Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12223
Jeg lurer på om det er mulig å få resept på Ashwagandha av en lege i Norge? Noen som har fått det? Er jo en veldig fin urt som har mange gode egenskaper
Spennede urt vet du om noen andre lignende urter eller noe slikt?

https://examine.com/supplements/ashwagandha/
Ashwagandha er et adaptogen. Finnes mange fine adaptogener som bør prøves! Jeg prøver å finne en urt som kan bedre og roe ned en stresset kropp. Er nok ikke alle som passer for deg, så det gjelder å finne de riktige. Du bør heller ikke ta en urt hver dag i mange måneder. Er slik som med legemidler at en bør ta en pause i blant. Synes virkelig denne urten burde vært lovlig i Norge..

Noen som vet om noen gode urter mot stress?
johannesurt skal ha noen gode egenskaper

får kjøpt den på apoteket

valerina natt og valerina forte bruker jeg selv. Jeg får best effekt av valerina natt for innsoving og mild uro på dagen. Den fungerer veldig bra på meg. Kjøpte valerina forte å bruker de nå siden de var tom for valrina natt men den er ikke like effektiv på meg.
Sist endret av merk; 25. september 2016 kl. 04:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man skal være forsiktig med johannesurt, den har mange potensielle bieffekter og bør aller helst taes etter en prat med fastlegen sin. http://umm.edu/health/medical/altmed...-st-johns-wort
Ja har lest slikt selv. Har aldri brukt johannesurt men mange får positive effekter mener jeg.

Men iforhold til å bestille Ashwagandha over nettet burde jo gå fint tviler på man får noe bot eller lignende viss det blir stoppet.
Sist endret av merk; 25. september 2016 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du prøvd rosenrot? http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/rhod_ros.htm

Jeg prøvde det i en måned. Merket mer indre ro men om det var placebo vet jeg ikke.
Ashwagandha kan enkelt fås tak i fra nettbutikk. Det står på urtelisten som reseptpliktig (https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565 --> CTRL + F -> 'ashwagandha'), så man risikerer at det stoppes i tollen. Selv fikk jeg middelet i postkassen min uten problemer for et års tid tilbake, da bestilte jeg fra en britisk nettside.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Ashwagandha kan enkelt fås tak i fra nettbutikk. Det står på urtelisten som reseptpliktig (https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565 --> CTRL + F -> 'ashwagandha'), så man risikerer at det stoppes i tollen. Selv fikk jeg middelet i postkassen min uten problemer for et års tid tilbake, da bestilte jeg fra en britisk nettside.
Vis hele sitatet...
Hvilket merke bestilte du?

Noen som har erfaringer med ashwagandha fra Now Foods? Eller er det noen som har erfaringer med ashwagandha fra et merke med bra kvalitet?
Jeg bestilte fra Indigo Herbs, husker ikke hvilket merke det var.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk pakke fra Indigo Herbs i dag. Er så langt fornøyd men det kan godt være placebo.. Må gi det en uke
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva skjer hvis slikt blir stoppet i tollen? Blir man anmeldt?
All the way up
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Hva skjer hvis slikt blir stoppet i tollen? Blir man anmeldt?
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hva, mengde og sikkert hvor mye popo har å gjøre
Tror feks benzo, opioder etc automatisk er høyere prioritert sak enn en urt med "nokså god" effekt.

Ikke hørt om noen som har blitt anmeldt for feks melatonin..

Fikk et brev i posten om at en forsendelse med phenibut var blitt destruert/returnert. Aldri hørt noe siden.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Hva skjer hvis slikt blir stoppet i tollen? Blir man anmeldt?
Vis hele sitatet...
Man får brev/email med forespørsel om å vise resept på produktet. Siden du ikke har resept, blir pakken returnert til sender eller destruert. Mest sannsynlig destruert.
Du taper da litt penger, men vil ikke bli anmeldt. Det ville isåfall vært ekstremt sært for et så lite straffbart forhold.
Kanskje det blir prioritert hos politi om du importerer 100 stk samtidig, eller om du har blitt så mange ganger at det begynner å bli plagsomt. Isåfall er det tollvesenet som leverer anmeldelse, men i min erfaring gjør de bare dette med kjente droger som cannabis, piller og mer kjente droger.

Det er egentlig bare å kjøre på og håpe det kommer gjennom. Jeg har fått igjennom hver gang jeg har prøvd!
Bra, er avhengig av god vandel for å beholde jobben :S
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Man får brev/email med forespørsel om å vise resept på produktet. Siden du ikke har resept, blir pakken returnert til sender eller destruert. Mest sannsynlig destruert.
Du taper da litt penger, men vil ikke bli anmeldt. Det ville isåfall vært ekstremt sært for et så lite straffbart forhold.
Kanskje det blir prioritert hos politi om du importerer 100 stk samtidig, eller om du har blitt så mange ganger at det begynner å bli plagsomt. Isåfall er det tollvesenet som leverer anmeldelse, men i min erfaring gjør de bare dette med kjente droger som cannabis, piller og mer kjente droger.

Det er egentlig bare å kjøre på og håpe det kommer gjennom. Jeg har fått igjennom hver gang jeg har prøvd!
Vis hele sitatet...
Det er som Alzo88 skrev, bestilte nylig en pakke med 5-HTP.
Pakken ble stoppet i tollen og jeg fikk et brev med forespørsel om å vise at jeg hadde resept på produktet hvis ikke så ville de destruere innholdet eller returnere til avsender. Det ble ikke nevnt at jeg kom til å bli anmeldt så hvis du bestiller Ashwagandha og det blir stoppet så taper du nok bare kroner.
Bra, jeg har lest at det skal være bra hvis man er utsatt for mye Cortisol i kroppen pga. eks. andre tilstander og har derfor lyst til å prøve det.
Sist endret av Carnivore; 18. januar 2017 kl. 21:15.
Er det dumt å bestille fra en side med "herb" i navnet iom at urter ikke er lov å importere? Eller har ikke det noe å si?
Kjøpte det i Sverige for noen dager siden.
Merker at det virker på søvnen, men jeg får piping i ørene, og et slags "trykk" i hodet. Spesielt rundt tinningen.

Det var en kveld jeg ikke fikk sove og tok 5mg stilnoct da jeg allerede hadde ashwagandha i blodet, og da ble pipingen og trykket enda verre.

Noen som vet hva dette kommer av?
Sitat av Poison Vis innlegg
Er det dumt å bestille fra en side med "herb" i navnet iom at urter ikke er lov å importere? Eller har ikke det noe å si?
Vis hele sitatet...
Urter er lov å importere, så jeg forstår ikke helt hva du prater om.
Sikter du til den nye loven som kom i 2016, angående import av urter og legemidler? Den loven ble fjernet igjen etter 3 mnd.
Her er urtelisten hvor du kan se hvilke urter som er reseptpliktige og ikke.
Alt som har klassifisering "legemiddel" kan bare importeres fra andre EØS-land.

Reseptpliktige legemidler vil bli holdt igjen i tollen, hvis de sjekkes. Ofte kan disse også komme gjennom uten å bli sjekket.
Stort sett sjekkes det ikke, hvis man er flink og bestiller under totalbeløp 350kr (tollgrensa, inkludert frakt)
Det var den jeg siktet til ja. Da var det jeg som ikke hadde følgt helt med. Takk for oppklaringen.
Sist endret av Poison; 19. januar 2017 kl. 17:55.
ID:
Interessant at du sier trykk i hodet på den måten for det får jeg alltid når jeg bruker stilnoct. Samt i perioder med mye stress.
Sist endret av Carnivore; 19. januar 2017 kl. 21:41.