Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4917
Hei alle freaks!

Jeg og min kjære har i lengere tid planlagt en reise jorden rundt med varighet på 11-12 måneder. Vi har en dialog med Kilroy og har lagt ut en skisse på følgende rute:

Avreise slutten av september/starten av oktober
Første destinasjon: India. Her tenkte vi å ta en tur organisert av Kilroy som varer i ca 4 uker hvor vi reiser rundt i den nordre halvdelen i landet. Dette grunnet mulig ustabilt klima sør i landet i tidsperioden

Andre destinasjon: Sørøst-Asia. Her tenkte vi å oppholde oss i ca 8 uker. Her tenkte vi å ta en organiser tur av Kilroy som går over 3-4 uker gjennom Kambodsja, Laos,Thailand og Vietnam. Etter dette tenkte vi å loffe rundt i 5 uker og utforske nye og "gamle" steder.

Tredje destinasjon: Oseania. Her har vi planlagt å leie/kjøpe en campingbil og kjøre Australia på tvers fra sør til nord. Dette tenkte vi å bruke ca 8 uker på. Videre flyr vi til New Zealand hvor vi tenkte å reise rundt og utforske landet samt benytte oss av det varierte ekstremsporttilbudet her. Vi tenkte å bli i New Zealand i 3-4 uker.

Fjerde destinasjon: Sør-Afrika. Her tenkte vi å bli i ca 4 uker og tar en pakketur med Kilroy som tar oss rundt i Sør-Afrika og 5-6 andre land i området.

Femte destinasjon: Sør-Amerika. Litt usikre på hvor vi vil reise her, muligens stedet vi ønsker mest tips på. Eneste vi foreløpig vet er at vi skal ta en tur opp til machu picchu. Utover dette har jeg hørt mye godt om verdensdelen av kompiser som har være på loffeturer. Peru skal etter sigende være fantastisk. Jeg har også et stort ønske om å dra til Brasil for å trene Jui-Jitsu (trener mma aktivt).

Sjette destinasjon: Nord-Amerika. Planlegger å kjøre landet på tvers fra vest til øst. Annet enn dette har vi ikke konkrete planer annet enn en tur til Vegas før vi kjører østover. Fra østkysten tar vi flyet hjem til Norge.

Så, jeg vet det er mange freaks her inne med solid reiseerfaring. Setter pris på alle tips og erfaringer fra noen som har vært på lignende reiser tidligere eller eventuelt planlegger det samme. Forsikringer, reiseyrå, budsjett, morsomme steder, vaksiner etc etc. Kan legge til at budsjettet ligger på ca 350k (kombinert for begge) eksklusive flybilletter/forsikring.

Så kjør debatt! Hvordan får vi dette til å bli drømmeturen over alle drømmeturer?
hmmm, får jeg spørre om budsjett for turen? gjerne i detaljer for de forskjellige delene
Sitat av Izor Vis innlegg
hmmm, får jeg spørre om budsjett for turen? gjerne i detaljer for de forskjellige delene
Vis hele sitatet...
350k står det jo
Er ikke veldig erfaren, men har noen tips.

1.Når dere er i Asia, ha alltid tabletter med i bagasjen som kan rette opp eventuelle magetrøbbel.

2.Når dere er i eventuelle fattige strøk, ikke spe på med flotte ''vestlige'' klær. Har hørt av mange reisende at mennesker tar deg bedre imot om dere kun ser ut som eventyrere, enn rikmannsfolk.

3.Om reisen går gjennom veldig travle og høyt befolkede områder. Oppbevar pass,kontanter og viktige papirer på insiden av klærne, så ikke dette er mulig å stjele om noen dulter borti deg.

4.Husk også å respektere å tilpasse dere til landets kultur og skikker. På samme måte som at ingen liker islamister som tar med Sharia-loven til Norge. Dette er en litt ekstrem sammenlikning, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

5. HA EN KNAKANES GOD TUR!! Dette kan bli ditts livs beste år, så nyt hvert ett sekund med din kjære
Trådstarter
Som tissemannX sier er budsjettet 350k. Fordelingen på de forskjellige delene er jeg ikke sikker på, men vi fikk et skjema fra Kilroy hvor det står estimerte utgifter pr dag for de ulike verdensdelene og regner med at vi kommer til følge det:

Totalt budsjett

Et generelt backpackerbudsjett per dag inkluderer enkel overnatting, lokal transport, mat, mindre inntak av lokale drikkevarer og diverse småting.
Asia (gjelder de mindre utviklede landene som for eksempel Thailand og Kina):
150-250 kr. per dag

Australia, New Zealand og Stillehavsøyene:
300-400 kr. per dag

USA, Canada og Karibien:
400-600 kr. per dag.

Latin-Amerika (Chile og Argentina er litt dyrere):
200-300 kr. per dag.

Takk for gode tips Blåtann! Vi har begge reist en del tidligere, bl.a til Kina, så vi har følt veldig forskjellige kulturer på kroppen. Dog har ingen av oss vært i verken Sør- eller Nord-Amerika tidligere.
Sist endret av Astory; 16. mars 2011 kl. 17:09.
Onkelen min har reist en god del, og har hørt mange gode historier fra han. Så kanskje jeg kan si litt om det han sa til meg

1) Som blåtann sier, ser vanlig ut, og ikke oppfør dere som vanlige turister. Folk er ofte mye greiere med vanlige personer da de har som oftest dårlig erfaring med rike turister som krever mye.

2) Dere kommer til å bli litt lei av hverandre etterhvert, dette er bare noe som skjer og går over etter hvert.

3) Husk å kjøp en satelitt-telefon. En investering som muligens kan redde livet ditt!

4) Usa er ikke så flott som folk tror, dere kommer muligens til å bli litt skuffa.

God tur!
Ta med egen medisin (for feber, kvalme osv)!
Søstra mi hadde bryllupsreise i Thailand og der blei ein av vennane (som dei møtte der) sjuk. Så dei kjøpte medisin på det lokale apoteket. Når dei kom heim så fant dei ut at medisinen hadde fleire sider med bivirkninger og at den var ulovlig i norge
Så sjekk opp på nettet om ting som du bør passe deg for og lykke til!

Husk å oppdater oss om turen
Sist endret av hello1818; 16. mars 2011 kl. 17:41.
Hvorfor så mye arrangert av Kilroy?
Fordi dere ikke gidder å arrangere selv eller for å utnytte tiden mer effektivt?

Har ikke så mange tips å komme med ellers, kanskje at dere burde legge inn noen lange pauser innimellom?
Jeg klarer ikke mer enn et par uker i strekk med reising før jeg må bli værende på en plass i et par uker å lade batteriene.
Kan anbefale å gjøre nettopp det i Hampi, India.
Ellers ville jeg anbefalt å ta sjansen på Sør-India, det vil nok regne litt innimellom, men det er så sent i sesongen at det vil nok gå helt fint.
Nord-India er kavete og masete, av de virkelig store stedene der har jeg bare vært i Delhi, Jaipur, Agra og Jodphur, men har vel egentlig lovet meg selv å aldri dra til Nord-India igjen.
I sør er det billigere, triveligere folk, bedre mat og mer klatring, ting som jeg verdsetter når jeg reiser.
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Hvorfor så mye arrangert av Kilroy?
Fordi dere ikke gidder å arrangere selv eller for å utnytte tiden mer effektivt?

Har ikke så mange tips å komme med ellers, kanskje at dere burde legge inn noen lange pauser innimellom?
Jeg klarer ikke mer enn et par uker i strekk med reising før jeg må bli værende på en plass i et par uker å lade batteriene.
Kan anbefale å gjøre nettopp det i Hampi, India.
Ellers ville jeg anbefalt å ta sjansen på Sør-India, det vil nok regne litt innimellom, men det er så sent i sesongen at det vil nok gå helt fint.
Nord-India er kavete og masete, av de virkelig store stedene der har jeg bare vært i Delhi, Jaipur, Agra og Jodphur, men har vel egentlig lovet meg selv å aldri dra til Nord-India igjen.
I sør er det billigere, triveligere folk, bedre mat og mer klatring, ting som jeg verdsetter når jeg reiser.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Som du ser på listen har vi lagt opp til en blanding av både organiserte turer og egne ekspedisjoner. Nå skal det sies at vi har ikke bestilt noen av disse turene Kilroy tilbyr, men vi tenkte å teste en av turene deres på vår første destinasjon som en slags "oppvarming" hvor vi antakeligvis vil møte erfarne reisere, knytte kontakter og få gode råd for viderer reiser. Da finner vi ut om vi liker den typen reising (i gruppe) da ingen av oss har gjort dette tidligere. Trives vi godt er det mulig vi benytter oss av tilbudet på andre etapper av turen vår. Ellers dropper vi hele greia og kjører vårt eget løp.

Ellers takker jeg for det gode rådet om India, skal tas til etteretning!

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Onkelen min har reist en god del, og har hørt mange gode historier fra han. Så kanskje jeg kan si litt om det han sa til meg

1) Som blåtann sier, ser vanlig ut, og ikke oppfør dere som vanlige turister. Folk er ofte mye greiere med vanlige personer da de har som oftest dårlig erfaring med rike turister som krever mye.

2) Dere kommer til å bli litt lei av hverandre etterhvert, dette er bare noe som skjer og går over etter hvert.

3) Husk å kjøp en satelitt-telefon. En investering som muligens kan redde livet ditt!

4) Usa er ikke så flott som folk tror, dere kommer muligens til å bli litt skuffa.

God tur!
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Satelitt-telefon skal vurderes, dette er noe jeg ikke har tenkt på tidligere!

Sitat av hello1818 Vis innlegg
Ta med egen medisin (for feber, kvalme osv)!
Søstra mi hadde bryllupsreise i Thailand og der blei ein av vennane (som dei møtte der) sjuk. Så dei kjøpte medisin på det lokale apoteket. Når dei kom heim så fant dei ut at medisinen hadde fleire sider med bivirkninger og at den var ulovlig i norge
Så sjekk opp på nettet om ting som du bør passe deg for og lykke til!

Husk å oppdater oss om turen
Vis hele sitatet...

Min bedre halvdel er utdannet sykepleier så på medisinfronten skal vi nok være fult utrustet
Sist endret av Astory; 16. mars 2011 kl. 18:07.
Si ifra hvor og når dere skal til de forskjellige plassene til familie hjemme. Om dere ikke kommer frem på mange dager så reagerer de. Kan være en grei "sikkerhetslinje"
høres utrolig spennende ut! lykke til
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
min lærer har gjort denne reisen før, han sa det var en VELDIG god opplevelse! lykke til til deg min gode mann
Stusser også litt over planen om å kjøre såpass mange organiserte reiser. Men det tror jeg har litt med personlighet å gjøre. Jeg liker å ha full kontroll over egen reiseplan. Liker jeg meg en plass så liker jeg å ha friheten til å kunne være der et par uker istedet for å haste videre med en gruppe.

Men siden dere er et par så er det kanskje ikke så dumt. En vanlig greie med par som reiser er at dem lever såpass oppå hverandre at det setter forholdet på stor prøve. Kanskje er det positivt å være endel av en gruppe istedet for at det bare er dere to hele tida.

Siden Nord India er første destinasjon. Et kaos land der man fort får kultursjokk (tar ofte noen uker før man kommer i "rytme" med landet og kommer over det første sjokket) om man reiser alene og uten særlig reiseerfaring - så er det kanskje ikke så dumt å være endel av en organisert gruppe.

Ser at noen andre foreslår sør India istedet for Nord. Det er sant at Nord India er mere "masete" enn sør, og at menneskene i nord er mere aggresive hva gjelder for eksmpel tigging, prutting og generell oppmerksomhet og mas fra lokalbefolkninga. Men Nord India er også fantastisk - så lenge dere holder dere unna de større byene (selv om Varanasi, verdens eldste by, definitivt er verdt ett besøk, og kanskje Agra et par dager for å se Taj Mahal). Dra til Ganges og besøk plasser som Rishikesh, eller noen små hellige byer i Rajastan eller Himalaya. Nord India er fullt av farger, lyd, lukter og opplevelser. Det er love or hate. Personlig elsket jeg det.

God reise!
Trådstarter
Takker for all input! Vi får ta diskusjonen om organiserte reiser når vi har lagt opp en konkret plan hos Kilroy. Du har flere gode poeng som vi skal ta til ettertanke Bearass.

Ingen som har gjennomført en slik tur som vil komme med tips angående f.eks reisebyrå vs bestille alt selv?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Hei igjen,

Da er første del av reisen bestilt! Her følger en oppdatering for de som er interessert:

27. September reiser vi til Cape Town hvor vi skal på en 24 dagers tur i regi av Drifters. Informasjon om turen finnes her: http://www.drifters.co.za/dynamicdat...iaVic-2011.pdf

26. Oktober drar vi videre til India og følger nok en arrangert tur, denne gang med GAP hvor vi skal reise fra New Dehli til Goa. Denne reisen forehår primært i nordlige India og tar oss innom de mest kjente byene og attraksjonene som er å finne der.

26. November lander vi i Bangkok. Her starter backpackingen for alvor, hvor neste forpliktelse er at vi reiser fra Singapore 26. Februar. Thailand har en grense på 30 dagers opphold i landet når man lander med fly. Etter dette kan man igjen få 15 dager nytt opphold ved å krysse en landegrense inn etter å ha forlatt landet. De krever også at man har en billett som tar en ut av landet innen 30 dager fra landing. Noen som har et lurt tips på hvordan en kan ha dette klart og hva de godtar? (buss, tog, fly etc?)

27. Februar lander vi på New Zealand hvor vi skal tilbringe to uker. Lander i sør og flyr fra nord. Regner med å delta i en del ekstremsport her

2 uker senere lander vi i Melbourne og planlegger å leie en bobil og cruise opp langs kysten av Australia fra sør til nord. Dette planlegger vi å bruke 2 måneder på.

Dette er det vi har fått bestilt så langt, da det visstnok ikke er mulig å bestille fly lenger frem i tid. Turen går videre fra Australia -> enten Buenos Aires eller Rio - > San Diego -> østkysten av USA -> hjem. Dette vil bli bestilt underveis i samarbeid med Kilroy.

Noen praktiske opplysninger (pris oppgitt pr. person):

*Flybillett for destinasjoner bestilt så langt - ~16k
*Forsikring fra Gouda med _alt_ dekket, inkludert alt av ekstremsport, dykking osv: ~10k
*Drifters tur inkludert alt av transport, mat og husly (17 av 24 dager camping): ~20k
*GAP tur inkludert transport og husly: ~6k
*Vaksiner ~3k
Dette var interessant, kunne du kanskje laget en logg underveis?
Sitat av Astory Vis innlegg
Hei igjen,


26. November lander vi i Bangkok. Her starter backpackingen for alvor, hvor neste forpliktelse er at vi reiser fra Singapore 26. Februar. Thailand har en grense på 30 dagers opphold i landet når man lander med fly. Etter dette kan man igjen få 15 dager nytt opphold ved å krysse en landegrense inn etter å ha forlatt landet. De krever også at man har en billett som tar en ut av landet innen 30 dager fra landing. Noen som har et lurt tips på hvordan en kan ha dette klart og hva de godtar? (buss, tog, fly etc?)
Vis hele sitatet...
Når dere lander i Bangkok så får dere 30 dagers visum, ingen som spør når dere skal ut av landet. Dere trenger ikke å vise frem når dere skal ut av Thailand, hvis dem spør(noe dem aldri har gjort på mine 14 turer til Thai) så si dere skal ta buss til Singapore.


Ellers så er et godt tips å scanne inn passene deres, sende dem på mail til dere selv, i tillfelle dere skulle miste passene, så kan dere printe ut kopi og levere til en ambasade der saken blir lettere og går som regel fortere.
Sist endret av gibbe; 28. juni 2011 kl. 11:22. Grunn: Fant svaret :)
Husk for all del å ta med et par ekstra visakort...
Når man skal ut på tur er det hovedsaklig tre ting man ALLTID må huske på:
De tre P`ene: Pass, pikk og penger!
Trådstarter
Vi har planlagt å skrive en blogg underveis. Jeg har blitt foreslått Wordpress som et godt verktøy for dette, noen som har erfaring med å bruke Wordpress som reiseblogg?

Gibbe:
Ok, Kilroy var veldig på at vi _måtte_ ha dette i orden når vi landet i Bangkok da myndighetene visstnok var veldig strenge på dette. Jeg vurderer å bestille bussbilletter ut av landet for å være sikker. Passkopi samt kopi av kort/kredittkort vil være lagret digitalt, samt har jeg tenkt at vi begge skal ha kopier av både eget og den andres pass i bagasjen til enhver tid.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av RødExtra Vis innlegg
Husk for all del å ta med et par ekstra visakort...
Når man skal ut på tur er det hovedsaklig tre ting man ALLTID må huske på:
De tre P`ene: Pass, pikk og penger!
Vis hele sitatet...
Pillett...
Det blir et stykke frem i tid, men når dere kommer til USA så vær litt obs på et par ting:
USA er svært. Og amerikanerne har (for så vidt som australienere) et litt merkelig syn på avstander iblant. Å kjøre fra kyst til kyst går fint, men sett av godt med tid.
Ha også i bakhodet at mange avstander/tider er med tanke på highway. F.eks. går San Diego - LA unna på 4-5 timer på Highway 101, men da ser du ikke en dritt annet enn asfalt og skog. Kjører du kystveien (Highway 10?) tar den samme turen en drøy dag.

Hvis dere skal leie bil, særlig i USA, lønner det seg å benytte norske nettsider (avis.no, hertz.no osv). Da får dere med alle relevante forsikringer til langt bedre priser og med forståelige vilkår.

Og til slutt: Sørg for hyppige backup av minnekort i fotoapparater. Det er dritkjipt om noen rapper kameraet med den siste månedens bilder...
Ved ankomst Thailand må du levere et immigrasjonsskjema hvor du skriver når og hvordan du skal forlate Thailand igjen. Det er ingen som spør deg direkte når og hvordan du skal forlate Thailand, men unnlater du å skrive noe på dette feltet i skjemaet kan immigrasjonen holde deg tilbake, og i verste fall nekte deg innreise.
Om dere skal kjøre USA på tvers, må dere iallefall være 25 eller over for å leie bil.. og om dere skulle finne på å leie bil må dere velge full forsikring, hvis ikke kan summene bli eventyrlige om det skulle sje noe.. http://www.dinside.no/616/bilferie-usa-kan-ruinere-deg

Om dere skulle være så uheldige å måtte gå til lege, vær litt skeptisk til å ta den mengden og i det hele tatt det han eventuelt skriver ut. Har nemlig en kompis som har ødelagt tarmen grunnet dette..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ikke glem at mange land (Deriblant USA) ikke tillater deg å leie ting (f.eks bil) uten et kredittkort, nei vanlig postbankkort med VISA fungerer ikke.
Trådstarter
Takk for gode tips
Vi har i utgangspunktet lyst til å kjøre over USA, gjennom sør-statene. Dette kan dog endres ut i fra hvilke erfaringer vi tilegner oss etter 2 måneder gjennom Australia med bobil. Minnekort skal kjøpes inn!

Vi er begge over 25 og har erfaring fra å leie bil i utlandet. Vi har selvsagt alltid full forsikring. Fruen er sykepleier og på vei til å bli lege så jeg tror ikke vi får noen problemer med feil bruk av legemidler

Frankenweenie:
Great, en mindre bekymring!


Jeg har hatt en dialog med Skandiabanken angående betalingskort for turen, og vi har tenkt til å ha med to debetkort og to kredittkort til forskjellige banker som backup, samt en mini pc og innloggingsutstyr til de forskjellige nettbankene.
Hvis det er mulig burde dere skrive en reiseblogg eller noe!
Regner med at du har dette på plass, men nevner det likevel:

-Sett dere godt inn i lover, regler og skikk i de forskjellige landene. Det er endel land som har ganske strenge/merkelige regler på mye forskjellig, og det ligger endel informasjon om dette på internett.

-For alt i verden, ikke bland dere bort i noe som helst kriminelt. Kanskje idiotisk å si, men det sitter noen nordmenn fengsla rundt om i ymse drittfengsel fordi de regna med at det skulle ordne seg.

Telenor Maritim har satelittelefon til en 4k ca. og amobil.no testa den nettopp. Ganske god forsikring egentlig.
Sist endret av bobbo; 28. juni 2011 kl. 14:05.
Trådstarter
Sitat av bobbo Vis innlegg
Regner med at du har dette på plass, men nevner det likevel:

-Sett dere godt inn i lover, regler og skikk i de forskjellige landene. Det er endel land som har ganske strenge/merkelige regler på mye forskjellig, og det ligger endel informasjon om dette på internett.

-For alt i verden, ikke bland dere bort i noe som helst kriminelt. Kanskje idiotisk å si, men det sitter noen nordmenn fengsla rundt om i ymse drittfengsel fordi de regna med at det skulle ordne seg.

Telenor Maritim har satelittelefon til en 4k ca. og amobil.no testa den nettopp. Ganske god forsikring egentlig.
Vis hele sitatet...
Jepp, har sjekket på landsider.no. Der har jeg funnet mye info ang. visum, skikker/regler og "lokale" lover og normer. Jeg har ingen planer om å få rosa plukket i et jordhull nedi jungelen, så ingen planlagt kriminell aktivitet ;-)

Den testen skal sjekkes ut, vipper litt mot investering av en slik telefon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Planleggingen fortsetter. Nå trenger jeg tips om gode reisesekker. Jeg har lett litt og kommet frem til denne som en kandidat:
http://www.handysize.no/produkter/ry...ra-osprey.aspx

Noen som har erfaringer med den, eventuelle andre tips til sekk?
Forsvarets feltsekk... Den svære.... jeg digger den, bruker den alltid på jakt og lange turer.... Eneste som er noe dritt er at den er camofarget noe som ikke kan være lurt viss du skal gjennom ymse områder...
Høres ut som en bra plan. Har selv netopp vært på en nesten 4 måneders backpacker reise gjennom Sør-Amerika og brukt killroy en gang der. Vi kom i god kontakt med andre som hadde brukt dem mye. Det jeg vil at dere kanskje skal tenke litt på er at kilroy sine reise opplegg er veldig planlagte. I den forstand at du ikke får den friheten du kanskje måtte ønske ved en slik reise. Vi møtte noen dansker som hadde reist med dem i en 3 måneder og var fornøyde nok, med tanke på opplevelser, men det kunne fort føles litt ut som pensjonistreiser. Med tanke på budsjett så hadde vi et budsjett på 300kr dagen i Sør-Amerika og vi kom godt ut med det. Da var bussturer rundt og alle opplevelser mat og bosted inkludert i de 300. Det virker som en lav sum, men jeg garanterer at om du ikke er ute etter det dyreste av hoteller så er ikke det noe som helst problem og holde seg under denne summen. Så med tanke på at kilroy ordner med hotell og aktiviteter som er med i den evt. prisen. Vil jeg si at du mest sansynlig ikke bruker mer enn 150-200kr dagen iallefall etter min erfaring. Mat på en meget fin restaurant koster 50kr. Så ikke stol på lonely planet sine budsjett marginer med mindre dere vil leve som konger under hele turen.
Sitat av Astory Vis innlegg
Planleggingen fortsetter. Nå trenger jeg tips om gode reisesekker. Jeg har lett litt og kommet frem til denne som en kandidat:
http://www.handysize.no/produkter/ry...ra-osprey.aspx

Noen som har erfaringer med den, eventuelle andre tips til sekk?
Vis hele sitatet...
Hei! kom nettopp tilbake fra en 5 måneders jordarundt reise. Osprey er ledende på markedet av reisesekker og anbefaler den jeg brukte

http://www.nomaden.no/main/index.php...pshop&Itemid=1

Livstidsgaranti, holder seg utrolig godt (sekken min er like hel etter ganske røff behandling) akkurat passe stor, 80-85 liter er tommelfinger regel når man backpacker over lengre tid hører jeg flere steder.

Uansett bør du sjekke Nomaden i Oslo hvis du ikke har gjort det, ligger rett bak slottet i parkveien. til venstre for Jan Tomas salongen

De fleste som jobber der er backpackere selv og reiser støtt og stadig og har solid backgrunnserfaring for å gi deg hjelp med utstyr og hva det skal være
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takkk for all respons. Jeg tenker å gå for Osprey Farpoint, madammen er foreløpig litt i boksen hva hun skal gå for. Skal faktisk en tur innom Nomaden i dag for å forhøre oss om utstyr + diverse

Nå har vi vært igjennom vaksinasjonsforberedelse og jeg tenkte i den forbindelse å skrive litt om hva vi har valgt, samt pris:

Vi hadde begge alle "barnevaksiner" fra militæret og tidligere reiser. Disse vaksinerer for forholdsvis rimelige og ligger på mellom 200 - 500 i pris

Polio 200,-
Tetavax 200,-
Difteri/Tetanus(difteri stivkrampe) 210,-
Difteri grunnvaksiner 300,-
Boostrix polio 490,-


I tillegg til dette tok vi begge Hepatitt A+B. Denne må tas i tre omganger, de to første med ~1 måneds mellomrom og den siste ~6 måneder etter de to første. Dette vil gjøre deg immun for resten av livet mot B og immun mot A i 20 år (mulig jeg byttet på A og B Her). Pris:

Twinrix(voksen) - Hepatitt A + B 620,-

Nesten alle tilfeller av Gulfeber er forbeholdt Vest-Afrika, men sykdommen finnes også i Sør-Amerika og da spesielt i Amazonasområdene. Vi valgte derfor å ta denne vaksinen:

Gulfeber 400,-

Japansk encefalitt er en relativt sjelden sykdom, men dersom en blir rammet av denne er man så og si garantert hjerneskade. Det er et virus som angriper selve hjernen og det finnes ingen kjent kur. Smitten kan f.eks komme fra mygg. Vaksinasjonskontoert anbefalte denne ved opphold på mer enn 1 måned i sørlige deler av Sør-Øst Asia, men det er valgfritt. Vaksinen er dyr, men vi kom frem til at det er ikke verdt å risikere en permanent hjerneskade for å spare noen tusenlapper:

Japansk encefalitt 960,- to injeksjoner med 4-7 ukers mellomrom. Varer i 1 år

Vi valgte også Rabiesvaksine. Vaksinasjonskontoret opplyste at dersom en ble bitt / infisert med dette var det svært strenge regler og et tvunget opphold på opptil èn måned der man befinner seg og 5-6 motgiftsbehandlinger før en får dra videre:

Rabies Imovax 610,-

Drikkevaksinen Ducoral som skal forhindre dårlig mage og som bl.a er effektiv mot salmonella har vi ikke tatt og er litt usikre på om vi skal ta, da det i de fleste tilfeller kun fører til diare:

Ducoral (drikke vaksine) 250,- tas i to porsjoner

Noen med erfaring på vaksinefronten som har tatt andre valg? Evt begrunnelse på hvorfor?
Hvorfor betale overpris for at Kilroy skal organisere turen din?
Dersom du leser hele tråden vil du finne svaret på forrige side.

I forhold til overpris er min erfaring at det skal godt gjøres å finne bedre priser på fly enn det Kilroy tilbyr.
Sist endret av Astory; 9. august 2011 kl. 10:55.
Tips; ta noe JÆVLIG med bilder og blogg! Selv husker jeg ikke hva jeg spiste til middag i går engang, så med å blogge vil dere alltid kunne huske nøyaktig hvor dere var, hva dere tenkte, og hvor fint/jævlig det var, alt ettersom - uansett minner du ikke vil miste.

Ha en strålende tur! Vit at de fleste her er utrolig misunnelige
Høres fett ut! Vil bare si at en tur igjennom usa er mye drøyere enn det ser ut som. Snakker fra erfaring, men har dere noen pauser. Så skal det gå fint. Btw bruk litt ekstra cash på bil. Dere kommer til å kjøre enorme distanser. Good luck!
Sitat av Astory Vis innlegg
Vi har planlagt å skrive en blogg underveis. Jeg har blitt foreslått Wordpress som et godt verktøy for dette, noen som har erfaring med å bruke Wordpress som reiseblogg?

.
Vis hele sitatet...
Ingen erfaring med det som reiseblogg, men syns den er utrolig bra ellers. Anbefaler dere å bruke wordpress, ja!
Sitat av Astory Vis innlegg
Vi har planlagt å skrive en blogg underveis. Jeg har blitt foreslått Wordpress som et godt verktøy for dette, noen som har erfaring med å bruke Wordpress som reiseblogg?

Gibbe:
Ok, Kilroy var veldig på at vi _måtte_ ha dette i orden når vi landet i Bangkok da myndighetene visstnok var veldig strenge på dette. Jeg vurderer å bestille bussbilletter ut av landet for å være sikker. Passkopi samt kopi av kort/kredittkort vil være lagret digitalt, samt har jeg tenkt at vi begge skal ha kopier av både eget og den andres pass i bagasjen til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Hei wordpress er veldig grei å bruke.
Har du iphone eller Androidtelefon kan dere laste med wordpress til den og oppdatere bloggen via den.
Husk å legge ut link til den i såfall, vil gjerne følge med en del på det jeg tror kommer til å bli en flott og spennende tur for dere!
God tur!
En ting! Ta masse bilder (Eller film masse) og lag en blogg så vi kan få se den fantastiske reisen dere skal på!

EDIT: Ojda, står rett ovenfor jo x) too late
Sist endret av Bruskork1; 9. august 2011 kl. 14:50.
Sitat av Astory Vis innlegg
Hei igjen,
27. September reiser vi til Cape Town hvor vi skal på en 24 dagers tur i regi av Drifters. Informasjon om turen finnes her: http://www.drifters.co.za/dynamicdat...iaVic-2011.pdf
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk tatt omtrent samme tur, også med drifters. Det er et jævli godt valg. Krever enormt med planlegging å gjøre sånt på egenhånd (tillatelser og annet piss), så dette er et bra valg.
26. Oktober drar vi videre til India og følger nok en arrangert tur, denne gang med GAP hvor vi skal reise fra New Dehli til Goa. Denne reisen forehår primært i nordlige India og tar oss innom de mest kjente byene og attraksjonene som er å finne der.
Vis hele sitatet...
Nå hadde jeg droppa India hvis jeg var dere (iallefall nord), da det er veldig mye bedre og mer interessante ting dere kunne gjort isteden. Kenya, Ethiopia (et utrolig sært land), Egypt hadde f.eks. gitt dere erfaring med 3 kulturer på kort tid (svart, etiopisk, arabisk)... men gjort er gjort.

Er forsåvidt et greit nok valg å bruke GAP i India, fordi det er rimelig stressendes land å reise i. Tviler på at dere kommer til å få spesielt mye ut av denne delen dog.
26. November lander vi i Bangkok. Her starter backpackingen for alvor, hvor neste forpliktelse er at vi reiser fra Singapore 26. Februar. Thailand har en grense på 30 dagers opphold i landet når man lander med fly. Etter dette kan man igjen få 15 dager nytt opphold ved å krysse en landegrense inn etter å ha forlatt landet. De krever også at man har en billett som tar en ut av landet innen 30 dager fra landing. Noen som har et lurt tips på hvordan en kan ha dette klart og hva de godtar? (buss, tog, fly etc?)
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere, dette er uproblematisk. Tre måneder er ganske mye tid. Anbefalingen min er å kjøre Nord-Thailand (Chang Mai), båt innover til Laos, Vietnam fra Nord til sør (søk om visum på forhånd, er 14 dagers visumfritak.. men det er fryktelig lite), Kambodsja, Sør-Thailand, Malaysia (sett av tid nok her, bra land!) og ned til Singapore. Kjøp bussbillettene underveis, og ikke lag noen planer. Gjør som dere vil underveis.

Siden dere har tre måneder anbefaler jeg også å kjøre en liten detour med Airasia (beste flyselskapet i verden.. billige, punktlige og sikre). Jeg ville tatt en tur innom Hong Kong (China light) og Sør-Korea halvveis for å få litt smaken på sivilisasjon og byliv. Begge er visumfrie.

Dette er det vi har fått bestilt så langt, da det visstnok ikke er mulig å bestille fly lenger frem i tid. Turen går videre fra Australia -> enten Buenos Aires eller Rio - > San Diego -> østkysten av USA -> hjem. Dette vil bli bestilt underveis i samarbeid med Kilroy.
Vis hele sitatet...
Dere har allerede gjort nok av siviliserte ting med Australia og New Zealand, så anbefaler egentlig å droppe USA. Iallefall, utsett så lenge som mulig å bestille billetter eller binde dere.

Sør-Amerika er skikkelig, skikkelig digg.. og dere kommer til å angre som fanden om dere trives der, men må reise til USA (som er en dårlig versjon av Australia) fordi dere allerede hadde kjøpt billetter. Det dere sparer på å kjøpe billetter tidlig er ikke verdt fleksibiliteten dere mister
Et tips kan være å se hva de organiserte turene vil ta dere med på, også bare gjøre det selv.
Trenger man egentlig guide? Litt av morroa er jo å gå seg vill
Less is more
Burde dere ikke ha med malaria tabletter? Er ikke sikker på om noen av de vaksinenen du har nevnt hjelper mot dette.. Hvis de ikke gjør det så er det sikkert en skummel mygg ute å jakter på reisen deres?
Trådstarter
Takk for alle svar!

Virker som du er en erfaren reiser DumDiDum. Kan du begrunne hvorfor du tror vi ikke får mye ut av en reise til India? Fra hva jeg har lest og diskutert med andre virker dette som et land med tilnærmet ubegrensede muligheter og spennende ting å oppleve.

Den ruten du foreslår i Sør-Øst Asia, er det en du selv har gjort? Det var temmelig identisk med hvordan jeg har sett for meg gjennomføringen av reisen. Sør-Korea er absolutt en avstikker jeg har svært lyst til å få med, f.eks en uke i Seoul.

Ser virkelig frem til Sør-Amerika. Har du vært der? Evt. hvilke land? Vi har bestilt reisen over dit nå, planen er å være der i 2 måneder. Lander i Sao Paulo og skal bruke 30 dager på å reise til Buenos Aires før vi flyr over til La Paz og skal tilbringe minst en måned i Peru / Bolivia hvor besøk til regnskogen og Machu Pichu skal gjennomføres. Billettt til USA er foreløpig ikke bestilt og jeg funderer på å følge rådet om å la denne posten stå åpen litt lenger. En kamerat skal dog fly over hvor vi har planer om å se UFC i Vegas evt. et annet sted dersom en event blir lagt til en annen by.

Fishead: Vi skal selvsagt ha malaria tabletter. Jeg har ikke tatt slike tidligere så jeg fikk 3 stk Lariam som jeg skal ta frem til 5. September for å se om jeg tåler disse (bivirkningene på disse pillene kan være ganske alvorlige, bl.a hallusinasjoner). Gir tilbakemelding etter neste konsultasjon om evt. bivirkninger og hvor mange tabletter vi tar med og hvor / hvordan disse skal benyttes.

Vi gikk til innkjøp av reisesekker i går på Nomaden. Fruen gikk for en Osprey Waypoint http://www.nomaden.no/main/index.php...pshop&Itemid=1
mens jeg gikk for en Osprey Farpoint http://www.nomaden.no/main/index.php...pshop&Itemid=1

Waypoint modellen er 15 L større (70 og 85 respektivt) og har stive sidevegger som gjør det lettere å pakke. Jeg testet begge og syntes Waypoing ble i overkant stor og for å begrense min egen innsamling av unyttige ting, falt valget den mindre modellen. Her er det helt klart argumenter for begge sider og mulig jeg har gjort en tabbe her, men det vil tiden vise Jeg har også avtalt med Nomaden at jeg kan bytte inn sekken i en annen modell dersom jeg endrer mening.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Nå hadde jeg droppa India hvis jeg var dere (iallefall nord), da det er veldig mye bedre og mer interessante ting dere kunne gjort isteden.

Er forsåvidt et greit nok valg å bruke GAP i India, fordi det er rimelig stressendes land å reise i. Tviler på at dere kommer til å få spesielt mye ut av denne delen dog.

Dere har allerede gjort nok av siviliserte ting med Australia og New Zealand, så anbefaler egentlig å droppe USA. Iallefall, utsett så lenge som mulig å bestille billetter eller binde dere.

Sør-Amerika er skikkelig, skikkelig digg.. og dere kommer til å angre som fanden om dere trives der, men må reise til USA (som er en dårlig versjon av Australia) fordi dere allerede hadde kjøpt billetter. Det dere sparer på å kjøpe billetter tidlig er ikke verdt fleksibiliteten dere mister
Vis hele sitatet...

Sterkt uenig i at de ikke kommer til å få noe ut av Indiaturen.
Har ikke vært i Afrika, men har vært en del gjennom sør-østasia, og India er definitivt høydepunktet, et fantastisk land som jeg nå har vært nesten 3 måneder i til sammen, uten å begynne å føle meg lei.


Støtter forslaget om å ta en tur til Hong Kong, jeg betalte bare 500 fra Thailand til dit med AirAsia, på to dagers varsel, så ikke akkurat dyrt.

Også enig i at de bør vurdere å droppe/korte ned på USA, ikke noe særlig spennende etter Afrika og Asia, egentlig et ganske trasig land, hvis man ikke er full av penger.
Vist dere skal kjøre gjennom landet i Nord amerika anbefaler jeg route 66
Trådstarter
cookiesRGood:
Jeg har forhørt meg med flere bekjente som har reist i USA og de sier at Route 66 var bra før, men at veien nå er delt opp i bruddstykker og det er langt mellom severdighetene langs veien. Fint om du kunne utdype anbefalingen litt dersom du har reist ruten
Sitat av tissemannX Vis innlegg

3) Husk å kjøp en satelitt-telefon. En investering som muligens kan redde livet ditt!

4) Usa er ikke så flott som folk tror, dere kommer muligens til å bli litt skuffa
Vis hele sitatet...
Punkt 3: Ganske så sant.

Punkt 4: Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt... USA kan by på ALT en backpacker kan ønske seg.
Må få med deg finalen eller noe i gsl om du drar til sør korea
Sitat av Astory Vis innlegg
Virker som du er en erfaren reiser DumDiDum. Kan du begrunne hvorfor du tror vi ikke får mye ut av en reise til India?
Vis hele sitatet...
Klisjeen om India er at man enten elsker eller hater det. Jeg mistenker det er nydelig hvis du kjenner noen som kan ta deg inn, om du ikke har noe imot å følge en guide absolutt hele tida eller om du stikker oppover mot fjellene å røyker deg stein... eller om du har penger nok til å betale for luksus.

Hvis du liker frihet og å ta ting som det kommer er det jævla stressendes dog. Det er to største negative faktorene er at det er mennesker absolutt overalt, og at mesteparten av landet stinker råtten mat og avføring. Begge er vanskelige hvis du er fra en småby i Norge. I tillegg er det fryktelig vanskelig å komme seg rundt omkring, de er stygge til å lure folk og du må hele tiden være på vakt.. det er i det hele tatt innmari stressendes, og varmen gjør det ikke akkurat bedre
Fra hva jeg har lest og diskutert med andre virker dette som et land med tilnærmet ubegrensede muligheter og spennende ting å oppleve.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant.. men menneskene du møter er fryktelig viktig for totalopplevelsen. Når du reiser sammen med en kjæreste blir nok dette et mye mindre problem enn det var for meg dog. Uansett, verden er fryktelig stor, og det er interessante ting overalt. Kenya, Etiopia, Egypt hadde gitt dere kultur og backpacking-alibiet dere sårt trenger.. komme dere litt utenfor allfarvei.
Den ruten du foreslår i Sør-Øst Asia, er det en du selv har gjort? Det var temmelig identisk med hvordan jeg har sett for meg gjennomføringen av reisen. Sør-Korea er absolutt en avstikker jeg har svært lyst til å få med, f.eks en uke i Seoul.
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt noe veldig lignende ja, måtte koordinere med en kamerat, så rekkefølgen blei litt fucka. Det er en fin tur, som anbefales. Mange hyggelige steder. Hvis dere har budsjett så er et annet alternativ å fly opp til Tokyo (vær der 2-3 dager bare, er svinedyrt) og ta båten over til Sør-Korea etterpå. Uansett anbefaler jeg Sør-Korea sterkt.. dere kommer til å trenge et sivilisert avbrekk etter India og sør-øst Asia.

Det fine med områdene i sør-øst Asia er at det såpass lett og billig å komme seg rundt omkring at dere kan forandre planene ettersom dere vil. Naturopplevelser er det massevis av, fine storbyer, fine drikkesteder (Halong Bai i vietnam og Vang Vien i Laos.. hold dere unna hvis dere ikke liker sørpefylla).. dere kommer nok til å bli litt reisetrøtte og lei av hverandre på et eller annet tidspunkt, så bruk fleksibiliteten dere har her godt.

Ser virkelig frem til Sør-Amerika. Har du vært der? Evt. hvilke land?
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre bare vært en måned i Argentina, men elska det. Skal kjøre et halvt år i Latin-Amerika så fort jeg får penger. Synes det er litt flaut at jeg ikke har rota rundt der enda egentlig

Veldig mange av vennene mine har reist rundt/bodd der dog, så jeg har grei oversikt. Først, ikke undervurder Argentina, Chile og Urugay. De er alle land med fryktelig hyggelige, skikkelige og ærlige mennesker. De føles veldig europeiske, og det er digg å faktisk slippe å bekymre seg over om folk forsøker å lure deg eller snylte deg for penger absolutt hele tida. Følelsen av å sette seg ned og kunne bestille kaffe uten å bekymre seg for om idioten putter en ekstra null på regninga høres kanskje ikke ut som en big deal nå, men det kommer det nok til å bli.. det at folk ikke er overdrevent hyggelige, men fortsatt åpne og skikkelige er bare dritdigg. Argentina er det du får hvis du gjorde Spania eller Italia sivilisert

Machu Pichu er et av få turistmål som også rimelig erfarne backpackere faktisk anbefaler varmt, så det burde dere glede dere til. Regnskogbesøk veit jeg ingenting om, men mistenker det kommer til å overskygges av turen deres i Afrika.

Det mest undervurderte landet for øyeblikket er nok Colombia. Det er faktisk blitt trygt nå, og folk flest synes det er bare gøy når det faktisk kommer turister. Absolutt alle jeg har møtt som har vært der har elska det. Det ville jeg vurdert veldig sterkt.

Ellers så ville jeg også sørge for å få med meg noe i mellom-Amerika. Hvis dere ikke vil ta bussen oppover og se på alle landa er Guatemala det landet jeg har hørt flest positive ting om oppi der.
Fishead: Vi skal selvsagt ha malaria tabletter. Jeg har ikke tatt slike tidligere så jeg fikk 3 stk Lariam som jeg skal ta frem til 5. September for å se om jeg tåler disse (bivirkningene på disse pillene kan være ganske alvorlige, bl.a hallusinasjoner). Gir tilbakemelding etter neste konsultasjon om evt. bivirkninger og hvor mange tabletter vi tar med og hvor / hvordan disse skal benyttes.
Vis hele sitatet...
Ikke ta dem. De minsker ikke sjansen for å få malaria, men reduserer kun symptomene på malariautbruddet. Det er ikke i nærheten av verdt problemene du får av pillene. Jeg har møtt mange flere mennesker med stygge bivirkninger av pillene enn jeg har møtt mennesker med malaria. Det er helt absolutt latterlig.. har sjelden sett så mye idioti på større skala noensinne.

Et bra triks er å begynne å ta dem hvis du får noe som helst som ligner på malariasymptomer, fordi de tar fortsatt av verste spiken. De aller fleste malariaene man får kan sammenlignes med influensaer, og det er ikke akkurat verdens undergang.

Er du redd for å bli syk, har du mye mer å tjene på å fanatisk unngå myggstikk.. du kan også vurdere Malarone til Afrika turen deres.. i sør-Amerika ville jeg nok ikke brukt noe som helst. Er man på 3-ukers ferie er det faktisk en big deal om man ligger en uke med feber.. men på et års reise? absolutt ingen big deal, man trenger faktisk pauser hvor det ikke skjer noe en gang iblant uansett.





Ellers: http://wikitravel.org