Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1235
Var en tur i USA sist sommer, og har noen bilder jeg kunne tenkt meg kritikk på.

Det første bildet er fra San Francisco:
http://pcdn.500px.net/24063785/9494c196e6a553706705ef14c3778a1d47d17e8f/4.jpg
Mtp. komposisjon har jeg plassert skylinen cirka 2/3 i høyderetning. Litt kritikk på komposisjon ellers, og kontrastforhold etc?

Neste bildet er ganske eksperimentelt:
http://pcdn.500px.net/24063781/e15f6a7cac48f003894bdcb021e9722cd8de3d31/4.jpg
Har stirret så lenge på det at jeg har sett meg helt blind. Fungerer det, eller ble det helt feil?

I likhet med nso var jeg også i Grand Canyon og tok noen bilder:
http://pcdn.500px.net/24063835/fb63395cf70a65ff16836d893d3af081fc129010/4.jpg

Er mange flere bilder jeg gjerne vil dele, men de ovennevnte bildene er de jeg er mest interessert i kritikk på. Gjerne gi kritikk på de andre bildene her hvis dere har tid til overs.
Tre fine bilder, det her. Det som skiller seg mest ut er det første. Alt det blå trekker meg inn og nærmest ned. Kanskje det var noe for mørkt sånn helhetlig, og at det ville gjort seg med en forlysning av himmelen. Liker plasseringen av seilbåten, ganske mot kanten, men ikke helt.

Kaktusblomsten stråler. Fine, klare farger og et blikkfang som ikke er sentrert i bildet. Det er bra. Noe litt spesielt med kontrasten mellom klare og sterke farger til grått og fargeløst i samme bildet, men jeg synes det fungerer på en eller annen merkelig måte.

Grand Canyon-bildet er greit oversiktlig, med mange fine detaljer. Synd at det er noe tåkete mot toppen av bildet, som ødelegger litt av totalinntrykket av storheten. Ellers og et flott bilde.
1. Kjedelig og monotont. Personlig mener jeg bildet er litt for mye redigert. Det er et eller annet "unaturlig" med havet. Savner et fokuspunkt. Horisonten er for høyt oppe.
2. Liker ikke etterarbeidet/redigeringen. Litt grått til høyre? Why? Hva er hensikten med det? Selve blomsten er veldig fin, og det er fint fokus, men det gråe kan du godt fjerne.
3. Jeg liker stemningen, og den duse luften bak i bildet. Det gir bildet en fin dybde. Det jeg ikke liker er utsnittet, horisonten er litt skeiv, og elven skulle jeg likt å se lengre, det ser litt rart ut at den stopper der den gjør. Mulig bildet tar seg bedre ut i storformat. Savner også et fokuspunkt, et eller annet som suger til seg oppmerksomhet i det ellers monotone landskapet.
Hei..

Fine bilder..

1. ok bilde.. her hadde jeg klipt litt for å få litt mer "panorama" følelse"..
2. ikke det store.. men ok
3. flott plass .. greit bilde.. håper du har flere bilder fra den plassen der


Eks på bilde 1 i panorama følelse:

1. Fint utsnitt. Liker blåfargen på havet. Synes byen og seilbåten er litt for mørk, eller grå kanskje. Det er også litt irriterende støy på himmelen.
2. Det var litt merkelig. Personlig synes jeg sånne svart/hvit bilder med bare én del som er farget sjelden fungerer godt. Blomsten er litt sjokkrosa og kontrasten mellom de grønne bladene og blomsten er litt for stor, imo.
3. Stemningen var veldig fin. Eneste minus jeg ser er at horisonten er skeiv. Tror det kunne tatt seg godt ut som wallpaper eller printet i storformat :)

Du hadde veldig mange pene bilder på 500px <: Keep up the good work.
..
-

Enig med mye av det som er uttrykt her .
Takk for at du deler, Don Marioso, og alle.

1. Formatet kan godt snevres inn og vides ut
som nevnt allerede. Og vist i et godt eksempel.

Mye avhenger av hvordan bildene skal vises.
Mange av dine bilder bør kanskje vises som print
eller projeksjon, i stor størrelse på en vegg, og
hvis de er beregnet for en dataskjerm må det
muligens andre grep til. Lett å lage flere versjoner.

2. Dette appellerer til min fotografiske sans, liker det.
Ser ut som du har laget en enkel gradient fra høyre
mellom et farge og et sorthvitt layer av samme bilde.
Interessant. Legg gjerne ut originalt fargebilde .

Mye fine bilder på din lenket foto-bibliotek (500px)
Mange av dem vil være amazing i stort, og rett, format.

3. En litt overdrevent versjon, korreksjon av din original :

Name:  grand-canyon-ff4.jpg
Views: 229
Size:  99,7 KB

Dette blir litt mot tegneserie, og kan sikkert både
slakkes av og strammes inn i effekter og format.

Husk å lagre originalbilder sikkert, gjerne ekstra kopi,
- Til etterarbeidet alltid lage en arbeidskopi .

Alt vel

..
-
Sist endret av radion; 26. januar 2013 kl. 19:18.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
3. Jeg liker stemningen, og den duse luften bak i bildet. Det gir bildet en fin dybde. Det jeg ikke liker er utsnittet, horisonten er litt skeiv, og elven skulle jeg likt å se lengre, det ser litt rart ut at den stopper der den gjør. Mulig bildet tar seg bedre ut i storformat. Savner også et fokuspunkt, et eller annet som suger til seg oppmerksomhet i det ellers monotone landskapet.
Vis hele sitatet...
Her er et annet utsnitt. Har litt vanskeligheter med å få til fokuspunkt i bildene mine. Må det være et punkt, eller kan f.eks. elven fungere som fokuspunkt? Har prøvd å plassert enden av elven i det gylne snitt, men vet ikke om det har noe for seg.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
1. Kjedelig og monotont. Personlig mener jeg bildet er litt for mye redigert. Det er et eller annet "unaturlig" med havet. Savner et fokuspunkt.
Vis hele sitatet...
Sitat av hansapils Vis innlegg
1. ok bilde.. her hadde jeg klipt litt for å få litt mer "panorama" følelse"..
Vis hele sitatet...
Noe slikt? Her har jeg croppet, som dere sikkert ser, og roet litt ned på konstrastnivået på havet. Ser forhåpentligvis litt mer naturlig ut nå.

Bare si fra hvis dere vil ha noen bilder i RAW-format for å slå dere løs i Lightroom eller det som verre er.