Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 6986
HøyRisiko Psykopat
Noen som hvet hvor eg kan skaffe meg eit stativ med ei hydraulisk presse på 10-20 Tonn, Helst med eit Manometer/Trykkmåler.
Å helst ikkje så dyrt heller.
Tenkte å lage noen raketter til nyttår
http://pyrowiki.com/

Se på "tools" inne på denne linken så vil du finne "Hydraulic press".

Denne har jeg tenkt å bygge selv når jeg får ut fingeren.

Tenkte på å sveise selve rammen. Da får jeg den akkurat som jeg ønsker.
Gliderørene skal lages av en dempegaffel til en moped.

Det eneste jeg mangler for å begynne er plexiglass til en billig penge.

Foreslår at du bygger deg en lignende en.
De pressene du nevner må du betale dyrt for!
Det enkleste er vel kansje å lage selv, selve pressa er ikke dyr heller, bare det at du må ha et bra stativ som tåler presset.

guide til å lage presse

Biltemas presser

biltemas presse ferdig med stativ
Har du ikke en overflod av penger, bør du lage en selv. Mitt spørsmål er, hvorfor skal du lage en 10-20tonn? Du er klar over hvis du har en 10tonner har du muligheten å gjøre alt som du noen gang kommer til å trenge innen pyro. Skal du bruke den til noe annet?

Ellers tips fra meg. Bestemmer du deg for en 2-5tonner, kan rammen lett lages med litt 2x4" og stålstenger som ligger under bord (sånne som holder arbeidsbordet du har på jobben/eller pulten på skolen). Disse kan du feste med bolter, og sette en standard hydraulisk jekk under. Vips, du har en kongepresse. Jeg har aldri giddet å sette noe manometer, dog er det fult mulig. Flere guider der ute som jeg kan finne frem hvis du er interresert som forklarer hvor du skal bore, ellers kan du snakke med pyroanders her på forumet. Han har gjort det, husker jeg rett(?).

Edit: pluss plexiglass som er viktig og pikkdyrt.. Den er kjip
Sist endret av Bob; 8. desember 2009 kl. 19:46.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Har liksom ikkje så veldig lyst til å lage selv siden eg ikkje har så mykje tid til det,

Trur dere det fungerer å lage det i T-stål, sånn som blir brukt til enkelte gjerder, til å lage et stativ som tåler et trykk på 20 Tonn?
Har liksom alerede en hydraulisk jekk på en kapasitet på 20 tonn.
Viss det ikkje fungerer må eg mesten feste til et manometer å rekne ut trykket i sylinderen eller kjøpe en ny jekk.
Hvor mye rammen tåler kommer helt an på konstruksjonen av den.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvor mye rammen tåler kommer helt an på konstruksjonen av den.
Vis hele sitatet...
Tenkte å sveise i sammen stativet, Går på TIP så eg vett hvordan eg sveiser.
så har eg også tenkt å ha litt kraftig kjetting rundt den i tillfelle fugene ikkje takler presset.
Sveisingen er en sak for seg selv, men jeg tenkte mest på selve konstruksjonen av rammen om du skjønner?
Konstruerer du den med godt sveiste skråstag og reisverk som står passert skikkelig burde det vel gå bra.
Dessuten har du jo litt å gå på angående strekkfasthet.

Uansett er det vel lite sannsynlig at du noen gang får brukt alle 20 tonnene som jekken presser ettersom rakettmotorer og kometer gir etter lnge før.

Hva slags stål er det snakk om? Vanlig svart stål?
Sist endret av Knask; 9. desember 2009 kl. 15:03.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Sveisingen er en sak for seg selv, men jeg tenkte mest på selve konstruksjonen av rammen om du skjønner?
Konstruerer du den med godt sveiste skråstag og reisverk som står passert skikkelig burde det vel gå bra.
Dessuten har du jo litt å gå på angående strekkfasthet.

Uansett er det vel lite sannsynlig at du noen gang får brukt alle 20 tonnene som jekken presser ettersom rakettmotorer og kometer gir etter lnge før.

Hva slags stål er det snakk om? Vanlig svart stål?
Vis hele sitatet...
Det er Sinklegert Svart stål trur eg
Har et Manometer som eg har tenkt å feste på for å finne ut hvor mye trykk det er.
Reinert med beine !
griped's Avatar
man trenger da vel ikke så sykt mange tonn for å presse disse rakettmotorene osv. ? har bare brukt skruestikka jeg (stor ei da) og det finker OK, for meg.
Du burde heller kjøpe en ny jekk hvis det er derfor. Men det faktum at du kan sveise og har utstyr tilgjenelig gjør det i hværtfall mulig å lage ramme på en 20tonner. Bygger du etter modellen som de vanlige 2-5tonn pressene, trenger du skikkelig tykk stål ramme, og syke manne-skruer og bolter for å holde det hele sammen. Sveising hjelper vel til, men det er boltene og skruene rammen avhenger av.

Dropp kjettingene btw. Det blir kronglete og unødvendig.

Men som sagt, hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en 2 eller 5 tonner. Koster 200spenn på jula..

Griped: Tviler på at du får presset noe skikkelig da. Det er stor forskjell på resultatene, men regner med du sikkert får noe brukbart til små raketter osv.
Sist endret av Bob; 9. desember 2009 kl. 17:11.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
tenkte å lage det lignende denne tegningen Her men selvfølgelig tykkere stål :P

Får se om eg ikkje bare kjøper en på biltema på 10 tonn heller, Viss eg får nokk penger til jul, gidder ikkje bruke så mye fra bank kontoen

Sånnen tenkte eg på.
Har dere noen erfaringer med den ?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg

Sånnen tenkte eg på.
Har dere noen erfaringer med den ?
Vis hele sitatet...
Det er noe slikt jeg kunne tenke meg i fremtiden, men har ingen erfaringer med den.
Tviler på at det er noenting i veien med den da!

Det hele kommer nok an på om brukeren er litt oppfinnsom og fingernem når det kommer til bruk av rakettpressing.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er noe slikt jeg kunne tenke meg i fremtiden, men har ingen erfaringer med den.
Tviler på at det er noenting i veien med den da!

Det hele kommer nok an på om brukeren er litt oppfinnsom og fingernem når det kommer til bruk av rakettpressing.
Vis hele sitatet...
Hehe :P

Trur du det går ann å bytte Jekken som allerede er på den med en på 20 tonn eller vill rammen ikkje tåle belastingen?
Reinert med beine !
griped's Avatar
20 ton er du klar over hvor mye det er !? :P

og den tegningen du viste, ville ikke lagd den så stor, da blir det bare mange deler som kan beøye seg og gi etter. ville lagd den myye mer kompakt, du skal jo ikke ha store greiene i den heller, så du trenger ikke en meters arbeidsplass. 10-15 cm burde holde i massevis?

http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/pyroPresse.jpg

Så dreier du til noen hylser som passer å sette oppå jekken, og som passer fint inni papphylsa. dissa kan man jo lage i mange forsjellige størrelser. Så må man jo også dreie finne ei støtte hylse utenpå papprøret.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av griped Vis innlegg
20 ton er du klar over hvor mye det er !? :P

og den tegningen du viste, ville ikke lagd den så stor, da blir det bare mange deler som kan beøye seg og gi etter. ville lagd den myye mer kompakt, du skal jo ikke ha store greiene i den heller, så du trenger ikke en meters arbeidsplass. 10-15 cm burde holde i massevis?

http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/pyroPresse.jpg

Så dreier du til noen hylser som passer å sette oppå jekken, og som passer fint inni papphylsa. dissa kan man jo lage i mange forsjellige størrelser. Så må man jo også dreie finne ei støtte hylse utenpå papprøret.
Vis hele sitatet...
Hovedgrunnen til at eg tegnet så stort er egentlig for at det skulle vise litt bedre :P

Så komm eg heller ikkje på at jo lengre ramma blir jo mer stress blir det på metallet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjapt spørsmål om hydrauliske presser. Brukes disse primært til å lage raketter, eller også til pressing av granuler og stjerner?

I såfall; Hva oppnår man evt. ved å bruke en hydraulisk presse når man presser stjerner? At man presser uten tilsetning av flytende komponenter, eller økt tetthet? Vil en stjerne presset med en hydraulisk presse oppføre seg anderledes (les bedre) enn sterner man lager med enklere midler?
Sitat fra pyrowiki: A hydraulic press is a very useful tool used to press rocket motors, delay elements, flares, ground spinners, buzz bombs, fountains, smoke devices and more.

Dersom man ser på disse eksemplene kan man raskt fastslå at brennetid er en viktig årsak til at man presser en pyroteknisk vare.
Du øker også produksjonens mengden til de grader. Har du stjernebrett og rytmen inne kan du ta igjen kineserne liksom
Ja, det er det jeg lurer litt på. Om det gir fordeler i produksjonstempo? Noen som har presse og som bruker den til å produsere stjerner?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Ja, det er det jeg lurer litt på. Om det gir fordeler i produksjonstempo? Noen som har presse og som bruker den til å produsere stjerner?
Vis hele sitatet...
Jeg har, og bruker den til pressing av stjerner. Har en god del og si på brennetiden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Har en ny utrekning som dere kan skjekke om er rett for meg

Belastnings stempel Diameter 5.6 cm

Maks last 20 Tonn

Stempel Areal = 2042.82 Cm'2

3.14 * 2.8 i 2 = 24.6300864


Trykk = 20 000 / 24.6300864 = 812.0150159
kg per cm2 = 812.0150159 kg per cm2 = 11546.85353 PSI ? = 796.126086 bar ?

to convert to psi from kg/cm2, multiply kg/cm2 by 14.22

http://mdmetric.com/tech/pressurecvt.htm
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Har en ny utrekning som dere kan skjekke om er rett for meg

Belastnings stempel Diameter 5.6 cm

Maks last 20 Tonn

Stempel Areal = 2042.82 Cm'2

3.14 * 2.8 i 2 = 24.6300864


Trykk = 20 000 / 24.6300864 = 812.0150159
kg per cm2 = 812.0150159 kg per cm2 = 11546.85353 PSI ? = 796.126086 bar ?

to convert to psi from kg/cm2, multiply kg/cm2 by 14.22

http://mdmetric.com/tech/pressurecvt.htm
Vis hele sitatet...
3.14 x 2.8 `2 = 24.61 cm`2

20 000kg / 24.61cm`2 = 812.67 kg-pr cm`2 / bar

812.67 bar = 11786.76psi

Skal vær riktig, om 5.6cm er diameteren på selve sylinderen.

Enkleste måten å konvertere psi til bar eller motsatt, Om du har en pc forhånden er
å taste inn fks. " 800bar to psi " i google så får du svaret
Sist endret av Bowman; 7. april 2010 kl. 22:52.
Sitat av Bowman Vis innlegg
3.14 x 2.8 `2 = 24.61 cm`2

20 000kg / 24.61cm`2 = 812.67 kg-pr cm`2 / bar

812.67 bar = 11786.76psi

Skal vær riktig, om 5.6cm er diameteren på selve sylinderen.

Enkleste måten å konvertere psi til bar eller motsatt, Om du har en pc forhånden er
å taste inn fks. " 800bar to psi " i google så får du svaret
Vis hele sitatet...
OlaWaagen har vel egentlig bare tatt med litt mer desimaler i pi
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Bowman Vis innlegg
3.14 x 2.8 `2 = 24.61 cm`2

20 000kg / 24.61cm`2 = 812.67 kg-pr cm`2 / bar

812.67 bar = 11786.76psi

Skal vær riktig, om 5.6cm er diameteren på selve sylinderen.

Enkleste måten å konvertere psi til bar eller motsatt, Om du har en pc forhånden er
å taste inn fks. " 800bar to psi " i google så får du svaret
Vis hele sitatet...
ja det var 5.6 cm innvendig diameter.

så da trenger eg eit manometer på 800 Bar.
Må det være veskefylt eller er det valgfritt?

Tenkte å bestille fra denne siden her.

å bestille Spesial manometer for da kan eg få den gjengetypen eg vil å få det til å stå i tonn i stede for bar
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
ja det var 5.6 cm innvendig diameter.

så da trenger eg eit manometer på 800 Bar.
Må det være veskefylt eller er det valgfritt?

Tenkte å bestille fra denne siden her.

å bestille Spesial manometer for da kan eg få den gjengetypen eg vil å få det til å stå i tonn i stede for bar
Vis hele sitatet...
Det jeg vet om i farten som krever mest trykk er whistle end-burner motorer

En end-burner whistle skal ha 8800psi - 8800psi er 606bar -
whistler core- burner skal ha noe mindre.

Så ja, et manometer på 800bar skal duge, manometer er litt dyrt i norge

Jobber med en 10tonns presse i disse dager selv, jeg kommer til å kjøpe manometer fra ebay hvertfall,
får fint et 10k- 20k-psi manometer til 200-300kr der
Sist endret av Bowman; 7. april 2010 kl. 23:22.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Bowman Vis innlegg
Det jeg vet om i farten som krever mest trykk er whistle end-burner motorer

En end-burner whistle skal ha 8800psi - 8800psi er 606bar -
whistler core- burner skal ha noe mindre.

Så ja, et manometer på 800bar skal duge, manometer er litt dyrt i norge

Jobber med en 10tonns presse i disse dager selv, jeg kommer til å kjøpe manometer fra ebay hvertfall,
får fint et 10k- 20k-psi manometer til 200-300kr der
Vis hele sitatet...
har send email til de nå. så satser på eg får det eg vil ha
Sitat av Bowman Vis innlegg
Det jeg vet om i farten som krever mest trykk er whistle end-burner motorer

En end-burner whistle skal ha 8800psi - 8800psi er 606bar -
whistler core- burner skal ha noe mindre.

Så ja, et manometer på 800bar skal duge, manometer er litt dyrt i norge

Jobber med en 10tonns presse i disse dager selv, jeg kommer til å kjøpe manometer fra ebay hvertfall,
får fint et 10k- 20k-psi manometer til 200-300kr der
Vis hele sitatet...

Noe som jeg tror er litt lurt at jeg legger til her er;

Når du skal vite at du presser raketten med det trykket du skal ha så må du regne ut hvor mye kraft du "påfører rammeren" for så dele det på arealet til sylinderen.

Et eksempel;
- Du skal presse en 1" ID rakett med et trykk på 8800psi -606.73bar -kg/-pr cm`2
Da må du multiplisere arealet på rammeren, som i dette tilfellet vil bli 5.06 cm`2, med trykket du presser med,
Da vil du finne ut hvor mye kraft du påfører rammeren- dvs i kg.

[CENTER]Regnestykket: 5.06cm`2 x 606.73bar = 3070.05kg[/CENTER]

Altså, kraften som du skal ha på rammeren for å få et trykk på 606.73bar i en 1" motor
vil da være 3070.05kg.

Så for å vite hvor mangen bar du skal lese av på manometeret på sylinderen/jekken du bruker
Så må du dele kraften på arealet på sylinderen/jekken du bruker.

arealet på din er 24.61cm`2

[CENTER]Utregning: 3070.05kg / 24.61 cm`2 =124.74bar[/CENTER]

124bar skal da være det du leser av manometeret ditt for å presse en motor med 1" ID med et trykk på 606.73 bar

Prøv å regn ut med forskjellige trykk å diameter på rammeren så vil du nok skjønne det
Sist endret av Bowman; 8. april 2010 kl. 17:18.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Hei !



Pris for Manometer 0 - 20 tonn 1/2"BSP er kr. 1.183,- eks.mva, emballasje 50,- kr eks.mva og frakt kommer i tillegg.



Til privat personer er det Posten Oppkrav vi bruker.



Leveringstid : 3-4 uker
Vis hele sitatet...
De va "Ikkje" så dyrt :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Snart ferdig med ramma på pressa nå, mangler bare forsterkninger i skjøtene, å bore til der plata så jekken skal stå på.
så er det bare å vente på manometeret i tillegg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Snart ferdig med ramma på pressa nå, mangler bare forsterkninger i skjøtene, å bore til der plata så jekken skal stå på.
så er det bare å vente på manometeret i tillegg
Vis hele sitatet...
ble veldig lite sveising på skulen mot slutten av året så eg ble ikkje ferdig, men den er mesten ferdig nå.
Fungerer som den er nå men eg må forsterke toppen en god del, Brukte 5 tonn trykk på den så bøyde eg en 1 CM x 8 CM x 40 CM Stålplate, så eg skal prøve å få tak i en erstattning for den plata.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er ikke 5 ton presse nok for å lage whistle rakketter?
Sitat av baadpyro Vis innlegg
er ikke 5 ton presse nok for å lage whistle rakketter?
Vis hele sitatet...
kommer ann på størelsen på raketten, dvs hvor stort areal trykket blir fordelt på.

Men etter et raskt regnestykke så vil 5tonns presse bli forlite selv for en 12mm coreburner.
En 12mm coreburner skal presses med 448bar (6500psi) og har et areal på 19cm2 noe som blir 8500kg

Kan jo lese litt her : http://www.wolterpyrotools.com/?page=rppf
ok. noen som har lagt en presse her på forumet av enkle deler man finner i hjemme?
Sitat av baadpyro Vis innlegg
er ikke 5 ton presse nok for å lage whistle rakketter?
Vis hele sitatet...
Hmmh.... dette er litt pinlig, men ser at jeg har gjort en grov feil i det regnestykket mitt i den forige responsen til denne posten

Jeg regnet ut diameteren (pi x radius) og ikke arealet (Pi X radi x radi)
arealet på en 12mm motor er 1,13cm2 og ikke 19cm2
i tilegg regnet jeg i mm og glemte og gjøre det om til cm, forstår ikke hvor hodet mitt har vært.....

så ja du kan fint presse en 12mm coreburner whistle med 5tonns presse,
Selv en 3lb (25,4mm ID) coreburner vil du kunne presse uten at en 5tonns presse skulle bli den største bekymringen

Utregningen for og finne ut hvor stor kraft (x antall kg) som blir påført av rammeren når du presser er da;

1,27cm x 1,27cm x 3,14 = 5,06cm2 Radius X radius x Pi = arealet av 25,4mm

[CENTER]5,06cm2 x 448bar= 2266,88kg[/CENTER] [RIGHT]Arealet x trykket du må presse med = kraften som blir påført av rammeren[/RIGHT]
Sitat av Bowman Vis innlegg
Hmmh.... dette er litt pinlig, men ser at jeg har gjort en grov feil i det regnestykket mitt i den forige responsen til denne posten

Jeg regnet ut diameteren (pi x radius) og ikke arealet (Pi X radi x radi)
arealet på en 12mm motor er 1,13cm2 og ikke 19cm2
i tilegg regnet jeg i mm og glemte og gjøre det om til cm, forstår ikke hvor hodet mitt har vært.....

så ja du kan fint presse en 12mm coreburner whistle med 5tonns presse,
Selv en 3lb (25,4mm ID) coreburner vil du kunne presse uten at en 5tonns presse skulle bli den største bekymringen

Utregningen for og finne ut hvor stor kraft (x antall kg) som blir påført av rammeren når du presser er da;

1,27cm x 1,27cm x 3,14 = 5,06cm2 Radius X radius x Pi = arealet av 25,4mm

[CENTER]5,06cm2 x 448bar= 2266,88kg[/CENTER] [RIGHT]Arealet x trykket du må presse med = kraften som blir påført av rammeren[/RIGHT]
Vis hele sitatet...

Når du skrivet eit tal med eksponent, som f.eks 1.13cm opphøyd i andre så skrives det 1.13cm^2 ^^
Aah.. Den stramme lukten av e-penis!
Det der var vel strengt tatt ikke nødvendig?
ALLE skjønner at det er snakk om kvadratcentimeter.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Når du skrivet eit tal med eksponent, som f.eks 1.13cm opphøyd i andre så skrives det 1.13cm^2 ^^
Vis hele sitatet...
] Jeg er og var rimelig klar over at "2" skal skrives i potens, men desverre så vet ikke jeg lengre hvordan jeg setter det i potens her på forumet , eller opphøyd om du vil.

Og når det er sagt så er det "heldig vis" større problemer i min hverdag
en at jeg velger og bruke tid på å finne ut hvordan jeg setter et tall i potens i en post
for at noen tilfeldig vis ikke skulle forstå det, Eller henge seg opp i fille feil for den del.

Og jeg får heller beklage om jeg virker litt små gretten...
Sist endret av Bowman; 12. desember 2010 kl. 01:57.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva har det egentlig og si hvis du presser en rakett for mye? jeg vet at brenn hastigheten blir påvirket, men hvor mye blir den pavirket hvis jeg legger på noen hundre kilo?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
hva har det egentlig og si hvis du presser en rakett for mye? jeg vet at brenn hastigheten blir påvirket, men hvor mye blir den pavirket hvis jeg legger på noen hundre kilo?
Vis hele sitatet...
Verste som kan skje er vel at røret sprekker i pressen... Det brukes ofte flere tonn med kraft når raketter presses. Tror spesiellt whistle krever enormt myr kraft...
Jeg har nå fått tak i en 20t presse fra biltema, og er veldig fornøyd med den. Men jeg er redd for at hylsen og trestangen skal skli og fly inn i skallen på meg, er det noe jeg kan støtte opp dette med?
Sitat av piloten Vis innlegg
Jeg har nå fått tak i en 20t presse fra biltema, og er veldig fornøyd med den. Men jeg er redd for at hylsen og trestangen skal skli og fly inn i skallen på meg, er det noe jeg kan støtte opp dette med?
Vis hele sitatet...
Gjem deg bak en vegg!
Ja, det kan jeg også gjøre, men er det sjans for at dette skal skli, eller er det verste som kan skje at trastanga ikke tåler trykket og splintrer opp?
Bare du støter opp pressa, så skal det nok gå greit. Hvis noe begynner å bøye seg, så springer du.
Det er en grunn til at pyropresser har 25mm lexanglass forran...
jeg mente ikke konstruksjonen da, den er lagd i stål, men hylsen som jeg skal presse raketter til og trestanga som passer nedi hylsa, den kan vel splintre opp og være en dødsfare, eller er en improvisert vernedrakt og slalombriller nok? Det er jo snakk om mange tonn her, og er ikke noe man skal leke med, noe jeg har erfart sjæl...
Sist endret av piloten; 23. januar 2011 kl. 19:48.
Sitat av piloten Vis innlegg
jeg mente ikke konstruksjonen da, den er lagd i stål, men hylsen som jeg skal presse raketter til og trestanga som passer nedi hylsa, den kan vel splintre opp og være en dødsfare, eller er en improvisert vernedrakt og slalombriller nok? Det er jo snakk om mange tonn her, og er ikke noe man skal leke med, noe jeg har erfart sjæl...
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, 25mm lexanglass montert forran der du presser som eksplosjonsskjold.
Sitat av piloten Vis innlegg
jeg mente ikke konstruksjonen da, den er lagd i stål, men hylsen som jeg skal presse raketter til og trestanga som passer nedi hylsa, den kan vel splintre opp og være en dødsfare, eller er en improvisert vernedrakt og slalombriller nok? Det er jo snakk om mange tonn her, og er ikke noe man skal leke med, noe jeg har erfart sjæl...
Vis hele sitatet...
Hadde vært en fordel om vi fikk en beskrivelse av pressa di, bilder eller tegning,
så hadde det vært litt lettere og svart men her er mitt innspill;

regner med at det er en flaskejekk du har kjøpt, uansett..
Om rammeren, røret og jekken bender seg i pressa så bør du sørge for at jekken er plassert på et rett underlag-
plassert beint i pressa, om du forstår.

Kan tenke meg at du har jekken i bunnen av pressa og setter røret opp på selve sylinderen på jekken,
og rammeren blir holdt igjend i toppen av pressa(?)
Om pressa er sånn som jeg sier over, så bør du sørge for at jekken er festet skikkelig( og står på et rett underlag)
om du har en "base"(/en plate) på toppen av sylinderen på jekken-som røret står på så bør du sørge for at den også er helt i vinkel.
I tilegg må også det rammeren blir holdt igjend av være i vinkel i forholdt til jekken/basen,
Er alt i vinkel og er helt beint så burde det ikke være noe problem, er veldig viktig og sørge for at det ikke er noen bendingsfare,
Da det kan være rimelig farlig å få jekken og rammeren skutt rett mot seg, i tilegg kan du også bøye rammeren og spindelen om de er av f.eks Alu.



Lexan-glass brukes nå forsåvidt primært for å beskytte deg om det du presser skulle eksplodere,
men det er også en fordel med tanke på at det er en fare for at jekken bender.
Sist endret av Bowman; 23. januar 2011 kl. 21:22.
20 tonns presse fra Biltema... Det svaret jeg ga ga jeg på grunnlag av at det er denne her du har kjøpt... Stemmer det?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...resse-20-tonn/

Sitat av Bowman Vis innlegg
Lexan-glass brukes nå forsåvidt primært for å beskytte deg om det du presser skulle eksplodere,men det er også en fordel med tanke på at det er en fare for at jekken bender.
Vis hele sitatet...
Presis. Eller at det som presses sklir ut og fyker av sted...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. januar 2011 kl. 23:51.