Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5435
Jeg er da 16 og har hatt tinnitus i 3 år (google hvis du ikke vet hva det er).

I starten fikk jeg noen svake sove piller som funka greit nok, men etter 2 mnd'r fikk jeg ikke flere på grunn av min alder. Vel jeg får faen ikke sove uansett hva den legen sier jeg skal gjøre, jeg er våken flere døgn av gangen og blir utslitt av det...

SÅ jeg tenkte jeg skulle ordne dette selv og skaffe noe som er forholdsvis lovlig som får deg til og sove, for dette her går ikke mer.
Har hørt om folk med tinnitus som har fått veldig god effekt av Remeron (Rem-er-on) og de blir du heller ikke avhengig av. Problemet med de er at man kan gå opp i vekt ved bruk.
Sist endret av empty; 9. juli 2007 kl. 17:59.
Sitat av Kolsboy
Jeg er da 16 og har hatt tinnitus i 3 år (google hvis du ikke vet hva det er).
I starten fikk jeg noen svake sove piller som funka greit nok, men etter 2 mnd'r fikk jeg ikke flere på grunn av min alder.
Vis hele sitatet...
Hmm, alder burde vel ikke være så stort problem, enda du er 16. Er klar over at man normalt ikke får sterke piller før man er eldre. Har selv noen alvorlige soverplager, fått piller mot det siden jeg var 16, alså rundt et år siden. Tror nok legen din gir deg "ordentlige" piller om du overdriver litt angående plagene dine
Sist endret av Bundy; 9. juli 2007 kl. 18:00.
Du får bare bite i det sure eplet, og lære deg å leve med det. Fikk selv Tinnitus i 12 år alderen og har levd med det i 6 år. Slet selv med å få sove den første tiden med mye akutt søvnmangel. Har riktignok fått dempet den litt ved å gå til en alternativ lege (les: Alternativ medisin), men hører den fortsatt godt når jeg skal legge meg.
Jo fortere du aksepterer lyden, jo lettere blir det å leve med den.
Sitat av RadioSlave
Du får bare bite i det sure eplet, og lære deg å leve med det. Fikk selv Tinnitus i 12 år alderen og har levd med det i 6 år. Slet selv med å få sove den første tiden med mye akutt søvnmangel. Har riktignok fått dempet den litt ved å gå til en alternativ lege (les: Alternativ medisin), men hører den fortsatt godt når jeg skal legge meg.
Jo fortere du aksepterer lyden, jo lettere blir det å leve med den.
Vis hele sitatet...
Kan du dele erfaringen du har av alternativ medesin?
Enig med Radio Slave der at du kanskje burde gi Alternativ Medisin en sjanse når legene svikter.. Har ikke tinnitus selv, men har gått til akkupunktør av andre grunner. Først var jeg skeptisk til hele ideen med noen som stikker meg med nåler slik at jeg skal føle meg bedre, men det funket for meg.. Om de kan gjøre noe med tinnitus vet jeg ikke - men det er det bare å spørre de om, hvis ikke vet jeg at de har urtemiddler som roer ned kroppen (om det er placebo eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men de funker iallfall for meg)..

Herba Plus®
Seda Plus
Kimed

"Urtekombinasjoner for nervesystemet"




Hadde jeg vært deg ville jeg iallfall gitt det et forsøk, det værste som kan skje er at det ikke funker..
Lykke til!
Sitat av empty
Kan du dele erfaringen du har av alternativ medesin?
Vis hele sitatet...
Selfølgelig.

Som sikkert alle andre med Tinnitus har gjort, så oppsøkte jeg flere leger iløpet av de to første årene jeg hadde det.
Proffe leger, alle med flere diplomer, stas og stjerner innenfor for sin spesialitet innen øre og resten av ganessystemet. Høylydte toner, innblåsing i nesebor med pumpe, mandelsjekk og mange andre grunner til min øressus ble testet før jeg fikk konstantert tilstanden Tinnitus.
Av mange grunner jeg fikk oppgitt, kan jeg nevne tre:

"Du har sopp i øret. "Hva slags da?!". Jo du skjønner, sånn sopp som ligner muggsopp og blokkerer det indre av øret ditt. Det er derfor vi blåser inn så mye luft så vi får ryddet opp der inne"

"Det er noe med mandlene dine som blokkerer sneglegangen i øret, som skaper disse tonene du hører. Jo eldre du blir, jo mindre blir disse mandlene og du vil høyst sannsynlig bli kvitt øresusen innen et par måneder."

Selvom jeg ikke klarte å høre noen toner på en form for Tinnitustest klarte en lege å uttale:

"Det er bare noe du innbiller deg. Du har sikkert lest om denne lyden og tror du har den. Prøv å høre på noe musikk og glemme den, da skal det gå over."

Som en 12-13 åring tror man jo på leger over alt på jord, og blir dypt skuffet når dette faktisk ikke er tilfelle. Noe som førte til at min tillit til det norske helsevesenet falt drastisk.

Ble for et år siden introdusert til en lege som visstnok hadde hjulpet flere folk med denne typen plager. Så jeg tenkte det var verdt et forsøk en å leve med søvnmangel resten av livet.
Det viste seg at legen var en hyggelig dame i 40 årene som drev med både akupunktur og alternative helsemedisiner. Kostet saftige 500 spenn per gang, men du verden, jeg har aldri følt meg så avslappet og transeaktig før. Hun bedrev med akupunktur rundt øret og hele venstresiden av hodet (hvor jeg synes pipetonen er sterkest) og en gjorde en spesiell massasjebevegelse med armen. Hun ga meg deretter en viss mengde med piller som kroppen min visstnok trengte. Besto selføgelig bare av naturlige medisiner og litt jern. Og jeg har aldri følt kroppen så fresh som da.
Uansett, øresusen kom til et visst punkt hvor den ikke ville synke mer, og jeg ga opp legebesøkene. Tonen steg litt, før den stabiliserte seg på et akseptabelt nivå, som jeg har levd med til idag. Og det er et eller to år siden jeg ga opp kuren.
Så jeg vil anbefale folk denne formen for lege, om dere har litt penger å avse, og en akutt øresus å dempe.
Sist endret av RadioSlave; 9. juli 2007 kl. 18:44.
Jeg har selv slitt med tinnitus så lenge jeg kan huske. Fram til for et par år siden var det ikke noen større plage, men jeg starta et band og (dum som jeg var) droppa ofte hørselvern.
Da ble det stadig verre helt til jeg som deg ikke kunne få sove lenger.
Finni ut at det hjelper å høre på lav musikk... Kanskje det hjelper for deg og?
det må være så lavt at du må bruke litt tid før du hører hva som blir spilt eller funker det ikke.

Jeg er forresten mye bedre nå
God bedring!
Jeg tenkte også på ideen om å høre på lav musikk. Eller hva med å prøve å finne ut hva slags karakterestikk det er på den lyden du hører og så fase den ut ved hjelp av tilsvarende lyd i motfase?

Bare en tanke i luften. Jeg kan lite om tinitus, men litt om lyd...
Jeg forstår at øreavdelingen (øre, nese, hals?) på sykehus skal ha noe de kaller en lydpute. Om det faktisk er en pute med innebygd spiller vet jeg ikke, men greia er visst at den spiller lyder (vind eller hav kanskje) som gjør det mye lettere å ignorere øresus. Aner ikke om man trenger resept for å få en slik en, men det virker iallfall som det kan være verdt å prøve.
Før da jeg var ung og dum brukte jeg ikke ørepropper på konsert, så jeg fikk ofte tinnitus i ukevis etterpå. Det som hjalp veldig for meg var å sette på en vifte ved siden av sengen. Ved å konsentrere meg om lyden fra den så ble pipingen borte, og jeg fikk sove igjen.
Kolsboy; kan jeg spørre om hvordan du egentlig fikk tinnitus? Interesserer meg veldig for det, fordi jeg nettopp spiller i band og ofte blir utsatt for høy lyd. Så håper du kan si hvordan det hele skjedde og forøvrig komme med noen tips ang. verneting for øret dersom du har noe på lager.
Jeg pleier og putte en akvariumsbolle over hodet når jeg spiller høy musikk eller er på fester hvor de spiller høy musikk, det beskytter deg mott det meste av høyfrekvente lyder merket jeg.
Sist endret av torsken; 10. juli 2007 kl. 12:13.
Man skal ikke kødde med tinnitus. Jeg har selv hatt det i mange år på grunn av band spilling, og har til tider store problemer med søvn. Men det finnes hjelpemidler.

Bread nevner en "lydpute" som er ganske grei. den inneholder noen små høytalere, om jeg ikke husker feil, og spiller lyder med frekvenser du kan justere så de passer til deg.

Det er også mulig å koble en ekstern lydkilde til den (iPod etc) så du kan høre på musikk. Det er også timer innstilling på den, så musikken kutter ut etter noen timer, når du forhåpentlig har sovnet.

Lykke til.
Sist endret av Vomit; 11. juli 2007 kl. 14:30. Grunn: skriveleif
Sitat av Same i Skauen!
(...)og forøvrig komme med noen tips ang. verneting for øret dersom du har noe på lager.
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig å på en eller annen måte dempe lyden som kommer til det indre øret med f.eks serviettbiter, akvarium(som torsken), sånne små ørepropper man får kjøpt overalt eller noe annet.
Noen apoteker ol. selger noen spesielt designete ørepropper som demper lyden jevnere enn billigere ørepropper slik at man får med seg hele frekvensspekteret på et trygt nivå.

(Eller kanskje spille lavere? )
Same i skauen!
Bruk sånne flotte hørselvern du får kjøpt i instrumentbutikker! Ganske bra lyd i de i forhold til sånne du kjøper på kiwi...
Som sagt fikk jeg mye sterkere lyd fordi jeg dreit i hørselvern på mange øvelser og konserter. Kjøp deg hørselvern før det er for seint - ellers kommer du til å angre til du dauer!

edit: hvis du spiller med veldig skjærende lyd på gitarene/ har lyse cymbaler burde du også prøve sånne digre jævler fra jernia eller no. De demper høye toner mye mer enn de demper lave toner, men det blir jo fort mye grums.... også ser det dumt ut haha (ikke bruk de på konserter)
Sist endret av Wilibald; 12. juli 2007 kl. 04:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, jeg har ikek mandler nei tok de for lenge siden. Og jeg har sånn lydpute, den funka strålende i 1 uke så mista den effekten. Nå skal jeg anskaffe høreapparat (I en aldre av 16 o.0)

Ellers nå i ferien kurerer ejg søvnløsheten med world of warcraft men ejg vet det blir et helvete på vidregående, det var et helvete på ungdoms skolen så jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle bli et på vidregående. Er ikke høreapparat no særlig effektivt skal jeg prøve akupunktur, funker ikke det skal jeg mase på legen... Funker ikke deeeet skaffer jeg pillene selv!

Det var en som spurte hvordan jeg fikk det, tja jeg har vært på mange konsereter, alltid vært flink med hørselværn ikke no problem der. Men det var en kveld som jeg sovna med Mp3 på full guffe (det var på den tiden jeg hørte på Dimmu Borgir) jeg våkna neste morgen og kunne ikke høre en dritt, så bare munnen til mamma bevege seg. Så etter en times tid kom hørseln (redusert) tilbake sammen med en satans pipelyd :S
Fikk selv tinnitus når jeg var på kino tidlig i ungdomsskolen. Satt første halvparten av filmen og irriterte meg over hvor sinnsykt høy lyd det var på filmen, men ingen av mine kamerater merket noenting. Halvveis uti filmen kjente jeg at et slags trykk som bygde seg opp i øret, og jeg fikk såkalt "dott" i øret pluss en ekstrem pipelyd. Resten av filmen, dagen og uka ble et helvete. Gikk til legen, han sa at jeg hadde sannsynligvis bare vann i øret eller noe. Det kom til å forsvinne i løpet av kort tid visstnok. Så jeg ventet, øresusen mildnet, men er der fortsatt i dag, cirka 8 år senere. Den er plagsom av og til når jeg skal sove eller jeg befinner meg et sted uten lyd, men det har etter så lang tid blitt en vanesak. I begynnelsen brukte jeg musikk for å overdøve tinnitusen når jeg skulle sove. Volumet på tinnitusen øker når jeg får "dott" i øret, men ved å fremtvinge gjesping forsvinner dotten og volumet reduseres til vanlig nivå.
Jeg har selv brukt remeron, for sovevansker.
(egentlig er det et antidepresiva, men gjør det søvnig i små doser)
Remeron har en så lang liste med bivirkninger, at du ikke en gang orker å lese dem!
:-S

Annyway, broren min har tinitus, og han tror jeg har en sånn pute, som kan spille musikk eller radio.
Sånn at musikken overdøver "pipingen" eller "susingen" inni øret.
Skal vist nok være ganske så bra, har jeg hørt.

Edit: Det er forresten noen leger som mener at diabetes diett kan kurere tinitus, og noen andre mener at glutenfrikost eller sånn der hvor de stikker nåler inn i kroppen kan hjelpe.

Forresten så kan man også gå til noe som heter "Tui-Na".
Det er en gammel japansk eller kinesisk masasje lignende greie.
Behandleren "henter frem" forskjellige nerver, og klemmer på dem.
Gjør utrolig vondt! Men det er verdt det!
Tui-Na kan hjelpe mot ryggsmerter, diverse leddsmerter, migrene, ME, magepine, gammle kneskader osv osv.
Det er rett og slett bare en veldig hard massasje, slik kjennes det hvertfall ut for de som ikke "kan kunsten".

Det koster ca.500/400kr per time, og det tar bare 4 - 10minutter.
Er du heldig så trenger du bare en time, er du uheldig trenger du tre timer.
Så er du frisk!.. Eller, bedre hvertfall!
Jeg har enda ikke møtt på noen som ikke har blitt bedre av Tui-Na.
Sist endret av GothQueen; 20. juli 2007 kl. 13:53.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
Annyway, broren min har tinitus, og han tror jeg har en sånn pute, som kan spille musikk eller radio.
Sånn at musikken overdøver "pipingen" eller "susingen" inni øret.
Skal vist nok være ganske så bra, har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Lyden i lydputa skal ikke overdøve lyden, den skal gi deg noe annet å konsentrere deg om.
Jeg har hatt tinnitus i 5-6 år, og har en slik pute.
Den fungerer til en viss grad, men ikke spesielt bra egentlig, i alle fall ikke for min del.

Men jeg har vært på et såkalt tinnitus møte, hvor folk med tinnitus kan komme og dele sine erfaringer, i tillegg til at det er spesialist leger der, som har arbeida en god del meg tinnitus.

På dette møtet var det en kar som hadde vært i syden og bodd på et hotell helt nede ved sjøen. Lyden fra sjøen og andre "tropiske" lyder rundt han hele tida, og han hadde 2 hele uker uten å høre et knyst fra tinnitusen.

Sykeshuset i seg selv og leger kan egentlig ikke gjøre så mye mot tinnitus, det eneste de gjør er å gi deg ei lydpute, og kanskje fyre i deg noen sovepiller eller antideppressiva om de er glade i å skrive ut resepter.

Det triste med behandling mot tinnitus er at det er så og si ingen "godkjente" behandlingsmetoder, så du får ikke støtte til en dritt.
Derfor må du punge ut av egen lomme om du i det hele tatt vil prøve å bli kvitt det.
Er det noen som har erfaring med tinnitusmasker/lydgenerator for øresusen?
Sitat av Acidous
(...)På dette møtet var det en kar som hadde vært i syden og bodd på et hotell helt nede ved sjøen. Lyden fra sjøen og andre "tropiske" lyder rundt han hele tida, og han hadde 2 hele uker uten å høre et knyst fra tinnitusen.
Vis hele sitatet...
Kanskje en tåpelig idé, men..:
Hva med å sende en lydteknikker ned dit med noe opptaksutstyr og la han ta opp tropiske lyder rundt dette hotellet.
Deretter legger han det ut på cd/mp3 som tinitusplagete kan spille av i lydputene.
Aner ikke om det funker, men kanskje verdt et forsøk.

Evt. bare google etter tropiske lydfiler og prøve med de.
jeg har tinnitus på høyre øre.. funnet ut at det beste midlet er å skru på noe veldig lav musikk når man legger seg(men høy nok til at du konsentrerer deg om den), da bruker vanlgivis tinnitusen å fade ut mer eller mindre.
Sitat av Acidous
Lyden i lydputa skal ikke overdøve lyden, den skal gi deg noe annet å konsentrere deg om.
Jeg har hatt tinnitus i 5-6 år, og har en slik pute.
Den fungerer til en viss grad, men ikke spesielt bra egentlig, i alle fall ikke for min del.
Vis hele sitatet...
Tsssk! Mamma skrøyt nå puta opp i skyene!
Og du kjenner da henne?

Henriken;
Men det kan jo også hende at det var en kombinasjon av trykket, lydene og temeraturen som gjorde at tinitusen "holdt kjeft".
Hmm...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Henriken
Kanskje en tåpelig idé, men..:
Hva med å sende en lydteknikker ned dit med noe opptaksutstyr og la han ta opp tropiske lyder rundt dette hotellet.
Deretter legger han det ut på cd/mp3 som tinitusplagete kan spille av i lydputene.
Aner ikke om det funker, men kanskje verdt et forsøk.

Evt. bare google etter tropiske lydfiler og prøve med de.
Vis hele sitatet...
Var nok ikke bare lyden i seg selv som gjorde at tinnitusen hans forsvant i den perioden han var der.
For med denne lydputa du får på sykehuset, får du også en blå boks med et "lydkort" i.
Dette lydkortet inneholder da en del slike lyder.. Bølger som slår mot stranda, vind som suser i trær, fugler som kvitrer osv.
Men på tross av disse lydene, så har ikke puta den alt for store virkningen.