Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 24927
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Etter erfaring er det 0 forskjell på renheten, men kan jo hende det blir rent.
Hvorfor tror du alkohol samler seg i bunnen? Sist jeg sjekka var alkoholen på toppen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke prøvd dette, så jeg vet fint lite hvor alkoholen samlrs eg, for meg virket det naturlig at den samlet seg på bunnen. ved plassering av en slik slange, hadde det vært greit og vite hvor alkoholen medhøyest % havner.
Uansett, blir innholdet renere, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Sist endret av Spelly; 15. november 2009 kl. 23:18.
Sitat av spelley Vis innlegg
Har et spørsmål når det gjelder frysing av alkohol for å øke prosenten!
Om du fryser alkoholen for å øke alkohol% vil innholdet som øker i % bli mer skittent eller reinere, eller er det ingen forskjell?

vil det være mulig å fryse, samt tappe innholdet fra en slik løsning som beskrevet på dette bildet?:::
http://bildr.no/thumb/526779.jpeg
Eller vil ikke dette funke?
Vis hele sitatet...
Frysing av alkoholvæsker er en veldig, veldig dårlig løsning når man skal utskille alkoholen fra det andre.
Grunnen er at ved temperaturer du får til med normale frysere så vil det kun bli en sørpe, og molekylene vil sitte sammen, så uansett om du kun tar ut "vannet" så vil det være vann i den løsningen, og det vil sitte igjen fastbundet alkohol i "isen".
Der sa'n det. Stemmer det, hadde jo lagt 1 liter sats i fryseren for en stund siden!
Tok opp den nå, alt er is og jeg vil ikke drikke den.
Om man skal fryse spriten, som er det kjipeste spriten som fins, kan du presse ut spriten med å legge gromset oppi en t-sjorte/tøystykke og presse den ut, husk å ha en bolle under da
Noen forskjell på vanlig fryser vs. kjøleskapsfryser da? Kjøleskap og fryser kombinert altså, der er det bare 6-7 minus, ihvertfall i vår

Hvis man fryser det ferdige produktet da? Altså brennevin med 80% f.eks. Vil man få ut noe av dette, eller er det bare waste of time?
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Noen forskjell på vanlig fryser vs. kjøleskapsfryser da? Kjøleskap og fryser kombinert altså, der er det bare 6-7 minus, ihvertfall i vår

Hvis man fryser det ferdige produktet da? Altså brennevin med 80% f.eks. Vil man få ut noe av dette, eller er det bare waste of time?
Vis hele sitatet...
Ikke bare waste of time. Men også av sprit og hele pakka.
Drikk heller spriten slik den er, eller destiller den. Frysing fungerer ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis trådstarter er interresert i en litt enklere måte å lage rimelig bra sprit, kan jeg tenke meg at denne metoden funker ganske bra:

En plastikkbrenner kan som kjent ikke produsere spesielt sterk sprit (men derimot sprit med meget høy kvalitet), men hvis man først brente ut en 80 % fra et kolbe/spiralapparat, og deretter heiv ferdigvarene oppi plastikkbrenneren, lever jeg i god tro om at resultatet ville blitt betydelig forbedret. Samt med en høyere prosent enn det en plastikkbrenner vanligvis kan klare.

Dette ville, slik jeg ser det, skaffe deg meget bra sprit Eller er jeg på tur til eventyrland for å plukke rosa elefanter nå?
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Dette ville, slik jeg ser det, skaffe deg meget bra sprit Eller er jeg på tur til eventyrland for å plukke rosa elefanter nå?
Vis hele sitatet...

Delvis. Hiver du 80% i en plastbrenner (Som du SELVFØLGELIG har spedd ned til 40% eller noe slikt, for å unngå helvete), e'kke det sikkert du får ut 80% igjen Spørs altså på apparatet. Men som du sier, spriten blir REN. Alkoholprosenten er fortsatt avhengig av apparatet uansett hva du gjør

Forresten: Det er jo noe som heter dobbelbrenning. Benytt deg av dette med det apparatet du får ut de 80% fra. Dette gir deg sterkere og bedre sprit. Når jeg brenner sprit med plastisen min (Har også en spiralis og en kolonnebrenner, men det er begrenset bruk), får jeg vanligvis ut 60% ganske bra sprit første brenninga!
Å verr så snill å ikke så vinsenteret,har hørt fra pålitlige folk at di ikke får varene sine der...
Sitat av affestyle Vis innlegg
Å verr så snill å ikke så vinsenteret,har hørt fra pålitlige folk at di ikke får varene sine der...
Vis hele sitatet...

Her. titegn
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har du selv handlet der verdaling? KOmmer d gjennom tollen eller er det lettere å bestille fra england siden det er ett eøs land?
Aldri HANDLET apparatet selv, men vet om flere fra Verdal som har gjort det.
Null problem å få gjennom tollen

Men det med at England er et EØS land: Jeg vet ikke hvordan det fungerer deretter, men sist jeg sjekka, så fortolles alt som går inn til Norge uansett (Post altså), og at EØS egentlig bare gir fri pass mellom landene, slik at du ikke trenger å betale avgift.. Eller ehh... Noen andre klarer nok å forklare det bedre.

http://no.wikipedia.org/wiki/EØS <- Forresten
Sist endret av Verdaling; 5. desember 2009 kl. 13:11.
Noe jeg brukte ved brenning nr 2 var Kaliumpermanganat. Dette kjemikaliet binder fuselen til vannet og spriten smaker bedre. Bruk ca 1/10 dels gram pr 10 liter. Kjøpes på apoteket
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Forskjellen er at easystill er for vann og smart still er for sprit. Det er samme apperatet, men smartstill er optimalisert for sprit. Det er samme pris, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Tror det er easystill som er ombygd for å destillere sprit, den er derfor litt dyrere
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Analog Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva vil det si å lufte spriten?
Om spriten står på en dunk så åpne korken å luft av og til.
Anonym bruker
"Analog Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Okey.
Peiling på hvor lenge den ferdige vare kan stå på plastkanne uten at det setter smak?
Vet ikke, lagrer aldri sprit jeg brenner på plast.
Sprit kan lagres på korrekt plastkanne i årevis sies det, brukte glass selv. Husker ikke bokstavene PTE kanskje? Food grade poly etylen kanskje? Kald lagring er visstnok best. Men du kan vel strengt bare gjøre som med vin, dekantere spriten før konsum? Er det fortsatt dårlig lukt eller smak så kjør den gjennom filter en gang til. Om du har anledning så kan du oppbevare spriten på syrefast stål, feks en gammel varmtvannstank, eller en eller flere glassballonger, norgesglass, random glassflasker osv. En gammel vv tank er jo temmelig stealth. Da kan du ha 200 L stående på vaskerommet med tappekran i skjult luke i veggen og en enkel el pumpe. Selv med razzia så tviler jeg på at de sjekker hva som er på innsiden av vv. tanken

Random flasker kan du få fra ymse barer når corona helvete er over. Eller du kan bestille på nett for next to nothing.
Anonym bruker
"Analog Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Sprit kan lagres på korrekt plastkanne i årevis sies det, brukte glass selv. Husker ikke bokstavene PTE kanskje? Food grade poly etylen kanskje? Kald lagring er visstnok best. Men du kan vel strengt bare gjøre som med vin, dekantere spriten før konsum? Er det fortsatt dårlig lukt eller smak så kjør den gjennom filter en gang til. Om du har anledning så kan du oppbevare spriten på syrefast stål, feks en gammel varmtvannstank, eller en eller flere glassballonger, norgesglass, random glassflasker osv. En gammel vv tank er jo temmelig stealth. Da kan du ha 200 L stående på vaskerommet med tappekran i skjult luke i veggen og en enkel el pumpe. Selv med razzia så tviler jeg på at de sjekker hva som er på innsiden av vv. tanken

Random flasker kan du få fra ymse barer når corona helvete er over. Eller du kan bestille på nett for next to nothing.
Vis hele sitatet...
Takker for fint svar! Blir vell å ta vare på sprit flasker, kjøpe patentflasker å den slags da. Når man får den plastlukten /smaken i spriten så er jeg ikke så interessert asså hehe
Du kan jo se om du finner noe til lavere priser eller kanskje størrelser som passer ditt bruk bedre. Men ser ikke galt ut dette her;
https://www.bryggselv.no/tapping/flasker/glassflasker