Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 840
Hei!

Jeg har dysleksi og jeg kan få en ny pc hvert fjerde år, og nå har det gått ca 3 år og 10 månder.

Så jeg lurte på om noen har noe tips til en bra bærbar pc til ca 9-10 tusen kr!!

~Produsenten
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skaff deg mac eller thinkpad
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Alu Macbook

Med rabatt kommer du ned på ca 9000nok
Hvorfor mac? hva skiller mac ut fra alle andre PCer? Hvordan kan dere lure en person som ikke har peiling på PC overhode til å bruke på det overprisete tullet? Operativsystemet. Windows XP er minst like bra som leopard / OSx. Ta denne du : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445468
men altså jeg mener mac er tull, pga det er hinsides overpriset.
Sist endret av Spelly; 29. mars 2009 kl. 21:24.
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor mac? hva skiller mac ut fra alle andre PCer? Hvordan kan dere lure en person som ikke har peiling på PC overhode til å bruke på det overprisete tullet? Operativsystemet. Windows XP er minst like bra som leopard / OSx. Ta denne du : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445468
men altså jeg mener mac er tull, pga det er hinsides overpriset.
Vis hele sitatet...
Veit ikke hva som er vanlig på laptop, men jeg synes minnehastigheten så lav ut ? 667 mhz er da ikke akuratt helt "up to date" ?
Sitat av Atec Vis innlegg
Veit ikke hva som er vanlig på laptop, men jeg synes minnehastigheten så lav ut ? 667 mhz er da ikke akuratt helt "up to date" ?
Vis hele sitatet...
Kan vel stemme. Jeg leste ikke direkte på ram specc. så bare spesefikt etter den modellen, da jeg har erfaring med den selv. bra pc, en del for pengene.
Spørs hva du er ute etter, en med utseendet eller en med "egenskapene". Hadde det vært utseendet, hadde jeg gått for mac, hadde det vært "egenskapene", hadde jeg gått for splley sin
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor mac? hva skiller mac ut fra alle andre PCer? Hvordan kan dere lure en person som ikke har peiling på PC overhode til å bruke på det overprisete tullet? Operativsystemet. Windows XP er minst like bra som leopard / OSx. Ta denne du : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445468
men altså jeg mener mac er tull, pga det er hinsides overpriset.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Sammenligner du relevante PCer med relevante MAC's er prisen meir eller mindre lik. Du kan ikkje sammenligne Plastic Fantastic(TM) fra Acer med en mac. Sammenlign business-pcer, som Thinkpad, en del fra HP og slikt med Mac. Da ser du at prisen er omtrent lik. Kort sagt får du ei maskin som tåler litt, og ikkje crap slik som samtlige consumerlaptoper.

Å hevde at WinXP er minst like bra som OS/X er også totalt bullshit. XP er 7 år gammelt OS, som er modent for skraphaugen. MacOSX er i det minste oppdatert, og tilpassa dagens maskiner. I tillegg er det bygd på ei UNIX-kjerne, som har drøye tradisjoner når det gjelder minnehåndtering og slikt.

Så her er det du som er fanboy. Greit nok at Mac ikkje er perfekt, men ingen av påstandane dine stemmer i heiletatt!
Sitat av spelley Vis innlegg
Mac fanboys gjør det... kompisen min som er fanboy av mac sier at det er pga utseende. virker som det er mange som sier det samme, jeg har tideligere sett poster på dette forumet, hvor folk har begrynnet kjøp av mac, pga design. noe som jeg syntes er tussete. Er sikkert litt status dog.
Vis hele sitatet...
I og med at du tipsa folk til å kjøpe ein ACER og på toppen av alt ein ASPIRE så forklara jo det litt om kva peiling du igrunn har på markedet p.d.d. Eg er heller ingen fanboy av macintosh, men det eg veit er at det finnast to endar når det kjem til laptop-hardware og i den eine sit Acer-fans og i andre enden sit mac-fans. Denne diskusjonen kan du vere så snill å ta i ein egen tråd, spelley.

Til trådstartar så vil eg gjerne bygge oppunde Thinkpad-forslaget til Jonta. Fantastiske maskine som er stygge som berre eff, men det er halve greia, for kvaliteten er eineståande på desse maskinene. Sjå kva slashdot skriv om maskinene, så forstår de nok kva det er snakk om. Thinkpad = hack0rish

Edit:
Vidar: MAX kp til deg
Sist endret av Ryan; 29. mars 2009 kl. 22:15.
Tror dette kanskje begyner å gå litt ot.
Mac og pc er bra på forskjellige (og like) måter. Så ikke noe vits i å krangle om det
Men hvis ingen kommer til enighet må vel mac vs pc tas i en annen tråd tror jeg :P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det jeg ville gjort er å skaffe en mac, evt dual/tripleboot med XP og GNU/Linux om du er redd for nye OS som er pene, funksjonelle, raske, blir oppdatert og holder seg gående i årevis fremover.
Er ikke no stor fan av mac, ser etter windows ...
Sitat av Ryan Vis innlegg
I og med at du tipsa folk til å kjøpe ein ACER og på toppen av alt ein ASPIRE så forklara jo det litt om kva peiling du igrunn har på markedet p.d.d. Eg er heller ingen fanboy av macintosh, men det eg veit er at det finnast to endar når det kjem til laptop-hardware og i den eine sit Acer-fans og i andre enden sit mac-fans. Denne diskusjonen kan du vere så snill å ta i ein egen tråd, spelley.
Vis hele sitatet...
Du har ikke peiling på mine kunnskaper når det gjelder pc markedet. Jeg sa jeg hadde erfaring med den laptopen og syntes den var grei thats it. Jeg er mer redd for dine kunnskaper når det gjelder hardware. Det du sier er at mac og acer har forskjellig hardware, hvilke hardware er det mac har som ingen andre laptoper har? jeg trodde at alle lapter hadde de "samme" komponentene (ja inkludert mac).

Ellers vil jeg bare si til trådstarter: det er sinnsykt lite info du har komt med når det gjelder hva du skal bruke laptopen til. Skal du bare sitte på internett + behandle dokumenter kan du spare deg for en 5000.- du kan bruke på noe annet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av produsenten Vis innlegg
Er ikke no stor fan av mac, ser etter windows ...
Vis hele sitatet...
Hmm, "rart" at mange argumenterer slik når de aldri har fått prøvd Mac OS X skikkelig. Men hey, om du gjerne vil holde fast ved gamle irritasjonsmomenter; go ahead.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det du sier er at mac og acer har forskjellig hardware, hvilke hardware er det mac har som ingen andre laptoper har? jeg trodde at alle lapter hadde de "samme" komponentene (ja inkludert mac).
Vis hele sitatet...
...Nei? Stor forskjell på kvalitet.
Skal du bare sitte på internett + behandle dokumenter kan du spare deg for en 5000.- du kan bruke på noe annet.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har fått med meg er pengene øremerket. Tror du at en PC til 4k vil vare i 4 år?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hmm, "rart" at mange argumenterer slik når de aldri har fått prøvd Mac OS X skikkelig. Men hey, om du gjerne vil holde fast ved gamle irritasjonsmomenter; go ahead....Nei? Stor forskjell på kvalitet.Etter det jeg har fått med meg er pengene øremerket. Tror du at en PC til 4k vil vare i 4 år?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke en pc til 4k vare i 4 år?Skal du drive med dokumentbehandling / surfing, trenger du så syk kraftig PC da ? Så du sier at intel prosessoren, nvidia skjermkortene osv som du får i macbook http://store.apple.com/us/browse/hom...family/macbook er bedre en de intel prosessoren og nvidia skjermkortene som måtte være i en acer/asus/hp - whatever pc? Sorry for ot og kverulering.
Trådstarter, hva skal du bruke PCen til? Tror ikke så mange hadde nevnt macbook om du skulle drive med gaming...
Sist endret av Spelly; 29. mars 2009 kl. 22:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvorfor skal ikke en pc til 4k vare i 4 år?Skal du drive med dokumentbehandling / surfing, trenger du så syk kraftig PC da ? Så du sier at intel prosessoren, nvidia skjermkortene osv som du får i macbook http://store.apple.com/us/browse/hom...family/macbook er bedre en de intel prosessoren og nvidia skjermkortene som måtte være i en acer/asus/hp - whatever pc?
Vis hele sitatet...
Nei, men innpakninga er forskjellig. Det er også forskjell på et Broadcom gigabit nettverkskort og et Intel E1000 nettverkskort. Det er forskjel på eit broadcom wlan kort og et intel wlan kort. Det er forskjell på en millimeter plast og 3 millimeter titanchassis. Kort sagt er kvaliteten gjennomført, og businesslaptoper koster meir, tilgjengjeld tåler dei vanvittig mykje meir, og varer mykje lenger. Om en ser på klassen min, som er 10-12 personer, så har meir eller mindre samtlige som gikk for consumer-klasse-pcer store problemer med dei etter 3 år... Så min påstand er at du er rimelig sikker på at en consumer-klasse laptop ikkje holder i 4 år, med mindre den står heilt i ro i et hjørne heime. Skal du drasse på den kjøper en litt dyrare saker som tåler daglig deng.

Eg har dradd på thinkpaden min overalt, dagleg, i 3 år. Det er ikkje synlige skader på den, og eg har ikkje behandla den pent! Fleire ganger har den gått i golvet fra bord o.l., og eg har to ganger trakka på skjermen i lukka tilstand, og har slengt sekken med den i rett inn i bilen uten å tenke. Kort sagt - den har tålt det. En consumerlaptop hadde ikkje tålt det.