Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 9711
Hey Freaks!
Kom over denne nettsiden her i går:
http://butterflylabs.com/landing/landing-ls.php

Er en Bitcoin miner, og ser den kan beregne fra 4.5 G-hash/s til 1500 H-hash/s. den billigste koster 150 dollar, altså om lag 900, kanskje litt mer med toll og tull men..

hva tror dere. Lønner ikke dette seg?


Visualn00b
Jeg har vanskelig for å tro at du kan tjene noe penger på det, men det kan jo være et morsomt prosjekt? Det er en ASIC brikke, så bruken er ganske begrenset, men ytelse i forhold til strømforbruk er veldig bra til jobben den er laget for.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Som jeg har forstått, Kan den Mine BitCoins. enkelt forklart. du beregner noen hash's, og tjener penger(Bitcoins) som er verdt Norske kroner. :P = profitt.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Som jeg har forstått, Kan den Mine BitCoins. enkelt forklart. du beregner noen hash's, og tjener penger(Bitcoins) som er verdt Norske kroner. :P = profitt.
Vis hele sitatet...
Men først må du trekke fra innkjøpskostnader og strømkostnader. Da er det ikke særlig mye profitt.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Men først må du trekke fra innkjøpskostnader og strømkostnader. Da er det ikke særlig mye profitt.
Vis hele sitatet...
Om man holder på lenge nok så vil det vel være litt profit i det.
Sitat av vamvam Vis innlegg
Om man holder på lenge nok så vil det vel være litt profit i det.
Vis hele sitatet...
Ta med i beregningene kostnad av strømforbruk og innkjøp. Så må man se på levetiden. Spørsmålet er hvor mye har du faktisk tjent før den går i stykker? Trolig veldig lite, om noe.
Jeg prøvde en gang tidligere å forstå bitcoin, men tror ikke det gikk så bra. Hvorfor er det verdt penger å "beregne hasher"?
De der bruker nesten ikke strøm. Tjener du noe når du bare sitter på pcn og loker kanskje?

Vil tro du kan tjene deg noen kroner med en slik en, bitcoins ligger ganske høyt i pris nå i forhold til en stund tilbake.
4.5GH/s er ganske mye i forhold til hva man vil få ut av en enkelt GPU.
Spørs også hvilket pool man velger å mine i. Noen betaler bedre enn andre.
Sist endret av TinnSoldat; 7. desember 2012 kl. 14:12.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg prøvde en gang tidligere å forstå bitcoin, men tror ikke det gikk så bra. Hvorfor er det verdt penger å "beregne hasher"?
Vis hele sitatet...
For at BitCoin skal fungere kreves det at det regnes ut en hau med hashen. En så stor mengde at det ikke nytter å bare sette opp et par servere til å gjøre det. For å få til dette har de bare bedd brukerne av BitCOin regne ut disse hashene - men som et lite itensiv for å ville bruke maskinkraft på å gjøre det får man en belønning i form av BitCoin.
Prøvde å lese om det på nytt nå, og forsto litt mer ja. Mining har med verifisering av transaksjoner å gjøre. Så er spørsmålet om det er mulig å tjene penger på dette ved å mine nå, og en gang i fremtiden veksle inn i $?
Sitat av bo1e Vis innlegg
Prøvde å lese om det på nytt nå, og forsto litt mer ja. Mining har med verifisering av transaksjoner å gjøre. Så er spørsmålet om det er mulig å tjene penger på dette ved å mine nå, og en gang i fremtiden veksle inn i $?
Vis hele sitatet...
Ja du må finne en som kjøper valuten.

Helt i starten var det veldig mye profitt i mining, de første som gjorde dette fikk flere tusen om dagen. Om de fortsatt sitter på bitsa er de ganske rike. Nå om dagen er det så mange som gjør det og du tjener så lite. Vil tippe du taper da strømmen sikkert koster mer.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Nå som kulden er kommet tenker jeg å ta det jeg har av PC-komponenter og sette til mining. Leiligheten må jo uansett varmes opp, så hvorfor ikke dra inn et par kroner på det?
Problemet er at eventuelt kommer mineren til å bli blokkert, om det skjer før eller etter den har betalt for seg skal jeg ikke svare på da, men mest sannsynlig skjer det før du har tjent noe.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Ross Vis innlegg
Problemet er at eventuelt kommer mineren til å bli blokkert, om det skjer før eller etter den har betalt for seg skal jeg ikke svare på da, men mest sannsynlig skjer det før du har tjent noe.
Vis hele sitatet...
Blokkert av hvem/hva? Så lenge den utfører operasjonene (knekking av dobbel sha256) i samsvar med BitCoin-protokollen vil blockchainen akseptere resultatene.

Eneste måte å blokkere ASICs på vil være å endre på operasjonen som må utføres for å bekrefte transaksjonene. Det er ingen indikasjoner på at det kommer til å skje med det første.
Mye synsing her. Her har du noen faktiske tall:

Husk at du må betale moms og frakt, så den faktiske prisen kommer nok opp i 250 dollar for en slik maskin til Norge. Vi regner med strømbruk på 5W, siden BFL hevder jalapenoen kan få strøm via kun USB-kabel. Jeg regner også med at bitcoin prisen holder seg stabil, og at miningfortjenesten synker til 61% hvert år (utgangspunkt i moore's lov).

Ved dagens vanskelighetsgrad ville maskinen betalt seg selv innen 26 dager, innen et år ville du ha nettofortjeneste på 13 000 kr.

Dette er urealistisk, på grunn av at innen maskinen blir sendt vil vanskelighetsgraden ha gått i været. BFL vil ikke gå ut med nøyaktig antall ordre, men det er ventet at vanskelighetsgraden vil øke med rundt 10-30 ganger utpå nyåret når de fleste bedriften begynner å slippe sine ASIC-maskiner. Hvis vi justerer tallene, får vi at jalapenoen betaler seg selv tidligst etter 271 dager, og senest aldri (strøm koster eventuelt mer enn inntekten). Det er altså ikke et like hyggelig resultat.

Kort sagt: Jalapeno'en har den dårligste hash/tid/krone ratioen av alle ASIC maskiner pga den lave prisen. Hvis du vil kjøpe mining maskin bør du derfor satse større, det er nemlig lite trolig at du vil tjene på jalapeno'en i det hele tatt, uansett vil det bli lite og ta lang tid.

Brukte http://dev.bitcoinx.com/profit/ for å regne ut.
Sist endret av Grix; 7. desember 2012 kl. 17:46.
Grix, hvor mye har du brukt som utgangspunkt for selve kostnaden på strøm? For den varierer jo veldig fra tid til annen. I tillegg må man vel gå utifra at kostnadene for nettleie øker?
For meg som ikke betaler for strøm og ikke har noe maksimum forbruk, vil det være noe å tjene på dette?
Sitat av Chim Vis innlegg
For meg som ikke betaler for strøm og ikke har noe maksimum forbruk, vil det være noe å tjene på dette?
Vis hele sitatet...
Ja, men tviler på at moren din blir blid
Sitat av Chim Vis innlegg
For meg som ikke betaler for strøm og ikke har noe maksimum forbruk, vil det være noe å tjene på dette?
Vis hele sitatet...
du kommer til å bruke så mye strøm at foreldre/arbeidsgiver kommer til å klage.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
du kommer til å bruke så mye strøm at foreldre/arbeidsgiver kommer til å klage.
Vis hele sitatet...
Nope, kommer ikke til å få klage på det
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Grix, hvor mye har du brukt som utgangspunkt for selve kostnaden på strøm? For den varierer jo veldig fra tid til annen. I tillegg må man vel gå utifra at kostnadene for nettleie øker?
Vis hele sitatet...
Sitat av Chim Vis innlegg
For meg som ikke betaler for strøm og ikke har noe maksimum forbruk, vil det være noe å tjene på dette?
Vis hele sitatet...
Du kan se strømprisen som er beregnet på den siden jeg linket. Uansett er 5W veldig lite, så man kan egentlig sløyfe den fra ligningen med samme resultat: Det vil nok ikke lønne seg på hvertfall et år hvis du kjøper jalapeno'en. De dyrere maskinene har mye bedre potensiale til å kunne gi en grei avkastning.
Sist endret av Grix; 7. desember 2012 kl. 22:20.
Sitat av Grix Vis innlegg
Mye synsing her. Her har du noen faktiske tall:

Husk at du må betale moms og frakt, så den faktiske prisen kommer nok opp i 250 dollar for en slik maskin til Norge. Vi regner med strømbruk på 5W, siden BFL hevder jalapenoen kan få strøm via kun USB-kabel. Jeg regner også med at bitcoin prisen holder seg stabil, og at miningfortjenesten synker til 61% hvert år (utgangspunkt i moore's lov).

Ved dagens vanskelighetsgrad ville maskinen betalt seg selv innen 26 dager, innen et år ville du ha nettofortjeneste på 13 000 kr.

Dette er urealistisk, på grunn av at innen maskinen blir sendt vil vanskelighetsgraden ha gått i været. BFL vil ikke gå ut med nøyaktig antall ordre, men det er ventet at vanskelighetsgraden vil øke med rundt 10-30 ganger utpå nyåret når de fleste bedriften begynner å slippe sine ASIC-maskiner. Hvis vi justerer tallene, får vi at jalapenoen betaler seg selv tidligst etter 271 dager, og senest aldri (strøm koster eventuelt mer enn inntekten). Det er altså ikke et like hyggelig resultat.

Kort sagt: Jalapeno'en har den dårligste hash/tid/krone ratioen av alle ASIC maskiner pga den lave prisen. Hvis du vil kjøpe mining maskin bør du derfor satse større, det er nemlig lite trolig at du vil tjene på jalapeno'en i det hele tatt, uansett vil det bli lite og ta lang tid.

Brukte http://dev.bitcoinx.com/profit/ for å regne ut.
Vis hele sitatet...

1: Om en skulle satt sammen en maskin for mining hvordan ville den ultimate mining maskinen se ut? La oss si maks pris 50K.

2: Hvor lang tid ville det gått før man tjente inn maskinen?

3: Hvor stor netto per år? Ta utgangspunkt i dagens verdi.

4: Hvor mye strøm ville man brukt per år på mining?
Sitat av random67489 Vis innlegg
1: Om en skulle satt sammen en maskin for mining hvordan ville den ultimate mining maskinen se ut? La oss si maks pris 50K.

2: Hvor lang tid ville det gått før man tjente inn maskinen?

3: Hvor stor netto per år? Ta utgangspunkt i dagens verdi.

4: Hvor mye strøm ville man brukt per år på mining?
Vis hele sitatet...
1. Åtte slike: https://www.btcfpga.com/index.php?ro...&product_id=58

Nytteløst å bruke PC'er til mining, uansett hvor mye penger man spytter inn i det.

2. Ca. fra 6 mnd til et år +/-

3. Nettofortjenesten vil synke for hvert år, siden flere kjøper seg minere, men første året vil du i teorien tjene omtrent 50000-80000kr. Nå har jeg ikke regnet med innkjøpspris

4. Ca 800W, så ca. 7000 kWh, så ca 3500kr.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Hey Freaks!
Kom over denne nettsiden her i går:
http://butterflylabs.com/landing/landing-ls.php

Er en Bitcoin miner, og ser den kan beregne fra 4.5 G-hash/s til 1500 H-hash/s. den billigste koster 150 dollar, altså om lag 900, kanskje litt mer med toll og tull men..

hva tror dere. Lønner ikke dette seg?


Visualn00b
Vis hele sitatet...
denne skal også være en god miner (BitForce Jalapeno) http://www.butterflylabs.com/products/

ellers er det jo masse gode oppsett her https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_ha...ti-Card_Setups
Hva kan man kjøpe for bitcoins? Var vel ei side om noe undergrunnssider på nett gjennom TOR der det var noe hasjotika elns for 1 bitcoin ..
du kan jo kjøpe alt for bc hvis du veksler de, eller er det mye artig på thor
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hva kan man kjøpe for bitcoins? Var vel ei side om noe undergrunnssider på nett gjennom TOR der det var noe hasjotika elns for 1 bitcoin ..
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe så godt som alt for bitcoin.

https://en.bitcoin.it/wiki/Trade
Etter at reward for finn en hash gikk ned fra 50 til 25, har gått veldig tregt og mine bitcoins.
Har du normalt skjerm kort i dag er det nesten ingen ting og tjene på det.

Kommer sikert ikke om alt for lenge, at du kan selge gpu kraft mot penger.
Hva med clouding da?
I teorien skal en vel kunne kjøpe seg CPU fra fesk amazon og lage seg et sykt kraft oppsett.
Vil man noen ganger kunne gå i pluss? Noterer meg at reglene for mining og verdien av bitcoins varierer.

Mon tro om bitcoins skyter seg selv i foten med å endre reglene støtt og stadig. Om det var stabile regler kunne en regnet seg fram til lønnsomhet, eneste variabelen ville vært verdien. Men når en har to variabler blir det jo reneste lottotrekning.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bump- Er da nokon som har kjøpt seg (pre-order) ein slik innretning? Når er isåfall leveransen?
Learning by doing
Undef's Avatar
jeg forstår ikke helt hva denne saken gjør....
1. du kan tjene penger på den, hvordan?
2. du kan bruke den med forskjellige hastigheter (forskjellige priser) hvordan?
3. den ser spennende ut, lurer på hvorfor det er lurt
Sitat av Undef Vis innlegg
jeg forstår ikke helt hva denne saken gjør....
1. du kan tjene penger på den, hvordan?
2. du kan bruke den med forskjellige hastigheter (forskjellige priser) hvordan?
3. den ser spennende ut, lurer på hvorfor det er lurt
Vis hele sitatet...
https://en.bitcoin.it/wiki/Mining
Learning by doing
Undef's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
litt dårlig forklart, siden jeg er ute etter hvordan det fungerer.
på Wikien er det mange rare uttrykk, som jeg helt ikke forsto var mining et av sakene, det ble brukt i mange sammenhenger mellom hardware og resten.

slik jeg har forstått det, så er mining når du skal "grave" etter verdisaker, jeg forsto veldig lite av denne greien, så derfor stiller jeg dere dette spørsmåle (til dere som kan det)

Mining? kjøp av forskjellige valutaer?
Miningrig? trenger man denne da? du har Minermachine fra bitcon.
hvordan Miner man?


kanskje dette er litt avansert for meg o.O
Alt som virker for godt, er som regel for godt.
Mange bruker å sammenligne det med gull når man skal forklare BitCoins og BitCoin mining.

På jorda er det en bestemt mengde gull. Dette er da noe som har verdi, og som folk ønsker å bytte mot andre verdier. Dette gullet ligger "gjemt" i jorda, og man må jobbe for å få tak i dette. For å få tak i dette gullet må man rett og slett grave (eller mine) for å prøve å finne det og samle verdier. Og for å få mere penger kjøpe enkelte mennesker større maskiner for å gjøre miningen etter gull for de.

Etterhvert som flere kjøpte slike maskiner ble det mindre gull i verden - og dermed også vanskeliggere å finne gull. Dette betyr at selv om man hadde dyre maskiner ville det ta mer tid og mer arbeid å samle alt dette gullet.

På samme måte som dette har BitCoin-systemet en begrenset antall BitCoins totalt i hele systemet. For å få tak i disse BitCoinene kan maskinene gjøre mining, altså grave og lete etter BitCoins. Dette blir gjort ved at maskinene prøver å løse ulike "hashes". Å løse disse hashene er relativt vanskelig og vil ta en god del maskinkraft - eller rett og slett flaks at du kanskje klarte det på første forsøk. Når man har løst en slik hash vil man bli belønnet med 50 BitCoins av systemet.

Etterhvert som fler BitCoins blir funnet vil vanskelighetsgraden på disse hashene øke. Dermed vil det kreve mer arbeid å få tak i disse belønningene - og man må ha bedre maskiner for å klare å tjene like mye som man gjorde før.
Forsøker en gang til og lurer fortsatt på om man i teorien kunne kjøpt seg prosessorkraft i skyen?
Feks fra amazon, kjøpt "1 hel haug cpu-kraft" så bør jo det være mulig å få speeda opp prosessen?
Regner med at det koster en fot og en arm å kjøpe mengder med cpu selv i nettsky men da betaler en jo bare når "gruva går".

Vil det være mulig å gå i netto ved å kjøre mining i cloud hos feks amazon?

Eller hva med en custom made trojaner som leter opp feite rigger og som lager sitt eget botnett også lager et gedigent virtuelt cluster? Da betaler man hverken for cpu eller strøm

Etter hva jeg har skjønt så er det gjort noen endringer nå som gjør at GPU mining ikke er like effektivt og derfor kommer de mining riggene fra bytterflylabs. Betyr det at det nå fremover vil være i cpu intensivt å mine?

Da bør jo absolutt amazon's cloud være mulig?
Å løse hashes på denne måten som man må gjøre er noe GPU alltid vil være bedre på, siden man kan løse er enorm mengde forksjellige hashes samtidig i parallel. (Det er altså er veldig paralleliserbart problem - noe som GPUen er utmerket på). Den endringen som har skjedd er at hashene har blitt vanskeliggere. Det vil si at de tar lengre tid både på GPU og CPU. Dette gjør at det fort ikke blir lønsomt å kjøpe GPU-rigger for å mine BitCoins lengre, da kostnaden i strøm vil være større enn intektene du får. (Du må og regne med innkjøpsprisen og levetiden på utstyret som og blir en kostnad).

Derfor har man nå kommet med disse mining-riggene som bruker en god del mindre strøm (de er mer effektive, og mindre energi går bort i varme), som er egne enheter laget for å gjøre akkurat denne bestemte oppgaven: å løse BitCoin hashes. Disse vil i hvertfall for en periode fremover faktisk være lønnsomme; men etter en periode vil vanskelighetsgraden øke igjen - og da blir det fort til at også disse ikke lenger går i pluss.
Hm. Så om en virkelig skal tjene på mining så må man få opp riggen på en slik måte at strømforbruket ikke går på ens egen måler. Så en trojaner som infiserer gaming rigger vil jo være supert. Er jo rart at det ikke er laget slike botnets allerede. Tipper vi kommer til å se mer av slike aktiviteter fremover. Tenk om en hacker kontrollerer flere hundre maskiner rundt om og kjører de som et cluster. Det må jo gjøre at hastigheten på å løse hashes øker. Pluss at hackeren aldri ser noe til strømregningen.
Problemet med et slikt botnet er at enten må du ha et veldig svært botnet og bare ta litt ressurser fra hver maskin, eller ta masse ressurser fra noen få maskiner.

Den første har det problemet at først må du få et veldig stort botnet. Og når du har det kan du tjene mye mer penger på andre måter.

Den siste betyr at maskinen som er infisert vil bli treg samt at viftene vil gå for fullt på maskinen. Gjøre det veldig obvious at man er infisert med noe.
Hmm da må det være de som har en arbeidsgiver som likevel forbruker så mye strøm at de ikke vil klare å merke et par rigger som får svi fremover. Innerst i den mørkeste kroken i en kjeller står det den haugen av en rigg og knuser tall døgnet rundt. Mens sjefen betaler for strømmen
Hvis du må stjele strøm eller sette opp botnets for å mine er det kanskje bedre å bite i det sure eplet og heller kjøpe bitcoins for så å cashe ut om noen år med 10x gevinst. Minet selv bitcoins med CPU i starten og tjente noen få bitcoins på det, men bare noen måneder senere brukte alle GPU og da var det umulig å tjene noe. Nå er vi kommet i den fasen der inntekten fra GPU er for lav, så da gjelder det eventuelt å være første mann med noe bedre.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er jo rart at det ikke er laget slike botnets allerede.
Vis hele sitatet...
ZeroAccess miner bitcoins. De har vel litt over 2 millioner aktive noder nå...
Learning by doing
Undef's Avatar
så jeg kan bare Mine, for foreldra mine betaler for strømmen
Ta for eksempel 50btc som er den største aktøren på pooled mining har en samlet Hashrate på ca 4600 GH/s, BitForce Mini Rig 'SC' fra BFL har 1500 GH/s. Dvs at en person lett kan kjøre solo mining og hanke inn all profitt selv.

Regnestykket er i skrivende stund SÆRDELES positivt, men det sier seg selv at når kalkuleringshastigeten endres så drastisk så vil alle mekanismer BitCoin har kicke inn. Det være seg økt vanskelighetsgrad, lavere blokkpris etc.

Jeg har selv forhåndsbestilt den største riggen til BFL som koster den nette sum av 30K USD. Ikke fordi jeg tror jeg kommer til å bli rik i en fei, men fordi jeg er med "for the long haul". Det vil så lenge nettverket eksisterer være nødvendig med minere både pga at alle blokkene ikke er oppdaget enda og fordi det er ett behov for å ha nok miners for å opprettholde sikkerheten til nettverket.

Kryptografisk valuta er kommet for å bli, om BitCoin har stayervilje eller ikke, akkurat dét gjenstår å se.