Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4605
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Sist endret av Playground; 15. desember 2012 kl. 23:53.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?
Vis hele sitatet...
Du er nok en polis men ...

Fordi livet handler om mer enn realiteten. Når tilogmed en så realistisk person som meg innser at livet handler om det, så har det litt å si..


- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?[/quote]
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Mener det burde bli avkriminalisert, se siste spørsmål.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

Reagerer ikke spesielt, ser kanskje på de litt annerledes, siden de tørr "tøye" lovene.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

Nærkisene som er uteligger?
Vell, synd det gikk sånn. De har vell sikkert sine grunner/problemer til at det ble slik.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?

Alle burde velge selv hva de velger putte i kroppen sin. Det er opp til hver enkelt hva de foretrekker bruke tiden sin på, om noen foretrekker å være "gira" og dritings får de være det*
De som foretrekker å utforske andre tankeganger skal få lov til å trippe. Mens de som sitter hjemme og ler seg skækk burde få lov til det.

*Så lenge det ikke går utover andre, som det alt for ofte gjør.
Sist endret av KjemikalieX; 16. desember 2012 kl. 00:21.
Cannabis synes jeg bør bli i det minste avkriminalisert. Det er helt latterlig hvor mange problemer man kan få for bruk av Cannabis, og det har jeg nylig fått opplevd. På torsdag hadde da noen tydeligvis gått til rektor på skolen og fortalt at jeg hadde Cannabis på meg, som medførte at jeg ble tatt ut i timen og måtte ned i møte. Det var heldigvis ikke Cannabis jeg hadde på meg, men Daimiana (lovlig urt) som var rullet i joints. Jeg la fram dette og det ble konfiskert og rektor ringte umiddelbart politiet og foreldrene mine. Jointene skulle analyseres, men det har de tydeligvis ikke rukket enda. Allikevel har de tatt seg friheten til å bestemme at jeg skal på rusoppfølging og avrusning, og at jeg er erklært avhengig. Dette uten at de vet om det er Cannabis eller ikke.

Sånt som det får meg til å tenke på hva som skjer med de som faktisk blir tatt med Cannabis. Stakkars mennesker. Ingen fortjener noe sånt for å kose seg med litt rus innimellom.

------

Hvis jeg hadde funnet ut at en medelev røyker Cannabis hadde h*n vel vært et tilskudd. Bare på trinnet vårt bestående av 180 elever, er vi i hvert fall 30-40 elever som jeg vet om som røyker. Blant elevene tror jeg ingen hadde reagert særlig på det lenger.

------

Hardbarka narkomane, er i mine øyne de som bruker sterke stoffer som kokain eller heroin, eller som injiserer rusmidler på noen som helst måte. Dette synes jeg egentlig bare er trist og ekstremt avskyelig. De har så lite respekt for seg selv at jeg ikke klarer å vise dem respekt på noen som helst måte.

------

Mine meninger om rusmidler er generelt at Cannabis bør være lovlig. Jeg tenker ikke på temaet så mye utenfor det.
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

Jeg føler ikke Cannabis går under kategorien farlig rusmiddel, og føler dette godt kan legaliseres iom at det er mindre skadelig enn alkohol.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Bryr meg ikke, jeg dømmer ingen av sidene.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Jeg føler dette et eksempel på hvorfor vi må gi dem et annet alternativ til reint dop, altså de som er avhengige får gratis av staten det de trenger for å holde seg oppegående. De "Hardbarka narkomane" vi ser ville absolutt ikke sett slik eller oppført seg slik om de hadde reint narkotika. Så føler det er trist at samfunnet ikke ser dette problemet og tar seg av det.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Rusmidler er positivt, rusmisbrukere er ikke positivt. Alt jeg kan si om saken.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...

Er ikke voldsomt engasjert i saken. For de som må legalisere sitt forbruk av droger finnes det allerede metoder for det. For de fleste som bruker droger til rekreasjon er ikke forbudet til særlig stor hindring. Dessuten holder forbudet igang en viktig alternativ inntektskilde for de som ønsker svarte penger.



Sitat av Playground Vis innlegg
- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...

Skuldertrekk. Med mindre det var noe som var så bra at jeg ønsker å ta del i det.



Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...

Det er alltid folk som ramler utpå. Slik vil det alltid være. Noen blir avhengig av gambling, andre av dataspill, hamburgere og usunn mat eller tobakk og alkohol. Andre faller for droger. Det er kjipt for dem at de ikke klarer å tøyle seg men lite å gjøre med det. Noen har det bare i seg å bli avhengig. Og mange ønsker ikke engang behandling.



Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...

Rus er gøy og brukt moderat en veldig positiv opplevelse. Ikke noe jeg orker å bruke daglig men om andre velger det så respekterer jeg valget dem tar.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Hardbarka narkomane, er i mine øyne de som bruker sterke stoffer som kokain eller heroin, eller som injiserer rusmidler på noen som helst måte. Dette synes jeg egentlig bare er trist og ekstremt avskyelig. De har så lite respekt for seg selv at jeg ikke klarer å vise dem respekt på noen som helst måte.

------
Vis hele sitatet...

En dag blir nok du også voksen og mer reflektert.
Sist endret av random67489; 16. desember 2012 kl. 01:11.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering i første omgang. Polvirksomhet tviler jeg på kommer før jeg er gammel og grå, men er jo lov til å håpe?

Sitat av Playground Vis innlegg
- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...
Kunne ikke brydd meg mindre..

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...
Synd på dem?

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Bryr meg ikke så mye egentlig. Hadde vært gøy å teste noen av dem ut, men bryr meg vel egentlig ikke så veldig hardt.
Sist endret av Bombasa; 16. desember 2012 kl. 01:15.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...
Hm. Jeg vet ikke helt. Er mer opptatt av at narkomane skal få metadonen sin og kanskje heroin enn av dette med cannabis.

Sitat av Playground Vis innlegg
- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange som røyker. Helt greit for meg. Kjeder meg fort sammen med folk som er veldig innrøyka da.

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...
Synes synd på dem. Hvordan vi behandler de menneskene er en av de sakene jeg brenner for.

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Jeg liker rus!

Jeg har lært at å bruke dop hver helg ender galt, men man kan ha mye gøy med det dersom man passer på å ta vare på det nyktre livet også. Det må være balanse her. Man skal nyte tiden man er nykter også, ikke bare vente på neste gang man skal ruse seg. Hvis man gjør det, så ruser man seg for ofte.
Sist endret av Susa; 16. desember 2012 kl. 01:27.
1: jeg mener vi burde innføre en slags monopol virksomhet som omfatter alle rusmiddlene, denne er delt opp i lette stoffer( cannabis, Khat, Cocablader osv) som skal fås kjøpt på en ordning lik vinmonopolet.

En psykedelisk-klubb hvor man må søke om å få bli medlem for å få tak i stoffene. Under søknadsprosessen skal det gjennomføres vandelsattest, mental helse test og lignende for å kunne kvalifisere personene som egnet for psykedeliske stoffer.

Harde sentralstimulerernde stoffer synes jeg man burde tillordne apotekene, slik at man kun kan få en viss dose rent stoff i uken, og dette skal loggføres for å forhindre potensiellt nye rusmissbrukere. Også her synes jeg vandelsattest og fysiske tester burde gjennomføres.

Til slutt synes jeg man burde innføre en ordning slik som Sveits og Danmark har gjort med opiat-brukere, nemmelig at de konstanseres avhengighe, og får utskrevet rent, farmasøytisk produkt som settes under assistanse med sykepleier og lege. Kort i kort, mener jeg man skal legalsisere alt, men sette ulike restriksjoner på hvert stoffgruppe.

2: jeg hadde reagert med å spørre om hvorfor han/hun gjør det, og om det ligger en annen latent årsak bak. Om undommen er over myndighets alderen, ville jeg respektert valget personen gjør, da det faktisk er opp til en selv å bestemme over seg selv. Alikavel, om jeg hadde vært lærer og en av mine elever hadde kommet ruspåvirket på skolen, så ville jeg tatt en telefon til foreldrene om underrettet dem.

3: disse stakkarslige menneskene har jeg allt godt til, da jeg selv hadde en onkel som var slik. Ja, de kan være noen ganger frekke, voldlige og stjele, men alt dette bunner å grunner at de har blitt utstøtt fra familie, lever veldig dårlig er påvirket av kraftige stoffer osv. Jeg mener disse medmenneskene skal ha like rettigheter som oss andre, slippe å få så mye stigma, og at komunen kunne ordnet en slags hybel-løsning hvor de narkomane kunne bodd, fått rent stoff som gradvis reduseres, fått undervisning, hjelp fra psykiatere og psykologer, en enkel jobb osv får å få dem tilbake på det rette spor.

4: Ang rusmiddler generellt mener jeg at man jeg skal kunne bestemme hva man putter i sin egen kropp, så lenge det ikke er til fare for noen andre. Det finnes to hoved grupper; brukere og missbrukere. Min holdning er "alt med måte"! Det er greit å nyte cannabis en gang i blandt, ta seg en tripp eller to i året og nyte en avslappende valmuete etter encstressende dag. Det er viktig å reflektere over sitt eget bruk, og tenkte i stede på hva rusmiddlene kan gjøre for DEG!
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Har aldri prøvd noen annen for for rusmidler enn alkohol (med unntak av ufrivilig rus på tynner) så jeg føler jeg ikke har særlig med innspill der annet enn at jeg respekterer de lovene som er om ulovlige rusmidler.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Syntes det egentlig er synd selv om det ikke påvirker meg,men det kan få konsekvenser om vedkommende blir tatt.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Synes det er synd og se at det har gått så til hellvette med noen. Det får meg faktisk til og reflektere over ting som: om de hadde tenkt at det var dumt og at det faktisk var en grunn til at det var ulovlig så hadde de ikke sittet der i utgangspunktet. (vet at det ikke er så lett)

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Etter og ha lest en del på rus forumet her, så tror jeg om det ikke har endret mitt syn på rusmidler. Vertfall har endret en del av fordommene mine om alle som bruker "narkotika".Før var narkotika nærmest bare en ting som du ble gal av og havnet på gata vist du brukte. Personlig synes jeg det er lurt å unngå å bryte loven bevist. Jeg har nemlig veldig lyst til og komme inn i militæret. Jeg vet at sjansen for og bli tatt er relativt liten, men jeg personlig er ikke villig til og ta den sjansen.
Dette er forresten ikke ment som en moral preken, bare mine meninger.
Sist endret av Kojtkaka; 16. desember 2012 kl. 04:23.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Nå har jeg putta i meg omtrent alt jeg kan sette navn på som er av narkotika, og cannabis sammenlignet med alkohol og "hard drugs" er som og sammenligne at du kjører i 150kmt med motorsykkel på bakhjulet i godt befolka bygater da snakker jeg om alkohol/hardrugs og samme befolka gata med ola kjærre(cannabis).

For min del kunne jeg ønske at rusmidler ikke fantes i det hele tatt, men det er jo ikke fakta og så lenge vi har alkohol så er det HELT feil at man blir straffet for og ha/bruke cannabis noe jeg mener det store flertall bare blir chille og rolige av, derimot drar du på byen med alkohol så vimser det av stuka folk med draps blikk som vill slå deg ned anytime og det skjer jo på alle utesteder verden rundt etter 12 fakta faen. Så ja til legalisering så lenge alkohol er ett lovlig rusmiddel i så fall.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Fett, felles interesser. Så lenge det ikke er snakk om at han "må på do bare" hver halvtime for og røyke og er totalt loka hele arbeidstiden, men derimot tar det til privat tid så er det ikke noe jeg har ett problem med i det HELE tatt.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Syntes synd på de. Folk havner der av alle mulige grunner, noen har voks opp med vold eller annen sur dritt og har fått livet avsporet fra de var små så har det bare blitt sånn, andre har aldri dratt hjem etter festen de tok amfetamin på for 15 år siden og bare utvikla seg til de var bånn lusa fattige og ikke har annet. Det er jo deres egen skyld og begynne og bruke og havne der. Men viser medgjørlighet for det livet unner jeg ingen.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Ikke noe særlig problem relatert cannabis, ikke mye med alkohol heller bortsett fra att mange blir idioter når de blir fulle, men det er jo tross alt sosialt akseptert så det er jo bare noe man er vandt med og ikke ha "noe i mot" på en måte. Ellers har man det jo fett, morro og awsome på rusmidler og har selv hatt mange utrolige flotte opplevelser selv på rusmiddler, mange fine turer, mange fine "trips", mye sosialt, møtt UTROLIG mange flotter mennesker på åra mine. MEN realiteten er jo at det bare ender i drit og faenskap så jeg kunne faktisk ønske at jeg ikke bare ALDRI tok min første dose med whatever men kunne ønske alt rus relatert aldri hadde eksitsert, for FY FAEN og mye drit, penger og problemer det faen meg drar med seg, fytti helvete.

Mvh
En som har gått på mange smeller, er i behandlig og angrer seg...men vet at uansett hvor lenge jeg slutter så er jeg fortsatt en som vill fortsette og ruse seg. Er ikke noe som heter bare en gang, det heter aldri eller for alltid.
Sist endret av deGrønne Skoger; 16. desember 2012 kl. 04:52.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?
Vis hele sitatet...
Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
For legalisering av cannabis. Forbudet gjør så mye mer skade enn det gjør godt.
Andre stoffer som er lite farlige stort sett, som da for eksempel MDMA og psykedeliker er jeg usikker på, er redd for at avkriminalisering av disse ville ført til at de hadde blitt mye mer utbredt som partydrugs blandt hvermann, og hvis alle kule ungdom skulle tatt LSD hver helg så ville vi sett mye som hadde gått galt. MDMA er jo forsåvidt en grei sak, men tomme serotoninlagere pga. folk ikke har hørt om måtehold er jo litt stress.

Ting som amfetamin og heroin kan bare holde seg så ulovlig som bare juling. Møkkastoffer. (Stort sett, rein heroin satt av f.eks legepersonale er jo rimelig trygt, men vi hadde aldri fått pol på det uansett, så hadde fremdeles hatt all gateheroinen.)

Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Hadde gitt rimelig beng. Visste om flere i klassen som røyka da jeg gikk på skole.

Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Trist.

Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Måtehold er nøkkelordet.
Sist endret av Lyra; 16. desember 2012 kl. 05:27.
i vår eksistens
frekvens's Avatar
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Hardbarka narkomane, er i mine øyne de som bruker sterke stoffer som kokain eller heroin, eller som injiserer rusmidler på noen som helst måte. Dette synes jeg egentlig bare er trist og ekstremt avskyelig. De har så lite respekt for seg selv at jeg ikke klarer å vise dem respekt på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
... Ehh. Unnskyld meg, men har du noen gang snakket med en "hardbarka narkoman"? Det er så utrolig mange grunner til at en person havner på kjøret. Det kan være alt fra en ufattelig kjip oppvekst som innebærer fysisk/psykisk vold, seksuelle overgrep, neglisjering, vokse opp i et rusbelastet hjem, bli mobbet på skolen osv osv. Gjerne en kombo av flere av de overstående nevnte faktorene.

Jeg kan love deg at det ikke er i mangel av respekt for seg selv at de sitter der de gjør. Og det er så ufattelig trist når slike som deg tror de velger det selv. Ville du valgt det selv? Husk at de er bare vanlige mennesker de også..

Min mor var på heroinkjøret i ca 20 år. Hun har fortalt meg en del solskinnshistorier om hvordan omverdenen enten overser de totalt eller behandler de som søppel. Eller hvordan de blir jaget rundt så de ikke skal sjenere turistene som kommer ut av Oslo S. De respekterer faktisk oss, så hvorfor skal ikke vi respektere de? Ja, det er noen narkomane som stjeler for å tjene til livets opphold (les; skuddet de trenger for å numme ned kroppen så mye for å overleve ute enda en kald vinternatt), men veldig mange av de kvinnelige narkomane selger seg faktisk, for tro det eller ei, mange av de har faktisk samvittigheten i behold. Og siden de er "hardbarka narkomane" skjønner du sikkert at de ikke akkurat er noen luksushorer, og blir også behandler deretter. Flere av kvinnene blir mer brutalt voldtatt enn de får betalt av de ekle kundene og moren min og flere andre hun kjenner av det kvinnelige kjønn hun ruset seg med er så ødelagt nedentil at de har trengt operasjon i ettertid og har fortsatt komplikasjoner.

Noe annet som er utrolig glamorøst ved dette livet man velger når man ikke har respekt for seg selv er all dritten som er i omløp pga sprøytedeling, tenker da først og fremst på hepatitt. Ese opp som en bolle og bli guloransje i huden og i det hvite i øyet periodevis i livet er vel noe de fleste vil være foruten?

Jeg kunne skrevet så mye mer, men jeg håper by now du har skjønt hvor jeg vil hen. Det finnes kanskje flere årsaker til ting enn at folk gir faen i seg selv.

God natt.
Jeg tror rusbruk er et symptom på at samfunnet er sykt, folk trenger en pause fra virkeligheten. Nå tar jeg Norge som eksempel, verdens beste sted å bo i når det kommer til målbare verdier som levealder og helsevesen.
Det som man derimot ikke kan måle er lykke, medaljen har en bakside og Norge er ikke alltid like lett for de som havner utenfor, her snakker vi store kontraster.
Når det kommer til min mening om legalisering tror jeg ikke dette vil få folk til å ruse seg mindre akkurat. Man må kalle en spade for en spade, cannabis er et rusmiddel og det er lett å misbruke.
Krigen mot narkotika er også helt feil, løsningen har ikke jeg, men en ting er sikkert folk ruser seg mer og mer.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg tror rusbruk er et symptom på at samfunnet er sykt, folk trenger en pause fra virkeligheten. Nå tar jeg Norge som eksempel, verdens beste sted å bo i når det kommer til målbare verdier som levealder og helsevesen.
Det som man derimot ikke kan måle er lykke, medaljen har en bakside og Norge er ikke alltid like lett for de som havner utenfor, her snakker vi store kontraster.
Når det kommer til min mening om legalisering tror jeg ikke dette vil få folk til å ruse seg mindre akkurat. Man må kalle en spade for en spade, cannabis er et rusmiddel og det er lett å misbruke.
Krigen mot narkotika er også helt feil, løsningen har ikke jeg, men en ting er sikkert folk ruser seg mer og mer.
Vis hele sitatet...
Rusbruk er ikke et symptom på at samfunnet er sykt.
Å ruse seg ligger i vår natur, vi har alltid higet etter en (tar det på engelsk, finner ikke orda) altered state of mind.

Om det er for å slippe unna, kan diskuteres. I mange tilfeller er det det, som foreksempel de tunge heroinmisbrukerne på gata, men den som sitter inne en lørdagskveld og tar seg en joner eller noen pils vil jeg absolutt ikke si det om, ei heller at det er usunt.

Det er ikke noe galt med rus med måte (kommer så klart ann på rusmedie).
Jeg har de siste månedene begynt å prøve meg frem med Cannabis. For et par måneder siden bestemte jeg meg for, etter nesten 3 år på Freak og mye lurking i Rusforumet, at jeg skulle prøve å røyke weed. Jeg vet, det høres ganske teit ut selv for meg som skriver dette, men etter all denne tiden her på Freak, så har jeg lest mye på Rusforumet og jeg har fort merket at jeg har hatt en genuin interesse for rusmidler. Ikke i den forstand at jeg har lyst å ''ta dop'' men effektene ved det hele.

Jeg mangler ingenting i livet mitt og jeg har ingen problemer som jeg vil kvitte meg med, jeg er vell det noen vil kalle for en ganske kjedelig fyr, en helt normal gutt på 18 år som liker å spille spill, henge med venner og vanlige, standard ting. Jeg har aldri vært typen som drikker bare for å drikke eller bare for at de andre gjør det. Jeg er en ganske rolig og forsiktig person ellers.
Så hva som egentlig fikk meg til å ville prøve å røyke vet jeg egentlig ikke. Jeg tror egentlig ikke at det var noe mer enn at jeg bare hadde lyst å prøve.

Og sånn gikk det til. Jeg og en venn som deler min ''interesse'' for rusmidler prøvde weed. Det var avslappende og deilig, men ikke noe ''spesielt'' hvis dere skjønner, det var bare... Godt.
Siden da har det hendt at jeg har skaffet litt og rullet meg en joint og hatt det koselig alene eller med en venn. Det er ikke ofte og det er ikke noe jeg trenger. Jeg gjør det bare fordi det er avslappende og jeg har lyst.

For å svare på spørsmålene dine:
Det skal sies at jeg ser ikke hvorfor det IKKE skal legaliseres. Som Ketenna sier, det er ganske skremmende at det kan få så store konsekvenser hvis du blir tatt for å bruke Cannabis. Det er langt mindre skadelig enn både alkohol og røyk, så hvorfor ikke? Sånn som jeg ser det, så skjønner jeg ikke hvorfor det er forbudt. Du hører stadig vekk om familier som ødelegges og går til faens på grunn av alkohol og alkohol-avhengighet, men hvor ofte har du hørt at en familie splittes opp fordi en gutt har tatt seg en joint en lørdags kveld?

Hvis jeg hadde funnet ut at en bekjent/venn av meg hadde begynt å røyke så ville jeg latt han gjøre det. Hvis han vil nyte Cannabis så er det hans sak, jeg trenger ikke å stikke nesen min dit hvor den ikke tilhører. Men jeg vil også legge til at jeg ville vell brydd meg hvis vedkommende gjorde dette av ''feile'' grunner som å røyke for å unnslippe hverdagen eller eventuelle problemer han måtte ha.

Jeg synes det er synd at det har gått så galt for dem at de endte opp på gaten. Jeg synes det er synd at de måtte ty til så sterke midler. Jeg har lyst å hjelpe dem, jeg føler ofte for å gi dem penger hvis jeg går forbi en sliten stakkar, men jeg gjør det ikke, for jeg vet hva pengene blir å gå til. Jeg føler derfor at jeg på en måte gjør de en tjeneste ved å ikke gi dem penger.

Min mening ellers om rusmidler? Så lenge det er trygt, så lenge man skjønner, forstår hva det er man gjør og at man gjør det av de rette grunnene. Ikke misforstå, jeg avskyr det man kan definere som ''sterke stoffer''. Jeg har aldri tenkt å prøve noe annet enn Cannabis og lette psykadeliske stoffer, men det er fordi det rett og slett intereserer meg. Rusen fascinerer meg.
Det jeg i hovedsak mener er, at det går greit så lenge man har et sunt forhold til rus og livet ellers.

Vell det var min historie og mine tanker. Jeg er enda ganske ny innenfor det hele men tenkte at jeg kunne dele litt av mine tanker og opplevelser mens jeg var i gang

- Powlair
(Sorry for wall of text)
Sist endret av Quix; 17. desember 2012 kl. 03:08.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Har du noe statesik på det med over 50% ? :P Veit det er mye drugprat her, men når du ser alle de andre trådene virker det som rus ligger under andre ting (tilsammen seff) :P
Sist endret av KjellFresh; 17. desember 2012 kl. 03:24. Grunn: tjohoi
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Har du noe statesik på det med over 50% ? :P Veit det er mye drugprat her, men når du ser alle de andre trådene virker det som rus ligger under andre ting (tilsammen seff) :P
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager mener du jeg skulle fått tak i en statestikk?
Jeg sa ikke at 50% av trådene omhandler rus, men at 50% av alle trådene JEG leser omhandler rus.

Sist endret av Playground; 17. desember 2012 kl. 03:31.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...
Det er et vanskelig spørsmål. Jeg mener nok ikke at alle rusmidler bør legaliseres og gjøres lett tilgjengelig, men legalisering på enkelte områder kan være fornuftig.

Cannabis bør gjøres tilgjenglig for kreftpasienter og ellers alvorlig syke mennesker som kan ha nytte av effekten. Bortsett fra dette bør cannabis lovreguleres på samme måte som morfin reguleres i dag.

Heroin / subutex bør tilbys gratis til de som er rusavhengige, slik at de får sjansen til å komme seg bort fra gata og kanskje inn i en bedre tilværelse. Gjerne med jobb og den hjelpen de trenger for å komme seg på beina.

Desverre tror jeg det er for mange som bruker rusmidler på en ufornuftig måte. Jeg skjønner at det er mange som takler å bruke dem på en ansvarlig måte, men her veier hensynet til de som ikke klarer det tyngre. Enkelte ting bør være lovregulert i et samfunn, som f.eks. tilgangen til enkelte rusmidler og våpen.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...
Såfremt vedkommende gjør jobben sin og ellers er en hyggelig og oppegående kar, så blir det hans egen sak.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...
Det er synd på dem. De er helt på bunnen i samfunnshierarkiet. Samfunnet burde gjort mer for dem, og virkemidler som f.eks. gratis heroin og sprøyterom med legebehandling burde vært tatt i bruk.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er svært få som klarer å bruke rusmidler på en ansvarlig måte, særlig når det gjelder de tyngre rusmidlene som kokain og heroin. Når det er sagt så har jeg i utgangspunktet ingenting imot folk som bruker rusmidler såfremt de gjør det ansvarlig, og klarer å kombinere rusmiddelbruken med et ellers oppgegående liv. Folk må få bestemme selv over eget liv, og jeg erkjenner at rusmidler kan være et ekstra krydder i livet for dem som bruker dem ansvarlig.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
- Legalsering av cannabis er bare et spørsmål om tid, og i utgangspunktet er det en god ting. Samtidig er jeg ganske sikker på at regjeringen klarer å holde liv i det illegale markedet med genial avgiftspolitikk. Noen andre stoffer skulle jeg gjerne sett legalisert, mens andre bør forbli forbudt til allmennhetens beste.

- Jeg reagerer ikke. Har jeg dog sansen for vedkommende så er det jo alltid kjekt med felles interesser

- Jeg synes de er avskum. Har sett altfor mange venner forandre seg til det samme narkishelvete. Leser man saker i avisen eller ser dokumentarer på tv så får man inntrykket av at de innerst inne er gode mennesker som har blitt offer for en sykdom. Sannheten er at de mister personligheten sin, de lyger om alt til alle og tenker ikke på annet enn seg selv.

- Rusmidler er fantastisk.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du er nok en polis men ...

Fordi livet handler om mer enn realiteten. Når tilogmed en så realistisk person som meg innser at livet handler om det, så har det litt å si..


- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
[/quote]

Om ikk han er Polis, så er det nok heeelt sikkert nok av de på forumet med aktive bruere som er det.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...
> Avkriminalisering vil sannsynligvis øke forbruket og lette på tilgjengeligheten på rusmidler, dette liker jeg ikke.
> Derimot, så vil det lette på den organiserte kriminaliteten rundt det, og det er jeg positiv for.
> Desverre føler jeg at den lette tilgjengeligheten gjør det til en negativ sak for meg, og derfor er det thumbs down for min del.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...
> Det blir det et problem dersom vedkommede ikke oppfører seg, dukker opp ruset på jobb eller trekker til seg unødvendig oppmerksomhet. Det ville ført til at jeg lett hadde varslet.
> Skal man gjøre noe ulovlig på den måten, bør aktiviteten skjules fra meg, og generelt holdes skjult.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...
> Jeg syntes ikke om det. Men samtidig syntes jeg synd i de som har rotet seg så hardt opp i rus at de ikke kommer seg bort/ut fra det.
Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
> Jeg har en blandet mening om rusmidler, rusmidler som brukes til medisinske formål støtter jeg opp om.
> Folk som bruker rusmidler til rekreasjon er jeg ikke IMOT, dersom det ikke gjøres i mitt nærvær, eller på noen måte påvirker meg passivt eller aktivt.
> Det samme gjelder alkohol. Som også er et rusmiddel.
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Legalisering av cannabis er jeg imot. Det er nok av det når det er ulovlig. Folk sier "men det er jo ikke farlig, det er et legemiddel, en medisin!". Men du spiser jo ikke Ibux om du ikke har hodepine.

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Jeg gjør ingenting.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Synes ingenting om de. Men må fnise når de ber om penger.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Jeg bryr meg ikke om andre ruser seg, så lenge det ikke går utover andre.
Nå er jeg ikke noe anti-rusmiddel type, men jeg har lyst å svare uansett.

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

Jeg er enig vi kunne gjort dette med cannabis, vi har slike kafeer med 21-års grense.
Når det kommer til annet narkotika kunne vi hatt formilda straffene.
Fremdeles illegalt, siden jeg synes noen stoffer er for farlige å rote med i en alder av 14
(Noe som lett kan skje viss stoffene er så lett tilgjengelige)


- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

Jeg akstepterer det.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

Hver person med sine egne valg, jeg kommer aldri til å skyte heroin.
Det er mitt valg.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?

Det virker spennende, og jeg synes Norge sin holdning om at all Narkotika er fyfy, bare blir for dumt.
Sitat av Playground Vis innlegg
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?
Vis hele sitatet...
Og hvorfor skal de da ha åpnet denne tråden for å besvare dette?

se litt på hvem som svarer i denne posten og, så vil du se at det er typiske gjengangere fra, ja, nettopp rusforumet, og ikke de som aldri trykker seg inn på "tråder som omhandler rus" - aka - denne tråden.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?
Vis hele sitatet...
Nå er kanskje ikke jeg av den sorten som ikke leser tråder om rusmidler, men jeg får vel lov til å legge i en slant av min egen mening allikevel?

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Vis hele sitatet...
Jeg synes cannabis burde i allefall blitt avkriminalisert, legalisert om vi hadde fått ett skikkelig system som regulerer bruken på en fornuftig måte.

Opiater/opioder, stimulanter (amfetamin og kokain) og downere (benzo etc.) bør fortsatt være ulovlig, av selvforklarte grunner.

Partydrugs og psykedelika bør fortsatt være ulovlig da vi rett og slett vet for lite om stoffene og hvilke følger det kan ha for samfunnet. Det kunne dog kanskje vært mer åpent for slike droger som medisink bruk.

Sitat av Playground Vis innlegg
- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?
Vis hele sitatet...
Respekterer hans valg. May I pass that joint to you?

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Vis hele sitatet...
Synes synd på dem, er i bunn og grunn dagens harde samfunn som fører til gatenarkomane etter min mening.

Sitat av Playground Vis innlegg
- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Moderasjon, rusbruk, ikke rusmisbruk.
Sist endret av Lacertosus; 17. desember 2012 kl. 09:24.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Og hvorfor skal de da ha åpnet denne tråden for å besvare dette?

se litt på hvem som svarer i denne posten og, så vil du se at det er typiske gjengangere fra, ja, nettopp rusforumet, og ikke de som aldri trykker seg inn på "tråder som omhandler rus" - aka - denne tråden.
Vis hele sitatet...
Beklager Formulerte meg kanskje litt feil der..
Det jeg mente var altså at jeg HOVEDSAKELIG er på utkikk etter meningen til de som ikke har så særlig interesse av rus.
Men er selvsagt interessert i alles meninger
Sist endret av Playground; 17. desember 2012 kl. 09:54.
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
hva får deg til å tro det?
Vis hele sitatet...
Hvor skal man starte..

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Legalisering av cannabis er jeg imot. Det er nok av det når det er ulovlig. Folk sier "men det er jo ikke farlig, det er et legemiddel, en medisin!". Men du spiser jo ikke Ibux om du ikke har hodepine.


- Det er nok cannabis når det er ulovlig, tror du folk som stemmer for legalisering gjør dette fordi de vil ha mer cannabis? virkelig?
Jo, for noen er det faktisk medisin.

- Og spise Ibux som godteri vil være lite bra for leveren din så nei det er ikke noe man bør gjøre.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?
Synes ingenting om de. Men må fnise når de ber om penger.


- Trenger jeg egentlig si noe her?

DET får meg til og tro at troller
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?
Legalisering av cannabis er jeg imot. Det er nok av det når det er ulovlig. Folk sier "men det er jo ikke farlig, det er et legemiddel, en medisin!". Men du spiser jo ikke Ibux om du ikke har hodepine.
Vis hele sitatet...

Det blir jo som å si at "man drikker ikke akevitt om man ikke har vondt i halsen".
Dessuten har land som Nederland hvor cannabis er lovlig, ikke noe større forbruk (og ofte lavere forbruk) enn andre land hvor det er ulovlig.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?
Vis hele sitatet...

Vel, hvis over 50% av trådene du leser handler om rusmidler, ville jeg sagt at det er fordi det er den store interessen din...
Akkurat nå var det kun tre av ganske mange tråder som lå under kategorien rusmidler på "startsiden" her på freak.

Kjapp regning:
Ca. 157369 tråder totalt(akkurat nå)
Ca. 9951 tråder under rusmiddelforumet...

9951/157369=0,063233osv.. = ca. 6 %

Dvs. at ca. 6% av alle trådene på freak ligger i rusmiddelforumet, når 50% av det du leser da er derfra, ville jeg sagt at du har misforstått freak.no...

OT:
- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

Avkriminalisering av cannabis er nødvendig i samfunnet i dag, da mange unge skaffer seg rulleblad og blir kriminelle i statens syn på grunn av noe så uskyldig som rev.. Følg Nederland på dette punktet sier jeg. Alle andre rusmidler burde vel også mer eller mindre vært avkriminalisert, men kun for bruk.. Jeg mener du ikke er kriminell bare fordi du velger å ruse deg på guds (tweka)natur, salg og distribusjon derimot...

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

Spørs litt hvem det er, men har aldri fordommer mot noen bare fordi de ruser seg.

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

Stakkars jævler som snubla over feil stein et sted i livet.

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?

Jeg er generelt "openminded" når det kommer til alle rusmidler, da bruk selvfølgelig, og ikke misbruk eller distribusjon. Har testa en del jeg syntes var værdt å teste, men ikke noe utover det. Jeg ville aldri anbefalt noen å ruse seg, men ikke nølt lenge med å ruse meg selv hvis jeg vet omtrentlig hva jeg kan forvente av risiko vs. rus..

Nå er jeg kanskje ikke i målgruppen din siden jeg trykker meg inn på alle poster på rusmiddelforumet som høres spennende og interessange ut, på lik linje poster i alle andre kategorier.

LENGE LEVE FREAK!!
Sist endret av eplesin; 17. desember 2012 kl. 14:05.
Sitat av Playground Vis innlegg
Over 50% av trådene jeg leser her på forumet dreier seg om rus i en eller annen form, og der er responsen på bruk av rusmidler relativt positiv.
Men det jeg ønsker å vite er hovedsakelig hva dere som kanskje aldri klikker innom en tråd som omhandler rus, synes som rusmidler?

- Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

- Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

- Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

- Hva er ellers din mening rundt rusmidler?
Vis hele sitatet...
Hei du, endelig en konstruktiv tråd

Hva er din mening rundt avkriminalisering/legalisering av cannabis og rusmidler generelt?

Med tanke på at dagens narkotika politikk, ikke bare her til lands, men også den globale, har vist seg å være feilslått og totalt mislykka... en politikk som i stor grad rammer brukerne svært negativt, så er jeg av de som er positive for en endring av dagens lover og regler.
Også fordi jeg mener det er en grunnleggende menneskerett å ta egne avgjørelser for eget liv.

Kan forklare litt mer om det:
Jeg tenker at bare en avkriminalisering ikke vil være en god løsning, man bør også gå inn å regulere dette markedet samtidig.. for noe av poenget bør vel være at staten skal kunne ha mer kontroll over rusmidler enn kriminelle organisasjoner.
For å få dette til, så vil jeg tru at et legemiddelassistert tilbud, lignende det vi har idag (LAR) er veien å gå når det gjelder de tunge narkotika misbrukerne... lettere sagt, gratis heroin fra staten... høres kansje fælt ut, men det er basert på rehabilitering av de som absolutt trenger det.

Det er vanskelig for meg å si at jeg ønsker en legalisering av "mildere" rusmidler, for intet rusmiddel er bra, men med tanke på at det flommer over med slike substanser i norske gater, så vil jeg absolutt si at et legalisert og kontrollert utsalg vil være det beste... man får lissom ikke pressa rusmidler vekk, da er det bedre å kunne kontrollere det.
Få cannabis og noen andre stoffer inn på polet, sett en aldersgrense på de, og ha lignende avgifter som med alkohol og tobakk.
Hvorfor avgift? Joh, det er fordi en avgift skal gjenspeile de samfunnskostnader et stoff utgjør... og det gjør ethvert rusmiddel.

Du finner ut at en kollega eller medelev røyker cannabis. Hvordan reagerer du?

Vanskelig å si, for har ikke vært i den situasjonen.
Men jeg trur jeg ville ha spurt vedkommende om hvorfor h*n gjør det, for å få en klarhet om hva som er motivasjonen.
Hvis vedkommende hadde svart at det er et "kontrollert" bruk på fester, så trur jeg ville sagt at "vær forsiktig, ikke lek med et stoff, ikke tru at du har kontroll".
Hvis vedkommende hadde svart at det er for å roe seg ned, for å døye fysisk/psykisk smerte etc, så ville jeg absolutt ha snakke ytterligere med personen, og gjort det jeg kan for å hjelpe en person ut av det.
Og spesielt fremhevet, at et rusmiddel er ingen god løsning som selv medisinering... har du for eksempel angst og depresjon fra før, så kan du banne på at det kommer til å bli verre.
Har opplevd det selv, så veit åssen det er... og jeg veit at ingen er unike og spesielle, har man et misbruker potensial, så er det ikke sjans i havet for at klarer å holde kontroll på det.
Men jeg ville ikke ha vært paternalistisk over noen, for det ligger ikke mine grunnprinsipper og livsfilosofi å si hva andre skal og ikke skal gjøre.

Hva synes du om hardbarka narkomane av den typen man ofte gjerne ser i Oslo's gater?

Når jeg ser en "hardbarka" og tung narkoman, så ringer det en kraftig alarmklokke inni meg... en alarmklokke som sier at jeg skal passe meg og ikke leke med rus.
For det er slik at ingen av de som setter heroinen i armen, hadde sett det for seg første gangen jointen lå mellom leppene.
Men jeg ser også en person som er i en tøff livssituasjon og trenger hjelp.

Hva er ellers din mening rundt rusmidler?

For det første er et rusmiddel aldri noe bra, rus er en sinnsgift og noe man ikke skal leke med.
Alkohol og nikotin er begge et rusmiddel, og alle veit hvilke skadevirkninger de har, spesielt alkohol... illegale rusmidler er ikke noe bedre enn de.
Man må ikke tru på alle disse eventyr forestillingene om at for eksempel cannabis er så mye bedre og mer helsevennlig enn alkohol og tobakk.. for det er de ikke.
Rusgivende substanser er kalde og kyniske eksperter i å forføre oss og skjerme oss fra den virkelige sannhet... viktig å ha det i bakhodet.
Før trudde jeg at det tok år på å bli skikkelig avhengig av cannabis, men tok grundig feil, for kun etter de 2-3 månedene jeg røkte det, så innså jeg hvor store problemer jeg hadde.
Klarte å slutte, men det var svært vanskelig... og hadde det ikke vært for stort press fra mine nærmeste, så hadde jeg neppe klart det.
Er så mange som sier at man ikke blir avhengig av hasj, noe som provoserer meg... all rus er avhengighetsskapende, det gjelder bare å se det.
Den psykiske avhengigheten er den verste.

En bi-effekt av rusmidler, spesielt cannabis, er at man blir forferdelig dum og uintelligent av det... hvor lenger du holder på, dess mer dum i hodet blir du.
Det er en sannhet, men saken er slik da, hvor mer dum man blir, dess i mindre grad klarer man å se det.
Blir som en vond spiral, jo mer, jo dummere, som fører til svekket evne til å se sannheten.
Samtidig så blir man kronisk sløv og uoppmerksom, som gjør at man ikke fyller helsekravene for førerkort, som igjen kan føre til at du mister det, og det på et legekontor.
Har opplevd det selv, DPS pressa meg til å tisse i en kopp, ellers hadde de sendt melding til fylkesmannen, som igjen kunne tatt fra meg muligheten til å kjøre bil.

Felles for alle rusgivende stoffer, er at de fører til stor psykisk belastning.
En allerede etablert psykisk lidelse, blir stort sett alltid forverra.
Har man ikke psykiske problemer fra før av, så kan man banne på at man får det.

Det er stor enighet i forskermiljøer at rusmidler, især psykedeliske medfører en betraktelig økning i risikoen for å utvikle psykoser og schizofreni, og det kan skje etter bare en gangs bruk.
Og det er jo veldig logisk, for rus effektene for LSD er nesten helt identiske med psykose symptomer... cannabisens langtids effekter, er slående like med de negative symptomene ved schizofreni, som apati, affekt avflatning, etc.
Nå er det selvfølgelig store individuelle forskjeller, men risikoen er der alltid.

Når det kommer til fysisk skadelighet så varierer det en del mellom de ulike stoffene, og individuelle forskjeller.
Men en hovedregel er at rusmidler er lite gunstig for kroppen.
Jo kraftigere de er klassifisert, dess mer destruktive er de ofte... heroin, kokain, amfetamin og metamfetamin, medfører i veldig stor grad et kroppslig forfall.
Kokain nese, meth tenner, etc.
Dette gjelder også alkohol... har opplevd det selv, alkohol misbruk medførte at jeg mista den gløden jeg hadde i kropp og ansikt, jeg så lissom mer sliten ut.

De fleste rusmidler gir en økning i hjerterytme og puls, noe som ikke er helt gunstig, spesielt hvis man allerede har hjerte og kretsløp problemer.
Jeg veit ikke så mye om hva de forskjellige stoffene gjør med hjerte og kretsløp, men jeg veit en del om cannabis, for undersøkte en del om det i forbindelse med mitt bruk.
Å røyk det blir som å røyk tobakk, tærer på luftveier og lunger.
Cannabis røyk er spesielt irriterende for lunger.
Cannabis har et høyere innhold av tjære.

Nå skal jeg referere til en forsknings studie om THC, som i all hovedsak er det aktive stoffet i cannabis og som er psykoaktivt.
Studien gikk ut på THC og forekomst av hjerteinfarkt og hjerneslag.
For det er slik at stor forbrukere av cannabis, ofte har problemer med hjerte og kar systemet.
Kroniske cannabisbrukere, uavhengig av inntaks metode hadde vesentlig høyere nivåer av proteinet ApoC-111.
De fant også en sammenheng mellom ApoC-111 nivåer og forhøyede nivåer av triglyserider i blodet... som igjen øker kolesterolet, som igjen gir økt risiko for blodpropp.

Problemet med illegale substanser, er at de ofte er mindre forska på enn det tobakk og alkohol er.
Men å tru at hasj og andre stoffer skal være bedre og mer helsevennlig, er veldig naivt og godtroende.
Er et viktig prinsipp om å "være føre vare"
Det har vært en del forskning som ikke har funnet så mye negativt om enkelte stoffer, men nå kommer motstridene studier inn... og jeg trur vi kommer til å se mere av studier som avslører det negative.

Også må jeg nevne at illegale stoffer, spesielt hasj, ofte blir tilsatt stoffer som skal få oss mest mulig avhengig og få et størst mulig potensial for å prøve andre og tyngre stoffer.
Et eksempel er at hasj ofte blir tilsatt opiums harpiks... nå er ikke det det samme som heroin, men det bør være et varsel da.


Men uansett, det er opp til deg der ute om du vil prøve eller la være.
Det som er sikkert er at du får stor respekt hos andre, hvis du avstår... du får iallefall min respekt.
Prøver du, så er du bare utrolig dum... det har jeg vært, og ja, jeg var sykt dum da.
Å krysse den "magiske" grensa mellom alkohol og cannabis, er for mange et skjebnesvangert valg, som vil hefte en for resten av livet.
Man sier at en misbruker uansett substans, dør som følge av misbruket, dør som misbruker... jeg har aldri hørt om 80-90 åringer som misbruker.
Ditt valg, velg riktig og hold deg på den "rene sti"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Legalisering av cannabis er jeg imot. Det er nok av det når det er ulovlig. Folk sier "men det er jo ikke farlig, det er et legemiddel, en medisin!". Men du spiser jo ikke Ibux om du ikke har hodepine.
Vis hele sitatet...
For det første antar du at det blir meir av det om det blir legalt. Ein del studier kan tyde på at det ikkje er så enkelt - bruken forblir omtrent lik, men samfunnet sparer politiet for relativt mykje arbeid med å forfølge forbrytelser som mange meiner ikkje har offer.

Det andre er at du (og andre) blander sammen medisinsk bruk og rekreasjonell bruk. Dei to har ingenting med kvarandre å gjere. Medisinsk bruk bør utelukkande vurderast ut frå meritta til eit preparat. Eit av dei vanlegaste legemiddela i bruk er opiater, i form av t.d. paralgin forte, eller morfin intravenøst. Det er likevel omtrent ingen diskusjon om vi bør legalisere morfin til rekreasjonell bruk...
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke om andre ruser seg, så lenge det ikke går utover andre.
Vis hele sitatet...
Her tar du opp et litt interessant poeng. På kva nivå påverkar rus andre? Det er heilt klart for meg at rus påverkar andre; samfunnet taper enorme summar på alkoholbruk kvart år, og mange familier ryk på grunn av det, og difor blir det kanskje litt utopisk å sjå på narkotika som offerlaus forbrytelse?
Jeg gir selvfølgelig ikke penger til narkomane slik at de kan kjøpe seg mer narkotika? De visste godt hva de gjorde når de brukte dop, og så tror de jeg vil betale de.
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Jeg gir selvfølgelig ikke penger til narkomane slik at de kan kjøpe seg mer narkotika? De visste godt hva de gjorde når de brukte dop, og så tror de jeg vil betale de.
Vis hele sitatet...
Har du lest alle svarene som er skrevet ene og alene til deg og likevel kommet fram til den konklusjonen? Hvis ja har du en merkelig tilnærming til verden og kunnskap generelt. Det er påpekt flere ganger at det gjerne ligger mer under overflaten enn hva som vises ved første øyekast.

Min mor jobber daglig med narkomane. Hun er jurist, og har skapt et tilbud i en av byene i Norge som hjelper vanskeligerestilte med juridisk hjelp. Jeg har hørt historier fra henne som hadde fått deg til å drite murstein i 6 år.

For å ta et eksempel kan jeg nevne den siste klienten hennes. Hun har åpenbart ikke mulighet til å nevne navn ol, men historien er sann like fullt.

Kvinnen som ble møtt av min mor er idag 24 år gammel. Hun har vært hardbarka heroinist siden hun var 12 år gammel. Hun har altså, mer eller mindre, injisert heroin daglig i 12 år. Hva? Hvordan lot samfunnet en 12 år gammel jente gjøre dette? Tenkte hun ikke over hva hun egentlig gjorde? Nei. Det gjorde hun ikke. Vet du hvorfor? Fra denne jenta ble født, var frokosten hennes juling med et belte. Fra belte gikk det over til hardere gjenstander. En stol, en hammer, en og annen gang kniver, og det som verre er. Hun ble voldtatt, slått, nedverdiget og psykisk trakassert hver jævla dag. Hver jævla dag. Fra hun var 6 år gammel ble hun låst inne i boden, bekkmørkt og fuktig. De var generøse nok til å gi henne en dunk med vann, men ingen mat. Her kunne hun være nødt til å være i opptil 5 dager i strekk, uten noe å spise. Dette skjedde gjerne når foreldrene skulle på fest. Når de kom hjem var alt hun ville å slippe ut. Hun skrek og skrek, helt til de åpnet døren for å banke henne. Dette var kun for å se dagslys og andre mennesker. Mens hun var låst inne på dette rommet, gjorde hun det hun kunne for å overleve. Hennes første møte med rusmidler var da hun som 6åring fant et skrin med tabletter mens hun var låst inne i boden. Hun var utsultet, og trengte noe å spise. Dette førte til en overdose på paralgin forte, og hun ble fraktet til sykehuset senere samme kveld. Legene så skadene, men sendte henne hjem etter en dialog med foreldrene. Slik fortsatte livet hennes. Hun levde et horibelt liv i isolasjon fra omverdenen, omringet av vold og rus.

Neste gang du ser en narkoman, tenk på denne historien.

Du skal ikke skue hunden på hårene, unge dame.
Vi ha alle historier vi kan fortelle. Dette er trist, men hun dama sitter ikke på gata og ber om penger, sannsyneligvis til mer dop.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Dette er trist, men hun dama sitter ikke på gata og ber om penger, sannsyneligvis til mer dop.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du det?
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Vi ha alle historier vi kan fortelle. Dette er trist, men hun dama sitter ikke på gata og ber om penger, sannsyneligvis til mer dop.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør hun ikke. Hun er en av få som var heldige nok til å bli fanget opp av systemet. Etter at hun møtte min mor, har hun fått hjelp. Fra hun begynte med heroin og rømte hjemmefra har hun levd på gaten. Kanskje du har gått forbi henne, og "fnyst" av det ustelte håret, de slitne øyene og sårene på armene. Du har fnyst av henne fordi hun ikke var like heldig og privilegert med oppveksten som jeg antar at du var.

Fordi logikk og vanlig folkeskikk åpenbart ikke treffer deg, skal jeg gå så langt at jeg faktisk sier: Få opp øynene og skjerp deg, kvinne. Du uttaler deg nedverdigende om personer du har absolutt 0 kjennskap til. Disse menneskene du ser har mest sannsynlig opplevd ting du ikke kan forestille deg engang. Ha litt respekt for våre medmennesker, uavhengig av hvilken situasjon de befinner seg i her og nå. Vær så snill.

Og for din egen del ville jeg skjerpet uttalelsene mine, og tenkt mer over ting du sier og skriver. Med slike tankeløse innlegg skal det ikke mye til før du fornærmer noen på det groveste.

Videre vil jeg ønske deg en ellers fortreffelig jul.
Sist endret av Nether; 24. desember 2012 kl. 16:47.
Jeg tror du tar deg nær av dette for personlige grunner. Du misforsto meg tydeligvis, jeg menye ikke at jeg synes detver tåpelig at de har hatt et kjipt liv. Jeg siktet til de lokale narkomane i byen min som jeg ser igjen hver dag med sprøyter osv, som forventer at jeg skal betale for heroinen dems.
Ha en fin jul du også!
De fleste rusmidler er fine de, så lenge de blir brukt med respekt, og ikke misbrukt.