Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1588
Kort fortalt, helt nytt rekkehus over 3 etasjer som også skal styre noen få smartdingser. (Philips hue, Homey, Z-Wave dimmere og termostater) Får fiber fra altiboks og tenkte å bridge over til min nye router å la den stå for wifi/smarthusstyring.

Lurte på om noen hadde tips om en grei router som ikke er så dyr og har god dekning? Har sett på Netgear sin Nighthawk og Linksys Velop, minus med linksys er lite eth porter selv om jeg har nettverksuttak både i u.etg og 1.etg.
med så stort hus tror jeg det letteste er å sette opp et mesh-nettverk for å være sikker på å få god dekning i alle 3 etasjene. F.eks. kan du starte med 3, og så utvide med fler etterhvert. Jeg synes TP-link og google nest er fine mesh-routere. Funker greit og ser ganske greie ut. Men som med andre routere en plassering viktig. Sørg for at de står på en plass på det er grei dekning mellom de.
Edgerouter til internett, og mesh til Wi-Fi. Definitivt.
Ønsker ikke to forskjellige routere da jeg har liten nok plass fra før, i tilegg til altibokssentralen. Ønsker en router som styrer alt, selv om det blir mest wifibruk her. Ulempen med mesh routere er få lan porter..
Uvaksinert 👍
Hvis du har varme i gulvet kan det bli vanskelig med bare en boks.
Sitat av kimzor Vis innlegg
Ønsker ikke to forskjellige routere da jeg har liten nok plass fra før, i tilegg til altibokssentralen. Ønsker en router som styrer alt, selv om det blir mest wifibruk her. Ulempen med mesh routere er få lan porter..
Vis hele sitatet...
Om du ikke er villig til å ha mesh-nettverk tror jeg du vil slite med å få god dekning i hele huset. i så fall må du typisk plassere routeren på en sentral plass cirka midt i huset hvor den har god sikt i alle retninger. Men det er typisk en plass man ikke ønsker å sette opp routere.

Mesh routere kan du bare sette opp rundt om kring, og du kan til og med feste de i taket om du har tilgjengelig stikkontakter som er ment til taklamper.

Så med 3 etasjers hus vil jeg nesten påstå du enten må godta dårlig dekning i enkelte rom, eller investere i mesh-nettverk. (og de tar ikke så mye plass om du bare er litt smart med plasseringen).

Du må selvfølgelig ha en annen router for å få lan-portene, og sette meshnettverket i bridgemodus. Ja, det blir en ekstra boks ved siden av modemet, men mener det helt klart er verd det.

En annen løsning er f.eks. en asusrouter som støtter AI-mesh, disse har gjerne nok lan-porter, så du har 1 mindre boks. Og du kan fortsatt få mesh-nettverk andre steder. Problemet er bare at disse er så mye styggere enn TP-link og google nest. Så ikke like pent å plassere rundt om kring i huset.
Sist endret av etse; 15. november 2020 kl. 01:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ville sagt enten en unifi usg eller en edgerouter av noe slag. Samt unifi ac lite. Hadde samtidig skaffet meg en unifi switch som leverer strøm via nettverkskabelen. Spørs hva en kjøper men dette skal en klare å få for 2-3000kr. Synes ikke det er så gale pris i forhold til det en sitter igjen med.