Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 955
jeg plages med søvn paralyse, jeg får søvn paralyse sånn 3-4 ganger om natta men etter en liten stund så klarer jeg å våkne har dere noe som kan hjelpe
Sov på siden og bruk tykk eller dobbel pute. Søvnparalyser oppstår lettest når man sover på ryggen med hodet lavt. Det er i hvert fall min erfaring. Hvis paralysen oppstår ved innsovning, så hjelper det også å høre på en podcast mens du sovner. Eksperimenter litt, så finner du fort ut om noe av dette funker for deg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Sov på siden og bruk tykk eller dobbel pute. Søvnparalyser oppstår lettest når man sover på ryggen med hodet lavt. Det er i hvert fall min erfaring. Hvis paralysen oppstår ved innsovning, så hjelper det også å høre på en podcast mens du sovner. Eksperimenter litt, så finner du fort ut om noe av dette funker for deg.
Vis hele sitatet...
vel det som er jeg sover på siden med hodet oppe på en tykk pute og jeg bruker podcast for å få til å sove. men tror du melatonin kan være en del til paralysen? før jeg får ikke sove å spise 30mg melatonin og jeg har prøvd masse til å unngå paralyse men ingenting hjelper
Skjønner knapt hva du skriver. Skriv gjerne hva du har forsøkt, så slipper andre å komme med flere unødvendige forslag.
På melatoninpakken min står det anbefalt 1-2 tabletter á 1mg melatonin i hver. Du spiser altså 30mg? Ikke overrasket om du har skakkjørt din egen naturlige melatoninproduksjon.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skjønner knapt hva du skriver. Skriv gjerne hva du har forsøkt, så slipper andre å komme med flere unødvendige forslag.
Vis hele sitatet...
1. jeg har prøvd å søve når jeg ligger på siden med hode på en tykk stor pute og høre på podcast (det gjør jeg vær kveld jeg legger meg å sove).
2. prøvd å redusere stress, koffein inntak og være med i aktivitet om dagene.
3. prøv melatonin men det gjør det litt dårligere men det hjelper meg å sovne.
4. prøv å sove på nye plasser som på gulve, sofaen noen ganger hjelper det men svert lite.

men en ting er at melatoninen det har gjort sånn at jeg får mange syke drømmer og våkner brått opp for jeg er redd eller vet ikke hvor jeg er.

sorry vis jeg er litt dårlig å forklare på tråden jeg er ikke så vant til å skrive på bokmål jeg skriver mest på dialekt så sorry
Sitat av haiskalle Vis innlegg
På melatoninpakken min står det anbefalt 1-2 tabletter á 1mg melatonin i hver. Du spiser altså 30mg? Ikke overrasket om du har skakkjørt din egen naturlige melatoninproduksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært oppe i 1000mg... Har ikke så mye å si.

Ts: ingen tips mot det, men hvis du er bevisst nok og det skulle inntreffe, så start med å bevege tærne dine. Dette virker av en eller annen grunn å bidra til at du kvikner til mye raskere. Til tross for at en paralyse er veldig kort, så kan det som en drøm føles og oppfattes veldig lenge
Sitat av haiskalle Vis innlegg
På melatoninpakken min står det anbefalt 1-2 tabletter á 1mg melatonin i hver. Du spiser altså 30mg? Ikke overrasket om du har skakkjørt din egen naturlige melatoninproduksjon.
Vis hele sitatet...
jeg fikk noe 10mg piller fra amerika

Sitat av Candiru Vis innlegg
Jeg har vært oppe i 1000mg... Har ikke så mye å si.

Ts: ingen tips mot det, men hvis du er bevisst nok og det skulle inntreffe, så start med å bevege tærne dine. Dette virker av en eller annen grunn å bidra til at du kvikner til mye raskere. Til tross for at en paralyse er veldig kort, så kan det som en drøm føles og oppfattes veldig lenge
Vis hele sitatet...
ja men når paralysen er over og jeg skal legge meg og sove igjen så skjer det på nytt 2-3 ganger etter verandre
Sist endret av pyromedfingrer; 18. mars 2024 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har slitt med det i mange år. I starten var det skremmende men nå er det bare irriterende. Hindrer min dyrebare nattesøvn.
Har heldigvis evnen til å riste det av meg og våkne opp hvis jeg vil. Beste kuren har jeg funnet ut er å gå litt rundt i leiligheten, kast noe vann i fjeset og legg meg nedpå igjen så forsvinner det som regel.
Sitat av RankSolid Vis innlegg
Har slitt med det i mange år. I starten var det skremmende men nå er det bare irriterende. Hindrer min dyrebare nattesøvn.
Har heldigvis evnen til å riste det av meg og våkne opp hvis jeg vil. Beste kuren har jeg funnet ut er å gå litt rundt i leiligheten, kast noe vann i fjeset og legg meg nedpå igjen så forsvinner det som regel.
Vis hele sitatet...
ja jeg har plagdes med da i 2 år nå og jeg klarer noen ganger å våkne opp etter en stund med å prøve så godt jeg kan med å prøve å flytte på meg.
jeg har ikke gidde å gå ut av senga for å hente meg noe vann men jeg setter meg opp å riste litt på meg for i våkne litt men det hjelper svært lite
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
jeg fikk noe 10mg piller fra amerika



(
Vis hele sitatet...
Det er mange som misforstår dette med melatonin.
Det er ikke sånn at mer er bedre.
Det gjelder å finne sin egen dosering, og den ligger for de aller fleste mellom 1 og 3 milligram!
Melatonin må også brukes i korte perioder om man ikke skal ødelegge kroppens naturlige produksjon.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det er mange som misforstår dette med melatonin.
Det er ikke sånn at mer er bedre.
Det gjelder å finne sin egen dosering, og den ligger for de aller fleste mellom 1 og 3 milligram!
Melatonin må også brukes i korte perioder om man ikke skal ødelegge kroppens naturlige produksjon.
Vis hele sitatet...
ja jeg forstår det jeg bruker å ta pauser sånn vis jeg bruker i 3 dager så bruker jeg ikke de neste 2-3 dagene men jeg har prøvd å bruke 1-3 mg men d funker ikke samme med 10mg så jeg bare prøvde 30mg og d funket veldig bra
Bruker du tilfeldigvis Seroquel? Jeg får ofte søvnparalyse når jeg bruker mye av det.
Sist endret av einsteindragon; 18. mars 2024 kl. 16:27.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Bruker du tilfeldigvis Seroquel? Jeg får ofte søvnparalyse når jeg bruker mye av det.
Vis hele sitatet...

Nope har aldri brukt det før
Mye stress? I en periode med utbrenthet og muligens en liten smak av psykose i forbindelse med det kunne jeg oppleve det.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Mye stress? I en periode med utbrenthet og muligens en liten smak av psykose i forbindelse med det kunne jeg oppleve det.
Vis hele sitatet...

Ja jeg har vert i mye stress de siste dagene\ukene og vert våken i 1-2 dager for personlige grunner
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
jeg fikk noe 10mg piller fra amerika



ja men når paralysen er over og jeg skal legge meg og sove igjen så skjer det på nytt 2-3 ganger etter verandre
Vis hele sitatet...
Det er ganske hyppig, langt over normalen. Kanskje på tide å ordne et medikament som faktisk fungerer fremfor placebotin?
Søvnparalyse kan for enkelte være indusert av inntak av melatonin. Du tar jo også rimelig store doser.
Jeg får ofte ganske syke drømmer av melatonin.
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
Ja jeg har vert i mye stress de siste dagene\ukene og vert våken i 1-2 dager for personlige grunner
Vis hele sitatet...
Kanskje det er årsaken? Jeg har å opplevd det på enkelte medisiner som brukes for søvn, bla remeron f. eks.
Sitat av Candiru Vis innlegg
Det er ganske hyppig, langt over normalen. Kanskje på tide å ordne et medikament som faktisk fungerer fremfor placebotin?
Vis hele sitatet...
Men der er problemet jeg er ikke så glad i medisiner siden jeg bruker adhd medisin og jeg blir fjærn og føler meg fokusert sånn alt for mye. Så jeg vil helst unngå medikamenter for jeg er redd for «side effectsen» vis du skjønner.

Sitat av Hilbert Vis innlegg
Søvnparalyse kan for enkelte være indusert av inntak av melatonin. Du tar jo også rimelig store doser.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skal stoppe en stund så for å se om det hjelper.
Men paralysen startet før jeg begynte å bruke melatonin for å sove.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kanskje det er årsaken? Jeg har å opplevd det på enkelte medisiner som brukes for søvn, bla remeron f. eks.
Vis hele sitatet...
Ja jeg tror det men paralysen kommer også når jeg ikke er i stress eller sover dårlig.
Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjør
Sist endret av pyromedfingrer; 18. mars 2024 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
Men der er problemet jeg er ikke så glad i medisiner siden jeg bruker adhd medisin og jeg blir fjærn og føler meg fokusert sånn alt for mye. Så jeg vil helst unngå medikamenter for jeg er redd for «side effectsen» vis du skjønner.
Vis hele sitatet...
Du har svaret der. Bruker du ADHD medisiner så er det nok det som er årsaken til søvnparalysen.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Du har svaret der. Bruker du ADHD medisiner så er det nok det som er årsaken til søvnparalysen.
Vis hele sitatet...
Ja men jeg brukte ikke adhd medisinen i sommerferien og det va 2 måner uten medisin men fikk fortsatt paralyse

Men jeg har brukt adhd medisin siden 7 klasse men fikk ikke problemer til 8 klasse
Sist endret av pyromedfingrer; 18. mars 2024 kl. 18:25.
Har selv slitt med søvnparalyse hele oppveksten min. Til slutt begynte jeg å gi faen å istedenfor å prøve å kjempe imot for å bryte meg løs så bare lot jeg det ta helt over meg og deretter fikk jeg litt kule lucid dreams. Litt som å «let go» på psykedelika.