Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 13813
Etter VGS planlegger jeg å jobbe i en halvårsperiode for å spare penger til en lengre backpackertur. I den sammenheng har jeg tenkt litt på å søke lagerjobber. Har hørt at det er lett å få jobb på lager og at det betaler greit - stemmer dette? Er det noen som ønsker å dele noen erfaringer?

Regner også med at jeg trenger å anskaffe truckførerbevis. Jeg har billappen fra før om dette er noen fordel. Hvor mye koster truckførerbevis? Hva slags truck er det hensiktsmessig å kunne kjøre? Er det noen anbefalte steder i Oslo/lillestrømområdet å ta beviset? Er det sannsynelig at jeg, som 19-åring kan ta et sånt kurs innen de påfølgende måneder, og få fast jobb i rundt seks måneder på et lager?
Om noe er betalt greit er jo veldig subjektivt. Vanskelig å si om noe er betalt greit før man vet hva du mener med dette - men vil tenke du typisk ligger mellom 125,- og 160,- i timen, alt avhengig av hvor du jobber. Når jeg jobber på lager med truckførerbevis nå jeg på rett over 130,- i timen.

Truckførerbeviset koster cirka 5000,- (ihvertfall når jeg tok det). Du burde gå for de vanlige standard-klassene for truck som burde dekke de fleste behov på et lager: Altså T1,2,3,4. De fleste kurs gir deg alle disse i det vanlige kurset.
Med greit betalt tenker jeg i forhold til andre ting en 19-åring med kun VGS kan gjøre - som kassa på rimi, barnehagevikar etc.
Det er veldig greit å jobbe på lager, men kan bli kjedelig i lengda. Betalte 3000 for trucklappen, men jeg tok opplæringen i bedrift. Altså tok grunnkurset og kjørte 40 timer truck på lager, da slipper man å betale for kurset.

Den vanligste trucken er jo motvektstruck, men man får kompetansebevis for alle trucktyper (t1-t4).

Tror du kan regne med 140-160 kroner i timen. Er jo sånn at det jobbes ofte skift på lager og, så får du jo tillegg på natta.
Jeg jobber på lager, og med skifttillegg på 20% tjener vi rundt 220 i timen. Før var det vanlig at vikarene gjennom manpower lå rundt 130-140 i timen, men etter de nye eu reglene om at vikarene skal tjene samme som fast ansatte har tjener de 200+ i timen, så tror du kan regne med å tjene noe rundt der. Alle lagerene i området her ligger ihvertfall rundt der.
Ifjor hadde jeg 152 kr/t på lageret, så 140-160 kr/t er nok det som er mest sannsynlig. Mange arbeidsgivere gir seg faen i om du kjører truck uten og, siden det er nødvendig for å få jobben gjort og du ikke kan renne rundt å be andre hele tiden.
Jeg har jobbet som lagermedarbeider i 8 år nå, og kan si jeg kan faget ganske så godt. Har også fagbrev innenfor logistikk og transport.

Trucklappen koster vanligvis mellom 3 og 5 tusen. Avhengig av hvilkene klasse du vil ta. Vanligste er klasse T1, T2 og T3.
Da kan du kjøre de mest typiske truckene som brukes på et lager. Dvs palletruck og skyvemast.

Tarifflønn ligger på tiden på ca 176 kr/t om jeg husker rett. Er også vanlig med skiftarbeid. Da kan du plusse på enten 20- eller 30% ekstra på timelønnen, avhengig om det er 2 (dag/kveld) eller 3 (dag/kveld/natt) skiftsarbeid.

Faktisk ikke uvanlig for en lagerarbeider å tjene 550-600k i året, om man har fagbrev og høy ansiennitet (5 år+)

Om det er lett å få jobb innenfor lagerbransjen? Tja, i bedriften jeg jobber i, fikk vi inn nylig 1500 søknader på noen utlyste stillinger. VELDIG mange svensker som kommer til landet og søker seg til lagerbransjen.
Fikk truckførerlappen (T1, T2, T3, T4 + tilleggsutsyr 10.1 til 10.5) gratis av manpower siden jeg jobber for dem.
Får 145 spenn i timen, siden jeg har jobba en stund hos manpower.

ca. 80% av de jeg jobber sammen med er koselige svensker som har reist hit for å jobbe.
Dieseldrevet og elektrisk motvektstruck, skyvemast, høytløftende ledetruck og ledetruck er de vanligste typene. De får du tillatelse til å kjøre med t1-t4-bevis. Anbefaler å ta kurs hos en seriøs bedrift sånn at du får litt skikkelig opplæring. Og at du betaler for det selv, da tar du det mer seriøst. Å kjøre truck er som å lære å kjøre bil, tar litt tid å bli dreven. Viktig å tenke sikkerhet fremfor alt.

Lager kan være fint, men du kan havne borti mye rare folk.
Jobba på lager her også for ei stund sia, fikk 156 i timen.

Og som han over meg sier, mye spesial folk på disse plassene.

bla. Meg :-P
Hehe.

Det er også sånn at det er ikke overalt hvor struktur og orden spiller så stor rolle. Så det kan hende du må finne deg i mye rart, hvor det som gjelder er bare å få tjent pengene fortest mulig. Det kan være greit i små mengder, men over tid blir du lei av å jobbe på den måten.

Det beste er å være vikar på et stort, organisert lager hvor ting fungerer skikkelig og du får bra opplæring, eller en enkel jobb som du kan holde på med hele dagen. Da slipper du å tenke, kan stå med hodetelefoner og digge musikk hele dagen mens du holder på!

Det spørs bare hva du er ute etter, egentlig.
Digital nomade
trippy's Avatar
Jeg ligger på rundt 186 timen som plukker på et større lager. Fikk T1 trucklappen forrige uke. En ting skal sies, det er ikke noe artig jobb, er gørrekjedelig, men lønna er grei så da skal jeg vel holde ut litt til før jeg skal studere. Jobber gjennom manpower nå. Der jeg jobber får men bedre lønn hvis man plukker flere kolli (er ikke så lett som det høres ut som). De beste ligger på rundt 200 i timen tror jeg.
Sist endret av trippy; 11. april 2013 kl. 15:54.
Sitat av trippy Vis innlegg
Jeg ligger på rundt 186 timen som plukker på et større lager. Fikk T1 trucklappen forrige uke. En ting skal sies, det er ikke noe artig jobb, er gørrekjedelig, men lønna er grei så da skal jeg vel holde ut litt til før jeg skal studere. Jobber gjennom manpower nå.
Vis hele sitatet...
Veldig liten pris å betale for så høy lønn.
Er veldig enig i det Taurean skriver, det er kjedelig å jobbe på et lager hvor ting ikke foregår helt som de skal. Alt blir gjort halveis og innstillinga til medarbeiderene dine er dårlig, det er veldig kjedelig.

En ting som skal sier, du bør ikke kjøre truck dersom du har ryggproblemer, å sitter 7 timer i strekk i en truck er ikke behagelig.

Uansett er det greit å jobbe på lager, men kan bli veldig kjedelig i lengda. Særlig dersom man kun har en oppgave. Jeg henter for eksempel paller fra samlebåndet dagen lang, det er de samme 20 meter som kjøres hele dagen, man blir litt lei da.
Skal også sies at å jobbe på lager nødvendigvis ikke innebærer at man må kjøre truck eller plukke kolli dagen lang.
Selv har jeg jobbet med både plukk, truck, varemottak og sammenstilling.

Plukk og truck trenger igrunn ingen forklaring.

På varemottak jobbet jeg med å registere all innkommende gods og klargjøre det for transport videre inn på lager.
Simpel og grei jobb. Mye papirarbeid dog.
Når det ikke var mer å registere, tok jeg liksågreit å slang meg på en truck og hjalp til med å få pallene inn til lagring.

På sammenstilling klargjør man for utgående transport og at alt skal stå klart til lasting på bil. Her er det mye variert arbeid, som f.eks sortere transittvare. Hente ferdigplukkede varer. Komprimere og klargjøre lastebærere +++ mye mer.

Anbefaler å søke jobb hos de større matgrossistene. De har gjerne mer kontrollerte forhold og høyere lønn.