Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 502
Syns det er noe rot i Windows om dagen. De har laget nye versjoner av de fleste apper men så har de fortsatt alle de gamle i tillegg. Eksempel er utklippsverktøy, som tilsvarer klipp og tegn eller Windows Media player, tilsvarer Film og tv eventuelt en tredje, mediespiller. Du har noe som heter bilder, tilsvarer filutforsker i bildemapper, du har kontrollpanel samtidig som man har apper og funksjoner, og sikkert mye annet jeg har glemt.

Noen som forstår hva jeg mener? Er liksom dobbelt av alt når man kunne klart seg med bare én. Virker som du har de tradisjonelle som ikke har endret seg mye men så har det kommet på en måte de moderne versjonene av same shit
Bare jeg som elsker 4 generasjoner med kontrollpanel/innstillinger på en og samme PC? /s
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Microsoft, i hvert fall OS-delen, har en lei tendens til å virre mellom "hvis det funket i '95 må det funke i '25" og "alt må gjøres om igjen hver gang", dette er resultatet.

OG Control Panel er fortsatt eneste sted som gjør enkelte ting lettvint/mulig i Win10, selv om de formodentlig begynte med den nye og (veldig sjelden) bedre Settings-"appen" i enten Win8 eller da 10 var nytt for årevis siden. Den har forbedret seg litt i Win10 med årene, og så er Win11 tilbake til å gjemme alt bak enda et lag bedritent "gloss". Usj.
Jeg tipper grunnen til at mye av de gamle programmene er tatt vare på, er på grunn av bakoverkompabilitet. Altså at flest mulig eldre programmer skal kunne kjøre mest mulig knirkefritt. Men jeg prøvde win10 litt, det fikk meg nesten til å grøsse. Veldig plankpolert og liksom fint, men helt noe annet enn det jeg ønsker. Jeg vil gjerne ha innstillingsmuligheter, så jeg får det som jeg vil ha det. Dette blir det mindre og mindre av i Windows. Win11 vil jeg ikke gi en sjanse en gang. Ble egentlig ferdig med Windows etter win7.

Jeg kjører heller Linux med KDE, da kan jeg dille og dalle som jeg selv vil, og får det jeg ønsker. Mange Windowsprogrammer kjører utrolig bra på Linux, om du gjør det riktig. Ja, noen gamle Windows spill/programmer kjører bedre på Linux enn i en ny Windows.