Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 667
Begynt på Ritalin igjen. 40-80mg pr. dag etter behov. Behovet varierer veldig så dagen kan være f.eks;

20mg-20mg-20mg
40mg-40mg
20mg-20mg-ingenting
Ingenting-40mg-20mg
20mg-ingenting-20mg
Etc.

Kort versjon på bunnen ->

Sluttet på antideppresiver (sertralin) for et par måneder siden. Ritalin er nå det ENESTE medikamentet jeg tar. Så det er ingen andre medikamenter eller stoffer som er en faktor. Bruker det ikke for rus men tenker folk her har så roen på dette at de vet alt om det

Bivirkninger: Lett hjertebank ved bruk av 60-80mg, tørr munn, ingen andre bivirkninger.

Opplever enorme humørsvingninger utover dagen. Kan få knallhard arbeidsmoral, eufori, gledesrus. Så en time etterpå oppleve det motsatte - dyp sorg, deprimert, lei meg.

Har dette å gjøre med at belønning senteret i hjernen mtp. dopamin og serotonin blir opphøyet for mye, slik at kroppen da "krasjer" når effekten tar av ved at hjernen nedjusterer for mye? Greien er at - jeg har ikke hørt om andre, eller lest om at det med sinnsvake humørsvingninger er en greie med ritalin. Siden det ikke er noen andre medikamenter eller rusmidler med i bilder (utenom cola og snus), så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skjer.

TL;DR

Noen som vet hva som forårsaker enorme humørsvingninger på ritalin eller hva som kan hjelpe for det? Det er snakk om små doser innenfor det som er lagt ut av legen. Uten andre medikamenter som kunne ha virket inn.
Fortell dette til legen din så får du teste ut andre ADHD medisiner som sikkert virker bedre for deg.
Skal egentlig ritalin taes ved behov? Har aldri vært borti det.

Ritalin er velnen depottablett som frigir virkestoff over tid, man skal finne frem til en mengde som passer seg, og inntak i løpet av dagen kan typisk deles i to f.eks du skal ta 40mg så du tar en 20mg klokken åtte og en klokken fire.

Tror du slutte å ta det som det var en behovsmedisin og heller ta faste doser hver dag.
Høres faktisk ut som du har en rusvirkning også, har du adhd?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Virker som en høy dosering, for høy
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Virker som en høy dosering, for høy
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg fikk på 180mg / døgn i flere år i samråd med lege.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Jeg fikk på 180mg / døgn i flere år i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
Jo, fordi du utvikler toleranse, noe det virker som om TS her ikke har så mye av.
Jo-jo doseringer og lav toleranse blir fort kaotisk. Ville funnet en dose og holdt meg på den i noen uker for å få stabilisert ting.
Løsningen for min del var å bytte til ett av amfetamin preparatene. Da fikk jeg alle fordelene til Ritalin, samtidig som jeg slapp unna alt av bivirkninger.

Ritalin var en konstant Berg og dalbane med kraftige depressive stunder som smalt inn like fort som panikkangst, kraftig angst og mye kroppslig ubehag.
Etter at jeg skiftet til ett amfetamin så har jeg ikke opplevd noen av disse problemene, effekten oppfører seg mye mer stabilt.

Anbefaler deg å spør etter ny utprøving, siden dette er så vanlig pleier de fleste å få bytte.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Jeg fikk på 180mg / døgn i flere år i samråd med lege.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som har stått på 180mg dagen(3x60mg). Er det blitt mindre vanlig nå? Hørte at det var en langt lavere grense en dette.



Dette med valg av medisiner er en av de tingene jeg brenner for, jeg syntes vi har alt for høyt bruk av dårlige medisiner her til lands, av alt for dårlige grunner. Særlig at denne faren for misbruk overskygger ALT annet, det er så mange folk som står på ubrukelige, til og med farlige medisiner, og den eneste grunnen til det er at det medikamentet som ville fungert har potensiale til å kunne misbrukes.
Det virker som at det er farligere at noen få personer misbruker litt medisiner, enn at folk flest får det best mulig. De skylder det som regel på faren for avhengighet, men den finnes ved alt av medisiner, og symptomene er ofte langt verre på disse «snille» medisinene fra klasse C som legene er blitt så glade i.
Bare se på Seroquel som blir brukt off-label som en catch-all, den har nærmest erstattet all bruk av Z-hypnotika og benzodiazepiner, og den eneste grunnen til dette er at man ikke risikerer å miste autorisasjonen når man skriver ut store mengder av dette. Norske leger har blitt så redde for å miste retten til å skrive ut A og B-preparater at de praktisk talt er blitt kastrerte.



Jeg er klar over at noen fungerer bra på Ritalin, men jeg syntes helt ærlig at det burde blitt avregistrert. Man kunne fortsatt fått det, men da på godkjenningsfritak.
Det er tull at dette skal være førstevalget mot ADHD, er redd at mange(alle?) ville hatt det bedre på amfetaminer, men at de enten ikke våger å spørre etter det, eller så tror de at det kanskje vil være enda verre.
Er det noen god grunn til at den medisinen som helt åpenbart gir flest folk uheldige bivirkninger er førstevalget i behandling av ADHD? Jeg ser ingen, utenom prisforskjellene.
Sist endret av DrDeath; 28. mai 2023 kl. 14:29.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble helt fucked av Ritalin. Dette er veldig vanlig.