Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvordan tror du universet oppstod?
Big Bang 187 52,53%
Gud 37 10,39%
"Dette" - da har det ikke oppstått, det har alltid "vært". 82 23,03%
Annet 50 14,04%
Stemmegivere: 356. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  52 3723
Hva om vi bare er i en verden inni en verden inni en verden inni en verden?

Jeg fikk en tanke om at dette universet er et av flere, og de utgjør hverandres begynnelse og slutt; men alt går i et evig kosmisk sirkel som ikke har noen begynnelse eller slutt.

Sett at vi lever i et univers, av totalt seks(dette er kun et eksempel, og tallet seks er tilfeldig valgt). Grunnen til at vi ikke kan finne noen begynnelse eller ende er at det er uendelig; la oss si at vi lever i verden "nr. en"*, denne verdenen ligger innenfor verden nr. to; denne verdenen ligger igjen innenfor nr. tre osv. helt til vi kommer til verden nr. seks - den "siste".

Hvor ligger den verdenen, eller det universet? -Det ligger inne i verden nr. en. De fleste vil vel tenke at etter den rekken med "verden en er inne i nr. to" osv. som jeg framla over, så blir de mindre etterhvert... Men dette er ikke tilfelle - da ville de ikke lenger være uendelige.

Det jeg sier er altså at alle verdenene er uendelige, derfor så er de like "store".** Verden nr. en er lik som verden nr. seks - da begge er uendelige - men verdenen ligger inne i nr. to som også er lik. Nummer to ligger inne i tre som også er lik som alle de andre.

Dermed så tar verden nr. en over der verden nr. seks slutter, og alt går i en evig sirkel som ikke har noen begynnelse eller slutt.

Hvordan de forskjellige verdenene "går over" i hverandre?
Det enkleste å tenke er at vi ligger inne i et punkt i en annen verden. Men da ville vel det også begrense størrelsen på denne? Da er det såklart ikke uendelig lenger.

Men denne verdenen(og alle andre) simpelthen "flyter" om hverandre; man kan ikke bare plutselig drifte inn i en annen verden; man den eller evt. de andre verdenene ligger rundt oss og omgir oss på alle kanter. Det finnes kanskje måter å krysse mellom verdenen på. For eksempel så kan sorte hull ha en sammenheng med det; eller ormhull, som bøyer tid og rom i seg selv.

Et ormehull virker mest sannsynlig der, da det - teoretisk - har muligheten til å bøye tid og rom og gjøre reiser mellom to punkter i universet kortere. Et sort hull bøyer også rommet, men det er kun det som kommer i dets umiddelbare nærhet, og det har ikke sammenheng med noen reiser mellom to punkter i universet.

Universet ekspanderer?
Dette er vel kun basert på at galakser forflytter seg lengre unna hverandre? Kan ikke dette kun være at det er i bevegelse?


Nå tenker du sikkert "men hvorfor skal jeg tro på dette? Bevis det!"
Derfor vil jeg poengtere at jeg ikke legger dette fram som "fakta" - det var kun en tanke som datt inn i hodet på meg. Jeg tror ikke på det selv, men jeg syns at det var litt interessant.

Forhåpentligvis er det noen som vet noe som jeg ikke vet, eller som jeg har oversett, og punkterer denne tanken(med noe vi vet) like fort som den kom.
* er i hermetegn pga. at man ikke kan sette et nummer på dem, i form av en to tre fire osv. da alle er nr. en, egentlig. De er uendelige og derfor kan man ikke si at en kom før den andre - da er det ikke lenger uendelig. Men satte et nummer på de fremfor å bruke et navn.

** er i hermetegn pga. at man kan ikke kalle de "like store", da det er uendelig og da blir det feil å bruke et menneskeskapt størrelsesbegrep. Men de er like, så jeg brukte "like store" for kanskje å gjøre det litt lettere å skjønne hva jeg mener.
skjønte greia di men dæven du må ha tenkt så det spraka etter, ikke minst holdt tunga rett i munn når du skrev detta! :P
så at det var ingen stemmer på gud hær :P
Min stemme går på både Gud og "Big Bang", så falt derfor inn under Annet.
Urgh, dette her ødelegger hodet mitt.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Gratulerer; du har akkurat oppdaget konseptet bak rekursjon. :P
Sist endret av m0b; 15. juni 2008 kl. 23:04.
Bare en liten kommentar til pollen.

"Dette" - da har det ikke oppstått, det har alltid "vært". - og - "Big bang" går vel egentlig på det samme?
Hva var før big bang? akkurat det samme, bare annerledes og veldig kompakt. Så det har vel egentlig alltid vært her i følge den teorien også?
Gud og Big bang er ingen motsetninger. Bibelen sier at Gud skapte alt med kjærlighet, men ikke hvordan Han gjorde det rent praktisk.
Sitat av Wilibald
Bare en liten kommentar til pollen.

"Dette" - da har det ikke oppstått, det har alltid "vært". - og - "Big bang" går vel egentlig på det samme?
Hva var før big bang? akkurat det samme, bare annerledes og veldig kompakt. Så det har vel egentlig alltid vært her i følge den teorien også?
Vis hele sitatet...
Det jeg siktet til med "dette" var igrunn denne "teorien". Men jeg ville presisere at hvis man valgte dette så har det aldri oppstått - bare "alltid" vært - og at spørsmålet man svarer på er feil, eller at det er evig.

Men ang. big bang-teorien, forskjellen ligger i at dette jeg skrev handlet om at det er uendelig og og alltid har vært her i den form det er nå - ja, såklart det har forandret seg; men at de stoffene, gassene o.l. som er i dette universet alltid har eksistert. Ifølge big bang-teorien var det vel bare vakum og noen stoffer, som siden dannet "smellet" og universet begynte å ekspandere?

Hvis det ekspanderer er det, som sagt, ikke uendelig. Og derfor blir dette to forskjellige teorier.



Bare en tanke til:
Kan grunnen til at begrepet "uendelig"/teorien er vanskelig og forstå, eller godta være at det er umulig å tenke seg? Når man virkelig går dypt i uendelighetsbegrepet så skjønner man at man aldri kan tenke seg hva det er...
Sist endret av adiabatic; 15. juni 2008 kl. 14:08.
Jeg tror at universet "ekspanderer" fordi det ikke er meningen at vi skal observere enden av universet :-)

Og så har jeg mer tro på dimensjoner. For eksempel vår egen dimensjon, den fysiske, er bygd opp av energi som vibrerer raskere enn atomene i vår dimensjon. Altså den energien mange kaller "Gud".
Sitat av UNNAMED
Det jeg siktet til med "dette" var igrunn denne "teorien". Men jeg ville presisere at hvis man valgte dette så har det aldri oppstått - bare "alltid" vært - og at spørsmålet man svarer på er feil, eller at det er evig.
Vis hele sitatet...

Aah... Misforsto visst der ja.
Selv har jeg hatt litt forskjellige meninger om universet/ene. Nå mener jeg at det egentlig ikke eksisterer. Ting jeg ikke kan se eksisterer mest sannsynlig ikke. Ting jeg faktisk kan se, er bare lureri.
Allikevel synes jeg dette lureriet egentlig er ganske greit, så jeg blir med i det fordet.

Akkurat sånn er de fleste mennesker her. Ingen engasjerer seg ordentlig for å finne ut hva "alt" er og hvorfor det er her. Og hvis noen hade funnet det ut, hadde uansett ingen trodd dem.
Sitat av nikita
Gud og Big bang er ingen motsetninger. Bibelen sier at Gud skapte alt med kjærlighet, men ikke hvordan Han gjorde det rent praktisk.
Vis hele sitatet...
Det der er noe av det mest irriterende jeg vet - når folk prøver å kombinere vitenskap og religion med heeeeelt på jordet paraleller. Selv Donald passer med vitenskap om man bare ser hardt nok etter.

Topic: Hva er grunnlaget for å tro at vi er en verden inni en annen verden? Er det noe som helst vitenskaplige teorier/hypoteser/fakta som peker mot dette? Samme går forsåvidt for dette med paralelle universer.

EDIT: Og en ting til. Dette med at universet "alltid har vært" kan jeg gå med på tankegangen bak. Men hvorfor skal plutselig flere univers introduseres i tankegangen?
Sist endret av Elefanten; 15. juni 2008 kl. 16:49.
Du burde bli filosof eller noe i den duren, min stemme går for bigbang.
Sitat av nikita
Gud og Big bang er ingen motsetninger. Bibelen sier at Gud skapte alt med kjærlighet, men ikke hvordan Han gjorde det rent praktisk.
Vis hele sitatet...
Bibelen presiserer at Gud skapte menneskene, dyrene osv, Big Bang teorien sier jo at ting utviklet seg gradvis etter "The Big Bang". Det er vel å definere som motsetninger?
Sitat av Elefanten
Topic: Hva er grunnlaget for å tro at vi er en verden inni en annen verden? Er det noe som helst vitenskaplige teorier/hypoteser/fakta som peker mot dette? Samme går forsåvidt for dette med paralelle universer.

EDIT: Og en ting til. Dette med at universet "alltid har vært" kan jeg gå med på tankegangen bak. Men hvorfor skal plutselig flere univers introduseres i tankegangen?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen grunn til å tro det, jeg bare fikk en tanke i hodet å skrev det ned.

Det er ingen grunn til det, jeg bare likte tankegangen, og med den tankegangen så åpner man opp for nye muligheter for hva f.eks. ormhull kan "gjøre", osv... Man kan også begynne på litt mer komplisert tenking om at også disse seks verdenene ligger inne i en annen verden igjen, som består av nye verdener og at dette også går i en evig "sirkel" - så vi er en verden av flere verdener som blir til en sirkel(pga. at den er uten ende), inni en annen verden som i sin tur er en del av en annen "verdenssirkel", osv...

Det er absolutt ingenting som tilsier at det er sånn, men jeg syns at tanken var interessant - å se hvor komplisert man kan gjøre noe.

Ærlig talt: 21 stemmer på "dette"?!
Sist endret av adiabatic; 15. juni 2008 kl. 17:12.
Hørte et morsomt tankeeksperiment: Hva er sannsynligheten for at vi en gang kommer til å klare å lage virtual reality som er helt overbevisende (type matrix)? Ganske stor right? Tenkt da at alle lager en matrix hver. Da er oddsen veldig overveldene for at vi er den del av en simulasjon. Og så kan vi dra inn alle tilfeldighetene som de religiøse bruker som argument
Sitat av microcefalus
Bibelen presiserer at Gud skapte menneskene, dyrene osv, Big Bang teorien sier jo at ting utviklet seg gradvis etter "The Big Bang". Det er vel å definere som motsetninger?
Vis hele sitatet...
Motsetninger?

Ting utviklet seg da gradvis ifølge Bibelen også...
Den sier lite om ting utenfor jorden bortsett fra
Sitat av Bibelen
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.

Gud sa: "Et skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!" Og det ble slik. Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen fra vannet over den.
Vis hele sitatet...
Men jorden ble utviklet gradvis i det som står som dag 1, dag2 osv. men som like godt kan tolkes som periode 1, periode 2.

periode 1: Jorden og himmelen ble skapt - lys og mørke kom.
Periode 2: Havet og luften ble skilt fra hverandre
Periode 3: Landmasser kom fram. Planter begynte å spire.
Periode 4: Solen og månen ble skapt
Periode 5: Sjødyr kom. Deretter fugler
Periode 6: Landdyr ble skapt og til slutt mennesker

Er faktisk noe av dette som stemmer ganske greit. Ikke det om månen og sola da, men de som skrev dette hadde antakeligvis ikke veldig store kunnskaper om sånt.
Sitat av UNNAMED
Det finnes ingen grunn til å tro det, jeg bare fikk en tanke i hodet å skrev det ned.

Det er ingen grunn til det, jeg bare likte tankegangen, og med den tankegangen så åpner man opp for nye muligheter for hva f.eks. ormhull kan "gjøre", osv... Man kan også begynne på litt mer komplisert tenking om at også disse seks verdenene ligger inne i en annen verden igjen, som består av nye verdener og at dette også går i en evig "sirkel" - så vi er en verden av flere verdener som blir til en sirkel(pga. at den er uten ende), inni en annen verden som i sin tur er en del av en annen "verdenssirkel", osv...

Det er absolutt ingenting som tilsier at det er sånn, men jeg syns at tanken var interessant - å se hvor komplisert man kan gjøre noe.

Ærlig talt: 21 stemmer på "dette"?!
Vis hele sitatet...
Hehe, skjønner.

Grunnen til at "dette" får 21 stemmer er nok at folk ikke leste hva "dette" var. Men heller så seg fornøyd med den enkle - "har alltid vært der". Som jo er en teori som har (hadde?) litt rotfeste i forskningsverden også.
Man kan da håpe...
Teorier, teorier og flere teorier. Etter timer med diskusjon rundt relativitetsteorien og hvordan universet ble til har jeg konkludert med (som så mange før meg) at det ikke finnes noe fasit til spørsmålet; Hvordan ble universet til? Men det finnes teorier, hundretusenvis av teorier. Sterke og svake teorier som på hver sin måte løser mysteriet, noen kanskje mere sannsynlige enn andre men for å få konkludert og sagt det jeg egentlig skal....
Disse teoriene. For en fysiker, er de ikke teorier. Nei, for en fysiker er de religion...!

EDIT: Er det så mange her som tror på dette big bang tullet
Sist endret av Matmeg?; 15. juni 2008 kl. 21:10.
periode 1: Jorden og himmelen ble skapt - lys og mørke kom.
Periode 2: Havet og luften ble skilt fra hverandre
Periode 3: Landmasser kom fram. Planter begynte å spire.
Periode 4: Solen og månen ble skapt
Periode 5: Sjødyr kom. Deretter fugler
Periode 6: Landdyr ble skapt og til slutt mennesker
Vis hele sitatet...
Uten solen hadde det ikke vært noe lys og mørke, hav, og planter spirer ikke uten lys og varme? Bibelen er kjip...
Dette minner meg noe veldig om slutt scene til filmen Men in Black. Der de åpner et skap og ser at de lever i en annen stor verden der de er ubetydelig. Men credz for at du har tenkt så "Outside of the box".

Jeg lever i den troen at vi ikke er ment til å finne det svaret.
Vi er små ubetydelig vesener i en uendelig stor galakse. Som bare gjør ting fra dag til dag, helt til vi dør og blir til stjernestøv og forsvinner uten å etterlate oss noe som helst.
Big Bang: hvorfor, eller hvordan ble det big bang, hvis det var big bang som "lagde" alt?
Gud: Hvordan ble gud til?
Alltid vært her?: hvordan kan det alltid har vært her?
Annet: hva kan annet være??

Min mening er at vi IKKE trenger og vite det. Hvorfor skal vi vite det? Kan vi ikke heller bruke energien vi bruker på å tenke på dette, på noe nyttig? Forminske forurensingen maksimalt?


Ikke tenk på hvordan ting var, er eller blir. Tenk på hvordan vi skal GJØRE det?

Ingen som tenker på hvordan alt oppstod vil komme med et logisk svar.. ikke gidd og prøv?
Sist endret av carty; 15. juni 2008 kl. 22:48.
Sitat av treimoz
Uten solen hadde det ikke vært noe lys og mørke, hav, og planter spirer ikke uten lys og varme? Bibelen er kjip...
Vis hele sitatet...
Du sier no...
Er ikke sikkert de som skrev det her tenkte på at det faktisk er solen som er grunnen til at det er så lyst her da. Hender jo det er overskyet så man ikke ser solen, men at det er lyst allikevel.
Ikke at jeg forsvarer det.

Sitat av carty
Min mening er at vi IKKE trenger og vite det. Hvorfor skal vi vite det? Kan vi ikke heller bruke energien vi bruker på å tenke på dette, på noe nyttig? Forminske forurensingen maksimalt?
Vis hele sitatet...
Hadde jo vært kjekt for de fleste det, men vi er enkelte mennesker som liker å tenke på ting som det ikke går an å svare på.
Hvorfor skal vi forresten redde jorden? Har det noe å si i den store sammenhengen? Jeg tviler...
Sitat av carty
Big Bang: hvorfor, eller hvordan ble det big bang, hvis det var big bang som "lagde" alt?
Gud: Hvordan ble gud til?
Alltid vært her?: hvordan kan det alltid har vært her?
Annet: hva kan annet være??

Min mening er at vi IKKE trenger og vite det. Hvorfor skal vi vite det? Kan vi ikke heller bruke energien vi bruker på å tenke på dette, på noe nyttig? Forminske forurensingen maksimalt?


Ikke tenk på hvordan ting var, er eller blir. Tenk på hvordan vi skal GJØRE det?

Ingen som tenker på hvordan alt oppstod vil komme med et logisk svar.. ikke gidd og prøv?
Vis hele sitatet...
Det du sier der stemmer - hvis man følger DINE premisser om hva "logisk" tenking er. Og tar jeg ikke helt feil er dine premisser basert på et ganske vagt faktagrunnlag?

Hvorfor kan ikke noe alltid ha vært der? Det sier jo seg selv at dette ikke går opp med "jordisk logikk" som jeg liker å kalle det. Det vil si den logikken som du, jeg og alle andre mennesker har innarbeidet seg gjennom et liv på jorden. Denne lineære tankegangen vil si at vi alltid kan gå tilbake og tilbake, og alt må skapes av noe. At dette ikke fungerer med universet sier seg selv, et sted må tiden ha oppstått.

Derfor må vi bare finne oss i at noe var der fra før av, og har alltid vært der. Å da si at det var singulariteten som skapte bigbang har hvertfall masse vitenskapelige ting som peker mot det, i motsettning til "gud" som bare er vill fantasi.
Sitat av Wilibald
Motsetninger?

Ting utviklet seg da gradvis ifølge Bibelen også...
Den sier lite om ting utenfor jorden bortsett fra

Men jorden ble utviklet gradvis i det som står som dag 1, dag2 osv. men som like godt kan tolkes som periode 1, periode 2.

periode 1: Jorden og himmelen ble skapt - lys og mørke kom.
Periode 2: Havet og luften ble skilt fra hverandre
Periode 3: Landmasser kom fram. Planter begynte å spire.
Periode 4: Solen og månen ble skapt
Periode 5: Sjødyr kom. Deretter fugler
Periode 6: Landdyr ble skapt og til slutt mennesker
Vis hele sitatet...
I Mosebok 2 ble Adam skapt før alle dyrene, og Eva etterpå.

Sitat av Genesis 2:19-20
And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto Adam to see what he would call them: and whatsoever Adam called every living creature, that was the name thereof.

And Adam gave names to all cattle, and to the fowl of the air, and to every beast of the field; but for Adam there was not found an help meet for him.
Vis hele sitatet...
Sist endret av xtapolapocetl; 16. juni 2008 kl. 18:33.
Sitat av xtapolapocetl
I Mosebok 2 ble Adam skapt før alle dyrene, og Eva etterpå.
Vis hele sitatet...
Den er grei.. er ikke akkurat teolog. Henta det, som du sikkert skjønte, fra skapelsesberetningen.
Det er vel uansett ganske utenfor tema?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Og hvor passer The Force inn i alt dette?
Sitat av Polar-
Og hvor passer The Force inn i alt dette?
Vis hele sitatet...
Midi-Chlorians kom vel først, gjorde det ikke?
Sitat av gremlin
Jeg tror at universet "ekspanderer" fordi det ikke er meningen at vi skal observere enden av universet :-)
Vis hele sitatet...
Da må du vel også postulere at det finnes en metafysisk bevissthet som er skaper av den "meningen"? Hvis det ikke er det så eksisterer det ingen mening med noe, annet enn den "vi" skaper.

Å si at det ikke er meningen at vi skal observere noe, eller på annen måte tilegne seg kunnskap om "det", er for meg en altfor enkel måte å slå seg til ro med å ikke vite. Det kan ikke jeg gjøre.

Det finnes ingen grunn til å tro at det er en mening bak det hele, derfor gjør jeg det heller ikke.
Aner ikke åssen "alt" oppstod men........

Tenk dere atomer, nøytroner og alle byggematerialene for liv, og hvis vi sier universet som en
form for liv, si ett menneske, ikke som vi ser, men planten vår og hele universet er det
som former cellene til ett menneske i en annen dimensjon. Altså planetene, stjernene og
universet vårt er cellene til ett menneske som lever på en planet i ett annen univers............
Vi vet lite om størrelsesforhold, for alt vi vet kan en liten bit av kroppen vår være
ett univers for andre i dimensjon nanostørrelse...... grovt forklart.
Har tenkt dypt å dette, men kan ikke forklare alt nå

Jeg mener at alt repterer seg, eneste logiske jeg finner for å forklare universet og det uendlige.
Sist endret av Koilboil; 17. juni 2008 kl. 13:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eit anna spørsmål som interesserer meg meir er kva som ligg utanfor Hubble-radien. Det kan vi ikkje observere, hverken no eller i framtida, og dei kan ikkje observere oss. Om du teoretisk sett reiser til hubble-grensa, vil jorda da befinne seg på grensa frå din ståstad, og kanskje du vil sjå meir av universet? Eller er det eit anna univers?
Sitat av Matmeg?
Teorier, teorier og flere teorier. Etter timer med diskusjon rundt relativitetsteorien og hvordan universet ble til har jeg konkludert med (som så mange før meg) at det ikke finnes noe fasit til spørsmålet; Hvordan ble universet til? Men det finnes teorier, hundretusenvis av teorier. Sterke og svake teorier som på hver sin måte løser mysteriet, noen kanskje mere sannsynlige enn andre men for å få konkludert og sagt det jeg egentlig skal....
Disse teoriene. For en fysiker, er de ikke teorier. Nei, for en fysiker er de religion...!

EDIT: Er det så mange her som tror på dette big bang tullet
Vis hele sitatet...
Tar du deg tid til å lese i en fysikkbok en times tid, så vil du finne veldig god argumentasjon på hvorfor du skal tro på "Big Bang tullet". (Nesten?) Ingen andre teorier har blitt "bevist" på samme måte.

Prøv det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lovebadger
Tar du deg tid til å lese i en fysikkbok en times tid, så vil du finne veldig god argumentasjon på hvorfor du skal tro på "Big Bang tullet". (Nesten?) Ingen andre teorier har blitt "bevist" på samme måte.

Prøv det.
Vis hele sitatet...
Matmeg? har som alle andre ikkje forstått at en teori i vitenskaplig forstand er det mest håndfaste du kan komme dragande med, i motsetning til teori i dagligtalen. Tyngekrafta er bare en teori - som rett nok er jævlig godt underbygd. Men den dagen det blir observert en stein som ikkje faller, må heile teorien revurderast...
[quote=gremlin]Jeg tror at universet "ekspanderer" fordi det ikke er meningen at vi skal observere enden av universet :-)[quote]

Dersom dette er tilfellet, er det vi definerer som universet kontrollert, enten av seg selv eller av en gudsskikkelse.
Spørsmålet blir da hvorfor skal ikke vi observere enden?

Jeg tror enden av vårt univers er innestengt i en form for boble, gjerne av rimelig løst og boblende materiale, og at denne boblen er knyttet til et annet univers, og at det er en serie med univers knyttet til hverandre. Utover det, er jeg ikke i stand til å finne noe jeg tror helt og holdent på - er disse universene paralelle eller uavhengige?

Teorien jeg tror på, baserer seg så vidt jeg husker på denne wikipedia-artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Chaotic_inflation_theory
Sitat:
Opprinnelig skrevet av lovebadger
Tar du deg tid til å lese i en fysikkbok en times tid, så vil du finne veldig god argumentasjon på hvorfor du skal tro på "Big Bang tullet". (Nesten?) Ingen andre teorier har blitt "bevist" på samme måte.

Prøv det.

Matmeg? har som alle andre ikkje forstått at en teori i vitenskaplig forstand er det mest håndfaste du kan komme dragande med, i motsetning til teori i dagligtalen. Tyngekrafta er bare en teori - som rett nok er jævlig godt underbygd. Men den dagen det blir observert en stein som ikkje faller, må heile teorien revurderast...



Ifølge tyngdekraftsloven kan ikke en humle fly, i forhold til vekt, masse, motstand osv.
men man har valgt å ha den, enn å rette den for humla Så den er egentlig feil!
Så humla flyr ikke i teorien vår.....
Sist endret av Koilboil; 17. juni 2008 kl. 22:18.
Sitat av Koilboil
Ifølge tyngdekraftsloven kan ikke en humle fly, i forhold til vekt, masse, motstand osv.
men man har valgt å ha den, enn å rette den for humla Så den er egentlig feil!
Så humla flyr ikke i teorien vår.....
Vis hele sitatet...
http://www.ratlab.co.uk/bee.htm
Sitat av UNNAMED
Å si at det ikke er meningen at vi skal observere noe, eller på annen måte tilegne seg kunnskap om "det", er for meg en altfor enkel måte å slå seg til ro med å ikke vite. Det kan ikke jeg gjøre.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har funnet ut i indre reiser i min bevissthet er en Catch 22 til det du sier:

Det er først når man slår seg til ro med å ikke vite sannheten at man begynner å få innsikt i sannheten.

(Må ikke forveksles med at det er veldig fint å være nysgjerrig, og ikke slå seg til ro med bortforklaringer og annet vas (som ofte skjer med den grå massen + media))
mange som mener dette lenge har stått i koranen "Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together as one, before we clove them asunder?" og videre "We created the heavens with strength, and verily, We are expanding it."
Sist endret av hardingfele82; 24. juni 2008 kl. 02:08.
Det er jo flere teorier som støtter det at universet startet som et Big bang. Min stemme går da til dette. Skjønt det er jo umulig å være sikker på noe vi ikke var vitne til. (med vi mener jeg menneskene) Jeg så det ble nevnt at universet ekspanderer. Jeg vet ikke om denne teorien er nevt men mange forskere kan forenkle det hele og kalle det en "rosinbolle-modell" det vil si at du plasserer mange rosiner i en bolle for så å sette den til heving--> steking.,(her representerer rosinene legemer i verdensrommet, som plantet eller galakser om du vil) når bollen heves og stekes ekspanderer den og blir større. En annen ting som skjer er at rosinene beveger seg fra hverandre fordi bollen ekspanderes, ikke fordi de selv bytter plass i deigen(håper det er mulig å forstå meg:-P) på samme måte har forskere bevist at universet ekspanderer fordi vi kan ved hjelp av avanserte målinger og lover (f.ekis Hubbles lov) bestemme farten til et legemet i verdensrommet. De har da sett at galakser beveger seg fra hverandre. Dette støtter da teorien om at alt startet som et stort smell og at dette startet en utvidelse som i dag ennå pågår.

En ting som gjør meg tullete når jeg tenker er: Hvis universet er alt vi lever i, alt liv som finnen, eller for den saks skyld alt som finnes, er i universet. Hva er det da det ekspanderer i. Vet ikke om alle forsto det, det er litt vanskelig å forklare. Men slik som jeg tenker er det slik at hvis noe skal ekspandere, må det ha noe rom å ekspandere i. Hvis universet er alt som eksisterer hva er dette rommet som universet ekspanderes i.

Det er til å bli tullete av.

En annen ting er at hvis alt ekspanderer(som det sannsynligvis ville gjort om alt startet som et stort smell) hvordan har det seg da at det er spiralgalakser som beveger seg mot oss og truer med å kollidere med vår galakse og uslette oss alle.

Dette kan sette tenkene i sving
Man kan også se at objekter flytter seg fra oss eller mot oss med doppler . Den kan du lett observere selv med lyd. Mens i rommet brukes den ved hjelp av lys.

En annen teori er at universet ekspanderer til sitt maksimum. Da reverseres bevegelsen, og universet krymper til det ikke er beboelig og er en stor massiv kule. (Big Crunch) Så som masse annet som går i syklus, sprenger kulen i et Big Bang. Og sånn går det fram og tilbake.
Eller så forblir den et massivt "sort hull".
Teorien Wikipedia
Institutt for teoretisk astrofysikk
Som en oppe i posten sa; Dette roter med hodet mitt. Det samme gjelder meg..

Jeg tror det er mange mange tusen paralelle univers. Slik at det ikke er en fasit på hvor vi er i rekkefølgen, om vi er sist eller først.. Om vi er eldst eller helt ferskt. Dette kommer til å være et mysterium så lenge "verden" eksisterer.

______________________________________________________

Hva om vi bare er et forskningsprosjekt for et univers som er hundretusen ganger større enn oss?
Der de styrer alt av vær og vind, liv og død, økonomi og krig.
Sitat av slicer
Det er først når man slår seg til ro med å ikke vite sannheten at man begynner å få innsikt i sannheten.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer uenig!

Når man slår seg til ro med at "det ikke er meningen at man skal finne svarene", så har man tapt. Da tror man at man ikke skal finne svarene, og man vil for all tid leve i den formørkede skyggen av uvitenhet.

Men; det er kun når man vet at den eneste sannheten er at den ikke eksisterer som man virkelig kan begynne å lete etter den.

Sitat av handy.
Jeg tror det er mange mange tusen paralelle univers. Slik at det ikke er en fasit på hvor vi er i rekkefølgen, om vi er sist eller først.. Om vi er eldst eller helt ferskt. Dette kommer til å være et mysterium så lenge "verden" eksisterer.
Vis hele sitatet...
Vel, det kommer kanskje til å være et mysterium så lenge noen tror på det, om ikke annet.


Sitat av handy.
Hva om vi bare er et forskningsprosjekt for et univers som er hundretusen ganger større enn oss?
Der de styrer alt av vær og vind, liv og død, økonomi og krig.
Vis hele sitatet...
Slutt å spill Black and White. Nå!
personlig liker jeg Men in Black 2 teorien best. merk; liker, ikke tror på
Sitat av Nihil
Jeg kunne ikke vært mer uenig!
Vis hele sitatet...
Hvis man tror man vet noe, så er det akkurat det man gjør. Man tror man vet noe.
På den andre siden, hvis man aksepterer at man egentlig ikke vet noen ting, så kan man benytte sjansen til å lære noe nytt.
Sitat av slicer
Hvis man tror man vet noe, så er det akkurat det man gjør. Man tror man vet noe.
Vis hele sitatet...
Nå prøver jeg å skille på det å anta noe, og det å tro på "noe".

På den andre siden, hvis man aksepterer at man egentlig ikke vet noen ting, så kan man benytte sjansen til å lære noe nytt.
Vis hele sitatet...
Forutsatt at man vil. Selvsagt.
Må vel si at jeg har mest sansen for the Big Bang og Crunch.

Det vil si, sansen og sansen, antar det som sannsynlig, og tviler vel på at jeg kan ta med meg atomene jeg består av og betrakte det fra utsiden og vente til en passelig sivilisasjon har kommet igang igjen etterpå (Ikke at jeg lever så lenge da).

Mao et syklisk univers, siden det meste annet i naturen består av en eller annen form for sykluser. (circumstantial evidence).


Men - det kan jo også hende at det bare utvider og utvider seg og alltid har bestått, og oppstår hele tiden. Det trenger ikke være noe "senter" hvor utvidelsen "begynte" (en meningsløs posisjon uansett teori), da alle vil måle at galakser lenger unna beveger seg fortere unna dem, enn galakser nærmere. Uansett hvor man er. Alle være i senter for sin hubble-volum som slashdot er inne på (map of the universe) (gjelder også ved BB selvsagt)



Også må jeg si at jeg har sansen for multiverse-teorien:

Noe alá TV-serien Sliders, som jeg faktisk ganske nylig har glant gjennom. Mer om det til slutt.

Åltså, at universet består av et uendelig antall univers, eller dimensjoner om man vil (tenk "3D layers" som i lightwave e.l. ), og at man kan reise mellom disse dimensjonene somehow. Det finnes univers som er nesten helt likt vårt univers, en kopi av deg osv, og andre som er mer ulike hvor ting har skjedd litt anderledes. Også andre igjen som er veldig ulike. Kanskje noen som begynte litt før oss, og andre etter.

Dermed åpnes muligheten for å reise i tid UTEN å lage paradokser (hm, ligner mistenkelig på en Futurama-ting, eller var det Dr. Who (ja jeg ser på for mange serier til tider), paradoks-frie tidsreiser). Dvs, du reiser ikke i tid, men til et annet univers, som kanskje har kommet lenger eller kortere i sin utvikling enn ditt eget.

Det er åltså fortsatt nåtid i ditt eget univers, og du påvirker ingenting i fortiden eller fremtiden i ditt eget univers.

I det du gjør dette, la oss si du reiser 50 år til "fortiden", i et yngre univers, som ellers er helt likt som vårt var for 50 år siden, så endrer du dette universets fremtid. Uten din påvirkning ville det kanskje blitt helt likt vårt, men nå har du f.eks. sjansen til å møte din parallelle bestefar og drepe han. Gjør du det blir din parallelle deg aldri født. Problem solved


Så, er dette mulig? Jeg aner selvsagt ikke, men her er det noe å tygge på: Skal sies at man finner nær sagt alt på internett, og det gjelder selvsagt også tidsreisende Så nå blir det litt..hm, blurry:

På slutten av år 2000 dukket det opp en kar på diverse fora, bl.a. under navnet John Titor. På det nettstedet er det en annen kar som har samlet alt han har kommet over av informasjon om ham.

Han hevdet å være nettopp en slik tidsreisende fra et parallellt univers,eller en annen "worldline" som han kaller det.

Nå er det en stund siden jeg leste gjennom dette, men mener LHC (Large Hadron Collider) var første steg til å lage tidsmaskin (unnskyld, dimensjons-reise-maskin) ved hjelp av elektrisk ladde, roterende sorte hull (tja why not?). John Titor's maskin veide visstnok en god del (husker ikke, 75-150 kg eller noe, sorte hull er vel ikke så lette ).

Forøvrig, her er et bilde av maskinen hans:
http://bildr.no/thumb/220098.jpeg
(Er et par andre på titor-nettstedet)

Maskinen var i en bil, og den tar med seg litt luft og litt jord under bilen i en slags boble under reisen. Den har også noen gravitasjons-sensorer som registrerer om de kommer til en verden hvor det plutselig er en bygning e.l., i såfall snur maskinen og går tilbake et steg, så dem ikke risikerer å komme inni en vegg eller et fjell eller noe. Det er vel også disse som sørger for at det er på relativt samme sted som de drar i fra. Maskinen hans var litt "primitiv", da den maks kunne gå 60 år "tilbake" i tid, før de paralelle universene begyne å bli for forskjellige fra den han forlot.
Og kun 10 år pr. time eller noe hehe. Sitte inni en bil i 2 timer hvis du skal reise 20 år f.eks.

Grunnen til at han kom var forresten å hente en datamaskin laget i 1975, en IBM 5100. visstnok fordi den hadde noen "upubliserte muligheter for å oversette dataspråk" (fritt oversatt fra titor.com). Det hadde visstnok vært en krig, og mye informasjon og verktøy hadde gått tapt, dette skulle være noe av grunnen til at de trengte en.
http://oldcomputers.net/ibm5100.html - enn 55 punds lettvekter av en portabel computer. 1.9 MHz og maks 64 KB RAM for ca. $ 20.000

Men han dro også til år 2000, fordi han screwed up et eller annet i 1975, som han antagelig ville prøve å rette på. Hvorfor i år 2000 aner jeg ikke. Det vil si - Den John Titor som var i våres 1975, er, eller skal jeg si var en parallell versjon av den John Titor som poster innlegg i år 2000 - 2001. Mindboggling? Husk det er uendelig antall universer. 1975 er noen år siden, og DA skal det visstnok ha vært en John Titor her. Som gjorde (nesten?) samme feil, og man må anta at den parallelle Titor dro til et annet univers som hadde kommet til år 2000 (på jorda, selvsagt).

Jeg husker ikke lenger alt, men ca sånn. Etterhvert kom jeg på en youtube-link (hjelper sikkert å søke på "John Titor" der), og fant et intervju av fyren bak nettstedet. Der nevnte de såvidt TV-serien "Sliders"

Så det kan hende at noen har en ekstremt god humor. Eller så har faktisk Sliders kommet bra nær virkeligheten.

Uansett fikk jeg en ny serie å glane på


Edit: et par skriveleifer
Sist endret av 10goto10; 29. juni 2008 kl. 03:03.
Jeg ga stemmen min til Big Bang. Selv om "dette" alltid har "vært" er riktig. Universet som vi kjenner det idag, som jeg tror du sikter til, begynnte med Big Bang, men all masse(?) og energi har alltid vært der.
Heilt canooon
Men så er jo ikke Big Bang fastsatt, det er jo bare en teori fra forskerne.
Jeg jobbet med en fysikklærer en gang og han visste om en artig og enkel terori. Den går ut på at både på planeten vår og ellers i vårt univers finnes det ingen ting som eksisterer i ETT tall.. Dv.s alt repeteres.. Tenk litt på det. Selv mennesker og dyr har 2 "like" sider, altså symmetrien. Det finnes flere enn EN planet, stjerne, galakse osv... hvis man følger denne logikken så bør det finnes flere universer såvell som flere liv på andre planeter da vi ikke kan være unntaket.

Hvorvidt universene befinner seg "inni" hverandre er vel.. tja..

Trådstarteren burde se en film som heter 13'th floor. Ganske artig problemstilling i denne filmen.