Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 14468
Hei,
Befinner meg nå i Chennai, India og skal snart til Bangkok.
Lurer på om det lønner seg å kjøpe MACbook i en av disse landene?
Fordeler/Ulemper? (utenom æøå)
Hvor mye kan man spare?
Hvor mye du kan spare avhenger jo av prisen, men generelt er det ikke så himla lønnsomt å kjøpe pc i utlandet. For Apple-produktene sin del kan du spare noen kroner hvis du dropper AppleCare, men har da ulempen med at du ikke har noen reklamasjonsretter.

I asiatiske land løper du også en risiko mtp om du kjøper en ekte maskin eller fake...
Det løper svært liten risiko om du kjøper produktet i en original Apple-butikk.
Jeg har handla et apple-produkt i Bangkok, det kosta ca det samme som hjemme. Det er særdeles lite penger å spare, så du kan ta utgangspunkt i at du betaler samme prisen, men mister reklamasjonsrettighetene dine.
Sist endret av Life Goes On; 5. juni 2014 kl. 10:42.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det er særdeles lite penger å spare, så du kan ta utgangspunkt i at du betaler samme prisen, men mister reklamasjonsrettighetene dine.
Vis hele sitatet...
Var vel egentlig dette jeg lurte mest på, og da forsvinner vel mye av vitsen med å kjøpe den i utlandet..

Edit: Hmm, jeg ser på denne siden at MacBook Air og PRO i Thailand nesten er 2000kr billigere enn i Norge. Da begynner vi jo å snakke litt penger... Nå vet jeg ikke helt om siden er bra nok, hva tror dere?
Sist endret av Lebowski; 5. juni 2014 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
5 års reklamasjonsrett mot 1 års garanti. Det er en ganske stor forskjell.

I tillegg har du mer tastaturtrøbbel enn bare æøå. Det er nemlig ikke bent frem å bytte tastaturoppsett, siden skandinaviske tastatur har en tast mer enn de fleste andre. Så uansett hvordan du ommøblerer på tegnene har du bare ikke taster nok.

Og så kommer problemstillinger rundt strømforsyning og trådløsfrekvenser. Wifi skal vel funke greit, det er litt verre med enheter som har 4G hvor frekvensene er forskjellig fra land til land.
Jeg hadde ikke engang vurdert å frasi meg alle reklamasjonsrettigheter og i tillegg få "feil" tastatur, for bare 2000 kroner..
Skal du ha norsk tastatur må du regne med en tusenlapp der også hvis du monterer selv. Gjør du det gjennom verksted/forhandler kan du sikkert regne med det dobbelte, og da er det plutselig ikke så rimelig lenger. Selv en Macbook Pro kan havarere i løpet av fem år og da er norsk forbrukerkjøpslov veldig kjekk å ha.
Du får ikke uten videre montert nytt tastatur selv på en macbook kjøpt i andre land. Som fuzzy76 nevner er keyboard layouten annerledes (du kan enkelt se det ved å sammenligne US og UK/Skandinavisk-tastatur og se på enter-tasten bl.a.). Med chiclet-tastatur som de fleste laptoper nå benytter må du gjerne bytte hele toppdekslet samtidig. Og når hele chassiset på en macbook er frest ut av aluminium så blir det fort en håpløs affære.

tldr: kjøp laptop i Norge.
Jeg vet ikke om dere ikke så det, men jeg skrev: (utenom æøå).
Dette vet jeg om, og har brukt engelsk tastatur i over ett år nå så er ganske vant til det...
Du vil spare noen tusenlapper:
På apple.co.th:
Air 11: fra kr 5670 (fra kr 7690 i Norge)
Air 13: fra kr 6400 (fra kr 8590 i Norge)
Macbook pro 13: fra kr 8055 (fra kr 10990 i Norge)
Macbook pro 15: fra kr 12275 (fra kr 16990 i Norge)

Strømadapter og wifi skal ikke være noe problem. (Men mulig du må bytte støpsel når du kommer hjem til Norge - jorda støpsel har som oftest tre "pinner" i Thailand)
Du bestemmer selvfølgelig selv, men så dyre produkter hadde ikke jeg kjøpt i Asia...
Har macbook Air kjøpt i Hong Kong uten æøå på tastaturet. Er bare å velge norsk tastatur så får du æøå nøyaktig der de ville vært på en "norsk" mac... Så om du ikke er avhengig av å se æøå tegnene på tastaturet mens du skriver er det null problem å bruke.
Med mindre du har behov for < og > (tasten til venstre for Z, den finnes ikke på internasjonale tastaturer).
Du sparer noe penger på å gjøre det, og hvis du er smart å så bruker du de pengene på å kjøpe en utvidet AppleCare. Generelt sett er Apple greie å ha med å gjøre når det kommer til garanti, da den gjelder i hele verden, ikke bare i landet produktet ble kjøpt som er vanlig for andre produsenter. Engelsk tastatur er faktisk ganske behagelig å skrive på, men det tar litt tid å bli vant til. Du kan bruke modifier keys for å skrive æøå uten å måtte endre tastaturoppsett. Jeg brukte selv det i to år.
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
I tillegg har du mer tastaturtrøbbel enn bare æøå. Det er nemlig ikke bent frem å bytte tastaturoppsett, siden skandinaviske tastatur har en tast mer enn de fleste andre. Så uansett hvordan du ommøblerer på tegnene har du bare ikke taster nok.
Vis hele sitatet...
På grensen til urelevant, men ble plutselig nysjerrig. Nordmenn har jo allerede innført den idiotiske løsningen å putte [ ] { } på 7 8 9 0 med ALT-GR som modifikator; hvorfor kunne dem ikke plassert < > på 5 og 6? I mean, hva er så spesielt med < > slik at dem fortjener en dedikert tast?

Videre, for å pense tilbake på topic... Kunne man ikke bare redigert keyboard-layout-configen slik at < og > kommer på ALTGR-5/6 dersom man mangler den dedikerte tasten?

Bruker engelsk layout over alt, så har ikke tenkt så mye over at norske keyboards faktisk har en tast til overs før nå
Sist endret av tripflag; 6. juni 2014 kl. 15:44.
Takk for gode og informative svar folkens.
Får se hva jeg gjør når jeg kommer til Bangkok, er som sagt allerede godt vant til engelsk tastatur. Spare 2000-3000 kroner er heller ikke feil.

Tommel opp!
Sitat av tripflag Vis innlegg
På grensen til urelevant, men ble plutselig nysjerrig. Nordmenn har jo allerede innført den idiotiske løsningen å putte [ ] { } på 7 8 9 0 med ALT-GR som modifikator; hvorfor kunne dem ikke plassert < > på 5 og 6? I mean, hva er så spesielt med < > slik at dem fortjener en dedikert tast?
Vis hele sitatet...
Fordi større og mindre enn ikke er parenteser? Men matematiske operatører.
Sist endret av nudo; 7. juni 2014 kl. 21:04.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Hei,
Befinner meg nå i Chennai, India og skal snart til Bangkok.
Lurer på om det lønner seg å kjøpe MACbook i en av disse landene?
Fordeler/Ulemper? (utenom æøå)
Hvor mye kan man spare?
Vis hele sitatet...

Om du finner en seriøs sjappe og ikke de som ligger i turistfellene med knock off's så kan du nok spare noe.

Hvor mye du kan spare er jo enklere for deg å finne ut, du kan prute, sjekke rundt på forskjellige steder etc. Bare husk å dibbeltsjekke med prisene i Norge før du bestemmer deg så du ikke blir lurt på pris.
Hvis du skal handle i bangkok er MBK å anbefale. (national stadium sky train stasjon) Mange sjapper der som selger apple.
(har til og med eple butikk)
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av TomC Vis innlegg
Hvis du skal handle i bangkok er MBK å anbefale. (national stadium sky train stasjon) Mange sjapper der som selger apple.
(har til og med eple butikk)
Vis hele sitatet...
Takk, skal sjekke det ut når jeg kommer dit.

Hver noen hvor mye bedrifter tar for å skifte et Mac tastatur etter feks: vannskader?
Hva i alle dager har det med topic å gjøre???
Sitat av crazytown Vis innlegg
Hva i alle dager har det med topic å gjøre???
Vis hele sitatet...
Ville bare vite det... De snakket jo om å skifte tastatur!