Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7660
Heisann!

Kom over en nyhet i Usa, hvor det hadde blitt mer og mer normalt at folk solgte sine egne kroppsdeler av craigslist. Det var også nylig en person som nettopp hadde kjøpt en nyre til 750.000$ fra en ung kvinne.

Usa er og vil alltid være Usa, men jeg ble litt nysgjerrig på om det finnes noe sånt i Norge. Meg bekjent så skal vel kroppsdelene doneres bort, også får førstemann på lista den.

Jeg vet at det er ulovlig å selge organer fra avdøde, men er det noe regelverk om man selger sine egne mens man lever?
Sist endret av feltrasjon; 29. november 2012 kl. 01:55.
Uten at jeg har et lovverk å henvise til, så er det i Norge forbudt å selge sine egne organer - uansett om man er død eller levende.
Alt skal gå gjennom det offisielle medisinske systemet.

Du kan lese litt mer om salg av organer her: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8102232
Sist endret av s1gh; 29. november 2012 kl. 02:03.
Nesten litt synd at det ikke er lov. Hadde vært en fin måte å skaffe egenkapital i disse dager.
Lever: 920.000,-
Nyre: 1.450.000,-


Jeg vet at alt skal gå gjennom systemet, men man kan jo feks. donere bort lever og nyre til familie eller venner. Det må jo på et eller annet vis finnes et marked for det i Norge.
Du trenger ingen egenkapital hvis du donerer vekk leveren din, for å si det sånn.
Hva med å gjøre en avtale? Donere bort organene dine til noen som vil donere penger tilbake til deg? Eller får man ikke bestemme hvem som kan få organene dine på lovlig vis?

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du trenger ingen egenkapital hvis du donerer vekk leveren din, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Man donerer ikke bort hele leveren, men del av den.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du trenger ingen egenkapital hvis du donerer vekk leveren din, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Man donerer vekk en del av den, så vokser den ut igjen. Leveren er det eneste organet som kan helbrede seg selv til full størrelse igjen, så det kunne jo ha vært god butikk
▼ ... flere år senere ... ▼
så finnes det noe mulighet for å selge sine organer ?
ett hvitt marked et sted i verden ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av rottendream Vis innlegg
så finnes det noe mulighet for å selge sine organer ?
ett hvitt marked et sted i verden ?
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp fordi det er en desperat handling utført av folk uten noe særlig fremtidsvisjoner at et slikt lovlig marked ikke eksisterer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For ikke å snakke om "potensialet" til kriminelle som da vil kunne tvinge folk til slike handlinger.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Nesten litt synd at det ikke er lov. Hadde vært en fin måte å skaffe egenkapital i disse dager.
Lever: 920.000,-
Nyre: 1.450.000,-


Jeg vet at alt skal gå gjennom systemet, men man kan jo feks. donere bort lever og nyre til familie eller venner. Det må jo på et eller annet vis finnes et marked for det i Norge.
Vis hele sitatet...
Om man tenker litt utenfor boksen, så kunne man sikkert ha dratt til USA og solgt nyra si, tror ikke det skal være et problem.
Om noen i familien din trenger en nyre transplantasjon for å overleve, så kunne sykehuset sikkert ha arrangert det.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Uten at jeg har et lovverk å henvise til, så er det i Norge forbudt å selge sine egne organer - uansett om man er død eller levende.
Alt skal gå gjennom det offisielle medisinske systemet.

Du kan lese litt mer om salg av organer her: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8102232
Vis hele sitatet...
Forbudet er å finne i transplantasjonslova § 20, som forbyr "alle handlingar som har til hensikt å oppnå økonomisk vinning som følgje av donasjon av organ". Det samme følger uansett av Europarådets biomedisinkonvensjon art. 21, som Norge er bundet av.

Sitat av Mexxy Vis innlegg
Hva med å gjøre en avtale? Donere bort organene dine til noen som vil donere penger tilbake til deg? Eller får man ikke bestemme hvem som kan få organene dine på lovlig vis?
Vis hele sitatet...
Dette vil rammes av ovennevnte bestemmelser etter deres ordlyd, og er like fullt ut forbudt.