Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8120
Jeg er litt beskymret for at mitt pyroverksted skal ta fyr, å alt kruttet jeg har liggenes (ca. 1,5kg svartkrutt) skal antennes + ca. 30kg oksydanter som kan hjelpe til med å brenne ned huset mitt.

Jeg har verkstedet mitt i et lite rom, uten vinduer, og ca. 50% luftfuktighet (variere etter været).
Jeg lagrer kjemikalene og kruttet i isbokser, og plastikk bokser, mens jeg har oksydantene lagret i noen store plastikkbokser på gulvet.
Kruttet er dessverre lagret slik at, vis en boks antennes, så vil det andre kruttet ta fyr og.
Men jeg lagrer ikke noen KClO4-holdige kruttyper.

Jeg har tenkt på å flytte KClO4- og KNO3boksene ut i garasjen, men er litt i tvil, fordi den boksen KNO3en er i er ikke 100% lufttett.

Så jeg lurte på om noen har noen forslag på hvordan jeg kan lagre kjemikaliene/kruttet mitt, siden det stadig kommer mer og mer kjemikalier :P
Kansje dere kan fortelle meg hvordan dere lagrer deres kjemikalier?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Du kan lagre det i brannsikkre bokser, f.eks. en safe.
Elller tette glassbeholdere.
Jeg har noen passe store glassbeholdere som apotek brukte før i tiden som funker fett.
Angående KNO3'en: Kjøp en vinhink (bøtte) på 30 liter på europris eller andre vinbutikker. Jeg bruker det. Helt tett. Se her, Vin Og Bar er i Lillestrøm. Koster 100,- lappen hvis du tar deg en tur.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Stikk på ditt lokale FK og kjøp fordunker. De koster nesten ingenting og er skikkelig solide og tette. Finnes i 60l og 20l. 132,- for en 60l. De tåler flere titalls kilo trykk på lokket.

http://www.fk.no/trade/productview/379986

Til middels mengder, kan du kjøpe 5l plastbøtter med lokk på clas ohlson.


http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=256154

Clas ohlson har også flere størrelser av SmartBox. De er enkle å stable og er ganske solide.
Anbefaler likevel fordunk i større mengder da lokket i de andre er for pinglete til å holde flere titalls kilo kjemikalie hvis noe skulle tipper over (garanterer ikke at fordunkene vil tåle det, men de har mye større sjanse).


http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=389382

Svartkrutt og andre eksplosiver skal oppevares i splintfrie bokser. SmartBox eller isboks går greit.
Ikke oppbevar mer en 1kg per boks.

andreask970: Jeg oppbevarer KNO3 i 60l fordunker.
Solid, vantett og relativt luftett.
Trådstarter
Ser bra ut AndersG
Da stikker jeg på FK å kjøper en 60l dunk, så ser jeg om jeg kan få tak i en sekk med Krista-K (<3) og
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
BigB: Gjør det. En 60l rommer 75gk KNO3.

andreask970: Ingenting, men fuktig KNO3 må tørkes før det kan brukes i pyro. Det kan evt tørkes etter det er blandet med det andre. Er det hull i beholderen slik at vann kommer inn og renner ut, vil KNO3'et løse seg i vannet og bli med ut. Da minker innholdet.
Trådstarter
Etter mine utrekninger så er det plass til 50kg KNO3, fordi 1Kg KNO3 har en masse på 1,2l, så:

1 sekk krista-k er 1,2 * 25 = 30l, å da er det plass til 50Kg KNO3 i en 60liters dunk! (Det hadde vært en stooor røykbombe! :shock: )
Uansett er det lurt å skjeke på etiketten til kjemikalene angående temp. osv...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Big B
Etter mine utrekninger så er det plass til 50kg KNO3, fordi 1Kg KNO3 har en masse på 1,2l, så:

1 sekk krista-k er 1,2 * 25 = 30l, å da er det plass til 50Kg KNO3 i en 60liters dunk! (Det hadde vært en stooor røykbombe! :shock: )
Vis hele sitatet...
Da er regninga di feil eller så er dunken feil.
Min rommer 75kg.
2.1g/cm³ er KNO3= 2.1kg/liter.
2.1 kg pr liter*60liter= 126kg KNO3 kan en 60l dunk ta. Tar 2.1g/cm³ fra wikipedia, da dette ikke har samme densitet som krista-k.

Big B mener at Krista-k er 1.2l pr kg, da blir det 60l:1.2l=50kg kan en dunk ta.....
Sikker på at Krista-k er 1.2l pr kg Big B?
Dersom Big B mener at 1.2kg KNO3=1 liter, så blir det 1.2kg pr liter*60liter=72kg, som er mistenkelig lik AndersG sin erfaring.
Arrester meg om noe er galt her!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du kan dog ikke bruke densitetstallet for en fast klump. KNO3 i denne sammenheng er pulver. Pulver inneholder luft. Ergo blir ikke densiteten så stor som 2,1 g/cm³.

Guide til å finne densitet

1) Finn frem KNO3, vekt og litermål.
2) Mål opp 1 liter KNO3
3) Hell det i vekta og les av.

Du har nå funnet ut hvor mange gram KNO3 det går på en liter.
Trådstarter
Sitat av verto
2.1g/cm³ er KNO3= 2.1kg/liter.
2.1 kg pr liter*60liter= 126kg KNO3 kan en 60l dunk ta. Tar 2.1g/cm³ fra wikipedia, da dette ikke har samme densitet som krista-k.

Big B mener at Krista-k er 1.2l pr kg, da blir det 60l:1.2l=50kg kan en dunk ta.....
Sikker på at Krista-k er 1.2l pr kg Big B?
Dersom Big B mener at 1.2kg KNO3=1 liter, så blir det 1.2kg pr liter*60liter=72kg, som er mistenkelig lik AndersG sin erfaring.
Arrester meg om noe er galt her!
Vis hele sitatet...
Oy! :P Ser at jeg reknet litt feil ja, tok 1,2 / 60, når det egentlig skulle vært 60*1,2. Men jeg står fast at upresset Krista-k har en densitet på 1,2kg/l, målte det på Nygaard sin måte :wink:
"Etter mine utrekninger så er det plass til 50kg KNO3, fordi 1Kg KNO3 har en masse på 1,2l" skrev du i en annen post.
Du mente vel 1.2kg/l, problem solved
Trådstarter
Sånt var det ja! Takk verto!

Men er det noen her som har lyst å fortelle meg hvordan dere andre har pyroverkstedet? Slik at oss andre kansje kan få noen idèer?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg oppbevarer noe i en safe, og oksydanter i garasjen som står et stykke unna huset. Skal kanskje bygge meg et nytt verksted/labratorium til sommeren. Det skal bli utstyrt med alarmer og brannslokkningsapparater så det holder.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
KPT naturfag selger brannskap. Vurderer å kjøpe en.
Jeg bruker en safe. Men hvis man har et våpenskap så skulle nok det holde
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ikke meningen å dra opp en veldig gammel tråd, men:

Den store dagen nærmer seg, og anntallet luftbomber og annet øker.
Til nå har jeg oppbevart fyrverkeriet i verkstedet mitt, men med tanke på at både en vaskemaskin og et kjøleskap står i samme rommet vurderer jeg å flytte det ut i garasjen.
Det jeg lurer på er om jeg med god samvittighet kan oppbevare dette i en fuktig garasje hvor kun tak og vegger beskytter det mot regn og fuktighet (garsjen er ikke isolert eller lignende). Vurderer å putte det i ziplockposer som deretter puttes i en "smartboks" eller lignende. Da vil det jo være beskyttet mot fuktigheten, men vil kulden ha noe å si?
Komposisjonene jeg bruker varierer fra kull streamere til fargestjerner med høyt anntall av forskjellige kjemikalier. I de fleste luftbombene bruker jeg BP på whatnot og flash booster. Bruker perklorat-flash mest. I noen bomber bruker jeg KP.

Kan eventuelt bare teste, men vil helst slippe det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har akkurat samme problem selv. Du må ikke prøve å lagre de åpent, det er risky! Jeg tror det vil gå veldig bra hvis du lagrer de i ziplocks (kanskje 2) og det igjen i en lufttett bøtte. Det er også lavere luftfuktighet om vinteren så du er nok ganske trygg da. Kulde har overhodet ingenting å si. Bare husk å press ut så mye luft som mulig ut av ziplockene og pakk de gjerne ute, på en kald dag, så slipper du kondens i posen.
Jeg lagrer alt krutt oppi noen billige plastikkbokser som står i et skap i garasjen. Og har ikke hatt noen problemer.

Men dere kan jo kjøpe noen slike fra FK:

http://www.fk.no/trade/productview/379986

Så lagrer det bare oppi den, som står i garasjen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men skal du lagre ferdigvare er mitt tips å bruke ziplock i tillegg til FK's fantastiske fordunker. KNO3'et mitt ble helt "kake" av å stå i garasjen et godt halvår (med fordunk), så de er ikke helt tette. Det er ikke krise med vanlige komposisjoner, spesielt ikke om vinteren, men glitter m. fl. er veldig følsom for fukt.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Takk for svar!
Nå ligger luftbombene i ziplockposer og smartbokser. Har også helt isopor rundt og under de, så nå ligger de komfortabelt. Skal ta med noen sånne silca gel poser hjem fra den gamle jobben, og legge sånne oppi boksene. Hvorfor ikke?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har lest om en som brukte fryser/ kjøleskap til å oppbevare kjemikaler/ ferdige varer. Noen som har noen tanker/ erfaringer med dette? Er de luftette? Hva med å legge en pose kalsiumklorid inni kjøleskapet også?

Det hadde jo vært en bra løsning, da det et kjøleskap er oversiktelig med hyller osv.
Hygroskopiske kjemikalier skal jo oppbevares i luft/fukt-tette beholdere uansett, men ferdige varer har jeg hatt i kjøleskap. Noe som fungerer utmerket for min del.
Pleier å ha det i tomme proteinbokser o.l.
Ellers så har jeg også oppbevart KNO3 blandet med sukker i en hylse for drivladninger til artillerikanoner, dette fungerte fint til tross for at blandingen er er meget hygroskopisk, hvertfall etter det jeg har fått erfare.

http://i5.tinypic.com/837bj0j.jpg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøleskap høres bra ut, men jeg bruker en vanntett kamera/video kasse.
denne fungerer veldig bra, legger den i boden ute.
det er også en polstring inni den som hindrer at eksplosivene (armstrongs mix, flash osv.) ikke blir slått hardt mot noe hardt og da antenner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg oppevarer alle mine produkter i tette bøtter + jeg tar en liten dose med katteperler (ikke vanlig kattesand, men hvite perler). Er det samme som silicon perler som suger til seg fuktighet fra luften. Dette har jeg gjort i mange år fungerer helt topp.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av kimroger74 Vis innlegg
Jeg oppevarer alle mine produkter i tette bøtter + jeg tar en liten dose med katteperler (ikke vanlig kattesand, men hvite perler). Er det samme som silicon perler som suger til seg fuktighet fra luften. Dette har jeg gjort i mange år fungerer helt topp.
Vis hele sitatet...
Ja er dette silica gel? Jeg var på besøk hos noen som hadde 1 sekk med kattesand, og det var krystaller istedefor "småstein". Jeg leste på sekken, og der sto det silica gel.
Sitat av Up Vis innlegg
Ja er dette silica gel? Jeg var på besøk hos noen som hadde 1 sekk med kattesand, og det var krystaller istedefor "småstein". Jeg leste på sekken, og der sto det silica gel.
Vis hele sitatet...
Ja katte perler (silica gel) er akkurat det samme som er i de små hvite posene som bruker å ligge i innpakninger av eks. ell.apperat. (Bare i større krystaller + de kan inneholde soffer mot bakterier, men det gjør ikke noe). Funker som bare det. Null problemer med luftfuktighet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har ryddet litt i dag og kommet over en del ting. så da lurte jeg på om noen kunne være int. i noe av tingene (Rå-billig tjener ikke noe på dette, det er kun for å få det bort.)
Er interessert jeg, men spørs hva du tar igjen for de..?
Sitat av Alex Vis innlegg
Er interessert jeg, men spørs hva du tar igjen for de..?
Vis hele sitatet...
Tenkte 5,- for boksene og 3,- for flaskene (alle med lokk og ikke brukt) + porto
Jeg vil ha de! Tar alle isåfall :P
Sist endret av maxilat; 13. januar 2009 kl. 15:51.
Kimroger: Har sendt deg en pm, er interessert i alle boksene og flaskene
Har fremdeles masse bokser og flasker, men det går etter så først til kulemølla får varer
send pm er interisert i boksene og flaskene....
Noen som vet hvor man får kjøpt noe lignende ziplockposer... bare de har en lås som du drar over ett spor som du da opner eller lukker? Som en glidelås?
Tenker du på sånne poser som bjørnborg boksere kommer i ?
Isåfall, så er de ikke luft tette eller noe.
Sitat av Magnus125 Vis innlegg
Noen som vet hvor man får kjøpt noe lignende ziplockposer... bare de har en lås som du drar over ett spor som du da opner eller lukker? Som en glidelås?
Vis hele sitatet...
Vi hadde det på jobben en tid, men de er ikke noe å satse på. de er brukbare bare noen få ganger sats heller på vanlige zip-poser du. jeg kjøpte de på http://www.maskegruppen.no/
Ok.. Takk for hjelpen.. Skaffa meg en hau ziplock istede
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du får det på butikken...
Må bare si at kim roger sine bokser er helt råe!!! Og han gjør ting kjappt ja!
Anbefalles
Så den beste måte nå oppbevare KNO3 er å ha dem i de store boksene fra FK?
Fòrdunkene? Har en slik stående selv, men jeg syns egentlig at noen skikkelige gjæringskar er greiest å oppbevare kjemikalier som feks. KNO3 i.
Riktignok er det et hull i toppen av lokket, men det er ikke værre enn å sett i en liten pinne. Hullet har gummipakninger.
Sist endret av Knask; 23. januar 2009 kl. 14:39.
Sitat av maxilat Vis innlegg
Må bare si at kim roger sine bokser er helt råe!!! Og han gjør ting kjappt ja!
Anbefalles
Vis hele sitatet...
Helt enig, fikk med en hel del gratis ting på kjøpet(merkelapper zipplock-poser tykke enganshansker + masse mere). Kan ANBEFALES på det sterkeste.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har ca 35 stk 10L bøtter med lokk som jeg vil kvitte meg med Tenkte meg 150,- for 7 stk bøtter med lokk Inkl frakt Send meg en Pm om det er av intr. Først til møllen får.
En Liten rettelse, levers kun i pakker på 7 og 7 pga. frakt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg fikk 7 av de boksene til aron i dag å jeg fikk masse kjekke flasker med på kjøpet også
Kan anbefale de på de sterkeste , veldig kraftige bokser å lokket sitter fint så de kan ikke gå opp med et uhell.
Så som sagt de anbefales på de sterkeste
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg skal får kjøpt noe KNO3 til å lage noe røykbomber, så jeg trenger noe til å ha de i. Jeg skal ikke ha mere en 5 kilo med KNO3, så jeg gidder ikke å kjøpe en 60L FK fordunk, men jeg tenkte kansje å fylle opp 0,5L brusflasker eller 1,5L brusflasker. Vil ikke brusflasker funke perfekt, da de er 100% lufttette så lenge man skrur korka godt på?

Er det noe stor fare for selv antenning ved så små menger KNO3 hvis jeg har det i brusflasker?
Sitat av Nikolai.n Vis innlegg
Jeg skal får kjøpt noe KNO3 til å lage noe røykbomber, så jeg trenger noe til å ha de i. Jeg skal ikke ha mere en 5 kilo med KNO3, så jeg gidder ikke å kjøpe en 60L FK fordunk, men jeg tenkte kansje å fylle opp 0,5L brusflasker eller 1,5L brusflasker. Vil ikke brusflasker funke perfekt, da de er 100% lufttette så lenge man skrur korka godt på?

Er det noe stor fare for selv antenning ved så små menger KNO3 hvis jeg har det i brusflasker?
Vis hele sitatet...
http://kptnaturfag.no/filbibliotek/HMSdatabl

Verre er det ikke.
KNO3 kan ikke selvantenne? pga det er en oksydant.
Så... nei.