Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9325
Tittelen sier det meste, hvilke bomuligheter eller steder egner seg mest for førsteårsstudenter?
Tar gjerne tilbakemeldinger og diskusjoner utifra erfaringer fra alle steder, men gjerne med hovedfokus på Trondheim og livet som førsteårsstudent uten å kjenne noen som allerede går der.

Ta gjerne med noen viktige livserfaringer i å finne boliger og folk å bo med også!
Du kunne søkt gjennom SIT, men tror kanskje du er litt sent ute.
Følg med på Finn etter leiligheter og hybler som har oppstartsdato i juni eller juli, da er det mye lettere å finne noe bra enn om du venter helt til august.
Disse boligene har så vidt begynt å poppe opp nå, men det kommer mer i nærmeste fremtid, så følg med.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av binkabi Vis innlegg
Du kunne søkt gjennom SIT, men tror kanskje du er litt sent ute.
Følg med på Finn etter leiligheter og hybler som har oppstartsdato i juni eller juli, da er det mye lettere å finne noe bra enn om du venter helt til august.
Disse boligene har så vidt begynt å poppe opp nå, men det kommer mer i nærmeste fremtid, så følg med.
Vis hele sitatet...
Anbefaler du bofellesskap eller egen hybel for førsteårsstudenter?
Er ivrig på å gå ut noen kvelder, men er også hypp på å jobbe godt med studiet!
hva vil du selv?
møte nye mennesker og ha muligheter for fester, vin, sang og kjøtt på kølla?
hybel/rom i et bofellesskap, med 3+ personer!

jeg startet med en hybel i et sted i Trondheim, hvor det bodde altfor mange mennesker, og hatet det fra første stund. overlevde dog det første året. men lette fort etter en ny plass å bo andre året, og da falt valget på et bofellesskap med fem beboere (meg +4 til) og det angret jeg ikke et sekund på!

prøvde aldri SiT, men de leilighetene jeg besøkte fristet heller ikke til å flytte inn der
Sist endret av Kemp; 20. mars 2014 kl. 23:21.
Campingvogn på en fast plass Billig og bra
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Anbefaler du bofellesskap eller egen hybel for førsteårsstudenter?
Er ivrig på å gå ut noen kvelder, men er også hypp på å jobbe godt med studiet!
Vis hele sitatet...
Har ikke erfaring fra hybel, men tror at lesing blir mulig uansett. Alle skolene har store, gode lesesaler (NTNU Dragvoll og Gløshaugen samt HiST er de jeg vet har) i tillegg til at du kan lese på folkebiblioteket i sentrum.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Vi absolutt IKKE anbefale deg å;

- bo i kollektiv med randoms, og ellers folk som *ikke* er studenter
- å bo utenfor de mer sentrale delene av Trondheim
- bo steder der du skjønner det er mye gjennomtrekk (folk flytter inn og kjapt ut for finne seg noe bedre)
- for Guds skyld unngå alt relatert til hhv a) Ila Gårdsdrift, b) Torstein Tran, og c) Stiftstaden
- Imo, unngå Voll samt Falkenborg studentby. Dette er privat, litt for dyrt, relativt dårlig standard, utelukkende 1-årskontrakter, samt at Voll passer igrunn best hvis du skal gå på NTNU Dragvoll

Vil forøvrig anbefale (ut ifra egen samt andres erfaring) følgende;
- helst bo med studenter hvis du skal bo i kollektiv - gjerne da med folk fra linja. Ganske nyttig også å ha litt eldre mer erfarne studenter i nærheten.
- eget sted er best hvis du ikke er altfor sosial
- Ila, Buran, Møllenberg, Berg, Moholtområdet, Øya, Kalvskinnet, Bakklandet, Midtbyen << veldig bra områder i byen med meget studentvennlig plassering
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vi absolutt IKKE anbefale deg å;

- bo i kollektiv med randoms, og ellers folk som *ikke* er studenter
- å bo utenfor de mer sentrale delene av Trondheim
- bo steder der du skjønner det er mye gjennomtrekk (folk flytter inn og kjapt ut for finne seg noe bedre)
- for Guds skyld unngå alt relatert til hhv a) Ila Gårdsdrift, b) Torstein Tran, og c) Stiftstaden
- Imo, unngå Voll samt Falkenborg studentby. Dette er privat, litt for dyrt, relativt dårlig standard, utelukkende 1-årskontrakter, samt at Voll passer igrunn best hvis du skal gå på NTNU Dragvoll

Vil forøvrig anbefale (ut ifra egen samt andres erfaring) følgende;
- helst bo med studenter hvis du skal bo i kollektiv - gjerne da med folk fra linja. Ganske nyttig også å ha litt eldre mer erfarne studenter i nærheten.
- eget sted er best hvis du ikke er altfor sosial
- Ila, Buran, Møllenberg, Berg, Moholtområdet, Øya, Kalvskinnet, Bakklandet, Midtbyen << veldig bra områder i byen med meget studentvennlig plassering
Vis hele sitatet...
Har du noen erfaring eller kjennskap til Berg studentby eller Teknobyen?
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Har du noen erfaring eller kjennskap til Berg studentby eller Teknobyen?
Vis hele sitatet...
Berg studentby er veldig flott plassert i forhold til Gløs og Samfundet/sentrum. Leilighetene er også helt greie når det kommer til standar. Tror ikke leien er så alt for ille hvis man bor i kollektiv heller

Teknobyen har jeg hørt er ganske mye kaos. Du deler kjøkken med samtlige studenter i bygget, og det blir fort trangt om plassen. De jeg kjenner som bor der bruker det mest som en resserveløsning før de finner seg et mer egnet sted å bo. MEN, beligenheten er jo midt i blinken. 3 min til Gløs og 15 min til sentrum hvis du tar beina fatt!

Hvis det er studentby du tenker deg, vil jeg nok anbefale enten Berg, eller Lerkendal.
Har du økonomi til det: Kjøp egen leilighet. Kjøper du større så kan du leie ut til andre studenter av ditt ønske og skape ditt eget kollektiv.

Er du ute etter å ta det litt rolig, og ha muligheten for et privatliv: Lei en leilighet opp til ditt budsjett.

Er du ute etter (nesten) mangel på privatliv, men forhåpentligvis mye mer liv i hverdagen: Kollektiv !!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Singsaker har jeg besøkt når jeg har vært i trondheim, og selv om rommene så små ut, dvs at de blir å betrakte som kombinert pc/soverom, så var de andre fasilitetene helt greie. De setter egen vin og har treningsrom, nachspiellokaler og pils i vakta som du kan krite fra. Pils 24/7 som tross alt
er et av fokusene til en førsteårsstudent.

Dersom du finner en deltidsjobb eller får hjelp av bemidlede foreldre så
vil du ha det kongefett som student uansett bare du følger opp vekttallene dine
og holder deg selv mentalt friskt.

Når det gjelder å velge seg en bosituasjon som fungerer for deg så har du den evige kampen mellom dine personlige behov og din personlige økonomi.

Er du av den typen som trenger å trekke seg tilbake og å være alene noen ganger så sier det seg selv at du bør finne en bosituasjon som kan fasilitere dette. SAMTIDIG så vet du selv om du er en person som trenger den sosiale synligheten som det å bo sammen med andre gir deg, det kan være med på å holde deg normal og å ikke kaste vekk dagene.
▼ ... over et år senere ... ▼
Styr unna alt som er eid av Stiftsstaden AS (bla. Voll og Stiftsstaden Studentby). Stiftsstaden AS drives av useriøse private aktører med profittbegjær. De gir en lang faen i leietakerne. Tidligere leietakere har rapportert om småkryp, muggsopp, råte, og ødelagte møbler, samt problemer med depositum.

Torstein Tran er også et menneske du bør holde deg langt unna. Bolighai av verste sort.

Studenter har gjentatte ganger blitt svindlet av disse for relativt store beløp, og når aktørene har blitt konfontrert med dette i media har de forsøkt å legge skylden på (forsvarløse) studentetene.
Sist endret av altruist; 26. april 2016 kl. 23:08.
Jeg har hatt masse kule opplevelser i diverse håpløse kollektiv som jeg aldri ville vært foruten. Hadde ikke taklet det en helg en gang nå, men det er en tid for alt☺ Kravene stiger gradvis og så ender man i en fin leilighet til slutt. Med nok sprø historier om rare folk til å holde det gående en kveld. Veldig glad jeg ikke tilbrakte mine studentår aleine i en fin leilighet utenfor sentrum.

Hvis du har litt høyere krav til standard enn jeg hadde, kan du jo sikte deg inn på midtskiktet, der jeg var som 3.-4.årsstudent ca: Sats på kollektiv med relativt få, stort nok soverom til at du kan henge der med besøk, spise osv hvis du vil være i fred, unngå å bo med noen som ikke enten jobber eller studerer noenlunde fulltid (og helst ikke yrker der de snur døgnet helt, typ bartender, musiker og sånt). Blanding av gutter og jenter pleier erfaringsmessig å gi mer siviliserte boforhold.

...og styr unna kollektiv med folk over 30. Det er som regel en grunn til at de ikke har gått de ovennevnte gradene mot egen leilighet.
Sist endret av mollymus; 26. april 2016 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk mollymus.... Er over 30 og bor i kollektiv. Jeg skjønner ikke helt hypen på den norske modellen om å bygge seg opp med huslån, kone og 2,5 kids med hvitt stakittgjerde. Trives godt, bor sentralt med kule folk som gjør meg mer sosial. Bodd i hybel, og leilighet før, men trives nok best i kollektiv.

www.Hybel.no er en bra plass. Det er ikke som navnet misleder til kunn for hybler, nope der er det masse leiligheter og bofelleskap.
Sist endret av Marori; 27. april 2016 kl. 09:53.
Det var min erfaring. Du et sikkert unntaket som bekrefter regelen☺ Kjenner greie folk på 30 som bor i kollektiv jeg også. Men skulle jeg flyttet inn ville jeg nok vurdert kritisk om det var et bevisst valg å leve sånn eller om de bare ikke hadde tiltak nok til å komme seg videre i livet. Folk uten tiltak er etter min erfaring helt utrolig slitsomme å bo med.

Jeg tror uansett noenlunde lik alder og sted i livet er et bedre utgangspunkt for å få det til å funke.

Enig i at hybel.no er bra. Ofte mye bilder og utfyllende beskrivelser av de som bor der.
Sist endret av mollymus; 27. april 2016 kl. 10:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.