Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1621
Heisann!
Nå er det hovefestivalen, og jeg som bor i Arendal tenkte å ta med noen kompiser ut på et lite vorspiel på sjøen en av dagene. Men det jeg lurer på er, kan jeg som 17-åring og fører av båten også ta med noen pils? Vet at promillegrensa er 0,8, og har ingen planer om å nærme meg den. Men om jeg tar f.eks. en øl eller 2, kan jeg da bli tatt for promillekjøring? Er jo ingen aldersgrense på konsumering av alkohol, og har søkt rundt men kan ikke finne noe om dette. Håper noen kan hjelpe meg
(Er ikke sikker på om dette er riktig underforum, så gjerne flytt den hvis jeg har satt den feil)

- Whisplash
Sålenge du ikke blåser over grensen så kan du selvsagt ikke bli tatt for promillekjøring. Alderen din har ingenting å si her.
Sitat av booboo Vis innlegg
Sålenge du ikke blåser over grensen så kan du selvsagt ikke bli tatt for promillekjøring. Alderen din har ingenting å si her.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Regnet med at alderen ikke hadde noe å si, men kommer ikke langt med å si til politiet at jeg trodde det var lov. Så ville være på den sikre sida før det blir en båttur
Så lenge du har lov å føre den båten og promillen er under grensa, så ser ikkje jeg problemet med at du er under 18.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er ingen aldersgrense på å drikke alkohol i Norge, med andre ord er det ikke noe du kan bli tatt på selv om du er fører av båt.
Politiet kan påtale deg for promillekjøring også om du har under 0,8. Loven sier:
§ 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører
Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt

Videre at Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:
1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.


At du er under 18 kan også knyttes opp til kravet om edruelighet, og du kan dermed bli fratatt båtførerbevis og få utsettelse på sertifikat.

Selv om det ikke er eksplisitt forbudt å konsumere alkohol når du er under 18 vil det virke skjerpende. Politiet vil også kunne gå etter kompisene dine for sjenking av mindreårige hvis du har fått alkohol av dem.

BTW: For en mann på 75kg vil to halvlitere på en times tid bringe deg svært nær, og i noen tilfeller over 0,8.
Sitat av doseren Vis innlegg
Politiet kan påtale deg for promillekjøring også om du har under 0,8. Loven sier:
§ 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører
Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt

Videre at Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:
1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.


At du er under 18 kan også knyttes opp til kravet om edruelighet, og du kan dermed bli fratatt båtførerbevis og få utsettelse på sertifikat.

Selv om det ikke er eksplisitt forbudt å konsumere alkohol når du er under 18 vil det virke skjerpende. Politiet vil også kunne gå etter kompisene dine for sjenking av mindreårige hvis du har fått alkohol av dem.

BTW: For en mann på 75kg vil to halvlitere på en times tid bringe deg svært nær, og i noen tilfeller over 0,8.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Tror det er best å ikke ta noen sjanser da. Veier ca 90 og føler jeg har høy toleranse, men tar ikke sjansen på utsettelse av lappen eller at jeg mister båtførerbeviset. Har noen 2,25% cidere liggende nede, kanskje jeg bare tar med en av de isteden. Takker for svar
Hvis du har en Europris i nærheten selger de en ålreit cider som jeg tror er klassifisert som alkoholfri, men som jeg mistenker egner seg ypperlig som blandevann når du har lagt til kai...
Shit happens.
timoti22's Avatar
Mente jeg leste ett sted om endring i regelverket, og der sto det at grense var blitt endret til 0,2 på sjøen også?

Men det kommer Ann på hvor stor båten er
Sitat av timoti22 Vis innlegg
Mente jeg leste ett sted om endring i regelverket, og der sto det at grense var blitt endret til 0,2 på sjøen også?

Men det kommer Ann på hvor stor båten er
Vis hele sitatet...
Det er 0,2 på båter over 15 meter, men under er det fortsatt 0,8 Kan være det har vært snakk om 0,8 under 15m også, men er ikke blitt innført ennå hvertfall

Edit: skrivefeil
Sist endret av Whisplash; 1. juli 2013 kl. 14:44.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
BTW: For en mann på 75kg vil to halvlitere på en times tid bringe deg svært nær, og i noen tilfeller over 0,8.
Vis hele sitatet...
Waat, jeg veier 65 kilo og kan fint drikke rundt 12 halvlitere øl på en kveld hvis jeg drikker i 6 timer. Da burde jeg fått 4-4,8 i promille, noe jeg tviler sterkt på.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Waat, jeg veier 65 kilo og kan fint drikke rundt 12 halvlitere øl på en kveld hvis jeg drikker i 6 timer. Da burde jeg fått 4-4,8 i promille, noe jeg tviler sterkt på.
Vis hele sitatet...
Veier det samme som deg, og orker aldri mer enn en 6pack med glass, så det er ganske individuelt.. Er relativt ung forsåvidt
At det ikke er ulovlig for mindreårige å drikke, betyr vel ikke at politiet driter i det? Tipper foreldre blir kontaktet om de kommer over en mindreårig båtfører med promille.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Waat, jeg veier 65 kilo og kan fint drikke rundt 12 halvlitere øl på en kveld hvis jeg drikker i 6 timer. Da burde jeg fått 4-4,8 i promille, noe jeg tviler sterkt på.
Vis hele sitatet...
Dette har også mye med hastigheten levra lager/skiller ut enzymer, til å bryte ned alkoholen. Hos en som drikker en del, hvil kroppen forbrede seg til neste ladning gift.

Det samme gjelder også hjernen. At hjernen produserer mer eller mindre av enkelte nervotransmittere og/eller justerer kalium/natrium popene i nervecellene for dette.
Dette er grunnen til at en får tilvenning av stoffer, også alkohol. Jeg kjenner personlig en tørrlagt alkoholiker, som en gang hadde 3,47 i promille, og han følte seg edru. Han besto balangseprøver o.l. med glans. Mens jeg som nesten aldri drikker hadde antageligvis vært (halv)død. Det samme gjelder f.eks. heroin. En heroinist bruker doser, som glatt hadde drept Hvermansen i gata. Dette er også grunnen til at dem ikke reagerer på morfin o.l. gitt på sykehus.

Og slik tilvenning er egentlig et varsel/fare signal.
Sist endret av aluminiumfluorid; 2. juli 2013 kl. 16:12. Grunn: Skriveleif