Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1932
Heisann!

I starten av 2019 jobbet jeg i et bemanningsbyrå. Jeg sa opp jobben og ønsket at alt utestående skulle betales til meg, inkl feriepenger som hadde blitt oppspart i 2018. Jeg fikk nå en årlig oppsummering på hvor mye jeg har tjent i 2019 hos dem, feriepenger: 42,442.36 og timelønn: 20,773.45. Men da jeg går inn på skatteetaten så virker det som at 20k av de 63,215.81 ikke blir regnet som feriepenger? Fikk plutselig en baksmell på rundt 15k. Er det noen som kan hjelpe meg?
Uvaksinert 👍
Hvis du fikk utbetalt feriepenger for 2019 i 2019 så skal det skattes av de, men ikke for feriepengene fra 2018, men i det store og hele så går det opp i opp med 2020 og skatt siden de feriepengene jo er tatt med i grunnlaget for utregning av skatten for 2020 (så lenge man ikke bikker noen toppskatt grenser og slikt da).
Joda. Man betaler skatt av feriepenger: https://www.skatteetaten.no/person/s...n/feriepenger/

At feriepenger opptjent ifjor som utbetales i år er skattefrie er en vanlig misforståelse. At det ikke trekkes skatt ved utbetaling betyr bare at man trekkes mer alle andre måneder i året.