Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8486
Master debater
Dekilaz's Avatar
Beklager kjip post, men jeg synes at det er ganske irriterende at folk konsekvent deler opp sammensatte ord.

Derfor:
Husk at de aller fleste sammensatte ordene skrives som ETT ord, og at man til nød kan bruke bindestrek!
Jeg er faktisk enig, dette er veldig viktig å få med seg, synes jeg. Har irritert meg litt over dette. Godt mulig denne blir trasha, men...
Skjønner ikke helt at dette er noe problem jeg, jeg skriver sammensatte ord som oftest i to ord eller med bindestrek fordi det blir lettere å lese. Driter i hva andre gjør der, bare man ikke skriver SMS så går det greit
Heh! Visste ikke at det var folk i Oslo som faktisk kunne å skrive annet enn fjortis- og sms-språk da.. lissom bare det jeg ville si allså atte bare det ja...
SMS språk er ganske irriterende. Liker fulle setninger
dekilaz: d klagr ltfor mye :P:P
j syns sms-sprk r qlt egentlig. går mye fortere å skrive iksant! lr hva syns dere ??
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trådstarter
Var vel ikke helt sms-språk jeg snakket om, men bruken av sammensatte ord.
Huff, norske barn kan ikke skrive uansett. Blame the democracy. Evt. skift nasjonalspråk til engelsk, ett langt mer fornuftig språk
teh bleh. norsk er nå engang språket vårt, og det faktum at folk ikke kan skrive er ... dumt.

og det er faktisk irriterende å lese dårlig norsk, chnes.

oppdelte ord som ikke skal være oppdelte ødelegger flyten, man stopper opp osv.
Det er ingen grunn til at folk ikke skal kunne skrive noenlunde korrekt norsk når de er ferdige med grunnskolen. Jeg tror det er rett og slett fordi folk ikke gidder. Kanskje fordi det "bare er IRC/forum/SMS" eller rett og slett fordi det ikke er en skolestil. Jeg skulle likt å sett skolestilene til noen av de som alltid slurver med skrivingen sin.

Det med orddeling går jo så automatisk at det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det korrekt når du skriver fort også. Jeg fikk G i norsk på ungdomsskolen og 2 på videregående, men jeg vet da iallfall når man skal dere ord. De eneste gangene jeg bruker feil orddeling er hvis jeg er ekstremt trøtt eller når ordlista på mobilen ikke inneholder de sammensatte ordene.

Denne trenden med å dele ord kommer vel, som noen har antydet her, fra engelsk. Det er greit at folk lærer seg bedre og bedre engelsk, men det trenger da ikke gå på bekostning av norsken.
Opprinnelig postet av chnes
Skjønner ikke helt at dette er noe problem jeg, jeg skriver sammensatte ord som oftest i to ord eller med bindestrek fordi det blir lettere å lese. Driter i hva andre gjør der, bare man ikke skriver SMS så går det greit
Vis hele sitatet...
Synes du at sammen satte ord gjør språket ditt lettere, med binde strek og det hele?

Det var en relativt tynn unskyldning for dårlig norsk spør du meg. I mange tilfeller får setningen(e) en helt annen betydning også når man ikke klarer dele ordene riktig.

Gå til http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ og velg "Orddelingstoppen" i menyen. Synes du noen av disse eksemplene virket lettere å lese og forstå enn om de hadde vært skrevet korrekt?
Er enig at det var en del rare ord der, men det er noen ord det blir naturlig og dele opp. Jeg sier ikke at jeg har rett, jeg ytrer bare min mening om saken, og jeg foretrekker at _noen_ ord deles opp, spesiel de som blir lange sammensatt.
Jeg Skjø nner prob lemet :P
Opprinnelig postet av chnes
Er enig at det var en del rare ord der, men det er noen ord det blir naturlig og dele opp. Jeg sier ikke at jeg har rett, jeg ytrer bare min mening om saken, og jeg foretrekker at _noen_ ord deles opp, spesiel de som blir lange sammensatt.
Vis hele sitatet...
De fleste ord er enklere å lese om de ikke er delt opp. Blir så unaturlig å lese hvis alle ordene er delt opp. I mitt tilfelle iallfall, så flyter ikke lesingen like bra.

Du må forresten lære deg forskjellen på "og" og "å".
Opprinnelig postet av GreyWanderer
Du må forresten lære deg forskjellen på "og" og "å".
Vis hele sitatet...
Det er det svært mange her som må...
Hadde faktisk tenkt å skrive en liten "Å og OG-howto" og poste her for en stund tilbake
Codemaster: then do so!
gjør det...
Opprinnelig postet av Roger
SMS språk er ganske irriterende. Liker fulle setninger
Vis hele sitatet...

helt enig der gitt.
død over sms-språket
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, min generelle oppfatning er at dess mer en leser dess bedre skriver en. Det virker kanskje ganske logisk, men jeg tror ikke så veldig mange forstår i hvor stor grad dette faktisk gjelder. Ungdomen i dag er generelt for late og leser alt for lite, man har ikke tid til lesing, det er en for anstrengende underholdning når en kan få alt foret rett inn i skallen ved hjelp av tv. Kanskje man burde droppet tv-sendingene og bare hatt tekst-tv...

Undervisningen i grunnskolen er nok blitt for slapp og, man leser en bok i året og der er lærerene fornøyd. Nesten ingen av ungdomene leser noe de ikke må.
Når sluttet vi å bli lært ting? Egen læring og greie lærere fungerer ikke!
Og/å skrivefeil er skummelt vanlig og jeg ser ærlig talt ikke problemet. Å er kun for verb i presens(å gå, å sykle). Og er når man skal nevne to subjektiv(toget og bilen, båten og cruiseskipet). Og skal også brukes når man har to verb etter hverandre som: "Jeg kan både sykle og gå". Altså IKKE "Jeg kan både sykle å gå" selvom gå står i presens form.

Og jeg får 3 i skriftlig norsk(!)

En annen typisk feil jeg ser er for/får.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Noe annet jeg irriterer meg over, selv om det ikke skjer så ofte... Veldig mange skriver f.eks "jeg forventer meg at blablabla". Det er feil. Det heter enten "jeg forventer at blablabla" eller "jeg venter meg at blablabla".
[offtopic]
Dere høres ut som gamle Norsk lærerinner alle sammen
[offtopic]
Frode: de er gamle norsk lærerinner som har lurt seg inn på foumet med hacking :P
hvordan skal jeg vite hvilke ord som er sammensatte eller ikke da? Tenk om jeg skriver feil
Don't worry about it, ikke akkurat verdens undergang (haha feil...) Så lenge folk skjønner hva du skriver så går det vel helt fint... Men da er det på tide med en liten blund, føler meg litt overtrøtt...
Vi skulle bare hatt 1 språk, engelsk, ville vært mye bedre..
Poenget er vel at man skal skjønne hva som blir skrevet. Det gjør vel ikke noe med noen feil. Bare det ikke blir for mange av det...
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trådstarter
JRP: Jepp!
Opprinnelig postet av TipeX
Og/å skrivefeil er skummelt vanlig og jeg ser ærlig talt ikke problemet. Å er kun for verb i presens(å gå, å sykle). Og er når man skal nevne to subjektiv(toget og bilen, båten og cruiseskipet). Og skal også brukes når man har to verb etter hverandre som: "Jeg kan både sykle og gå". Altså IKKE "Jeg kan både sykle å gå" selvom gå står i presens form.
Vis hele sitatet...
ikke presens, infinitiv. det der var forresten nokså half-assed forklaringer.
Opprinnelig postet av TipeX
Og/å skrivefeil er skummelt vanlig og jeg ser ærlig talt ikke problemet. Å er kun for verb i presens(å gå, å sykle). Og er når man skal nevne to subjektiv(toget og bilen, båten og cruiseskipet). Og skal også brukes når man har to verb etter hverandre som: "Jeg kan både sykle og gå". Altså IKKE "Jeg kan både sykle å gå" selvom gå står i presens form.

Og jeg får 3 i skriftlig norsk(!)

En annen typisk feil jeg ser er for/får.
Vis hele sitatet...
Og da slapp jeg og skrive den howto'en

Litt skummelt at jeg, som har engelsk som morsmål, kan norsk bedre enn mange som har norsk som morsmål
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det denne posten startet med er sammensatte ord. En av grunnene til at en del skiver sammensatte ord feil kan være at de er dyslektikere. Det samme gjelder faktisk og/å. Så ikke skjær alle over en kam. Selvfølgelig kan en som er dyslektiker jobbe mye med det han/hun skriver slik at teksten blir nesten feilfri, men det krever utrolig mye mer arbeid. (men allikevel kan det fortsatt være feil der?) Et tips jeg stadig benytter meg av, er og skive posten i Word først. Da luker en bort de verste feilene. Det er selvsagt veldig tungvint, men det fins en edit-knapp vis man oppdager en skriveleif..(hvorfor tror dere så mange av mine poster er editert? )

Btw jeg har bedre karakter i norsk en deg TipeX og jeg er dyslektiker.. mulig norsk karakteren ikke er noen god målestokk..
Opprinnelig postet av spetznaz
Btw jeg har bedre karakter i norsk en deg TipeX og jeg er dyslektiker.. mulig norsk karakteren ikke er noen god målestokk..
Vis hele sitatet...
Man har ikke så mye norsk i norsk timene egentlig da...
Det bør være mer vekt på språket og mindre på dill som kunne blitt tatt i sammfunnsfag...
Og for all del, noen kan være dyslektiker.. Men jeg tviler på at alle som surrer med å/og er dyslektikere..
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg er i grunnen helt enig med deg CoDEmASTeR.
Utrolig mange dysletikere på internett i så fall...
Opprinnelig postet av Exodus
hvordan skal jeg vite hvilke ord som er sammensatte eller ikke da? Tenk om jeg skriver feil:(
Vis hele sitatet...
Det er temmelig enkelt: Alle ord du har en bitteliten mistanke om at skal skrives sammen, skal skrives sammen. En ting du kan prøve er å sjekke om du tar pause mellom ordene når du snakker. Det er f.eks. svært få som tar pause mellom ordene flagg og stang, men likevel så skriver mange det som "flagg stang". Det er en uting, rett og slett.
Tias: du har helt rett. Jeg leser ganske mye, men mest på engelsk. På forrige engelsk tentamen hadde jeg 3 skrivefeil eller noe sånt, på norsktentamen noe og 20. Så begynte jeg å lese på norsk, og skrivefeilene i norsk stilene(:P) mine ble ca. halvert. Tror ikke det er mye som skal til, men jeg tror ungdom i dag er generelt LATE.
Helt enig i at det er et helv*te å lese "sammen satte" ord. Måtte småflire litt i det jeg så den AMO-siden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trådstarter
Bump!

I skrivende stund har 5 av 10 topics på førstesiden orddelingsfeil, og istedet for å måtte kommentere det på hver enkelt bumper jeg heller denne posten.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Å er kun for verb i presens(å gå, å sykle).
Og jeg får 3 i skriftlig norsk(!)
Vis hele sitatet...
Hm.. Kun for verb i INFINITIV mener du vel?

Jeg får også 3 i skriftlig
Bare fordi jeg ikke er flink til å skrive lange kjærlighetsnoveller.
Sist endret av KaldBlod; 28. august 2003 kl. 14:35.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg skal ikke nekte for at jeg skriver\prater bedre Engelsk enn Norsk, dårlig opplæring i skolen
Opprinnelig postet av Exodus
hvordan skal jeg vite hvilke ord som er sammensatte eller ikke da? Tenk om jeg skriver feil
Vis hele sitatet...
fordi dobbeltord er sammensatte. rådhus, sykkelpumpe, hvitost, brusautomat, etc.
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg skriver all tid sammen satte ord uten binde-strek.
Hvem kan bestemme hva som skal være sammen satte ord eller ikke? er sammen hengen av linja som teller da....
Kan ikke fatte hvordan man kan bli irritert av sånt. Har da andre ting å bli irritert over her i verden...
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Hvem kan bestemme hva som skal være sammen satte ord eller ikke? er sammen hengen av linja som teller da....
Vis hele sitatet...


"Sammen satte". Det er jo et reint helvete å lese poster når man ikke klarer å skrive riktig. Dette er verre enn skrivefeil.
Ja, må si det har vært et stort problem for meg også..du klarte tydelig vis å lese posten min, som det var en del sammensatte ord som ikke var sammen satt :P
Er pina meg ikke så stort problem...Dessuten kan det være at noen har problemer med å skrive riktig, og så hvilke ord som skal være sammenhengende osv..syns det blir dumt at man skal henge seg opp i slike ting. Er ikke SÅ mange ord i en post som er sammensatte ord da.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trådstarter
Det ER et ganske stort problem at folk ikke klarer å lære seg noe så elementært som ikke å dele opp sammensatte ord. Kanskje de 6 uketimene med norsk VK2 faktisk trengs likevel...

Og jo, det er en del sammensatte ord i de aller fleste poster. Som jeg skrev i bump-posten var det orddelingsfeil i 5 av 10 topicer på nFF-hovedsiden.

Samtidig vil man gi et langt mer intelligent inntrykk av seg selv om man lærer seg dette.

Om noen har problemer med å skrive riktig, burde de bruke informasjonen i denne tråden for i det minste å lære seg å skrive litt bedre. Ingen skriver feilfritt, men orddeling er en feil det er lett å gjøre noe med (i motsetning til f.eks. riktig bruk av komma ).
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Hvem kan bestemme hva som skal være sammen satte ord eller ikke? er sammen hengen av linja som teller da....
Kan ikke fatte hvordan man kan bli irritert av sånt. Har da andre ting å bli irritert over her i verden...
Vis hele sitatet...
norsk språkråd?
Det kalles norsk;
"sammen hengen" er ikke norsk,
"sammenhengen" er norsk
Du er min venn
niigu's Avatar
Jepp som student på VK1 vil jeg dele atte jeg ikke skriver så mye feil som jeg gjorde i andre klassen men allikevel så skriver jeg feil iblant det er bare sånn mennesker er hehe jeg skjønner ikke det er jo natural bare det ligger i kroppen hehe hvis dere skjønner som sånn i første klasse da alle guttene henga sammen akkurat som ord vi bruker nå fordi det staves jo ikke samensatte det staves heller ikke sammen satte men det staves sammensatte akkurat som mor og far er hehe.
lærte du å bruke komma og punktum også eller?
(som jeg heller vil si er et mye større problem i postene. Poster uten komma og punktum er hvertfall et helvete å lese!)