Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11042
Altså Jeg kom over en facebook gruppe der folk rett og slett kun skriver, kjører ikveld og legger igjen nummeret sitt.

Nå er jo piratkjøring strengt tatt ulovelig. Men jeg ser jo hver helg at folk skriver på facebook veggen sin, noen som kjører pirat?

Så hvordan er reglene rundt dette? Hva er akseptabelt og hva vil da på nettet bekreftes som salg av pirat tjenester?

Eller må man bli tatt på fersk gjerning for at at det er straffbart?
Så lenge du kjenner vedkommende og at du ikke tar betalt men får penger er dette lovlig.
Så lenge de ikke skriver priser osv. kan de ikke gjøre noe på nettet.
Så la oss si, jeg skriver kjører ikveld og legger igjen nummeret mitt. Så blir dette en sak mellom den som ringer og ønsker skyss?
Sitat av budwaiza Vis innlegg
Så la oss si, jeg skriver kjører ikveld og legger igjen nummeret mitt. Så blir dette en sak mellom den som ringer og ønsker skyss?
Vis hele sitatet...
Så lenge man får betalt for å ha kjørt så er man per definisjon i konflikt med:

Lov om yrkesstransport med motorvogn og fartøy

"§4. Løyve for persontransport med motorvogn

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass."

Med allmenheten menes alle steder, digitale og fysiske som offentligheten har tilgang til. Dette omfatter også lukkede grupper på face\andre sos. media da det fortsatt er mulig for de fleste å bli medlemmer av disse sidene.. Selv om ting holdes hemmelig betyr ikke dette at det er lov.

Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Så lenge de ikke skriver priser osv. kan de ikke gjøre noe på nettet.
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Er det foretatt kjøring mot vederlag er dette i strid med Lov om yrkestransport
Mange dårlige svar her, jeg kjører selv en del pirattaxi. offtopic men tipper du er fra rogaland, sant? Jeg ringte inn til politiet og spurte.

Det riktige svaret er at du ikke har lov å ta taxi penger. Viss du kjører venner så kan de betale for bensin og de kan gi tips. De kan gi deg for eksempel 200 kr for en tur uten at det er ulovlig. Du har derimot ikke lov til å "kreve" penger, men om at de vil gi tips er bare opp til de. I praksis så blir det jo til at du egentlig krever penger, uten at det finnes noe bevis for det.
Det er veldig vanskelig for politiet å bevise at du kjører såkalt pirattaxi. Uansett om du kjører en totalt ukjent, fordi politiet vet jo ikke om du krever penger av de.
Samme skjer her i bygda, folk skriver at de er sjåfør og folk ringer og spør om kjøring. Bare at her kjenner jo alle hverandre, sånn at det aldri er sånn at man kjører randoms.

Tror ikke at dette er ulovlig, men man krysser vel en viss grense når man stjeler kunder fra taxi-selskap.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Mange dårlige svar her, jeg kjører selv en del pirattaxi. offtopic men tipper du er fra rogaland, sant? Jeg ringte inn til politiet og spurte.

Det riktige svaret er at du ikke har lov å ta taxi penger. Viss du kjører venner så kan de betale for bensin og de kan gi tips. De kan gi deg for eksempel 200 kr for en tur uten at det er ulovlig. Du har derimot ikke lov til å "kreve" penger, men om at de vil gi tips er bare opp til de. I praksis så blir det jo til at du egentlig krever penger, uten at det finnes noe bevis for det.
Det er veldig vanskelig for politiet å bevise at du kjører såkalt pirattaxi. Uansett om du kjører en totalt ukjent, fordi politiet vet jo ikke om du krever penger av de.
Vis hele sitatet...
Prøv å si til politiet at de 1600 kronene du har i lomma er tips som er gledelig betalt fra hyggelige kunder. Dude.....

Ikke lov å ta betalt, men så og si umulig å bli tatt dersom man kjører kun bekjente. Det er først når du plukker opp randoms sjangsen øker for å bli tatt.

Nå som det er sagt så er det så forbanna harry å kjøre pirat-taxi at det er større "tap av ansikt" enn pengene er verdt.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Mange dårlige svar her, jeg kjører selv en del pirattaxi. offtopic men tipper du er fra rogaland, sant? Jeg ringte inn til politiet og spurte.

Det riktige svaret er at du ikke har lov å ta taxi penger. Viss du kjører venner så kan de betale for bensin og de kan gi tips. De kan gi deg for eksempel 200 kr for en tur uten at det er ulovlig. Du har derimot ikke lov til å "kreve" penger, men om at de vil gi tips er bare opp til de. I praksis så blir det jo til at du egentlig krever penger, uten at det finnes noe bevis for det.
Det er veldig vanskelig for politiet å bevise at du kjører såkalt pirattaxi. Uansett om du kjører en totalt ukjent, fordi politiet vet jo ikke om du krever penger av de.
Vis hele sitatet...
TAXI penger dere.. den nye valutaen der altså..

Vil bare slenge dette google søket ut her.

https://www.google.no/?gws_rd=cr&ei=...taxi+avskiltet

Politiet tar deg riiiimelig lett.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Prøv å si til politiet at de 1600 kronene du har i lomma er tips som er gledelig betalt fra hyggelige kunder. Dude.....

Ikke lov å ta betalt, men så og si umulig å bli tatt dersom man kjører kun bekjente. Det er først når du plukker opp randoms sjangsen øker for å bli tatt.

Nå som det er sagt så er det så forbanna harry å kjøre pirat-taxi at det er større "tap av ansikt" enn pengene er verdt.
Vis hele sitatet...
latterlig. 1600 kroner er ikke unormalt i en pengetaske. På en god lørdag kan jeg tjene over 3000 kroner på en hel natt. vanligvis tjener jeg 2500 kr.
Er ikke urimelig å bevise for politiet at du har fått 1600 kr i tips. Det kan være 10 turer det som du har kjørt for venner. Du skriver jo at du kjører så du får telefoner hele tiden.

Synest ikke at det er harry å kjøre pirat taxi. Jeg sitter å snakker med venner bare at jeg får betalt for det og jeg tjener myyye mer med å gjøre det enn å jobbe for 130 kr timen.
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
TAXI penger dere.. den nye valutaen der altså..

Vil bare slenge dette google søket ut her.

https://www.google.no/?gws_rd=cr&ei=...taxi+avskiltet

Politiet tar deg riiiimelig lett.
Vis hele sitatet...
De der kjørte jo mest sannsynlig randoms da.

Jeg kjører kun med folk jeg kjenner, og jeg sier aldri noe om penger før vi er fremme der vi skal være. Blir man stoppa så er jo passasjerene rimelig idioter om de innrømmer at det er "pirat taxi".
Forresten mr nice pice, har du kilde på at man ikke har lov å ta betalt for å kjøre folk/venner? Vedder mye imot. Du har ikke lov å kreve betalt som en taxi, men viss de du kjører ønsker å gi tips så er det fullt lovlig. Det er på en måte pris for bensinen og tips. Du har ikke lov å si "hey, du får ikke gå før jeg får penger", da gjør du noe ulovlig. Ring til politiet og spør selv, eller sjekk lovdata.
Hva gjør du da, når du plukker opp to dudes som er shitfaced. Politiet stopper deg og de du har i bilen blir "sjekket". Derav kommer spørsmålene for å avdekke piratkjøringen. "Kjenner dere sjåføren?" "Hvordan kjenner dere?" "Hva hetern?"
"Skal han kjøre dere hjem?" "Penger?" Det er slik folk blir tatt iallefall. Så et tips til de som vil prøve seg på P.taxi. Gjør leksa med passasjerene først
Sitat av Mxzyzptlk Vis innlegg
Hva gjør du da, når du plukker opp to dudes som er shitfaced. Politiet stopper deg og de du har i bilen blir "sjekket". Derav kommer spørsmålene for å avdekke piratkjøringen. "Kjenner dere sjåføren?" "Hvordan kjenner dere?" "Hva hetern?"
"Skal han kjøre dere hjem?" "Penger?" Det er slik folk blir tatt iallefall. Så et tips til de som vil prøve seg på P.taxi. Gjør leksa med passasjerene først
Vis hele sitatet...
Dette er det mest fornuftige tipset. Det man -bør- gjøre er å spørre hverandre noen grunnleggende spørsmål og informasjon om hverandre, sånn at man kan svare polisen rimelig likt. Sånn som fullt navn, skole, alder, bosted.

Enten det, eller ingen sier en dritt til dem, og nekt for piratkjøring. Jeg vet ikke hva som skjer da, uten at man MÅ oppgi sitt eget personalia, men jeg vil vel tro at de ikke kan gjøre deg noe.
Sist endret av Taurean; 12. september 2013 kl. 22:53.
Har ikke kjørt så veeldig mange randoms, men de fleste tar meg i hånda og hilser og sier "bare i tilfelle vi blir stoppet". Men jeg kan egentlig bare si til politiet "Stakkaren stod ute i regn i en grøft og haika, så har jeg nettopp fått lappen og syns bare det er gøy å kjøre han hjem, det er på vegen hjem for meg også", eller noe lignende. Det er vanskelig å bli tatt for pirattaxi. Vet ikke hvordan det er i byene som for eks Oslo, men her som jeg bor så skriver folk på facebook "kjører - xxxxxx" og nr sitt. HVer helg er det hvertfall 10 stk som skriver det på min hjem status. Har aldri blitt stoppet av politiet og kjenner heller ingen som har blitt tatt for pirattaxi.
Den største fella er nok viss jeg kjører en full idiot som er "ærlig" og sier til politiet at vi har avtalt at jeg skal kjøre han hjem for en viss sum. Da mister jeg nok lappen. Men jeg kan jo unngå slike risikoer viss jeg vil, men jeg har aldri sagt nei til å kjøre noen.
Hvis du sier det riktige, så skal ikke politiet ha noe å si. (I teorien.)

Sett at du blir stoppet med noen venner i bilen som du kjører hjem.

De vil kanskje begynne å spørre passasjerene om navnet ditt, hvor du bor, evt fødselsdato for å sjekke at de er venner av deg. Så spør dem om de betaler, noe de sikkert sier nei på.

Om de da fortsetter å spørre deg om hvorfor du kjører dem, så sier du da:
"Ja, jeg kjører dem hjem, det er en vennetjeneste jeg skylder han." (Vennetjenester da ikke ulovlig.)

Og om det kommer ut at de faktisk betaler, så kan du også si "Ja, han fyller rett fra pumpa på bilen min. Han vil jo ikke at jeg skal bruke opp drivstoffet mitt på han." (Pengene går jo ikke til DEG, de går til drivstoff på bilen du kjører. Jeg tror det vil gå.)

Kjenner flere som har sagt dette, og som skrevet over så er jo ikke vennetjenester ulovlig, og du får jo ikke pengene i hånda om de fyller rett på tanken. Ville dog holdt meg til den første forklaringen i alle fall.

Men angående folk som skriver det på facebook, så er det litt vaglete akuratt der. Du annonserer at du kjører, du legger ut telefonnummer, men du oppgir ikke priser. Da kan de jo ikke si at du tar betalt, med mindre noen kommenterer "Kan du kjøre meg til **** for XXX,-?" Da har du jo vist at du gjør det mot betaling.

Har vært et par taxisjåfører som har truet med å notere navn og nr på folk på facebook her, men de har jo ingenting de kan gjøre med mindre du bevisst skriver du tar penger for det.

Værtfall mine tanker. Jeg kjører bare venner av meg uansett, og de vet hva de skal si om vi blir stoppet.
Om du er en som kjører tilfeldige folk, så kan du jo i så fall si navnet ditt og hvor du bor før du begynner å kjøre, just in case.
Jeg kjører lovlig taxi nå og da i helgene og kan med hånden på hjertet si at jeg virkelig ikke er plaget med Pirat-virksomhet.. Det er god tilstrømning med kunder som ønsker en trygg behagelig og ganske rimelig tur klokka 7 på søndagsmorran.. Walk of shame er så konge.
Sist endret av Mxzyzptlk; 13. september 2013 kl. 08:31.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg hadde oppretta en side på facebook for mine venner om kjøring her i byen, så har jeg jo så klart greid å godtatt en av taxi-sjåførene(HELVETTESMAKTA) på gruppa.
Dermed fikk jeg en telefon tidligere om at jeg måtte legge ned gruppa og at pirattaxi virksomhet var ulovelig pga næringsvirksomheten til taxiene(eller noe sånt vrøvel)
Og da spurte jeg om at det var ulovelig at vennene mine ble kjørt imot at de fylte like mye bensin som jeg brukte til det stedet de skulle. Da var han først usikker og sa at han visste ikke, for så senere i samtalen si at det ikke var lov. Hvor i loven kan jeg finne om å ta i mot gaver opp til en viss sum, eller evt lignende? Tenkte jeg skulle skrive ut og ha i bilen så jeg kunne vise dem om jeg blir stoppa...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Norske lover er ikkje ei oversikt over alle grenseoppganger. Det heiter rettspraksis.

Det er glidande overgang. Å ta med ein haiker er OK, basert på sedvane. Å bli oppringt frå ein venn med spørsmål om transport er OK. Å bli oppringt av ukjente personer er tvilsomt.

Det finst ikkje eit fasitsvar, men realiteten er at du bør kjenne dei du køyrer, og dei bør inngå i omgangskretsen - altså at du ser dei utanfor baksetet ditt.
Sitat av druesukker Vis innlegg
Jeg hadde oppretta en side på facebook for mine venner om kjøring her i byen, så har jeg jo så klart greid å godtatt en av taxi-sjåførene(HELVETTESMAKTA) på gruppa.
Dermed fikk jeg en telefon tidligere om at jeg måtte legge ned gruppa og at pirattaxi virksomhet var ulovelig pga næringsvirksomheten til taxiene(eller noe sånt vrøvel)
Og da spurte jeg om at det var ulovelig at vennene mine ble kjørt imot at de fylte like mye bensin som jeg brukte til det stedet de skulle. Da var han først usikker og sa at han visste ikke, for så senere i samtalen si at det ikke var lov. Hvor i loven kan jeg finne om å ta i mot gaver opp til en viss sum, eller evt lignende? Tenkte jeg skulle skrive ut og ha i bilen så jeg kunne vise dem om jeg blir stoppa...
Vis hele sitatet...
Du har lov til å ta penger tilsvarende bensinprisen det koster å kjøre distansen.
Det er veldig vanskelig å bli tatt, eller i det hele tatt stoppet uansett. Kjører du venner eller venner av venner og ikke står på hjørnet og venter på noen er det veldig liten sjanse å bli tatt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det finst ikkje eit fasitsvar, men realiteten er at du bør kjenne dei du køyrer, og dei bør inngå i omgangskretsen - altså at du ser dei utanfor baksetet ditt.
Vis hele sitatet...
Hehe ja du burde vite hvem du kjører. En gang så ble jeg spurt hvordan jeg turte å ha han i baksetet og ikke foran i tilfelle jeg skulle få en kniv i ryggen.
Sist endret av Xernox; 25. juni 2014 kl. 22:48.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du har lov til å ta penger tilsvarende bensinprisen det koster å kjøre distansen.
Vis hele sitatet...
Hva med bompenger? Plutselig ligger du i minus fordi du har kjørt gjennom bomringen.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Hva med bompenger? Plutselig ligger du i minus fordi du har kjørt gjennom bomringen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke politiet bryr seg uansett. Det er veldig lett å snakke seg ut av det. Eneste er om du kjører noen du ikke kjenner og blir spurt spørsmål om hverandre.
Jeg er administrator i gruppa i Trondheim.
Vi har EKSTREMT strenge regler, dersom noen nevner pris, blir de kastet rett ut.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jeg er administrator i gruppa i Trondheim.
Vi har EKSTREMT strenge regler, dersom noen nevner pris, blir de kastet rett ut.
Vis hele sitatet...
hva skriver folk på denne siden?
Sitat av druesukker Vis innlegg
hva skriver folk på denne siden?
Vis hele sitatet...
http://bildr.no/thumb/VkV1Vm5L.jpeg

.. Og før noen prøver å søke om medlemskap:
Vi godkjenner INGEN uten felles venner i gruppa
Det er såpass strengt, siden vi ikke vil ha taxi eller politi der.
Sist endret av Crisposjokolade; 26. juni 2014 kl. 00:06.
aah, lurt.. hva kaller dere siden, sånn typ kjøring i trondheim eller noe lignende liksom?
Sitat av druesukker Vis innlegg
aah, lurt.. hva kaller dere siden, sånn typ kjøring i trondheim eller noe lignende liksom?
Vis hele sitatet...
Se øverst, i søkefeltet
Men OK; Sjåfør Hjem - Trondheim

Denne gruppa er faktisk den nest største i Norge. Den største er i Stavanger (De har også en egen nettside), men vi er sikre på at vi passerer dem om ikke så lenge , dessuten er vi også sikre på at gruppa i Stavanger blir tatt ned før vår, siden de organiserer det hele så sinnsykt hardt. Egen nettside, egen app og greier. Politiet kommer GARANTERT til å finne noe på dem til slutt. Oss også, men det skal mye til
Sist endret av Crisposjokolade; 26. juni 2014 kl. 00:32.
Jeg pleier aldri å kreve betalt.. Jeg pleier å skrive "har du 300kroner?" og om personen velger å gi meg 300kroner blir jeg glad, om personen ikke betaler sier jeg at jeg syns det var kjipt gjort å ikke gi meg noe for turen også kjører jeg videre... Aldri opplevd at noen ikke betaler, men er mange som pruter og da må jeg bare si ja eller nei...

Jeg tror ikke jeg bryter noen lover da, men jeg prøver altid å bli kjent med de jeg kjører tilfelle jeg blir stoppet av politiet fordi..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Nok et prakteksempel på hvor stor vits lovverket er. Håper virkelig folk gjør dette så mye som mulig, det er aktiviteter som det som bidrar til å skape velstand i samfunnet, i motsetning til idiotiske politimenn og drosjeselskaper som sutrer over at folk benytter seg av tilbud om kjøre billigere enn de selv kan tilby.