Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 15050
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan nevnes at dene svarte røyken er lite naturvennlig.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Kan bare pakke inn ein smelta KNSU ball inn i mange lag plastfolie og noen lag på slutten med Al folie:P
Blir svart røyk då og.
Vis hele sitatet...
Vil ikke anbefalt å gjøre dette!

Den svare røyken du snakker om er røyken fra den brente plasten. Denne røyken inneholder mange farlige og giftige gasser (varierer selvfølgelig litt på hvordan type plast).
Denne røyken kan være farlig selv i små konsentrasjoner og anbefales på det sterkeste å ikke puste inn.
Sist endret av Thoryllo; 18. april 2009 kl. 17:29.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Er det mulig å bruke metyl oransje isteden for farge pigmenter i denne oppskriften?
http://en.wikipedia.org/wiki/Methyl_orange
Vis hele sitatet...
Litt gammel post, men vil nevne at Methyl orange er giftig og ikke noe jeg ville puste i.

Fra HMS:

Spesielt verneutstyr: Pust ikke inn eksplosjons- og branngasser.

Stoffer som må unngås:
· sterke oksydasjonsmidler.
· Farlige reaksjoner Reaksjoner med syrer, alkalier og oksydasjonsmidler.

· Forebyggende tiltak for personer:
Unngå støvdannelse.
Ta på personlig beskyttelsesdrakt.
Sørg for tilstrekkelig ventilasjon.
Sist endret av Kaliumcyanid; 18. april 2009 kl. 18:00.
Ja, det blir NOx gasser når det brenner.
"Ved brann oppstår CO, CO2, SO2 og NOx."
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Ja, det blir NOx gasser når det brenner.
"Ved brann oppstår CO, CO2, SO2 og NOx."
Vis hele sitatet...
Husk på fargepigmentet bare skal fordampe og ikke forbrenne. Det kan selvfølgelig hende at noe forbrenner, men da er det snakk om små mengder NOx som da dannes.


Kaliumcyanid sier at selve fargepigmentet er giftig, og det er først og fremst det som er av betydning for om røyken er giftig.
ok. Men er kanskje lurt å eksperimentere med dette i små mengde. Metylorangen er fra et billig 12årsgrense kjemisett fra toys r' us som jeg kjøpte for veldig lenge siden, så det kan ikke være så farlig stoff?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan nevnes at det er mange ting vi leker med som kan avgi NOx gasser...
Deriblandt KNSU i seg selv...
Og iogmed at det skal fordampe og ikke forbrenne, så går det nokk bra.
Ikke sitt med trynet nedi og innhaler uansett...

Sitat av mikkello Vis innlegg
Metylorangen er fra et billig 12årsgrense kjemisett fra toys r' us som jeg kjøpte for veldig lenge siden
Vis hele sitatet...
Dette forklarer en hel del
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har hatt alt liggende klart en stund. MEN jeg slite virkelig med å finne det fargestoffet! Biltema eller Clas Olson? Hørte at men kunne bruke beispulver også?
I så fall. Hvor kan jeg få tak i Phtalocyanine blue, f.eks?
Så en øst-europeisk video på youtube her en dag. Røykbomba hadde rosa røyk, han brukte Rhodamin, som blant annet blir solgt hos Keten og Czort.
Men er det ingen NORSKE sjapper som har noen slike fargestoff? Hvit røyk er litt kjedelig:/
På ungdomskolen drev vi med leire. Da bruker man jo fargepigmenter som tåler å bli brent i en ovn på rundt 1000grader?
Det høres veldig brukelig ut. Noen ide om hvor dette kan anskaffes? Jeg skal sjekke litt rundt i morgen etter keramikk-pulver. Takk for hjelp
nop funker ikke, har prøvd
Har du prøvd å male alle ingrediensene veldig fint og blande det tørt da?
Å bare bruke et random pigment er det samme som å bruke vanelig bord salt som erstattning for kno3 i en mix.

Tror dog bare at det er hvit , svart ,grå(?) og gul røyk du kan lage med kno3 , hanses har gitt en fyldig forklaring tidligere i denne tråden tror jeg
Sist endret av Bowman; 5. mai 2009 kl. 15:56.
Skal bestille guanidin nitrat fra Keten og det brenner med veldig lav temperatur.
Tror det burde funke bra!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Er det noen i det hele tatt som har lest førsteposten?
Ja? Hvorfor sier du det?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Det høres veldig brukelig ut. Noen ide om hvor dette kan anskaffes? Jeg skal sjekke litt rundt i morgen etter keramikk-pulver. Takk for hjelp
Vis hele sitatet...
Sitat av Bowman Vis innlegg
Tror dog bare at det er hvit , svart ,grå(?) og gul røyk du kan lage med kno3 , hanses har gitt en fyldig forklaring tidligere i denne tråden tror jeg
Vis hele sitatet...
Sikta ikke til deg, Mikkello.
Sist endret av BomberMan; 5. mai 2009 kl. 18:48.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Sikta ikke til deg, Mikkello.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bowman Vis innlegg
Å bare bruke et random pigment er det samme som å bruke vanelig bord salt som erstattning for kno3 i en mix.

Tror dog bare at det er hvit , svart ,grå(?) og gul røyk du kan lage med kno3 , hanses har gitt en fyldig forklaring tidligere i denne tråden tror jeg
Vis hele sitatet...
Doh , faen begynte å rote med en tråd der det ble diskutert om fargede stjerner med kno3, beklager.
Men jeg har hvertfall selv kun sett oppskrifter på gule , svarte , grå ,hvite å røde røykbomer.
Sist endret av Bowman; 5. mai 2009 kl. 19:11.
Men hva ble brukt som farge i oppskriftene med røde og gule røybomber da?
les første side kansje?
Her står det en god del,http://come.to/PFP
Gå innpå "[COLOR="Red"]Enter the PFP Database[/COLOR]" til høyre så trykker du deg inn på "Smoke compositions" som ligger i menyen til venstre.
Der står det blandings forhold på diverse fargede røykbomber.

kan like greit si at når dere trykker på [COLOR="Red"]Consequences[/COLOR] til venstre så får dere noen helt sjuke bilder av folk som har blitt skadet av bomber.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bowman Vis innlegg
kan like greit si at når dere trykker på [COLOR="Red"]Consequences[/COLOR] til venstre så får dere noen helt sjuke bilder av folk som har blitt skadet av bomber.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sjuke bilder?
Synes det viser ganske greit hva som kan skje med deg om du driter på draget...
Mange som har klart og gjøre dette opp gjennom årene fordeom.

(jeg vil fortsatt se bilde av svensken som forsvant i 2005, bare 15 år gammel, med 800 gram AP)
Sitat av Bowman Vis innlegg
Her står det en god del,http://come.to/PFP
Gå innpå "[COLOR="Red"]Enter the PFP Database[/COLOR]" til høyre så trykker du deg inn på "Smoke compositions" som ligger i menyen til venstre.
Der står det blandings forhold på diverse fargede røykbomber.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at det ikke er noen komposisjoner med kalium nitrat som oksidant. Sorry, for dere som trodde på dette, men det bare stryker teorien min om at farget røy med Kno3 er en uoppnåelig drøm.
Jeg vet at det er en klovn som har postet en video oppskrift, men denne er fake (som 50% av de andre han har lagt ut). Jeg vet også at jeg har tatt denne diskusjonen før og ingen har noen gang greid å gi meg en annen oppskrift der man faktisk bruker Kno3 som (eneste) oksidant for farget røyk (da tar jeg ikke hvit, grå eller svart for farger). Men for all del, dere som vil fortsette å tro, go ahead
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Synes tydelig at det er 3 komposisjoner der som bruker KNO3?

Mente du styrker eller stryker din teori?

Og folk har fått til rød røyk med KNO3 som jeg har fått med meg...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Har idiotien og ignoransen på dette forumet ingen ende?

LES SIDE 1!!
Sist endret av BomberMan; 7. mai 2009 kl. 18:01.
Sitat av Up Vis innlegg
Synes tydelig at det er 3 komposisjoner der som bruker KNO3?
Vis hele sitatet...
Mjææh, så får vi slenge på gul også da. Jeg mente at man ikke bare kan slenge på litt pigment i KNSU og blande med litt natron for å få det hele til å brenne saktere, for så å forvente en fantastisk røykombe. Det er vel det folka her inne diskuterer i og med at det er det den første posten handler om?

Sitat av Up Vis innlegg

Mente du styrker eller stryker din teori?

Og folk har fått til rød røyk med KNO3 som jeg har fått med meg...
Vis hele sitatet...
Mente styrker.

Og hvem "folk" er det du mener?

Dette?

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Ja har testet det, ble ikke like bra farge som på videoen til han duden. Skaffer jeg mer skal jeg filme!
Vis hele sitatet...
Av alle andre som jeg vet har prøvd har alle fått det samme resultatet. Noe saktebrennede dritt som brenner, men gir ut svart-grå røyk.
Jeg må innrømme jeg har litt vanskligheter å tro heelt på thoryllo når det gjelder dette forsøket, jeg har trossalt ett helt forum bak teorien Så den er vel strengt tatt ikke helt heller min.

Link til forum tråden: http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...coloured+smoke

EDIT:Hvem og hva sikter du til bomberman? Det er hværtfall hva jeg kaller ett unødvendig svar!
Sist endret av Bob; 7. mai 2009 kl. 18:11.
Sitat av Pyroguide, om Colored Smoke
Do not mix with Potassium Nitrate in attempt to dilute the color. Potassium Nitrate burns to hot and will destroy the dye before being able to generate the desired effect.
Vis hele sitatet...
Ti Tegn er bra
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bob Vis innlegg
EDIT:Hvem og hva sikter du til bomberman? Det er hværtfall hva jeg kaller ett unødvendig svar!
Vis hele sitatet...
Beklager, min feil. Jeg var under inntrykket av at Thoryllo hadde fått til rød, men det var oransje (Ikke mye forskjell, menmen).

Thoryllo lyver ikke...
Helt greit at venner har tilitt til hverandre og jeg klandrer jo ikke thoryllo for å lyve. Bare for å smøre litt over en sannhet som alle har lyst å tro på. Hadde han bare hatt en film, eller ett bilde av dette! (untatt de bildene som er tatt fra den fake filmen")
Jeg tror imidlertidig ikke at dette er mulig, i og med at [COLOR="Red"]ingen[/COLOR] kilder noen gang har støttet påstanden og de fleste tvert i mot sier det er umulig.

Men for all del, fortsett og prøve! Jeg skal legge meg flat om noen gir meg bevis på at dette faktisk fungerer.
Sist endret av Bob; 7. mai 2009 kl. 18:40.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Som jeg skrev i første posten, har jeg lyktes med å få til oransje røyk. Ikke like bra som på filmen, men den var oransje bare ikke like tykk.
Det er folk på det svenske pyroteknikk- og kjemiforumet Flashback som også har lyktes med å sette farge på røyken fra KNSU.
De brukte pigment fra: http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2
Link til tråden: https://www.flashback.info/showthread.php?t=514692
Har ikke fortsatt å lete etter pigmentet jeg brukte, men har fått tips om flere hobbybutikker her i Oslo som selger pigmenter, som jeg skal vurdere å teste for å se om jeg lyktes igjen. Hvis jeg velger å kaste meg ut på dette prosjektet på nytt så skal jeg love å FILME

Denne siden selger pigmenter beregnet på farget røyk, så det er mulig noe å sjekke ut: http://www.americanpyrosupply.com/SM...BULK_DYES.html etter hva jeg skjønte sender de det til Norge.
(Mulig disse pigmentene ikke er de rette for KNSU, men det er bare å teste for de som ønsker)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og nå venter vi på at Bob skal skrive "Mjææh, så får vi slenge på orange også da"...

Var ikke utsagnet ditt nogenlunde slik, bob?
"Det går ikke ann og lage farge med KNO3 som oksydant"...

Finner ikke hvor du sa det... Sikkert sletta grunnet villedning og feilinfo

Fant værtfall dette:
Sitat av Bob Vis innlegg
men det bare stryker teorien min om at farget røy med Kno3 er en uoppnåelig drøm.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bob Vis innlegg
Helt greit at venner har tilitt til hverandre og jeg klandrer jo ikke thoryllo for å lyve.
Vis hele sitatet...
Jeg bare tipper nå, men Thoryllo og BomberMan er ikke venner, og har aldri møtt værandre og kommer nok aldri til og gjøre det...
Shoot me if I'm wrong!
Sist endret av Up; 7. mai 2009 kl. 21:40.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Det er folk på det svenske pyroteknikk- og kjemiforumet Flashback som også har lyktes med å sette farge på røyken fra KNSU.
Vis hele sitatet...
Vel vel, litt for og litt mot der ja. Utrolig nok leste jeg faktisk gjennom hele tråden, og nå kommer jeg til å sove godt i natt. Det er en fyr som hværtfall poster en video der han sier han har fått det til å funke. Andre sier de mislyktes. Forblir fortsatt litt mistenkelig for meg, men det hadde vært morsomt om mythbusters kunne ta seg av å bevise det!

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Som jeg skrev i første posten, har jeg lyktes med å få til oransje røyk. Ikke like bra som på filmen, men den var oransje bare ikke like tykk.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig påstår det ar jeg vel ikke annet valg enn å tro på deg En film ville virkelig fått meg overbevist. Men en ting jeg kan konkludere sikkert med er at "Ultimate smoke bomb" filmen hværtfall er fake.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
OG jeg vil legge til noe!
Du sier du har ett helt forum bak deg?
Hva vet du om folka på forumet?
Om jeg hadde hadt hele nFF bak meg på at man kan lage RDX med HCl, AN og hexamine, så hadde det ikke automatisk betydd at det er sant...
Det finnes folk med lite peiling, som bare påsåtr ting...
Vi har noe slike her på forumet også skjønner du
Vi har VÆRTFALL folk med lite peiling...

Sitat av Bob Vis innlegg
Jeg skyter deg hværtfall fordi jeg kan love jeg ikke har slettet noe! Oransj? det var blå?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke DU har slettet noe...
Jeg snakker om moderatorer har sletta det DU sier når du sier at det ikke går ellernoe
Eller så tar jeg feil der...

Og det var ikke det du skulle skutt meg for!
Det var det med BomberMan og Thoryllo om og være venner!

Du bør lese dine kilder nøye før du kommer med utsagn...
Tilogmed dette misstolket du...
Sist endret av Up; 7. mai 2009 kl. 21:47.
Tingen er at du ikke hadde fått hele forumet bak deg med den påstanden. Og jeg vil tørre å si at folk som cooperman, PGF og richard har en del erfaring eller hva?

Husk at jeg aldri har sagt at det ikke var mulig. Bare at jeg hadde en påstand/hypotese om dette, og at flere folk støttet denne. Jeg har alltid hvert velkommen til at folk skulle bevise det motsatte.

Det eneste jeg har sagt sikkert er at filmen er fake.
Sist endret av Bob; 7. mai 2009 kl. 21:50.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og jeg vil tørre påstå at folk som Bang, Pyro Anders og Hanses har en del erfaring...

Det er ikke dette det handler om!
Dessuten, så må man ha peiling for og vite om noen har peiling, eller om de bare prater...
Og dine påstander her får ikke meg til og tenke "Han har peiling".
Så jeg vet ikke om de folka du nevner har peiling uansett...

SAKEN ER: Du sier "farget røy med Kno3 er en uoppnåelig drøm".

KONKLUSJONEN ER: At det går an og laget farget røyk med KNO3 (skrives med store bokstaver)...
At man ikke får lagd ALLE værdens farger har ikke noe og si i denne diskusjonen, da vi har kommet fram til at det går ann og lage ett par farger.

Vi har kommet fram til det, og det er ingen grunn og fortsette denne kverulasjonen.
Da kan vi heller vente på at noen som får det til legger til en video av att det gikk...
Godt sagt.

Nei, jeg sier ikke at "farget røy med Kno3 er en uopnåelig drøm". Jeg sier det igjen og igjen, det er en påstand som jeg aldri har sagt var fakta.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei
Nå har jeg akkurat fått svar fra en som har laget en farget røyk-bombe. Han sier at KNSU blir ALT for varmt for å bruke fargestoffer. Han anbefaler heller:
- Potassium chlorate - 15%
- Para-nitroaniline red - 65%
- Lactose - 20%

Dvs. at farget KNSU, er nedstemmt ONCE AGAIN. Sier derimot ikke at det er UMULIG.

Mvh Martin!
Og keten og czort i polen....
Men back to topic!

Guanidin nitrat burde funke utmerket til farget røyk. Det brenner ved veldig lav temperatur!
Du får kjøpt det hos Keten, men tviler på at det er lov å ta inn dette i og med at det brenner.
Stoffet blir brukt til jetmotorer i små modellfly grunnet at det utvikler mye gass og brenner med lav temp.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Stemmer dette.
Det finnes mange metoder for å få farget røyk utenom å bruke KNSU. Som er lettere og kan lage mye bedre farge enn det KNSU røykbomber kan lage. Er ikke noen tråd ang. det her så vidt jeg husker, og har ikke blitt så veldig diskutert så mye her inne. Men den som Cal.12 nevner er en
Har ikke greid / ikke sett noen andre som har greid å få til like bra/kraftig farge som de på videoen, men dette har vi diskutert tidligere i tråden
Høres ganske realistisk ut spør du meg. Jeg tenkte å teste ut Legendary Smokebomb med farget røyk en dag, om ingen har testet det da. Håper det funker
post bilder/resultater her når du har gjort det da! tror det er mange som er keen på å teste, men ikke har fått ut fingern:P
Sitat av mikkello Vis innlegg
Guanidin nitrat burde funke utmerket til farget røyk. Det brenner ved veldig lav temperatur!
Du får kjøpt det hos Keten, men tviler på at det er lov å ta inn dette i og med at det brenner.
Stoffet blir brukt til jetmotorer i små modellfly grunnet at det utvikler mye gass og brenner med lav temp.
Vis hele sitatet...
Vil bare nevne igjen at Guanidinnitrat burde være det perfekte stoffet å bruke i røykbomber med farget røyk!
Det brenner med veldig lav temperatur, og det gir samtidig ut veldig mye gass.
Derfor blir Guanidinnitrat brukt i jetmotorer til modellfly, solgt som "Jetex".

Formel for Guanidinnitrat er CH6N4O3
http://en.wikipedia.org/wiki/Guanidine_nitrate
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Høres veldig interessant ut mikkello!
Jeg lyktes med å lage blå røyk med kaliumklorat som oksidant her for noen dager siden (Ja, jeg filmet!!! og kommer til å legge ut en tråd om "farget røyk (ikke KNSU)" en gang i dag), men hadde også vært artig å prøve guanidinnitrat siden det brenner med lav temperatur og vil dermed ikke brenne opp pigmentene, leste at det kan brukes i røykbomber også!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet HVILKEN hobbybutikk jeg bør gå til for kjøpe organisk fargestoff?
Er en standard kno3 røykbombe giftig? Jeg har røykbombe materiale, men trenger et fargestoff som fungerer!
Du kan ikke lage farget røyk med KNSU, du trenger en annen oksidant enn KNO3 som brenner med lavere temp.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av mikkello Vis innlegg
Du kan ikke lage farget røyk med KNSU, du trenger en annen oksidant enn KNO3 som brenner med lavere temp.
Vis hele sitatet...
Går det ikkje å tillsette bakepulver eller noe sånt for å senke temperaturen nokk til at pigmentene ikkje brenner opp ?
Dette er diskutert nok av ganger i denne tråden, konklusjonen ble vel at det er nesten umulig.
I kommersielle røykbomber med farge brukes guanidin nitrat som oksidant, noe som Keten selger.
Det er filmer på youtube da.. at man lager fargede røykbomber av kno3.. med "organisk fargepulver"
Så du mener det ikke funker? :S