Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 12768
Hei!

Skal gå til innkjøp av litt kjemikalier og lurer på hva jeg kan bruke som farger i stjerner, tenker på lette farger som røde og gule og kanskje grøne hvis noen har forslag?
http://chemistry.about.com/od/firewo...workcolors.htm

Grei oversikt over hva som gir forskjellige farger
Hehe, gule er ikke lette i det hele tatt!

Vel de beste røde og grønne er Ruby og Emerald, og lette å lage er de også innenfor rimelighetens grenser...

Barium- eller Strontiumnitrat 50
Parlon 18
Magnaium 12
Kaliumperklorat 8
Svovel 5
Kull 5
Dextrin 5
Red Gum 2

Vann eller Aceton som løsemiddel

Ellers er Conkling Blue også en fin en:

Kaliumperklorat 65
Kobberoksid 14
Parlon 9
Red Gum 7
Dextrin 5

75% Vann, 25% Etanol som løsemiddel
Sist endret av Pyrotecnican; 6. desember 2010 kl. 02:20.
Du har jo mye snacks, men mangler litt basics.
Det første jeg savner er en klordonor, enten parlon eller PVC.
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Her kan du nok også sløyfe dextrinen, og fukte med aceton og la parlonen stå som binder.
Da tørker stjernene i løpet av noen timer.
Jeg skal grave frem noen flere oppskrifter, det er mange muligheter med de kjemikaliene!

-Quote av en eller annen her inne
Sist endret av Cal.12; 6. desember 2010 kl. 08:51.
takker for forslag! blir litt lettere å finne ut av hva jeg skal lage å bruke penger på!

Det som er greia er at jeg ikke har kulemølle og jeg har aldri rullet stjerner før.
Lurte egentlig på om det går ann å ta stjerne mixen og vete den for så å rulle deigen til en pølse som jeg klipper av biter som blir stjerner, noen som vet om det går?
Hadde vært genialt om det funket!
bruk heller en sprøyte, det funker
Har ikke lyst til å bruke sprøyte, har heller ingen sprøyter...
En sprøyte kan vel anskaffes på et apoteke for ~10 kr?
Hvordan gjør man det da, bare putter det nedi sprøyta og presser det sammen? noen om kan bekreften avkrefte at det går ann å rulle stjerner sånn jeg sa?
Du kutter av tuppen på sprøyten, presser det ned i sprøyten og så kommer det ut en fin pølse du kan kutte opp
Sist endret av EvveDevve; 6. desember 2010 kl. 16:05.
Sitat av zevz Vis innlegg
takker for forslag! blir litt lettere å finne ut av hva jeg skal lage å bruke penger på!

Det som er greia er at jeg ikke har kulemølle og jeg har aldri rullet stjerner før.
Lurte egentlig på om det går ann å ta stjerne mixen og vete den for så å rulle deigen til en pølse som jeg klipper av biter som blir stjerner, noen som vet om det går?
Hadde vært genialt om det funket!
Vis hele sitatet...
Vel, det enkleste er å kutte stjernene... Fukt miksen, press den flat jevnt over, kutt til kuber... Det er den metoden jeg bruker for mine stjerner...

Hva skal du med stjerner om du ikke har kulemølle og kan lage skikkelig krutt?
Ja, man bare putter miksen nedi sprøyta og skyter den ut.

Metoden din hørtes litt tvilsom ut, men kan ikke avkrefte / bekrefte noe.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Vel, det enkleste er å kutte stjernene... Fukt miksen, press den flat jevnt over, kutt til kuber... Det er den metoden jeg bruker for mine stjerner...

Hva skal du med stjerner om du ikke har kulemølle og kan lage skikkelig krutt?
Vis hele sitatet...
Lager BP til lift med CIA metoden og til flash så trenger man jo ikke kulemølle... burde gå greit å lage noen luftbomber sånn
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Hehe, gule er ikke lette i det hele tatt!
Vis hele sitatet...
Regnes ikke gul som den lettest fargen å oppnå? Ganske sikker på at jeg har lest det før.
Sitat av hanses Vis innlegg
Regnes ikke gul som den lettest fargen å oppnå? Ganske sikker på at jeg har lest det før.
Vis hele sitatet...
Hvis Tiger Tail regnes som gul, så trenger man da ikke være rakettforsker for å finne ut av det?

Kan også bekrefte sprøytemetoden. Bruker denne for å lage cometer på Ø1,0cm, funker knall! Koster 4,- for en sprøyte, så kutter du av tuppen og filer den så den får en smooth kant! Anbefales: )
Tror det blir sprøytemetoden hørtes smart ut, mulig jeg prøver meg på rullemetoden for å se hvordan det går, funker det så kan man jo lett lage ganske tykke stjerner om man trenger det.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Hvis Tiger Tail regnes som gul, så trenger man da ikke være rakettforsker for å finne ut av det?
: )
Vis hele sitatet...
Når man snakker om farger i stjerner regner jeg med at det er farge som skyldes eksitasjon av metallsalter og ikke temperaturen som i streamere..

Zevs: Med rullemetoden vil du få stjerner med svært lav densitet og som går lett i stykker. Gå heller rett på sprøytemetoden, eller bedre; finn et rør og en passende "rammer" og bank stjerner. Evt. kan du lage kuttede stjerner eller kjøpe en stjerneplate!
Sist endret av hanses; 6. desember 2010 kl. 18:34.
hvor kan man kjøpe presse som funker bra til å presse stjerner med ?
Passer alle stjerneplater til denne/disse pressene.
Jeg har vært i kontakt med en "freak" som driver med fresing og sveising og alt innen den duren. Han lager nå en stjerneplate i messing til meg, for mine 2" shells: ) Han skal ikke ha mye for det heller, gleder meg til å få den! Skal la dere vite det!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av baadpyro Vis innlegg
hvor kan man kjøpe presse som funker bra til å presse stjerner med ?
Passer alle stjerneplater til denne/disse pressene.
Vis hele sitatet...
Pressing gir nok et bedre resultat, spesielt dersom det er en stor stjerneplate, men selv har jeg brukt en billig plasthammer fra coop bygg. Funker fett! Komposisjonen er fuktig, så det er bare å banke løs
så du bruker en hammer , trudde men måtte bruke en presse.
går dt ikke ann å bruke en presse man bruker til å bytte bil dekk med ?
Du bør kjøpe deg en sånn(http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11959) og for å få et greit resultat. Har en selv og er størfornøyd. Du kan og kjøpe noen shells derfra
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Du bør kjøpe deg en sånn(http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11959) og for å få et greit resultat. Har en selv og er størfornøyd. Du kan og kjøpe noen shells derfra
Vis hele sitatet...
Har tenkt på en sånn en! takker for link, den var billig!
Tror jeg kjøper meg en sånn en!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Cal.12 Vis innlegg

60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Vis hele sitatet...
Har disse stjernene et navn? Eller noen som ligner disse? Har lyst til å se hvordan de ser ut før jeg begynner å lage de siden jeg er i prøvestadiet
Da har jeg kjørt testen og resultatene var klare!
Film: http://www.youtube.com/watch?v=VfdliDkqwP4

Dextrin er et must, uten dextrinen ble det masse røykutvikling og stjernene brant fort med en svak farge.
Men dextrin derimot var det svært liten røykutvikling, sterk og klar farge og de brant over dobbelt så lenge!

Her er det ikke noe å lure på, stjernene var kjempefine og enkle å ha med å gjøre. Denne mixen er min nye bestekompis 2011 blir ett fint år!

Skrevet av cal. 12
Sist endret av Sinken; 1. mars 2011 kl. 15:51.
Så videon nå trenger ikke vite navn og jeg kommer til å bruke denne oppskriften mye!
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Så videon nå trenger ikke vite navn og jeg kommer til å bruke denne oppskriften mye!
Vis hele sitatet...
De er litt vanskelig å få antennelse på i shell, skal teste uten overdose med break når morterene er oppegående
Hvis jeg skal bestille MgAl, hvor mange µm bør den være på? Tenkte å bestille fra Likurg.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hvis jeg skal bestille MgAl, hvor mange µm bør den være på? Tenkte å bestille fra Likurg.
Vis hele sitatet...
Kommer litt ann på miksen, men det virker som om den 63μ er den som de fleste MgAl stjerner benytter.
Hvis du benytter deg av Ruby Red og Emerald Green miksene er det i hvertfall den størrelsen.
Hva er så den forskjellen mellom 10 og 200 µm? Tenker selvølgelig på effekten, ikke størelsen som er åpenbar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hva er så den forskjellen mellom 10 og 200 µm? Tenker selvølgelig på effekten, ikke størelsen som er åpenbar
Vis hele sitatet...
Reaksjonshastighet. Det beste eksempelet er strobe komposisjoner. Grov magnalium = trege blink, fin magnalium = raske blink, for fin magnalium = kontinuelig lys med hint av svake strobe...

Om dette oversettes til raskerebrendene stjerner vet jeg ikke, men vil anta det...
Ble litt mye spørsmål nå men har noen fler på lager:

-Er mesh det samme som µm?

-Så en oppskrift på Pyroguide av blandt annet Ruby Red hvor det sto -325 mesh. Ble litt forvirret nå!

-Det er ikke noen oppskrifter som er som den Cal.12 skrev, bare denne her som lignet:
Strontium nitrate 55
Magnesium 28
PVC 17

Den er med Magnesium og PVC, hvorfor brukes Magnesium her å ikke Magnalium og det samme med PVC og Parlon?
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Ble litt mye spørsmål nå men har noen fler på lager:

-Er mesh det samme som µm?

-Så en oppskrift på Pyroguide av blandt annet Ruby Red hvor det sto -325 mesh. Ble litt forvirret nå!

-Det er ikke noen oppskrifter som er som den Cal.12 skrev, bare denne her som lignet:
Strontium nitrate 55
Magnesium 28
PVC 17

Den er med Magnesium og PVC, hvorfor brukes Magnesium her å ikke Magnalium og det samme med PVC og Parlon?
Vis hele sitatet...

Mesh er ikke det samme som microns. Mesh er et mål på hvor mange åpninger per tomme det er i det minste nettinget pulveret kan passere gjennom. Microns er mer eller mindre partikkeldiameteren...

Liten micron --> stor mesh
Stor Micron --> liten mesh

325 mesh er rett rundt 63 microns..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
325 mesh er 44µm.
µm = tusendels millimeter.

Forøvrig:
http://www.showmegold.org/news/Mesh.htm
Sist endret av Nygaard; 3. mars 2011 kl. 20:26.
Hvordan fikk jeg det til tro? Hmm...
Vel, likurg har jo 43µm, så da er det den typen en vil ha til stjerner, i hvertfall Ruby og Emerald...
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
De er litt vanskelig å få antennelse på i shell, skal teste uten overdose med break når morterene er oppegående
Vis hele sitatet...
Vet du når du får testet de? Skal ikke bestille før om noen uker når pengene er i boks, men hvis stjernene ikke tenner vil jeg tenke ut en annen oppskrift.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
vurderte og lage litt pyroteknikk til nyttår, problemet blir da metaller for fargen i stjernene!
Hvor kan jeg skaffe kalsium,kobber,barium eller kalium er det i heletatt realistisk og skaffe noe av disse uten og bli robbet på apoteket?

Og jeg har ingen planer om og bestille etter pst mas...
Sitat av TobNor Vis innlegg
vurderte og lage litt pyroteknikk til nyttår, problemet blir da metaller for fargen i stjernene!
Hvor kan jeg skaffe kalsium,kobber,barium eller kalium er det i heletatt realistisk og skaffe noe av disse uten og bli robbet på apoteket?

Og jeg har ingen planer om og bestille etter pst mas...
Vis hele sitatet...
De stoffene du nevner der, vil i ren form gi deg veldig lite farge... Med noen andre ioner derimot. Dog så eksisterer jo de fleste stoffene i en eller annen form rundt deg. Skal du feks ha blåfarge kan du relativt lett lage kobberoxyklorid ved hjelp av saltsyre, for deretter å nøytralisere det hele med kaliumhydroksid, evt blåse luft gjennom det en stund. Da trenger du en passende oksidant + muligens en klordonor. Du kan lage kaliumperklorat og klorat ved hjelp av elektrolyse, noe som er relativt lett, selv om det tar litt tid. Det skal dog sies at det ikke er anbefalt å jobbe med klorater da de er ganske så ustabile, så da bør du gå for perklorat noe som krever en relativt dyr platinaanode.

Men skaffer du deg først dette og produserer ditt eget perklorat, kan du jo lage stjerner med de fleste farger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
De stoffene du nevner der, vil i ren form gi deg veldig lite farge... Med noen andre ioner derimot. Dog så eksisterer jo de fleste stoffene i en eller annen form rundt deg. Skal du feks ha blåfarge kan du relativt lett lage kobberoxyklorid ved hjelp av saltsyre, for deretter å nøytralisere det hele med kaliumhydroksid, evt blåse luft gjennom det en stund. Da trenger du en passende oksidant + muligens en klordonor. Du kan lage kaliumperklorat og klorat ved hjelp av elektrolyse, noe som er relativt lett, selv om det tar litt tid. Det skal dog sies at det ikke er anbefalt å jobbe med klorater da de er ganske så ustabile, så da bør du gå for perklorat noe som krever en relativt dyr platinaanode.

Men skaffer du deg først dette og produserer ditt eget perklorat, kan du jo lage stjerner med de fleste farger.
Vis hele sitatet...
Ok fordi i naturfag boken vår står det at de stoffene er brukt i fyrverkeri og lager fine farger
Men har ingen planer om og lage noe som helst stoffer
Sitat av TobNor Vis innlegg
Ok fordi i naturfag boken vår står det at de stoffene er brukt i fyrverkeri og lager fine farger
Men har ingen planer om og lage noe som helst stoffer
Vis hele sitatet...
Da har naturfagsboka forenkla det ganske så mye. Blir litt som å skrive at natrium er veldig godt å drysse på maten.
jeg har kopper sulfat, barium sulfat, strontium karbonat og alu pulver.. samt red gum,bp og dextrin selvfølgelig, men ettersom jeg forstår her må jeg ha mer en bare det?
Du skulle hatt magnalium og perk.
hmm, noen måte å få tak i det i norge nå?
Perk kan du lage. Hvordan du får ta i magnalium har jeg ikke peiling på.
Den produksjonen av magnalium virker veldig komplisert :S Men er det noen muligheter for å kjøpe disse uten att pst kommer? Hvilke perklorater burde jeg evt bruke? og hvordan lager jeg det?
Burde vel ikke være noe problem å få magnalium gjennom tollen, det er jo bare metall.
Kaliumperklorat er vel det mest anvendelige av perkloratene. Sammen med magnalium, parlon, sekundærbrensel og et fargesalt kan du få perfekte fargestjerner med KClO4. Dessuten slipper du eventuelle kompatibilitetsproblemer som kan oppstå når du evt bruker ammoniumperklorat. Dette er så vidt jeg vet de eneste to perkloratene som er praktisk brukende til pyroteknikk.
Er det mulig å få KClO4 gjennom tollen uten problemer og? Det hadde ihvertfall gjort det mye lettere , et spm ang magnaliumen... (tenker nå 50%Mg - 50%Al ) Hvilken mesh burde jeg bruke? det var mange forskjellige her.
Available Options:
100-250#, 20-60#, 250#, 400#, 60-100#, Grit,Hollow Hulls.

Vil 400# gjøre susen? Ettersom jeg forsto tidligere i tråden er 43µm ideelt for stjerner, og det nærmeste jeg fant på siden jeg skal kjøpe fra er 400 som da blir 40µm (eller?) ikkesant? Det burde virke bra da? ;o
Sist endret av ilucarsm; 12. oktober 2011 kl. 22:32.
Jeg ville gått for 250 mesh MgAl til fargestjerner. 400 mesh begynner å bli så fint at en risikerer at det reagerer mer under fukting med vannbasert binder.

Hva tollen sier til slikt nå om dagen har jeg ingen kjennskaper til.