Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1345
Hei!

Skal neste år begynne på VG1, Media kommunikasjon. Så trenger jeg litt hjelp med å velge hvilken av to jeg skal ha (ut i fra de som ble tilbudt å ha i år.). Må liksom vite hvor mye jeg skal spare opp. På den skolen jeg har som 1. valg ble disse tilbudt i år. Er det virkelig vits i å kjøpe en Mac til nesten 13k? Regner med at denne skal vare i minst 3 år, ofc. Hvor mange --,-" trenger jeg egentlig, har en gaming PC hjemme så Mac'en kommer bare til å bli brukt som skole-PC. (visst dere mener at jeg trenger 15,4"eren, klarer jeg å få tak i de pengene. Derfor jeg spør så tidlig)

svar tas varmt imot. (alltid gøy med andre sine personlige erfaringer?)
Jeg merket hvertfall stor forskjell da jeg gikk fra 13" MBP til 15" MBP. Sistnevnte er riktignok med Retina, og det har naturligvis litt å si på hele inntrykket.

Er også forskjellig CPU på de to alternativene, i5 og i7. Jeg vet ikke hvor tungt arbeid det er på medialinjer, men jeg kan ikke se noe minus med å velge den største.

Mac'en kommer til å vare i mange år uansett (så lenge du tar vare på den). Kjøper du den største slipper du kanskje å oppgradere innen få år.

Jeg tenker at den største er det beste alternativet. Se på det som en investering.
Nei, det er virkelig ikke vits å kjøpe enn Mac til 13.000.
Du betaler veldig mye for merket selv om jeg skal innrømme de har noen gode løsninger(touchpaden er jo ganske fantastisk), men det er virkelig ikke verdt pengene. Elitebook'en holder i 3 år uten problemer.
Det kommer nok noen snart å sier "HURR DURR videoredigering på mac er mye enklere hurr durr durr", men minimal forskjell nå til dags.
Sitat av hurdur Vis innlegg
Nei, det er virkelig ikke vits å kjøpe enn Mac til 13.000.
Du betaler veldig mye for merket selv om jeg skal innrømme de har noen gode løsninger(touchpaden er jo ganske fantastisk), men det er virkelig ikke verdt pengene. Elitebook'en holder i 3 år uten problemer.
Det kommer nok noen snart å sier "HURR DURR videoredigering på mac er mye enklere hurr durr durr", men minimal forskjell nå til dags.
Vis hele sitatet...
tror du er nødt til å ha mac til MK, så det blir uansett en mac. Er diverse programmer som finnest på mac som ikke er på Windows som de bruker.

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Jeg merket hvertfall stor forskjell da jeg gikk fra 13" MBP til 15" MBP. Sistnevnte er riktignok med Retina, og det har naturligvis litt å si på hele inntrykket.

Er også forskjellig CPU på de to alternativene, i5 og i7. Jeg vet ikke hvor tungt arbeid det er på medialinjer, men jeg kan ikke se noe minus med å velge den største.

Mac'en kommer til å vare i mange år uansett (så lenge du tar vare på den). Kjøper du den største slipper du kanskje å oppgradere innen få år.

Jeg tenker at den største er det beste alternativet. Se på det som en investering.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja selfølgelig var den til 13k best. Men trenger jeg det?
Du trenger absolutt ikke mac for å gå mk, bare for å få det klart
Hvis dette er en maskin du skal drasse med deg frem og tilbake til skolen ser jeg _ingen_ grunn til å velge en 15". Portabilitet er viktigere en marginalt bedre hardware!
Nei du trenger absolutt ikke Mac for mk. Og skulle det være noen programmer spesielt for Mac, så finner du garantert noe lignendes for windows.
Bare en rask sammenligning forresten. Dette for du får 12.000 hos komplett.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=773103
32gb ram
128gb ssd
1000gb HDD
17.3" full HD
i7 quad-core
dedikert skjermkort med 2gb minne.
Gå for mac. Maskina vil garantert vare i mange år og OSX 10.8 er mye mer stabilt enn windows. Skal du arbeide proft med media er dette eneste alternativ. Registrerer at endel brukere anbefaler PC, men jeg har erfaring fra PC OG mac gjennom mange år så jeg vet hva jeg snakker om. De som anbefaler PC har nok aldri prøvd mac vil jeg tro.

Viser til min tråd om mac eller PC til musikkproduksjon, her vil du kunne lese om mine personlige erfaringer, selv var jeg en mac-"hater" helt til jeg begynte selv, da var det ingen vei tilbake. Plutselig hadde jeg ett system som fungerte

Velg en mac og du vil ikke angre

http://freak.no/forum/showthread.php?t=239779
Sist endret av lydmannen; 27. januar 2013 kl. 17:19. Grunn: skrivefeil
Du trenger ikke 15". 13" kjører fint alt du skal, og du kommer til å ha med deg mye utstyr i sekken, så den er snillere å måtte drasse med seg overalt.
13" vil halde i massevis. har ein slik sjølv, og den er heilt flott å bruke

Probookane frå hp varer dei første måndane, så går harddisken konken, også får du ny, også ryker haddisken igjen etter eit par måndar, ect.ect. Macen vil du kunne ha i 5 år så lenge du ikkje krever for mykje ut av den.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
13" vil halde i massevis. har ein slik sjølv, og den er heilt flott å bruke

Probookane frå hp varer dei første måndane, så går harddisken konken, også får du ny, også ryker haddisken igjen etter eit par måndar, ect.ect. Macen vil du kunne ha i 5 år så lenge du ikkje krever for mykje ut av den.
Vis hele sitatet...
For dataselskapene kjøper jo ikke harddisker fra andre selskaper som f.eks. Western Digital.
Enhver person med respekt for en datamaskin klarer FINT å holde en vanlig pc i 5 år også. Mye av grunnen til ditt utsagn er at folk med en mac til 15.000 gjerne behandler den LITT penere enn skoleeleven med standard-datamaskinen til 3000.
Når ting ryker på mac, blir det fort jævlig dyrt i tillegg.
Har selv hatt 2 probooks, uten problemer på noen.

Og virkelig lydmannen, OSX 10.8 mer stabilt enn Windows? Har du i det hele tatt prøvd W7/W8? Har ikke hatt et eneste krasj på over ett år som jeg kommer på.

Tilbake til topic, Mac er sikkert en bra data, men jeg mener du får mye mer for pengene om du invester i en god Windows maskine. Ja, jeg har prøvd mac.
Anbefaler deg å kjøpe 13" macen. Har den selv, og går vg1 på MK. Enig i at 13" kan være litt lite til tider, men det er mye lettere å bære rundt på en 13" enn en 15", noe man typisk gjør mye med en skole-pc. Ville heller kjøpt en ekstern skjerm til ≈1000 kr og hatt hjemme, slik at du kan jobbe med litt større plass på skjermen. Når det gjelder CPUen, har jeg brukt den til tungt arbeid i programmer som Photoshop, After Effects, Premiere, Flash og InDesign, og har hatt svært lite problemer med det.

Mitt tips: Velg 13", spar 5000,- og vær minst like fornøyd.
Sist endret av nørden; 27. januar 2013 kl. 19:01.
er det bare jeg som tenker på at h*n ikke må betale fullpris for noen av dem, å at h*n kjøper billig gjennom skolen?
TS: så lenge de ikke tilbyr retina-utgaven går du for 13". dog kan det jo hende det oppdateres innen neste år, så hvis 15"/13" retina er ett alternativ, go for it. (15" retina er ikke noe verre å dra med seg enn pro 13")
Sitat av hurdur Vis innlegg
For dataselskapene kjøper jo ikke harddisker fra andre selskaper som f.eks. Western Digital.
Enhver person med respekt for en datamaskin klarer FINT å holde en vanlig pc i 5 år også. Mye av grunnen til ditt utsagn er at folk med en mac til 15.000 gjerne behandler den LITT penere enn skoleeleven med standard-datamaskinen til 3000.
Når ting ryker på mac, blir det fort jævlig dyrt i tillegg.
Har selv hatt 2 probooks, uten problemer på noen.

Og virkelig lydmannen, OSX 10.8 mer stabilt enn Windows? Har du i det hele tatt prøvd W7/W8? Har ikke hatt et eneste krasj på over ett år som jeg kommer på.

Tilbake til topic, Mac er sikkert en bra data, men jeg mener du får mye mer for pengene om du invester i en god Windows maskine. Ja, jeg har prøvd mac.
Vis hele sitatet...

Ja, virkelig, windows 7 er mye mere ustabilt enn osx 10.8.
Dette vet jeg 100% da jeg har en jobb som gjør at jeg har tett kontakt med både PC og mac brukere. Gjennom flere år har jeg sett dette, true story bro. Dette er erfaringsbasert og ikke synsing.

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
er det bare jeg som tenker på at h*n ikke må betale fullpris for noen av dem, å at h*n kjøper billig gjennom skolen?
TS: så lenge de ikke tilbyr retina-utgaven går du for 13". dog kan det jo hende det oppdateres innen neste år, så hvis 15"/13" retina er ett alternativ, go for it. (15" retina er ikke noe verre å dra med seg enn pro 13")
Vis hele sitatet...
men den er billigere
Om du skal kjøpe mac, kjøp gjennom studenttorget sin apple-butikk.
Det er den billigste mac-butikken for studenter i norge: http://www./index.php?show=4582

Ellers hadde jeg nok skaffa meg en hackintosh, dvs. en pc jeg installerer mac på. :P
Sitat av hurdur Vis innlegg
For dataselskapene kjøper jo ikke harddisker fra andre selskaper som f.eks. Western Digital.
Enhver person med respekt for en datamaskin klarer FINT å holde en vanlig pc i 5 år også. Mye av grunnen til ditt utsagn er at folk med en mac til 15.000 gjerne behandler den LITT penere enn skoleeleven med standard-datamaskinen til 3000.
Når ting ryker på mac, blir det fort jævlig dyrt i tillegg.
Har selv hatt 2 probooks, uten problemer på noen.

Tilbake til topic, Mac er sikkert en bra data, men jeg mener du får mye mer for pengene om du invester i en god Windows maskine. Ja, jeg har prøvd mac.
Vis hele sitatet...
skulene gjer det billig, veit ikkje om dei skifter harddisk ein gong, men du får dei tilbake, gjennopretta og i heile tatt.

Har ein stasjonær med windows 7 og ein berbar med osx, program kresjer oftere i osx, men du får oftare bluescreen på windows enn tilsvarande på osx.


Vil sei at ein mac til 10k er av betre kvalitet enn ein windows pc til 10k. Mulig windows maskina er kraftigare, men den lever ikkje like godt like lenge.

Du må formatere/fragmentere harddisken oftare med windows enn med osx. OSX kjører generelt sett betre enn windows.