Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 11512
NTB og Aftenposten bringer i dag gladsaken om at Prinsesse Märtha Louise har startet en skole i Oslo, hvor hun skal lære bort sine overnaturlige og synske evner, som bl.a er å snakke med engler og hester:

– Jeg lærte å systematisere sanseinntrykkene til å lese andre og gjennom hestene lærte jeg å kommunisere med dyrene på et dypere nivå. Det var mens jeg holdt på hestene at jeg opptok kontakten med englene. Jeg har i senere tid skjønt verdien av denne enorme gaven og vil gjerne dele den med andre, kanskje nettopp med deg? skriver prinsessen.

hjemmesiden til denne såkalte "skolen" forteller hun også at hun har vært synsk siden barndommen.

Det ser faktisk ut som om at dette er sant, og at det ikke er en bløff. Det som er gøy med det, hvis det er sant, er at monarkiet er ennå et steg fra å gå til grunne, siden en prinsesse bruker sin tittel i kommersiell sammenheng, og attpåtil i en sammenheng hvor hun forteller for offentligheten at hun har psykiske problemer og trenger behandling.

Det som er trist med dette, i tillegg til det åpenbare at vi har en gal prinsesse, er at dette kan være med på å ufarliggjøre sinnssykdom, slik at folk flest kan begynne å tro at det er normalt å snakke med engler. Jeg mener man må tørre å ta bladet fra munnen og si at folk som ser usynlige skikkelser rundt seg, og som snakker med dem, har en sinnslidelse og fortjener behandling. Jeg er lei av newage-tåper og den ekstreme "forståelsen" mange har til dette, og lignende kvasireligioner, og det blir ikke bedre av at Norges prinsesse står i spissen for galskapen, og til og med vil tjene penger på det.

Man kan alltids håpe at dette er et PR-stunt i regi av Ari Behn og kompisene hans, og at prinsessen er frisk i knotten, men jeg tviler.
Er dette virkelig noe nytt? At godeste Martha, sammen med sin ektemann, er en noe spesiell skrue.
Er det ikke en bløff så kan det jo være at vi er ett skritt nærmere legalisering av diverse psykedeliske artikler som per idag er langt fra lovlig. Om hun ikke bare er klin gal da.
Sist endret av Sot-Jo; 24. juli 2007 kl. 12:55.
Nok ett bevis for at kongefamilien er ett resultat av mange mange år med innavel
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spørsmålet er vel hvor grensen skal gå, for min del så kan alle som tror på omnipotente usynlige skapere kastes i institusjoner.
Sitat av Scha
Nok ett bevis for at kongefamilien er ett resultat av mange mange år med innavel
Vis hele sitatet...
Hun bør nok legge seg inn på Lier Psykriatriske der sånne folk er velkommen.
Jeez..!
Vellvell.. Det måtte jo komme..!
Skal hun gi barna absinth?
Hvordan skal hun lere vek noe slikt?
Sitat av DonTomaso
NTB og Aftenposten bringer i dag gladsaken om at Prinsesse Märtha Louise har startet en skole i Oslo, hvor hun skal lære bort sine overnaturlige og synske evner, som bl.a er å snakke med engler og hester:

– Jeg lærte å systematisere sanseinntrykkene til å lese andre og gjennom hestene lærte jeg å kommunisere med dyrene på et dypere nivå. Det var mens jeg holdt på hestene at jeg opptok kontakten med englene. Jeg har i senere tid skjønt verdien av denne enorme gaven og vil gjerne dele den med andre, kanskje nettopp med deg? skriver prinsessen.

hjemmesiden til denne såkalte "skolen" forteller hun også at hun har vært synsk siden barndommen.

Det ser faktisk ut som om at dette er sant, og at det ikke er en bløff. Det som er gøy med det, hvis det er sant, er at monarkiet er ennå et steg fra å gå til grunne, siden en prinsesse bruker sin tittel i kommersiell sammenheng, og attpåtil i en sammenheng hvor hun forteller for offentligheten at hun har psykiske problemer og trenger behandling.

Det som er trist med dette, i tillegg til det åpenbare at vi har en gal prinsesse, er at dette kan være med på å ufarliggjøre sinnssykdom, slik at folk flest kan begynne å tro at det er normalt å snakke med engler. Jeg mener man må tørre å ta bladet fra munnen og si at folk som ser usynlige skikkelser rundt seg, og som snakker med dem, har en sinnslidelse og fortjener behandling. Jeg er lei av newage-tåper og den ekstreme "forståelsen" mange har til dette, og lignende kvasireligioner, og det blir ikke bedre av at Norges prinsesse står i spissen for galskapen, og til og med vil tjene penger på det.

Man kan alltids håpe at dette er et PR-stunt i regi av Ari Behn og kompisene hans, og at prinsessen er frisk i knotten, men jeg tviler.
Vis hele sitatet...
Ufarliggjøre sinnsykdom? Synes du drar den litt vel langt her. Hva som oppfattes som sinnssykkdom er relativt og jeg ser i grunnen lite nytteverdi i å snevre inn standarden for det det friske sinn mer enn det allerede er. Prøver ikke å bagatellisere sinnsykdom, men ser ikke noe galt i å være åpne ovenfor andre menneskers tolkninger og erfaringer rundt eget liv. Hvorfor skal alle på død og liv klemmes inn i normalitetens klamme grep?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Må si meg enig med jahglory her, og sterkt uenig med deg DonTomaso. At du ikke tror på det samme som prinsessen er én ting, men å latterliggjøre det er en helt annen. Vi har religions- og trosfrihet her i landet og jeg syns absolutt vi skal fortsette med den praksisen.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Jeg spissformulerte meg selvsagt med vilje, og jeg ser alle motargumentene som religionsfrihet, retten til å mene hva man vil osv. Jeg gir og egentlig blanke i at det er prinsessen som tror på dette, selv om hun desverre nok har større påvirkningskraft på folk flest, spesielt unge jenter. Poenget mitt er at jo flere som tror på overnaturligheter, jo færre er det som tror på vitenskap, forskning og beviselige fakta. I andre land, hvor problemet er større enn i Norge, ser man at troen på vitenskap og filosofisk materialisme er synkende, fordi man ennå ikke har klart å komme med forklaringer på ethvert fenomen.

Jeg synes man som samfunn, på et eller annet tidspunkt, burde tatt et standpunkt som sier noe i den retning at når man som menneske ser usynlige vesener, nisser/alver/engler eller Jesus Kristus, så er ikke det normalt, selv om personen hevder hardnakket at den ikke er psykisk forstyrret. Tyskland har for eksempel forbud mot Scientologiforbundet, siden det er en sekt bestående av sinnssyke mennesker som er ute etter å lure pengene fra folk. Slik jeg ser det er det ingen prinsippielle forskjeller på f.eks Scientologene, og "skolen" til Märtha Louise, som tar 24.000kr i året for å lære folk å snakke med engler.

Dette er et vanskelig tema, og det er ennå mer vanskelig å ta opp spørsmålet uten at man innfører et diktatur, men når Norges prinsesse viser seg å tro på dette blir man tvunget til å ta en diskusjon om det.

Edit: Min opprinnelige overskrift på tråden var "Prinsessen har blitt koko", men dette ble sensurert av noen i crew. Det synes jeg var litt søtt
Sist endret av DonTomaso; 24. juli 2007 kl. 15:01.
Ja, reagerer selv på det - Men er det noe verre enn å tro på gud og jesus? For meg er det ett fett hva man tror på, like sinnsykt er det uansett. Vi har mange tusen kirker her i landet - og vi reagerer først når noen sier at de "kontakter" det guddommelige? For meg burde man reagert med en gang menn ville kalle seg prester.

Whatever Dodecha said.
Det er nå endelig bra at de tar betalt, og at skattepengene våre ikke går til sånt tull.

Ellers så er jeg likegyldig til hva prinsessen foretar seg, ettersom jeg ikke har noe som helst forhold til henne, eller resten av kongefamilien.
Når enkeltpersoner har vrangforestillinger, blir de kalt gale.
Når mange har det, blir det kalt tro.

Får bare håpe at Prinsessen, for hennes omdømmes skyld, klarer å overbevise mange andre til å tro på de Schitzoide vrangforestillingene sine.
Sitat av lars?
Når enkeltpersoner har vrangforestillinger, blir de kalt gale.
Når mange har det, blir det kalt tro.
Vis hele sitatet...
[Ironi]Jeg synes selvsagt at staten må ta dette seriøst, og innføre dette som obligatorisk fag i grunnskolen. Det kunne jo ha vært et fint supplement til KRL.[/ironi]
Jeg har alltid syns at vi har en ganske stilig kongefamilie, men dette syns jeg ble litt for dumt. Og hvis hun var "synsk" siden barndommen, er det ikke noe man er født med da, og er det ikke derfor litt rart å lære det bort?

Sitat av hyys
nå har det faen meg klikka for Märtha og...
Vis hele sitatet...
Og?
Sist endret av bendiks; 24. juli 2007 kl. 19:08.
nå har det faen meg klikka for Märtha og...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Ring Märthas spålinje!
Madam Märtha spår deg kjapt og presist!
(24 kr/min, 20 minutter minstetid) :P

Trur sannelig Märtha har blitt litt smålig tullete i toppen jeg.
Kongefamilien i seg selv har jeg ikke noe imot, for den er slik jeg ser det en del av norsk kultur, men dette må være å trekke det litt langt.
Det siste vi trenger er flere tullinger i maktposisjoner som gir idiotisk overtro uten noe som helst basis i virkeligheten eller noen etterprøvbare resultater mer troverdighet. Jeg blir så helvetes oppgitt over det hele. Lite tvil om at blodet i de kongelige blodårer ikke er spesielt eksepsjonelt.

"Jeg har alltid vært interessert i alternative behandlingsformer. Dette har nok sin bakgrunn i at jeg, fra en tidlig alder, har sett hvordan folk har det. Det vil si, jeg kunne ta inn stemninger hos mennesker jeg møtte." - med sånne evner skulle man nesten tro frøkenen har en helt vanlig empatisk sans! Verden vil bedras og jeg blir litt trist hver gang noen nevner "energi" uten å ane hva de snakker om.
Om en helt vanlig person plutselig skulle stå frem i media om at han/hun kunne snakke med hester og engler, og ville starte en skole for å lære folk å kunne snakke med englende og hestene, tror jeg media hadde latterliggjort dette forslaget.

Leser også at det er en 3 årig skole på 24 000kr pr. år, det står også at dette ikke er en godkjent utdannelse. Så sitter undrende over hvem som vil betale 72 000kr for å kaste bort 3 år av sitt liv (etter min mening) og ikke få noen som helst utdannelse ut av det.

hvilken gruppe Prinsessen sikter til vet jeg ikke. men hadde blitt skremt om det var 10'åringer eller noe i den duren hun ville ha i klassen.

Edit: Om ingen har sett nettsiden, er det verdt et besøk og småle litt.. http://www.astarte-education.com/

" Kursdager: Hver mandag og torsdag kl. 11.00-14.00"

"Pris: For 2 helgekurs, med kost og losji, samt 33 undervisningsdager: 12.000 kr. per halvår"

helt sykt etter min mening
Sist endret av Remien; 24. juli 2007 kl. 20:00.
Kanskje hun og ektemannen har eksperimentert litt for mye med ymse godsaker?

Uansett provoserende at hun titulerer seg som "prinsesse" på siden, og det vitner om liten selvinnsikt.
Hun kan "utdanne" synske personer som kan delta i programmet Fornemmelse for Mord.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Synes dette var litt moro ;P
Vi i Astarte vet at det er et kurslokalet som venter på oss. Det har bare ikke funnet oss ennå. Hvis du vet om et lokale til salgs, gjerne en leilighet, som er regulert for næringsdrift med et stort rom som kan romme opp til 30 personer og 3 små rom til enkeltbehandlinger, som har et lite kjøkken, tregulv, gjerne peis, mye lys og en hyggelig bakgård med beliggenhet sentralt i Oslo, så er vi interessert.
Vis hele sitatet...
De har med andre ord ikke noe sted å starte skolen en gang
Sist endret av Ond^Sofa; 24. juli 2007 kl. 20:20.
Hun har vell funnet ut at hun skulle tatt utdanning istedenfor og lese barne bøker på nrk.
Virker som en måte på og tjene lett tjente penger spør du meg
Haha, hadde det vært meg og ikke prinsessen som hadde gått ut og proklamert at jeg hadde hatt stemmer i hodet, snakket med dyr og eventyrpersoner så hadde jeg i bestefall blitt satt på medisiner. Men hun skal lære opp personer til å bli like gal som henne selv, det er jo som å smitte folk med influensa med vilje.
Det er garantert et medisinsk navn på tilstanden hennes.
Sist endret av voldern; 24. juli 2007 kl. 22:32. Grunn: tillegg
Morsomt hvor forsiktig media er med denne saken. Hadde det vært noen andre hadde kanskje media kommet med en overskrift som "..... har sinnslidelser" osv

Kjenner faktisk en person som også mener at han/hun kommuniserer med engler og som snakker med hester! Denne personen kjenner jeg veldig godt. Han/hun har vært lagt inn på institusjon ihvertfall en gang pågrunn av sinnslidelser. Har faktisk blitt skremt noen ganger av å høre på hva denne personen mener å ha sett/snakket med..
Sitat av jOkKeJacKaL
Det er nå endelig bra at de tar betalt, og at skattepengene våre ikke går til sånt tull.
Vis hele sitatet...
Tja, hun får vel fremdeles apanasje? eller har ihvertfall fått, så enten gir vi støtte, eller så har vi gitt startkapital.

Forøvrig må jeg bare si at jeg virkelig hadde trodd de hadde spenn til en bedre designa side enn det der.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
La nå prinsessa prate med englene davel!
Selv så prater jeg med meg sjølv av og til,og æ e ikke en engel,bærre så det e sagt!
Jeg syns det er bra at prinsessa tar et krafttak i for å få rivd ned monarkiet vårt, jeg. Ser helst at vi slutter med både statskirke og konger. Jeg syns de kongene (og krompen for den saks skyld) vi har hatt til nå har vært mer en representative, men det er et system jeg er imot på moralsk basis

Edit: River ikke ned på eventuele medlemer her på forumet som har sett engler, altså.
Sist endret av Propaganda; 24. juli 2007 kl. 23:31.
Tormod Engelsviken ved Menighetsfakultetet mener at Märtha Louises evner til å kontakte engler kan føre til at hun kommer i kontakt med demonene også.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.3025948

Å huff for en hedning! Få henne ut av statskirken.
Herregud.. De påstår at de snakker med engler, men det er på det beste selvhypnose de kommer til å lære på skolen. I selvhypnose har jeg trua på at det er mulig å "komme i kontakt" med sitt "indre jeg", men å kalle det "å snakke med engler" er som å klistre en lapp med: "jeg er sinnsyk" på panna si.
Dette hun bedriver er jo stikk i strid med kristne verdier (Bibelen). Morsomt at hun er medlem i statskirken da
var det ikke samme kvinnen som omtalte seg som en lysfontene eller noe i den duren?

Sitat av Propaganda
Jeg syns det er bra at prinsessa tar et krafttak i for å få rivd ned monarkiet vårt, jeg. Ser helst at vi slutter med både statskirke og konger. Jeg syns de kongene (og krompen for den saks skyld) vi har hatt til nå har vært mer en representative, men det er et system jeg er imot på moralsk basis

Edit: River ikke ned på eventuele medlemer her på forumet som har sett engler, altså.
Vis hele sitatet...
Monarkiet har hatt verre stormer enn dette. Og det vil neppe falle under en "original" prinsesse. Det som derimot kan få konsekvenser for monarkiet er hvordan HMS kongen reagerer på dette.Dersom det blir krise i kongefamilien er folkets reaksjon vanskelig å forutse. Jeg er for kongehuset personlig, og det er pga representasjonen de gjør. De 8-10 millionene de får av saen hvert år kommer jo tilbake i form av milliarder (kødder ikke) i næringslivskontrakter når de er utenlandsk. Samtidig har fn og andre organisasjoner en trang til å gi statsoverhoder og kommende statsoverhoder visse verv som gir Norge positiv omtale i utlandet.Sånn rent ideologisk kan man mene hva man vil, men å følge en ideologi 100% blir feil. Man må kunne stille spørsmål til ideologien og se på hva som i følge sitt eget ståsted er galt. Selv om posisjoner i prinsippet ikke skal være arvelig har jeg innsett at et unntak kan gjøres for kongehuset i samfunnet som det er i dag. Tror kongehuset varer til Kronprinsen vår dør/abdiserer. Ikke fordi at en Dronning hadde vært utenkelig, men fordi samfunnet er i konstant forandring slik at de 70% som er fornøyd med monarkiet i dag er redusert til 40%.
Nope, det var hennes mann som sa at hun var som en lysfontene.
Søtt
Sitat av mathfjeld
Nope, det var hennes mann som sa at hun var som en lysfontene.
Søtt
Vis hele sitatet...
han kalte også datteren en gyllen halvmeter.
det at du trur jobben til kongen er å skaffe bissniss kontakter syns jeg er søtt. Men det du sier om FN er jo bare helt på trynet. Du får det til å høre ut som at vi får mer makt i FN siden vi har konge, og det er latterlig. Du kan godt dra den på skoledebbaten for min del, men give me some facts on nFF, honey.
märtha er den hemmlige lederen for legalisering
Sist endret av 9zlbed; 25. juli 2007 kl. 00:53.
Skulle likt å vert med i kjemitimen å denne skolen;P
Sitat av Snavla
Kanskje hun og ektemannen har eksperimentert litt for mye med ymse godsaker?
Vis hele sitatet...
Hehe, ser det for meg.

- Ååh, Märtha, jeg zer fire zymetrixe lyzfontener som znurrer..
- Og jeg, jeg ser engler! De snakker til meg, Ari!
- Hva zier de?
- Smak mer på godsakene, Märtha! Spis dem!


Enda et bevis, man må være litt fjern for å velge å gifte seg med Ari.
Unnskyld om jeg støter noen med dette spørsmålet, men jeg lurer virkelig; er hun virkelig så forbanna fjern at hun ikke engang selv kan se at det hun "sanser" og "ser" er så urealistisk, idiotisk og sinnsykt? Så ukritisk til sin egen... vet ikke hva det heter, psyke? (godt mulig det er feil ord.)

Blir så forbanna når, som mange skriver her, personer i en slik stilling popper fram og justifiserer ting som er så far out at selv sinnsyke mennesker peker og ler.
På den psykiatriske klinikken nedi gata her er det mennesker som er innlagt fordi de kommuniserer med engler.

voldern: Det er ikke bare et navn på denne tilstanden, det er et eget fagområde. Personer med vrangforestillinger og/eller hallusinasjoner av denne typen er vel vanligst regnet som psykotiske. Eller psykotisk schitzofrenene hvis det sitter virkelig dypt. Og Märtha har vel vært "begavet" siden hun var barn?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av lars?
På den psykiatriske klinikken nedi gata her er det mennesker som er innlagt fordi de kommuniserer med engler.

voldern: Det er ikke bare et navn på denne tilstanden, det er et eget fagområde. Personer med vrangforestillinger og/eller hallusinasjoner av denne typen er vel vanligst regnet som psykotiske. Eller psykotisk schitzofrenene hvis det sitter virkelig dypt. Og Märtha har vel vært "begavet" siden hun var barn?
Vis hele sitatet...
Sånn fra boka: Mennesker med psykose regnes for å ha lav egostyrke. Märta har nok, fra hun selv var en gylden halvmeter, gått med hellig vann og gode ord til halsen, og burde nok plasseres på motsatt side av spekteret.

Moraler og lærdommer har nok for henne vært mer som gullbelagte byggeklosser - gitt av mor, far og resten av det kongelige hoff, i stedet for faktiske liverfaringer. Hun betrakter virkeligheten fra veldige høyder, blant engler og enhjørninger, i stedet for å ta del selv, og har derfor utviklet heftige vrangforestillinger om fritenkende hester, sommerfugler i vinterland og alle barn av regnbuen.

Vi har en tendens til å bli klærne vi går i, uansett hvordan vi måtte finne på å selvportrettere oss selv. Gi henne vinger og se henne fly.
Jeg tviler på at Märtha faktisk får syner hvor hun ser materialiserte engler som hun konverserer med på tradisjonelt vis. Dette virker som klassisk new age, og ikke noe å bære seg over spør du meg. Det er ikke snakk om noen barneskole heller, her skal hun loppe voksne, frie mennesker for penger de hadde kastet bort på noe mumbo jumbo-tull uansett. Vi lever da i år 2007, og har allerede fått en speedfreaker og et hasjvrak inn i kongefamilien. Vi må da ha kommet langt til å kunne tolerere en småtussete geistlig kvakksalver også.
Sist endret av xtapolapocetl; 25. juli 2007 kl. 05:26. Grunn: typo
Sitat av Propaganda
Jeg syns det er bra at prinsessa tar et krafttak i for å få rivd ned monarkiet vårt, jeg. Ser helst at vi slutter med både statskirke og konger. Jeg syns de kongene (og krompen for den saks skyld) vi har hatt til nå har vært mer en representative, men det er et system jeg er imot på moralsk basis

Edit: River ikke ned på eventuele medlemer her på forumet som har sett engler, altså.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at det handler om bissniss og viss jeg framstilte det sånn så var det ikke meningen. Kongen representerer landet vårt og når han drar på utenlandsreiser har han et følge fra norsk næringsliv. Skal se hva jeg klarer å skaffe av fakta rundt dette
hmm miner meg om når jeg hadde en time lang diskusjon med satan selv.... inntil sakene mista effekt og jeg fant ut jeg hadde snakket meg selv foran speilet :P
Sitat av |24/\/\0
Sier ikke at det handler om bissniss og viss jeg framstilte det sånn så var det ikke meningen. Kongen representerer landet vårt og når han drar på utenlandsreiser har han et følge fra norsk næringsliv. Skal se hva jeg klarer å skaffe av fakta rundt dette
Vis hele sitatet...
Det er det jeg mener. Jeg sier ikke at jeg følger en ideologi blindt, slik som mange høyre folk velger å tru om venstre folk. Jeg personelig mener det heller er omvendt. Uansett, jeg bare sier at vil vi at en som er født inn i en stilling skal representere landet vårt? At en vi ikke har noen makt til å fjerne eller påvirke skal ha noe som helst moralsk makt? Jeg personelig er hittil veldig fornøyd med norske konger, men jeg bare lufter muligheten for at vi kan ende opp med en som er komplett dust, bryter masse lover eller gifter seg med en svenske (eller noe annet hårreisende).

Et annet perspektiv jeg ikke liker er det faktum at kongen -eller prinsen for den saks skyld- er moralskt hevet over oss andre. Han er mere verdt. Han kan bryte lover, han kan ikke ha egene meninger, han er et forbilde og han må være representativ. Og jeg mener dette begge veier. Ikke bare at det er moralsk urettferdig for oss _folk flest_ men at det må være et inne i granskævens slit for kongen.

Et alternativ er at vi gjør noe lignene Italia. Der har de statsminister som blir valgt for 4 år, som sitter med mesteparten av makta. Og så har de en president som blir valgt for 7 år, som besitter minimal makt (dåg han må godta alle nyere regjeringer). Kansje noe lignende kunne vært gjort i Norge? Bare at kansje presidenten ikke må ha en politisk mening, men kansje heller moralsk?

Men selfølgelig, dette er et spørsmål om moral og det finnes ingen fasit
Sitat av slickflick
Morsomt hvor forsiktig media er med denne saken. Hadde det vært noen andre hadde kanskje media kommet med en overskrift som "..... har sinnslidelser" osv
Vis hele sitatet...
De viser jo RESPEKT (til en viss grad) for en gangs skyld, noe de mest sannsynlig ikke hadde gjort hvis ikke det var snakk om en i kongehuset. Helt nøytrale medier får man aldri, men la nå folket bestemme hva de skal mene selv fremfor at Märtha skal proklameres sinnsyk på førstesidene. Som xtahueaoseacetl (skaff et enklere nick, dolt!) sier dreier dette seg mest sannsynlig om New Age-greier, ergo det er ikke så dramatisk som det kan virke med den noe gale ordleggingen avisene pleier å ha. Det virker hvertfall som om det ikke er snakk om engler i bibelsk forstand, men i en eller annen form man lager selv. Dette er ikke så fryktelig ulikt måten mange mediterer på.

Jeg har for øvrig endret min profil for å reflektere http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153806 .
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
I forhold til alle som hyler om monarkiets fall og det hele, så kan det vel legges til i debatten at Märtha ikke offisielt sett er medlem av kongehuset lengre, ettersom hun sa fra seg tittelen og tronen noen år tilbake når hun begynte å harve over Ari.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deviné
I forhold til alle som hyler om monarkiets fall og det hele, så kan det vel legges til i debatten at Märtha ikke offisielt sett er medlem av kongehuset lengre, ettersom hun sa fra seg tittelen og tronen noen år tilbake når hun begynte å harve over Ari.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt relativt uinteressant. Alle i norge er klar over at martha er kongelig, altså blir opphavet en verdifull del av markedsføringa. Hadde eg starta noko slikt hadde eg max komt i lokalavisa. Eg hadde aldri havna i VG, og eg hadde heller ikkje skapt nevneverdig debatt.

Ei artig dreiing er jo at FO no vil meiner at markedsføring med at ein kjem i kontakt med overnaturlege krefter er lovstridig, ettersom det ikkje er bevisbart...
Jeg visste det var noe med eventyrene hun leste! Jeg visste det var ting hun hadde opplevd selv!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Spørsmålet er om dette er svindel eller ikke. Har vært mye diskusjon med folk på jobben om det kan taes som misledende markedsføring. Selvfølgelig, dette er ikke noe forskjellig fra annen New Age healing, som ikke har blitt slått ned på så langt. Men her er det snakk om noen som utnytter stillingen sin for å selge noe som er totalt bullshit. Synes det Märtha har gjort så langt har vært bra, og synes det er fantastisk at en kongelig driver for seg selv. Unner henne også at hun fortsatt har tittelen Prinsesse (dog hun har fjernet resten av tittelen). Men akkurat dette er for ille. Jeg håper bare hun handler på all den negative tilbakemeldingen hun har fått og avslutter dette prosjektet.

Forresten, hvis hun først frasa seg tittelen Hennes Kongelige Høyhet (eller hva det nå var), hvorfor skiftet hun ikke bare navn til Märtha Louise Behn. Eller kanskje hun har planer om å ditche leketøyet sitt en gang?