseinntrykkene som voksne mennesker.

Går det bra? Sikkert. Bikkjer er robuste skapninger. Det gjør det imidlertid ikke riktig. Det er ingenting søtt eller morsomt med rusa kjæledyr, virale youtubevideoer til tross. Man sørger for at småbarn ikke får i seg klorin, medisiner, rusmidler eller andre farlige ting man har i hus, og det burde selvfølgelig gjelde eventuelle firbente beboere også.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. mars 2019 kl. 23:19.
Har opplevd ei bikkje som fikk i seg relativt mye bønne i det at en jeg kjente røyka innvendig og lukka ikke opp noen dører eller vinduer over en god periode. Det var bønne i lufta som bare det. Skal være sagt at det ikke var ment for å gjøre bikkja stein, mer bare generell sløvhet og ikke tenkte over det.

Merka at bikkja blei mye mer kosete, sløva litt rundt, og grynta seg til en dyp søvn. Gikk tilsynelatende veldig bra, men definitivt noe man ikke skal gjøre.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det alene er et svært godt argument for å passe på at de ikke får i seg hasj. Noen ganger må dyr dopes ned hos dyrlegen, men de liker det generelt ikke: De har plutselig ikke den samme kontrollen over kroppen og hodet som de vanligvis har, og de er ikke i stand til å forstå hvorfor det er slik. Noen ganger er det et nødvendig onde og man må bare gjøre det beste ut av det, men det er ikke noe man tillater at skjer med dyrene uten en veldig god grunn.

Etter mitt syn skal man være svært tilbakeholden med å gi stoffer som endrer sinnstilstanden til en mottaker som hverken kan samtykke eller håndtere sanseinntrykkene som voksne mennesker.

Går det bra? Sikkert. Bikkjer er robuste skapninger. Det gjør det imidlertid ikke riktig. Det er ingenting søtt eller morsomt med rusa kjæledyr, virale youtubevideoer til tross. Man sørger for at småbarn ikke får i seg klorin, medisiner, rusmidler eller andre farlige ting man har i hus, og det burde selvfølgelig gjelde eventuelle firbente beboere også.
Vis hele sitatet...
Jeg dveler ikke ved utgangspunktet ditt om at det er feil å aktivt dope kjæledyr.

Når det er sagt, driver ikke katter å frivillig ruser seg på "catnip" (kattemynte)? Jeg mener også å ha hørt om noen hjortedyr oppsøker regelmessig en spesiell busk med bær på seg som gjør hjortedyrene ruset. Jeg har hørt om flere eksempler der dyr aktivt og frivillig ruser seg.

Jeg vet ikke om disse historiene stemmer da. Men det er jo bevist at enkelte dyr har sex bare fordi det er digg og gøy (her er vel bonobo-apene et glimrende eksempel), så en slutning man fort kan foreta er jo at det ikke er usannsynlig at dyr også ruser seg fordi det er digg og gøy.

Som sagt så vet jeg fint lite om dette temaet så det er meget mulig jeg tar feil. Kanskje noen med peiling kan belyse temaet litt?
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke under noen omstendigheter er jeg positiv til at dyr skal få rusmidler av ett menneske, da rusmidler handler om samtykke, og dyr har ikke samtykkekompetanse.
Vis hele sitatet...
Kanskje litt offtopic. Men da lurer jeg virkelig på hvorfor mennesker fortsatt dreper og utnytter dyr for mat, bruker dyr til forsøk, transport osv.

Tviler på at dyrene ville samtykket til dette om dem kunne snakket.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Dyr kan ikke samtykke, og har hørt at cannabis er giftig for hunder og katter. Heller bedre å gi dyr medisiner som legen forskriver og holde seg til det. Vet ikke alt for mye om dette da, så mulig jeg tar feil. Pek meg gjerne ut
Sitat av Tommsern92 Vis innlegg
Uten å skeie for mye ut av tråden, så vet jeg CBD visstnok skal være kjempebra for dyr med angst og lignende symptomer.
Vis hele sitatet...
Har du seriøse studier, som understøtter dette? Eller er det bare noens synsing? Mere kommer nederst.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
Alle virvel og virvelløse skapninger har endocannabinoid system som gjør at de har cb1 og cb2 reseptorer ...
De har altså muligheter til å bli stein
Vis hele sitatet...
Jo, noe som egentlig bare beviser evolusjonsteorien. Men en haug med virvel- og virvelløse skapninger har også enzymet acetylcholinesterase, som bryter ned nevrotransmitteren acetylcholin også. Det er dette enzymet nervegass og en del sprøytemiddler (der de fleste nå er forbudt i Norge) angriper. Skal en gi dette til diverse dyr for det? Ser du? Ditt argument har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Men jeg kommer med et mer grunnleggende svar nedenfor.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet om en kar som hadde en katt som nærmest levde av "bøtte-vann". Og han var av den typen som røyker dag inn og dag ut, og aldri bytter ut vannet eller flaska. Går bra med katta den dag i dag, flere år etter.
Vis hele sitatet...
Etter min mening, så burde aldri denne fyren hatt dyr i det hele tatt.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Når det er sagt, driver ikke katter å frivillig ruser seg på "catnip" (kattemynte)?
Vis hele sitatet...
Jo katter er glad i kattemynte, men jeg er ikke så sikker på at det er i rusøyemed.
Men hvorfor ikke bruke det norske navet utenfor parantes, og heller det engelske i parantes? Hvis det norske skal være i parantes, så er det vitenskapelige navnet Nepeta cataria som bør være utenom og i kursiv. Nok om det.
Kattemynte inneholder en rekke terpener (da i hovedsak monoterpener) og andre grupper med aromastoffer. Noen terpener er f.eks. felles med peppermynte (de er tross alt i samme familie). En av disse nepetalakton har spesielt tiltrekning på kattedyr. Men dette gjelder også andre planter, bl.a. veden til tatarleddved (som også har nepetalakton) og legevendelrot, som har andre stoffer bl.a. aktinidin. Altså dette gjelder så og si alle kattedyr, men bl.a. løver har en sterkere reaksjon enn huskatt. Men det ellers bare Det er fordi det trigger en feromonreseptor hos katter, som dem bruker til kommunikasjon seg imellom. Men det gjelder ikke alle individer, men 67-80 % av individene hos huskatt. Men tallene varierer hos forskjellige arter.
Mye tyder på, at nepetalakon trigger noen ferromoner, som trigger kosing. Dette er jo et vanlig tegn på kos hos katter, at dem stanger med ansiktet sitt mot motpartens, slikker motparten og kanskje legger seg i fanget og gnur ryggen i fanget. Iallfall har jeg opplevd disse tingene mange ganger med min pus under kos. Men med kattemynta blir de ballefjerne i noen minutter i tillegg. Tror ikke det er den "ballefjern"-virkningen de er ute etter i det hele tatt. altså.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg mener også å ha hørt om noen hjortedyr oppsøker regelmessig en spesiell busk med bær på seg som gjør hjortedyrene ruset. Jeg har hørt om flere eksempler der dyr aktivt og frivillig ruser seg.
Vis hele sitatet...
Dett må du gjerne komme med eksempler på. Det som kommer nærmest i Norge er vel kanskje rogn? Altså at bærene kan blir overmodne og gjære. Men det er også et argument mot dette, da et kjent konserveringsmiddel kommer nettopp fra rogn og/eller fra andre arter i samme slekt. Du har sikkert sett, at noen matvarer inneholder kaliumsorbat. Dette er kaliumsaltet av sorbinsyre. Hvor har sorbinsyre sitt navn ifra? Jo, bl.a. Sorbus aucuparia eller rogn på norsk. Du har også søtningsstoffet og sukkeralkoholen sorbitol. Men poenget er, at sorbinsyre skulle forhindre gjæring i rognebær. Slik som naturlig innhold av benzosyre hindrer tyttebær og multe i å gjære og mugne.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg vet ikke om disse historiene stemmer da. Men det er jo bevist at enkelte dyr har sex bare fordi det er digg og gøy (her er vel bonobo-apene et glimrende eksempel), så en slutning man fort kan foreta er jo at det ikke er usannsynlig at dyr også ruser seg fordi det er digg og gøy.
Vis hele sitatet...
Bonoboapene må stilles i en annen klasse, de har tross alt en mye mere utviklet hjerne. Men etter det jeg vet, så er det gjæret frukt eller alkohol de ruser seg på. Det er vist en del dyr, som kan gjøre dette. Men hvor mange av dem, som vil det frivillig? Det aner jeg ikke. Men flere særlig blant de mest intelligente dyrene, ruser seg nok bevisst. Men å si at pus ruser seg på kattemynte, mener jeg er å dra den for langt.



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje litt offtopic. Men da lurer jeg virkelig på hvorfor mennesker fortsatt dreper og utnytter dyr for mat, bruker dyr til forsøk, transport osv.

Tviler på at dyrene ville samtykket til dette om dem kunne snakket.
Vis hele sitatet...
For det første, så har det at noen spiser andre organismer vært en bærebjelke innen økologien og evolusjonen iallfall i de siste 500-600 millioner år (fra det virkelig begynte å komme flercellede organismer på jorda). Men det har nok også vært vanlig praksis å spise andre lenge før dette. Det har vært liv på jorda i omtrent 4 milliarder år. Så hvis ingen hadde spist andre, så hadde bl.a. ikke du vært her...
Ellers så kanskje du bruker medisiner når du er syk? Eller har mottatt kirurgisk hjelp? Dette er jo først testet på dyr. Det samme blir diverse toksiner bl.a. brukt innen skadebekjempelse. Jeg vil påstå, at uten dyreforsøk så hadde mye innen medisin og mye annet fortsatt vært på steinaldernivå. Altså du kan takke de forsøkene, for at du er til. Men mitt poeng er, at det kan forsvares å skade/drepe andre når en tenker ernæring eller jakt på kunnskap. Dette er kunnskap, som alle nyter godt av i det daglige liv! Men "å fôre bikkja med narko", gir liksom ingen kunnskap eller brød på bordet. Hvis en da ser bort ifra kriminelle miljøer. Men det er kanskje slike miljøer du vil ha?
Men hvis du vil bo i Norge, og ikke skade dyr. Så er det vel bare noen frø og røtter du kan leve av. Hvor lenge tror du, at du hadde overlevd? Jeg tror det hadde vært over ganske fort den første vinteren i forsøket.. Men du skal ha for forsøket.


Så tilbake til dyr og sthttps://no.wikipedia.org/wiki/Vom_(anatomi)offer. Jeg støtter selvsagt Myoxos velformulerte svar! Jeg vil heller prøve å tilføre litt "hvorfor".
Alle dyr med mennesket inkludert bruker en gruppe proteiner med navn cytokrom P450, til å bryte ned fremmede og potensielt skadelige stoffer i bl.a. planter, men også medisiner og mye annet. Dette er mange forskjellige proteiner eller enzymer om du vil. Der det er ofte veldig stor variasjon mellom dyrearter, men det kan også være overraskende stor variasjon mellom (grupper av) individer av samme art. Bare for å illustrere: Det er vel ingen mennesker, som sliter av en plate sjokolade. Hvis dem da ikke har diabetes. Sjokolade inneholder ganske mye koffein og teobromin, men også en rekke andre stoffer bl.a. flavanoider. Disse mengdene av disse stoffene er noe mennesker takler helt fint, til og med barn. Men en hund, blir veldig dårlig av en slik mengde koffein og teobromin. Hundene har en helt annen komposisjon av P450 proteinene. Det samme gjelder en halv Paracet. Et barn takler det noen lunde greit, men en hund vil kanskje dø. Det er også mennesker, som helt hyper eller kanskje blir syke av en kopp kaffe, men andre kan bøtte ned på mengder uten å merke noe. Dette er individuelle forskjeller av P450. Et eksempel på individgrupper, er f.eks. syndromet at enkelte i Østen rødmer av alkohol, og takler alkohol heller dårlig. Dette er ikke helt uvanlig i Østen, men veldig uvanlig i Vesten. P450 som er svaret her også.

Men så til poenget. Dette er ikke noe jeg har sett direkte data på, men heller et mønster jeg har dannet av mange års lesing om forskjellige stoffer i planter. Sammen med en del tenking.
Mønsteret jeg har fått med meg er omtrent slik: Altså som en tommelfingerregel:
-Dyr som er rene planteetere har ofte bedre enzymatisk (P450 om du vil) nedbryting av diverse skadelige stoffer. Sammen med at drøvtyggere har også en haug med bakterier og andre mikrober i vomma, som også kan bryte ned mye av diverse stoffer.
-Så har du dyr, som er altetere. Rotter, mus, bjørn og oss. Som er utviklet et kosthold bestående av planter og kjøtt. Her er P450 generelt sett ikke så bra som hos rene planteetere.
-Deretter har du kjøttetere. Som kan deles i undergrupper igjen. Du har kjøttetere, som også kan leve på en del plantekost. Men også kjøttetere som ikke kan leve på normal plantekost. Dyr i hundefamilien kan leve på mye plantekost. Rødreven er faktisk så god på dette, at jeg var usikker på om jeg skulle plassere den blant altetere eller ikke. Men rev og ulv kan gå og beite diverse bær. Dyr i hundefamilien har også reseptorer på tunga, til å føle smaken søt. Noe som kattedyr ikke har. Altså en kan si, at kattedyr har tatt nivået rovdyr enda et skritt lenger.

I denne listen, så er min tanke, at den generelle evnen til å tåle diverse stoffer er synkende. Altså stoffer du tåler helt fint uten symptomer, kan kverke bikkja eller katta. Slik som løk inneholder svovelholdige stoffer. Vi takler dem relativt bra, med en del økt fjerting. Bikkja eller katten kan få alvorlige nyreproblemer av disse stoffene.

Et stoff i noen smertelindrende medisiner (diklorfanak som bl.a. er i Voltarol (kalium diklorfanak) og Voltaren (natrium diklorfanak)) har lagd en økologisk katastrofe i India. Der diklorfanak er brukt på de hellige kuene. Men det har jo vært gribbene, som har spist de hellige kuene etter de har dødd. Det viste seg, at gribbenes nyrer tåler diklorfanak veldig dårlig. Dem har så og si vært på randen av utryddelse på grunn av dette. Men dette har også økt tilgangen på kadaver noe voldsomt. Noe villhundene har utnyttet. Men på grunn av eksplosjon av villhundpopulasjonen, så har den fryktede sykdommen rabies økt markant. Sammen med at de delvis tamme villhundene har lokke leopard inn i bebygde strøk. En "liten kattepus" som en leopard er, tar et barn ganske lett. Noe som også har skjedd. Så har det vært raseriutbrudd om leopard også.
Men mennesker og kuer takler diklorfanaken tålelig bra. Men ikke fugler.

Poenget er, at en skal være ytterst forsiktig med å gi et dyr ei plante eller et stoff, selv om du selv tåler dette på en ok måte. Det er på ingen måte ok å ruse sitt kjæledyr. Med oksytokin og endorfin som selvsagt aksepterbare unntak (kos, stell og kjærlighet)!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Svar på et gammalt innlegg, men kom til å tenke på når hunden min kom voer et stykke brownie og tygde i seg. Ca 0.3g i hver stykke, men jeg var mest redd for virkningen av sjokoladen enn selve THC'en.
Hunden, som vanligvis kunne være litt nervøs av seg, ble veldig avslappa og mer kosete enn vanlig, litt mindre aktiv og voktende når vi gikk tur samme kvelden.
Etter det hendte det et par ganger at hunden fikk en liten bit canna-smør mens jeg tok meg en brownie, så lå vi der og daffa på sofaen med fyr i peisen og en film.
Merka også at hunden ble mer oppmerksom på om jeg mekka en joint, som om den kjente igjen lukta.
Endte med at hunden krita hasj for over 5 papp hos naboen uten min viten - noe jeg fikk rydde opp i senere. (Ok det siste der var oppspinn).
Både hund og jeg lever i beste velgående ennå - dette er et par år siden.
Anonym bruker
"Snill Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en papegøye som fikk blåst litt weed rett på seg ved et uhell når vi satt ute på verandaen. Den ble dritskækk, og likte det ikke. Var vondt å se på, men det gikk over til slutt. Hadde en kompis før i tiden som hadde en katt. Hver gang vi fyrte opp en jo på rommet hans, så kom katten og begynte å skrape på døra helt til den ble sluppet inn og hoppet opp i fanget til vedkommende som hadde jonern på tidspunktet. Var helt tydelig at den ville at man skulle blåse røyk på den, og når man gjorde det så la den seg ned i sofaen og chilla som fy! :P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har en papegøye som fikk blåst litt weed rett på seg ved et uhell når vi satt ute på verandaen. Den ble dritskækk, og likte det ikke. Var vondt å se på, men det gikk over til slutt. Hadde en kompis før i tiden som hadde en katt. Hver gang vi fyrte opp en jo på rommet hans, så kom katten og begynte å skrape på døra helt til den ble sluppet inn og hoppet opp i fanget til vedkommende som hadde jonern på tidspunktet. Var helt tydelig at den ville at man skulle blåse røyk på den, og når man gjorde det så la den seg ned i sofaen og chilla som fy! :P
Vis hele sitatet...
Husker dette var et fenomen i Amsterdam også på coffeshops, ofte det var en katt som lå i vinduet eller sofaen og chilla
Sitat av Tommsern92 Vis innlegg
Husker dette var et fenomen i Amsterdam også på coffeshops, ofte det var en katt som lå i vinduet eller sofaen og chilla
Vis hele sitatet...
Har sett dette jeg også. Virker som hunder og katter er tilhengere av det
Siden det ble nevnt at noen dyr ruser seg bevisst, og noen ba om eksempler. Jeg snublet over denne just nu.

Jeg er forferdelige til og Quote fra mobil når det er mange quotes inni Quoten, men svaret er til aluminiumfluorid. Og nei jeg støtter ikke å gi narkotika/rusmidler til dyr.


https://youtu.be/0h_PjnhSvd4
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner til en katt som ble evig klikka i huet etter å ha spist en grammer. Men bikkja til en kompis, valp til og med, åt en grammer fra gulvet en gang. Det var ikke no hyggelig syn for den ble sinnsykt stein og skjønte ikke en dritt av hva som skjedde. Vi fikk panikk og trodde den kom til å dø, satt der å skalv og gynga og rant fra øya, skyhøy puls. Vi holdt på å ringe dyreakutten men fikk noia av det hele. Endte med at vi satt våken hele natta å passa på at bikkja pusta, der den lå som en stakkars sammenkrølla ball å "grønna over" på bønne. Det gikk heldigvis bra men den var pjusk dagen etter også, og løp å gjemte seg i kleshaugen på badet hver gang noen fyra opp hasj i stua der i etterkant. Etter detta har jeg blitt veldig streng på å ikke ha dyr i samme rom som fyrings, ikke bare pga ulykker hvor de kan spise og få det i seg men tenk på at de har en helt annen lungekapasitet enn oss også, og kan ikke regulere rusen etter hva de tåler, sånn som vi kan.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg dveler ikke ved utgangspunktet ditt om at det er feil å aktivt dope kjæledyr.

Når det er sagt, driver ikke katter å frivillig ruser seg på "catnip" (kattemynte)? Jeg mener også å ha hørt om noen hjortedyr oppsøker regelmessig en spesiell busk med bær på seg som gjør hjortedyrene ruset. Jeg har hørt om flere eksempler der dyr aktivt og frivillig ruser seg.
Vis hele sitatet...

Har hørt at dyr som går på beite tar godt for seg når fleinsoppen vokser, og de reagerer visstnok på godsakene for selv gamle dyr blir spretne og lekne.

Jeg er ikke bonde så vet ikke om det stemmer.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje litt offtopic. Men da lurer jeg virkelig på hvorfor mennesker fortsatt dreper og utnytter dyr for mat, bruker dyr til forsøk, transport osv.

Tviler på at dyrene ville samtykket til dette om dem kunne snakket.
Vis hele sitatet...

Hvorfor? Kultur, tradisjon, enkel tilgang på proteiner og mineraler. Smaker godt og har så mange bruksområder. Mat, måltidet, kjøtt på grill. Slik har det vært i flere tusen år. I og for seg ikke et argument for å fortsette å spise kjøtt, men det er nok en god forklaring på hvorfor.

Personlig spiser jeg kjøtt fordi jeg digger smaken, går det flere dager uten kjøtt feks på sommerstid med fersk makrell i overflod så blir jeg beint ut kjøtt-sulten. Og for å dekke det suget så duger det ikke med grønnsaker, fisk, sjømat eller planter og frukt.
Sist endret av random67489; 3. juli 2019 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hm lurer på om det er annerledes med edibles som har thc istedenfor om de spiser hasj som har thca