Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5097
Hei.
Først og fremst vil jeg si at jeg er fullstendig klar over den etiske utfordringen rundt det vil vil ta opp. Jeg ønsker ikke å være en skattesnyter, men det har "liksom bare blitt sånn". Kan godt ta i mot moralprekener - da jeg vet det er fortjent - men er først og fremst ute etter råd om hvordan jeg kan komme meg ut av denne knipa på best mulig måte.

Greia er:
Jeg eier en leilighet i et borettslag som jeg kjøpte tilbake i 2010. I august 2016 ble jeg student, og flyttet da til andre siden av landet. Det ble da å legge ut kåken for utleie etter å ha søkt borettslaget om framleie. Jeg så alltid for meg å flytte tilbake etter endt skolegang.
Jeg flyttet og meldte flytting i folkeregisteret, og fikk ganske kjapt inn leietaker i kåken min.

Som student er det økonomiske, som alle vet, alltid en utfordring. Da selvangivelsen kom påfølgende vår hadde jeg ikke lagt av noe til å betale skatt for leieinntekter med. Jeg hadde fått avdragsfrihet i både bank og kommune (startlån) pga studier, og hadde dermed inntjening på leieforholdet per se.
Men jeg hadde blitt vandt til den litt større økonomiske hjelpen utleien ga. Så jeg førte aldri noe opp i selvangivelsen... Det betyr ikke at jeg har levd som en greve, men det har gjort tilværelsen noe mer behagelig.

Og slik har det fortsatt. Jeg har nå bodd borte, studert, og leid ut kåken i snart 4,5 år. Uten å skatte for det. Jeg har tenkt masse på dette gjennom de årene det har pågått, men har alltid bare rømt fra de tankene og skøvet det foran meg..
Jeg har nå en jobb som venter på meg etter endte studier til våren, og kommer da til å flytte til et nytt sted. Jeg kommer da til å ville selge leiligheten.
Men jeg er altså mildt sagt veldig bekyrmet for hvordan dette vil gå. Om dette vil bli oppdaget i salgsprosessen for eksempel.
Har noen noen tanker rundt hva jeg bør/kan gjøre?
Si gjerne ifra hvis det er andre detaljer i saken dere ønsker oppgitt.

På forhånd takk
Blir ikke oppdaget i salgsprosessen, men kan bli oppdaget når du annonserer etter leietakere, eller om noen tipser. Hold kjeft, hold hodet nede, og begynn å betal skatt.
Du burde jo seriøst begynne å føre dette fra nå av. Blir du tatt så vil de også lett gå tilbake å se hvor mange år de skal straffeskatte deg.
Spørs jo helt på hvor fet kåk på Frogner du har hvor mye skatt det er mulig å pådra seg ved utleie. 24% etter fradrag av utgifter?
Som utleie kan du trekke fra "alt". Eiendosmskatt, komm.avg. forsikring osv. Du kan vedlikeholde men ikke pusse opp.

Det er bedre å skrive litt kreativt på utgifter tenker jeg.

Anslagsvis 10.000 pr mnd leie og 5000,- utgifter da skal du skatte av 60 lapper. 15 lapper det har du råd til.
Sist endret av Dough; 17. november 2020 kl. 13:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ved salg nå så må du jo skatte av gevinsten på boligen. En bolig du kjøpte i 2010 vil ha steget rimelig bra fram til du selger. Siden du ikke bor i den selv så tror jeg du må skatte av gevinsten. Og når dette salget skattes så er det kanskje ikke utenkelig at noen tar en litt mer nøye titt på deg og din selvangivelse x antall år tilbake? Kanskje blir det spørsmål om hvem som har bodd i leiligheten og hvorfor det ikke er ført opp leieinntekt? Tror jeg ville gått til advokat med dette, evt. selv bodd i leiligheten lenge nok til at du ikke må skatte av salget når du selger.
Jeg leser det som at hin bodde der til 2016 da er det ingen skatt på fortjeneste.
Mener å huske at regelen om botid krever at en må ha bodd i boligen i minst 12 måneder av de siste 24 måneder velg salg for slippe å skatte av boligsalget. Da er ikke ts i posisjon til å selge skattefritt.

Men det er jo bare å sjekke med en mail eller telefon til skatteetaten det.
Sist endret av _abc_; 17. november 2020 kl. 18:00.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mener å huske at regelen om botid krever at en må ha bodd i boligen i minst 12 måneder av de siste 24 måneder velg salg for slippe å skatte av boligsalget. Da er ikke ts i posisjon til å selge skattefritt.

Men det er jo bare å sjekke med en mail eller telefon til skatteetaten det.
Vis hele sitatet...

Du har helt rett, ingen grunn til å forstyrre kaffe’n til Skatteetaten. Jeg hadde ikke fått med meg kravet om siste 24 måneder for botiden.

https://www.skatteetaten.no/person/s.../skatteregler/
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mener å huske at regelen om botid krever at en må ha bodd i boligen i minst 12 måneder av de siste 24 måneder velg salg for slippe å skatte av boligsalget. Da er ikke ts i posisjon til å selge skattefritt.

Men det er jo bare å sjekke med en mail eller telefon til skatteetaten det.
Vis hele sitatet...
De vil bekrefte det - og det er her skattesmellen kommer inn. Skatt får automatisk beskjed fra folkeregisteret (folkeregisteret er underlagt skattetaten), dermed vil du måtte skatte av gevinsten - og det kan jo bli MYE penger, gitt normal prisvekst de siste årene.

Ville derimot ikke vært så bekymret for skatt på leie. Verste som skjer er at du vil måtte betale kapitalbeskating på overskuddet av utleien - og det vil du ha råd til ettersom du skal selge leiligheten. Det er som nevnt skatten på gevinst ved salg som virkelig smeller.
Trådstarter
14 4
Sitat av nikita Vis innlegg
Blir ikke oppdaget i salgsprosessen, men kan bli oppdaget når du annonserer etter leietakere, eller om noen tipser. Hold kjeft, hold hodet nede, og begynn å betal skatt.
Vis hele sitatet...
Leietakeren har vært den samme hele tiden, og kommer sannsynligvis til å leie til et evt salg neste år en gang.


Sitat av Dough Vis innlegg
Du burde jo seriøst begynne å føre dette fra nå av. Blir du tatt så vil de også lett gå tilbake å se hvor mange år de skal straffeskatte deg.
Spørs jo helt på hvor fet kåk på Frogner du har hvor mye skatt det er mulig å pådra seg ved utleie. 24% etter fradrag av utgifter?
Som utleie kan du trekke fra "alt". Eiendosmskatt, komm.avg. forsikring osv. Du kan vedlikeholde men ikke pusse opp.

Det er bedre å skrive litt kreativt på utgifter tenker jeg.

Anslagsvis 10.000 pr mnd leie og 5000,- utgifter da skal du skatte av 60 lapper. 15 lapper det har du råd til.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo flere ganger tenkt at jeg bare kan begynne å betale skatten, men det var da jeg var redd for at det skulle bli oppdaget at jeg hadde først unlatt det, hvis du skjønner. Iom at jeg har hatt annen bostedsadresse siden 2016 og leietaker har hatt adresse i min leilighet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ved salg nå så må du jo skatte av gevinsten på boligen. En bolig du kjøpte i 2010 vil ha steget rimelig bra fram til du selger. Siden du ikke bor i den selv så tror jeg du må skatte av gevinsten. Og når dette salget skattes så er det kanskje ikke utenkelig at noen tar en litt mer nøye titt på deg og din selvangivelse x antall år tilbake? Kanskje blir det spørsmål om hvem som har bodd i leiligheten og hvorfor det ikke er ført opp leieinntekt? Tror jeg ville gått til advokat med dette, evt. selv bodd i leiligheten lenge nok til at du ikke må skatte av salget når du selger.
Vis hele sitatet...

Sitat av Bobsacamano Vis innlegg
De vil bekrefte det - og det er her skattesmellen kommer inn. Skatt får automatisk beskjed fra folkeregisteret (folkeregisteret er underlagt skattetaten), dermed vil du måtte skatte av gevinsten - og det kan jo bli MYE penger, gitt normal prisvekst de siste årene.

Ville derimot ikke vært så bekymret for skatt på leie. Verste som skjer er at du vil måtte betale kapitalbeskating på overskuddet av utleien - og det vil du ha råd til ettersom du skal selge leiligheten. Det er som nevnt skatten på gevinst ved salg som virkelig smeller.
Vis hele sitatet...
Faktisk ble denne leiligheten kjøpt da markedet var på det hotteste for det aktuelle stedet, og jeg kommer anslagsvis til å tape 200k på salget. Det er forsåvidt greit. Og da er det vel heller et fradrag på tapet som kan bli aktuelt. Jeg har på grunn av jobb som venter til sommeren ikke anledning til å bo der igjen før et evt salg.
Kanskje det beste bare hadde vært å fortsette å leie ut. Men det er nettopp det at hvis jeg først begynner å skatte plutselig at jeg har vært redd for at de forrige årene uten å ha gjort det skal bli oppdaget

Tusen takk for innvendinger.
Ja nei det er jo ikke oss du trenger overbevise. Men selger du nå så må du skatte av salget. Og når du skatter av salget så kan du risikere at de titter på folkeregistrert adresse. Nå har vel de aller fleste også blitt registrert med mer enn selve gateadressen, det er eksakt nr på selve leiligheten i bygget i offentlige registre. Slik at det da blir en enkel jobb å se at det har bodd en annen på din adresse, de ser du skatter av salget og de lurer kanskje på hvorfor du ikke har skattet av evt. leieinntekt når det er registrert annen person i din bolig.

Om du ikke kan flytte inn selv og bo der i minst 12 måneder, hjelper det deg da å fortsette å leie ut? Ja du kan skyve dette foran deg i årevis og fortsette å snike litt skatt, helt til du blir tatt, men da blir jo også skyldig skatt langt høyere, også får du jo straffeskatt.

Forresten, om det virkelig stemmer at boligen har tapt seg i verdi på 10 år så skal du jo ikke skatte av salget for da har du jo ikke hatt gevinst på boligen. Da kan du kanske like greit bare bli kvitt boligen og krysse fingra for at ingen snuser noe mer i gamle ligninger. Og det skal vel noe til for at noen skal gå akkurat deg etter flere år tilbake om du oppfører deg innenfor lovene fremover.
Hvordan er det med leieinntekt og lånekassen ? Kan det ikke redusere støtten derfra ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvordan er det med leieinntekt og lånekassen ? Kan det ikke redusere støtten derfra ?
Vis hele sitatet...
Det vil jo mest sannsynlig påvirke omregningen i etterkant og støtte kan bli omgjort til lån.

Hvorvidt TS løper størst risk med å bli tatt ved å vente eller å starte med å opplyse om leieinntekt nå tenker jeg bare blir ren spekulering.

-Det er vel all grunn til å tro det er desidert størst risk for å bli tatt ved å ikke opplyse om dette i nåtid som i inneværende og uoppgjort skatteår.

-Skattetaten ser ut til å jobbe systematisk som at de i perioder går etter forskjellige typer skatteunndragelse/svindel. Når de går etter utleie i hjemkommunen din ville ikke jeg vært den som unngikk å skatte av leie. Tenker det igjen er desidert størst risk å bli tatt for dagens forhold enn tidligere år. Men for all del, det er jo bare å fortsette som før.

Sitat av Dough Vis innlegg

Det er bedre å skrive litt kreativt på utgifter tenker jeg.
Vis hele sitatet...
https://www.skatteetaten.no/person/s...bolig/fradrag/
Sist endret av Dough; 18. november 2020 kl. 09:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
14 4
Sitat av Dough Vis innlegg
Det vil jo mest sannsynlig påvirke omregningen i etterkant og støtte kan bli omgjort til lån.

Hvorvidt TS løper størst risk med å bli tatt ved å vente eller å starte med å opplyse om leieinntekt nå tenker jeg bare blir ren spekulering.

-Det er vel all grunn til å tro det er desidert størst risk for å bli tatt ved å ikke opplyse om dette i nåtid som i inneværende og uoppgjort skatteår.

-Skattetaten ser ut til å jobbe systematisk som at de i perioder går etter forskjellige typer skatteunndragelse/svindel. Når de går etter utleie i hjemkommunen din ville ikke jeg vært den som unngikk å skatte av leie. Tenker det igjen er desidert størst risk å bli tatt for dagens forhold enn tidligere år. Men for all del, det er jo bare å fortsette som før.
Vis hele sitatet...
Virker som om de har forskjellige fokusområder fra år til år ja. Sist de hadde landsdekkende kampanje mot utleievirksomhet ser ut til å ha vært i 2016.
Men uansett. Sakens kjerne her er jo det at jeg har hatt lyst til å begynne å skatte flere ganger, men har stoppet meg selv fordi jeg har fryktet at nettopp dét ville føre til at jeg ble oppdaget for de årene uten skatt. Men tror du har rett. Risken blir jo bare større og større for hvert år, så kanskje bare begynne å føre det opp i neste selvangivelse

Takker igjen for svar og tanker rundt dette. Har tenkt mange ganger på å ta det opp her, men har vært redd for å bli skjelt ut og bare masse moralprekener, så har droppa det også. Er helt med på at det er galt å stjele fra fellesskapet på den måten.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forresten, om det virkelig stemmer at boligen har tapt seg i verdi på 10 år så skal du jo ikke skatte av salget for da har du jo ikke hatt gevinst på boligen. Da kan du kanske like greit bare bli kvitt boligen og krysse fingra for at ingen snuser noe mer i gamle ligninger. Og det skal vel noe til for at noen skal gå akkurat deg etter flere år tilbake om du oppfører deg innenfor lovene fremover.
Vis hele sitatet...
Absolutt alt tyder på at om jeg hadde solgt i dag, hadde jeg fått ca 200k mindre enn jeg selv gav i 2010. Deprimerende, men sant. Kunne nesten tenkt meg å ikke ført opp fradraget jeg evt har krav på da, for å slippe at det blir sett mer enn nødvendig på ligningene mine. Men det er jo et regnestykke det også. Aner ikke hvor mye man kan få i fradrag på slikt tap. Er så dårlig på sånn pengegreier 🙈

Takker så mye for tanker og råd
Sist endret av wavin; 18. november 2020 kl. 10:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er bedre å begynne å betale skatt nå, eller enda bedre: ta kontakt med skatteetaten og forklar situasjonen og så kan dere bli enige om en betalingsplan. Dette viser vilje til å rette tidligere feil og erfaringsmessig så er skatteetaten veldig grei å gjøre med da. Om du fortsetter å ikke betale noe så er det ikke er spørsmål om hvis, men når de oppdager det, og da er de ikke like samarbeidsvillige.
Trådstarter
14 4
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er bedre å begynne å betale skatt nå, eller enda bedre: ta kontakt med skatteetaten og forklar situasjonen og så kan dere bli enige om en betalingsplan. Dette viser vilje til å rette tidligere feil og erfaringsmessig så er skatteetaten veldig grei å gjøre med da. Om du fortsetter å ikke betale noe så er det ikke er spørsmål om hvis, men når de oppdager det, og da er de ikke like samarbeidsvillige.
Vis hele sitatet...
Du har nok helt rett. Takk for råd.