Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3962
Hei, litt usikker på om jeg har valgt riktig kategori, men vi får bare prøve.

Jeg skal til psykolog for depresjon/angst. Ønsker meg utredning for ADHD også, men det blir noe jeg må diskutere med psykologen. Spørsmålet mitt er om dersom jeg er åpen om rusbruket mitt, om det kan gjøre at jeg ikke får utredning, eller at de er mer skeptiske til det? Jeg tenker jo det kanskje er relevant å snakke om med tanke på de psykiske problemene mine, men uheldig når det kommer til ADHD? Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Jeg har forøvrig ikke hatt et stort eller problematisk bruk, men jeg er veldig glad i det og har selvinnsikt nok til at jeg vet jeg er i faresonen for avhengighet dersom tilgangen min øker.
Anonym bruker
"Rik Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror ikke jeg ville nevnt det for psykologen, har hørt at det blir vanskeligere å bli satt på medisin hvis du ruser deg. Ingen erfaring med det selv tho.
Når det kommer til ADHD, så må du pisse reint i 6 måneder før du kan få medisin.
De kravene der er ikke hugget inn i stein. Jeg ble utredet etter ikke mange ukene nykter. De bruker skjønn på mange flere problemstillinger enn man slkulle tro. Kommer vel an på hvor man er i landet.

Jeg havna i lar etter mye tulll. Ble utredet etter å ha vært nesten rusfri i noen uker. Leverte sporadiske rene prøver. Nå leverer jeg ikke prøver lenger, pga koronafrykt, og fordi subutexen har en tendens til å gjøre det jævlig vanskelig å pisse når man skal.

Noen furstansatte er noen svin, og paragrafryttere. Mek det handler mye om hvordan du fremstår og ordlegger deg, så kan du få slippe unns så strenge tiltak.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Når det kommer til ADHD, så må du pisse reint i 6 måneder før du kan få medisin.
Vis hele sitatet...
Dette er om jeg husker riktig forskjellig fra fylke til fylke. Jeg måtte levere i 3 måneder. Dette er vel også kun om rusbruk er kjent.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Når det kommer til ADHD, så må du pisse reint i 6 måneder før du kan få medisin.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte bare ta urinprøver når jeg gikk på medisin?
Om du skal til utredning (uansett hva du skal utredes for) så kreves det at du er rusfri. Om du er åpen om ditt bruk må du pisse, usikker på hvor lenge da jeg nekta og avslutta istedet.
Trådstarter
3 0
Takk, dere. Da tror jeg jeg skal la være å nevne det (selv om jeg er clean for tiden). Dersom det ikke blir aktuelt med utredning uansett får jeg heller vurdere det :-)
Ikke nevn det. Da får du problemer med lappen i tillegg til at det vil ta mye lengre tid med utredning mtp, pisseorøver.... Det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv!!
Ålreit, det varierer, men det er slik jeg vet det. Har en kompis som ble utredet for ikke lenge siden, og han måtte levere prøver etter å ha innrømmet selvmedisinering med cannabis. Dette var i Viken.
Så lenge du ikke har alvorlig problem med rusmidler så holder du det for deg selv. Det eneste du oppnår med å fortelle er å bli fratatt førerkort, legen kan nekte å skrive ut div preparater til deg osv.
Det du har å tjene på å fortelle om det er jo det at legen hjelper deg å få rusbehandling. Men om du ikke trenger det så les fra toppen igjen.
Hei, hage!

Jeg var nå selv til utredning hos psykiater som spurte om jeg tidligere hadde brukt noen form for rus. Jeg har personlig prøvd; kokain, hasj, 2-cb, lsd, og MDMA. Men jeg fortalte han kun om tidligere hasj-røyking, og det var ikke noe problem så lenge jeg ikke drev med det nå lenger.

Til info så brukte jeg kun 2 uker fra jeg først sendte mail til psykiater, til å stå med Ritalin resept. Han ba meg om å ta EKG og blodtrykk, så sende han melding om det var ok. Så smart som jeg er gjorde jeg selvfølgelig ikke dette, men sendte han melding dagen etter. Svipp så var resepten lagt inn og jeg sto på apoteket. Jeg er usikker på offentlig sektor, men vet ihvertfall at i privat sektor er det ikke så stort fokus på hva du har trøkket i deg. Det er mer et rutine-spørsmål.

(For guds skyld følg rådene som blir gitt av lege/terapeut, og ikke vær som meg)
Har ikke lest alt osv, men

Personlig har jeg adhd og gikk til en psykolog som foreslo utredning for meg.
Dette skjedde selv om han visste at jeg rusa meg hardt, pusha masse....og ja. Psykologen brøy seg ikke.

Psykiateren, som gjør utredning, brøy seg om rus i den form at han spurte om rus. Og jeg løy selvsagt.
Dermed null stress der heller.

Ny psykiater når jeg kom på dps for å få medisiner. Hun brøy seg litt om rus, men ikke nok til at det var problematisk.

Fastlegen fornyer resepter osv på medisiner. Og hun har brydd seg mye om rus. Rus i forhold til ritalin. Min tidligere ruskarriere og ja.....
Hun mener det godt, men det blir bare ræva

Dermed er jeg nå slik stilt at jeg ikke får medisiner på resept. Og da går det i et balansert forhold til egenmedisinering på tjall.

Det store problemet uansett med å komme ut av skapet som en med rusproblemer...
.hos mange helseinstanser så er det visst sånn at smerte er noe man må finne seg i.
Det jeg mener er at jeg ikke får adekvat smertelindring, uansett årsak.
Det eneste unntaket jeg har opplevd er når kragebeinet stod ut av ledd.
Da var jeg heldig nok til å få to stk pinex forte.

Mitt råd :
Aldri innrøm noe som helst
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Når det kommer til ADHD, så må du pisse reint i 6 måneder før du kan få medisin.
Vis hele sitatet...
? Jeg måtte ikke. Men nå har ikke jeg vært rusbruker eller tatt for noe heller.
Sitat av Elboyo Vis innlegg
Hei, hage!

Jeg var nå selv til utredning hos psykiater som spurte om jeg tidligere hadde brukt noen form for rus. Jeg har personlig prøvd; kokain, hasj, 2-cb, lsd, og MDMA. Men jeg fortalte han kun om tidligere hasj-røyking, og det var ikke noe problem så lenge jeg ikke drev med det nå lenger.

Til info så brukte jeg kun 2 uker fra jeg først sendte mail til psykiater, til å stå med Ritalin resept. Han ba meg om å ta EKG og blodtrykk, så sende han melding om det var ok. Så smart som jeg er gjorde jeg selvfølgelig ikke dette, men sendte han melding dagen etter. Svipp så var resepten lagt inn og jeg sto på apoteket. Jeg er usikker på offentlig sektor, men vet ihvertfall at i privat sektor er det ikke så stort fokus på hva du har trøkket i deg. Det er mer et rutine-spørsmål.

(For guds skyld følg rådene som blir gitt av lege/terapeut, og ikke vær som meg)
Vis hele sitatet...
Gikk du til privat psykolog? Jeg tenker at de er mere opptatt av å hjelpe deg enn de i offentlig da private psykologer er kanskje mere opptatt av rykte sitt? I det offentlige for de jo bare nye pasienter.
Jeg har vært litt uheldig med bup, put å dps og kunne tenkt meg en privat psykolog men fortsatt usikker.

Sitat av SaySo Vis innlegg
Har ikke lest alt osv, men

Personlig har jeg adhd og gikk til en psykolog som foreslo utredning for meg.
Dette skjedde selv om han visste at jeg rusa meg hardt, pusha masse....og ja. Psykologen brøy seg ikke.

Psykiateren, som gjør utredning, brøy seg om rus i den form at han spurte om rus. Og jeg løy selvsagt.
Dermed null stress der heller.

Ny psykiater når jeg kom på dps for å få medisiner. Hun brøy seg litt om rus, men ikke nok til at det var problematisk.

Fastlegen fornyer resepter osv på medisiner. Og hun har brydd seg mye om rus. Rus i forhold til ritalin. Min tidligere ruskarriere og ja.....
Hun mener det godt, men det blir bare ræva

Dermed er jeg nå slik stilt at jeg ikke får medisiner på resept. Og da går det i et balansert forhold til egenmedisinering på tjall.

Det store problemet uansett med å komme ut av skapet som en med rusproblemer...
.hos mange helseinstanser så er det visst sånn at smerte er noe man må finne seg i.
Det jeg mener er at jeg ikke får adekvat smertelindring, uansett årsak.
Det eneste unntaket jeg har opplevd er når kragebeinet stod ut av ledd.
Da var jeg heldig nok til å få to stk pinex forte.

Mitt råd :
Aldri innrøm noe som helst
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg fikk anti depresiva for prolaps 2 plasser i ryggen. brukte krykker så kjenner til det ja Vival derimot er ikke noe stress, og det har jeg jo misbrukt og det vet legen.
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2020 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er veldig relevant å nevne rusbruken din! De nekter deg ikke utredning av den grunn.
Mange med adhd bruker rusmidler som selvmedisinering så dette kjenner de godt til og det er viktig å være åpen fordi også mange psykiske ting du ikke har tenkt over kan ha sammenheng eller bli forværret av rusbruken så legg alle kortene på bordet for å få riktig diagnose og riktig hjelp
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er veldig relevant å nevne rusbruken din! De nekter deg ikke utredning av den grunn.
Mange med adhd bruker rusmidler som selvmedisinering så dette kjenner de godt til og det er viktig å være åpen fordi også mange psykiske ting du ikke har tenkt over kan ha sammenheng eller bli forværret av rusbruken så legg alle kortene på bordet for å få riktig diagnose og riktig hjelp
Vis hele sitatet...
Ja i utgangspunktet er det relevant men for de med førerkort og ikke problematisk forhold ser jeg ikke grunnen.
Jo du kan bli nekta utredning om du innrømmer rusbruk av ulovlige stoffer selv om det er flere mnder siden. Jeg har blitt det 2 ganger, og da jeg ble rusfri ville de ikke behandle meg lenger heller.

Grunnen til at de nekter folk som ruser seg utredning er at oppfatninga, måten du tenker på osv ikke nødvendigvis er sånn du er ellers, uten rus.
Samtaler kan man alltids få selv om man ruser seg men ikke utredning for å få en diagnose.

"psykiske ting du ikke har tenkt over kan ha sammenheng eller bli forværret av rusbruken"
Dette er det jeg fikk som forklaring på at jeg ikke fikk utredning da jeg brukte rusmidler.
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2020 kl. 22:18.
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja i utgangspunktet er det relevant men for de med førerkort og ikke problematisk forhold ser jeg ikke grunnen.
Jo du kan bli nekta utredning om du innrømmer rusbruk av ulovlige stoffer selv om det er flere mnder siden. Jeg har blitt det 2 ganger, og da jeg ble rusfri ville de ikke behandle meg lenger heller.

Grunnen til at de nekter folk som ruser seg utredning er at oppfatninga, måten du tenker på osv ikke nødvendigvis er sånn du er ellers, uten rus.
Samtaler kan man alltids få selv om man ruser seg men ikke utredning for å få en diagnose.

"psykiske ting du ikke har tenkt over kan ha sammenheng eller bli forværret av rusbruken"
Dette er det jeg fikk som forklaring på at jeg ikke fikk utredning da jeg brukte rusmidler.
Vis hele sitatet...
Hvis man har et stort pilleforbruk med misbruk av trekantmerka legemidler kan det være de varsler vegvesenet men de har aldri sagt noe på mitt førerkort når jeg innrømte daglig hasj, rivotril og valium i helgene, annet occationally.

Er relevant å nevne uansett bruk for sånn som med meg jeg trodde hasjen var uskadelig og selvmedisinering som hjalp meg men det var først når jeg slutta helt at jeg endelig ble kvitt depresjonen. Du har nok kanskje rett i at om man har et stort rusproblem at man ikke får noe langvarig psykologtilbud hvis man ikke vil endre rusvanene sine for da ser de det kanskje sånn at det ikke er vits å behandle noen som står på stedet hvil psykisk reint sett i hjernens kjemi og ikke blir bedre, og heller gir plassen til noen som har fremgangsutsikter.
Jo langvarig psykologitilbud kan du få, men da i form av samtaler og ikke skikkelig utredning for å finne hva som er galt.
Fastlegen min har jeg alltid vært ærlig med rus om og han nevnte alltid at jeg måtte passe på førerkortet men tok han det, nei.
Grunnen til at jeg ikke fikk noe videre tilbud var pga at de ikke klarte å hjelpe meg med noe.
Forøvrig anbefaler jeg alle som går til psykolog å be om innsyn i papirer. Jeg fikk meg iallfall en vekker da jeg leste det.
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2020 kl. 22:36.
Angående utredning - nasjonale retningslinjer sier at du må være 8 uker, dokumentert rusfri, før utredningen kan begynne.

Vær veldig forsiktig med å nevne rus overhodet frem til diagnosen er satt. Snakk gjerne om rus tilbake i tid, at du fikk god effekt av stimulanter i terapeutiske doser

Uansett tror jeg det er lurt å unngå å nevne rus frem til behandler har blitt kjent med deg. Hvis ikke vil fort rus bli grunnen til alt som skjer med deg, alle følelser du har og alt som går galt. Eneste unntak er hvis du utretter noe. Da var det fordi terapien funker
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vær veldig forsiktig med å nevne rus overhodet frem til diagnosen er satt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt borti skauen. Da er sjansen stor for at man får FEIL diagnose og dermed feil behandling! Det bør ikke være ønskelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er jo helt borti skauen. Da er sjansen stor for at man får FEIL diagnose og dermed feil behandling! Det bør ikke være ønskelig.
Vis hele sitatet...
La meg gjette - du er midt i en lengre utdanning innen feltet?
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
La meg gjette - du er midt i en lengre utdanning innen feltet?
Vis hele sitatet...
Nope men fikk feil diagnose, feil medisiner pga bivirkninger av rus jeg selv ikke trodde var et problem spilte inn på hvilken diagnose jeg fikk. Først når jeg fem år seinere var åpen om rusbruken fikk jeg riktig diagnose, riktig behandling og ble bedre fra de psykiske problemene.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at psykologen må vite om hele bildet for å vite hva som er hva og for å kunne gi riktigst behandling.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Angående utredning - nasjonale retningslinjer sier at du må være 8 uker, dokumentert rusfri, før utredningen kan begynne.

Vær veldig forsiktig med å nevne rus overhodet frem til diagnosen er satt. Snakk gjerne om rus tilbake i tid, at du fikk god effekt av stimulanter i terapeutiske doser

Uansett tror jeg det er lurt å unngå å nevne rus frem til behandler har blitt kjent med deg. Hvis ikke vil fort rus bli grunnen til alt som skjer med deg, alle følelser du har og alt som går galt. Eneste unntak er hvis du utretter noe. Da var det fordi terapien funker
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir hvor omfattende rusbruken er pr nå. Jeg jobber delvis i rusomsorgen og jeg har truffet flere som har fått flere alvorlige feildiagnoser pga at de ble utreda mens de rusa seg uten å fortelle om det. Dette kan gi deg mye trøbbel senere da å få fjerna diagnoser er svært vanskelig og det kan påvirke ift barnevern, livsforsikring, legeattest for jobb etc. Har fulgt et par som har angra veldig på at de ikke var ærlige om rus i utredning.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er jo helt borti skauen. Da er sjansen stor for at man får FEIL diagnose og dermed feil behandling! Det bør ikke være ønskelig.
Vis hele sitatet...
Word. Les om kompis her som ble feildiagnostisert og feilbehandla i 13 år med medisiner som ødela han helt... Han hadde ruspsykose og de trodde han var schizofren pga det siden de ikke var klar over hvor mye han ruste seg å at det var rusens skyld.
Han selvmedisinerte seg for ptsd men mye mer enn hva han først var ærlig om..

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/...-det-1.1802158

Det er uhyre viktig å være åpen om rus når man skal utredes samme hvor lite eller mye man ruser seg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Legen min er bevisst over mitt rusproblem og jeg har blitt diagnosert med Adhd jeg skal teste ut medisin men de må være sikker på at jeg er rusfri så jeg må bo et sted med masse leger i 5 dager også 2 dager hjemme eller på instutisjon i 2 dager altså helgen
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Spørsmålet blir hvor omfattende rusbruken er pr nå. Jeg jobber delvis i rusomsorgen og jeg har truffet flere som har fått flere alvorlige feildiagnoser pga at de ble utreda mens de rusa seg uten å fortelle om det. Dette kan gi deg mye trøbbel senere da å få fjerna diagnoser er svært vanskelig og det kan påvirke ift barnevern, livsforsikring, legeattest for jobb etc. Har fulgt et par som har angra veldig på at de ikke var ærlige om rus i utredning.
Vis hele sitatet...
Her må man veie for og i mot. Barnevern, livsforsikring og legeattest for jobb blir også negativt påvirket av å bli stemplet som "narkoman". Kan tilogmed gjøre det vanskeligere enn en feilslått diagnose.

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke orker helsevesenet lengre(mange års erfaring). Jeg trenger helt klart profesjonell hjelp, men tørr ikke pga reaksjonene som kommer når man innrømmer et daglig inntak av weed som selvmedisinering.

Jeg hadde et håp om at avkriminaliseringen vil gi meg en mulighet til å søke hjelp, men det ser jo ut som avkriminaliseringen bare er et oppspinn fra politikerne som skal høres finere ut enn hva det er. Så lenge man får negative konsekvenser større enn problematikken rundt rusbruken så mister jeg motivasjonen til å søke hjelp.
Du har følelsen "noe er off"

Du drar til pyskolog.

Du forteller ikke sannheten.

Pyskologen kjenner ikke deg, og går kun ut fra ting du sier der og da osv (?)

Og du forventer riktig hjelp? Høres mer ut som du vil alt skal se fint ut på papir enn å faktisk hjelpe deg.

Kanksje pyskolog B som har bredere utdanning innen avhenginghet osv kan hjelpe deg bedre.

Ellers er det ikke vits å søke hjelp om man skal selge en story istedet for hvordan du faktisk er.


+Om folk faktiske er ærlige, gjør man nestemann som er i samme situasjon en tjeneste også for da begynner man å "samle inn" korekt data på hva som hjelper og ikke med mest mulig relevant informasjon. Istedet for deler av informasjon som kan misforståes osv.
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær ærlig ellers får du fort feil behandling og diagnose.
Ønsker du virkelig å satse på behandling så bør rusbruken først og fremst kuttes ned. Dersom du ikke velger å være helt ærlig med behandler så kan det bli knotete å stille riktig diagnose ellet i det hele tatt behandle deg. Mange psykologer rapporterer inn rusbruk selv om det er av en veldig mild grad og du risikerer å miste lappen eller få barnevernet på døren.
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av makkamysen Vis innlegg
Mange psykologer rapporterer inn rusbruk selv om det er av en veldig mild grad og du risikerer å miste lappen eller få barnevernet på døren.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke sant slutt å skremme og spre myter som er skadelig for psykisk helse og i værste fall dødelig!

Det rusbruken er fare for andres liv kan de rapportere men ikke alltid de gjør det da engang. Jeg kjenner ingen knarkere og rusbrukere i jobb som har fått problemer etter å ha snakket med psykologen om det og har gått til mange psykologer selv som aldri har brukt det mot meg. Kun lest det her inne på freak fordi en eller annen har hørt eller lest det skjer eller en eller annen sullik som er mad pillerusa hver psykolog time og kjører hver morgen til jobb har mista lappen.
Ingen har så langt kunnet backe opp påstanden med kilder. Ja det skjer i noen enkelt tilfeller men er ingen norm! Å spre det gjør at folk som virkelig trenger psykisk helsehjelp ikke tør å søke det og at folk juger til psykologen og får feil diagnose. En kompis fikk feil diagnose og dermed feil medisinering i mange år som ødela han helt, bare fordi han ikke sa at psykosene sine var rusutløst fordi han ikke turte å innrømme rusbruk.

Vær åpen med psykologen om alt om du faktisk vil ha utbytte av behandlingen!
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjenner ingen knarkere og rusbrukere i jobb som har fått problemer etter å ha snakket med psykologen om det
Vis hele sitatet...
Med dette menes knarkere uten jobb og funksjonelle rusbrukere med jobb. Kjenner også fler med barn aldri blitt noen greie via psykologen. Skolevesenet derimot tar fort tak i det om de får nyss i rusbruken til foresatt.
Du skriver at du ønsker deg en utredning for ADHD, var det motivasjonen din for å bli henvist?

Svaret på spørsmålet ditt er nei. Det kommer ikke til å stoppe utredningen din, men det jeg tror du har misforstått hvordan en utredning fungerer.

Når du kommer til behandlingen/utredningen vil du bli stilt en del spørsmål, delt utover et par timer, hvor poenget er å få kartlagt dine hverdagsvansker og evt. hvilke tiltak som er blitt prøvd ut så langt. - Ingenting du sier eller gjør kommer til å stoppe deg fra å få en utredning, men å komme med et ønske om å få utredning for ADHD vil ikke ha en hensikt.

Relevant for livskvaliteten din er det, men vent til utredningen begynner. Det kommer til å bli stilt spørsmål som vil gi deg sjansen til å beskrive de her problemene. Hvis du ''er på'' når det kommer til behandlingen din så lar du det her gå sin gang. Har du ADHD så vil det slå ut. Har du ikke ADHD så har du ikke ADHD.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke sant slutt å skremme og spre myter som er skadelig for psykisk helse og i værste fall dødelig!

Det rusbruken er fare for andres liv kan de rapportere men ikke alltid de gjør det da engang. Jeg kjenner ingen knarkere og rusbrukere i jobb som har fått problemer etter å ha snakket med psykologen om det og har gått til mange psykologer selv som aldri har brukt det mot meg. Kun lest det her inne på freak fordi en eller annen har hørt eller lest det skjer eller en eller annen sullik som er mad pillerusa hver psykolog time og kjører hver morgen til jobb har mista lappen.
Ingen har så langt kunnet backe opp påstanden med kilder. Ja det skjer i noen enkelt tilfeller men er ingen norm! Å spre det gjør at folk som virkelig trenger psykisk helsehjelp ikke tør å søke det og at folk juger til psykologen og får feil diagnose. En kompis fikk feil diagnose og dermed feil medisinering i mange år som ødela han helt, bare fordi han ikke sa at psykosene sine var rusutløst fordi han ikke turte å innrømme rusbruk.

Vær åpen med psykologen om alt om du faktisk vil ha utbytte av behandlingen!
Vis hele sitatet...
Dette er bare noe jeg har fått hørt og vite. Om noen tar stilling til det eller ikke er fullt opp til hver å en. Regner med folk er i stand til å tenke selv, kun for at det står skrevet betyr det ikke at det alltid nødvendigvis stemmer. Slapp av og ta deg en bolle

Ærlighet varer lengst tenker værtfall jeg. Skal man først satse på behandling og skal gå all in for det, så er det greit å si det slik det er.
Sist endret av makkamysen; 5. mars 2021 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke sant slutt å skremme og spre myter som er skadelig for psykisk helse og i værste fall dødelig!

Det rusbruken er fare for andres liv kan de rapportere men ikke alltid de gjør det da engang. Jeg kjenner ingen knarkere og rusbrukere i jobb som har fått problemer etter å ha snakket med psykologen om det og har gått til mange psykologer selv som aldri har brukt det mot meg. Kun lest det her inne på freak fordi en eller annen har hørt eller lest det skjer eller en eller annen sullik som er mad pillerusa hver psykolog time og kjører hver morgen til jobb har mista lappen.
Ingen har så langt kunnet backe opp påstanden med kilder. Ja det skjer i noen enkelt tilfeller men er ingen norm! Å spre det gjør at folk som virkelig trenger psykisk helsehjelp ikke tør å søke det og at folk juger til psykologen og får feil diagnose. En kompis fikk feil diagnose og dermed feil medisinering i mange år som ødela han helt, bare fordi han ikke sa at psykosene sine var rusutløst fordi han ikke turte å innrømme rusbruk.

Vær åpen med psykologen om alt om du faktisk vil ha utbytte av behandlingen!
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid for problemer med å innrømme rusbruk til psykolog, da med tanke på førerkort. Aldri til fastlege kun psykolog som har reagert på det og ikke ville utrede meg.