Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 611
Har en bror som har røyket i mange år. Han har tidligere mistet lappen 2 ganger på livstid (5 år), med noen års mellomrom. Han kunne ta den igjen nå nylig. Men ble stoppet ift øvelseskjøring med reststoffer av hasj i blodet (0,5). Er det slik at de automatisk gir han da livstid eller får du straff utifra "vanlige" straffen på lovbruddet? Noen som vet eller har erfaring? Han er fortvilet fordi han har skjerpet seg mye, og har prøvd å slutte helt med røykinga. Han har vært utsatt for enkelte politifolk som har vært korrupte, han ene var nylig i retten selv pga fusk med ransakelser. Han føler alt går imot han, og han føler han aldri får sjansen til å komme seg på beina. Han har nå tatt tak og blitt henvist til DPS for å kunne begynne med adhd-medisiner igjen etterhvert istedenfor røykinga. Ikke at det hjelper han så mye her. Mye surr opp igjennom åra, men de er jo strenge med hasjpromille. Han røyka 12-14t før kjøringen.

Andre spm er: Bilen hans ble lagt bruksforbud på i noen måneder, og det sto noe om at han ikke kunne selge den. Stemmer det eller er det noen måte å få omregistrert den til meg for eksempel, slik at jeg får solgt den for han og han blir kvitt gjelda på den? Det er nok sikkert bruksforbud pga ruskjøringen. Rettsaken på den kjøringen er om noen måneder. Men han har slitt med økonomien nå, så han håpte på å selge den rett før det her skjedde.

Vi prøver å få han litt ovenpå igjen, og håper derfor på å få hjulpet han med å bli kvitt bil og lånet på den.
Setter pris på enhver erfaring/råd.
Om det automatisk blir livstid veit jeg ikke, men det er neppe formildende at han blir tatt for mengder med rus i blodet som er nok til å miste lappen for minst 3de gang. Uansett om han mener å ha skjerpet seg tror jeg ikke påtalemyndighetene vil se på denne gjentagende ruskjøringen som en forbedring.

Når det gjelder bruksforbud og salget følger bruksforbudet bilen om bruksforbud et knyttes til bilens tilstand. Om det er føreren som en grunnen vil det somregel ikke være en heftelse på selve bilen og den vil vanligvis kunne selges.

Men du sier at det "sto noe om at han ikke kunne selge bilen" og da regner jeg med det er det som gjelder. Kan du gjengi det som stod i brevet rundt salg av bilen her?
Sist endret av knert1; 11. mars 2024 kl. 16:38.
Trådstarter
6 1
Sitat av knert1 Vis innlegg
Om det automatisk blir livstid veit jeg ikke, men det er neppe formildende at han blir tatt for mengder med rus i blodet som er nok til å miste lappen for minst 3de gang. Uansett om han mener å ha skjerpet seg tror jeg ikke påtalemyndighetene vil se på denne gjentagende ruskjøringen som en forbedring.

Når det gjelder bruksforbud og salget følger bruksforbudet bilen om bruksforbud et knyttes til bilens tilstand. Om det er føreren som en grunnen vil det somregel ikke være en heftelse på selve bilen og den vil vanligvis kunne selges.

Men du sier at det "sto noe om at han ikke kunne selge bilen" og da regner jeg med det er det som gjelder. Kan du gjengi det som stod i brevet rundt salg av bilen her?
Vis hele sitatet...
Det sto at han ikke har lov til å overdra bilen til noen andre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Da mistenker jeg at han ikke har lov til å overdra bilen til noen andre.