Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2313
Tenkte å kjøpe en ultrabook. Skal hovedsaklig brukes til standard ting som office programmer, nettsurfing o.l.


Krav:
Tynn
Lett
Robust, god byggekvalitet
Bra og behagelig tastatur
God batterilevetid
13" - 15"


Har ikke satt noe budsjett, men vil jo slippe unna billigst mulig i og med at jeg ikke trenger noe topp spesifikasjoner. Del deres erfaringer/anbefalinger
Macbook Air 13"
MacBook Air 13"

Byggekvaliteten er i en annen liga enn konkurrentene
Sist endret av petterpan2; 12. juni 2014 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Denne modellen er faktisk greit priset, og som sagt over har MBA's veldig god byggekvalitet.

(NB: Min MBP er fortsatt den beste windows-laptoppen jeg har eid )
Henger meg på toget her og anbefaler MacBook Air. Leit litt rundt, kom en oppdatering i begynnelsen av mai, og det kan hende noen har noen av den "gamle" typen liggende på lager de selger ut billig. Kjøpte selv da, og har ikke angret et sekund.

Om du er usikker, stikk innom nærmeste elektronikkbutikk som har noen modeller utstilt, lek litt med dem, føl kvaliteten, prøv noen av tingene du vanligvis ville gjort, se på utseende, vurder forskjeller. Ingen er en bedre dommer til hva du trenger enn deg selv.
Lenovo Yoga 2

Positivt:
Rask, lett, tynn, pen. Kan også brukes som tablet.

Negativt:
Noen programmer funker ikke så bra på den høye oppløsningen det er på skjermen. (Man kan selvsagt skru ned oppløsningen)
Medieknappene på tastaturet har utelatt f.eks spoling og play/pause til fordel for en del helt ubrukelige funksjoner, som det allerede finnes hurtigtaster til i windows
Sist endret av lor3ntz; 12. juni 2014 kl. 18:01.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Lor3ntz: han ville helst ha så billig som mulig, den der var litt smådyr vil jeg si.
Macbook Air 13"

Har aldri vært så fornøyd med en datamaskin før! Kjører windows på den selv, og får da oppimot 8-9 timer batteritid. (12-13 hvis du bruker OSX)

Maskinen har veldig god byggkvalitet, veldig god batteritid, beste touchpaden på markedet, god lyd fra en så liten maskin, veldig smarte hurtigknapper, den helt stille under lite arbeid, men riktig nok en jetmotor under load, og har en litt under middels skjerm.

får nok også litt trekk fra meg pga mangel på HDMI port, men det er jo ikke vanskelig å finne seg et adapter.
"fn" knappen er nede til venstre der "ctrl" skulle vært, og ctrl er ett hakk til høyre - dette veies til dels opp ved at maskinen har egen "@" tast.
Sist endret av olli408; 12. juni 2014 kl. 18:54.
Sony Vaio Pro 13 får du rimelig billig på Sony Outlet - den gruser Mac Book pro på absolutt alle områder.
Sjekket ut Prisguide.no?
Som alle andre sier -- MacBook Air. Suveren.
MBA 13", har alt du ønsker deg ++
Vontalo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Lor3ntz: han ville helst ha så billig som mulig, den der var litt smådyr vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Litt dyr, men ikke utenkelig. Jeg vil jo slippe unna billig, men på en annen side vil jeg jo samtidig ha noe skikkelig når jeg først skal kjøpe.



Ser at favoriten viser seg til å være Macbook Air, men er vel kanskje like greit å gå for 13" Macbook Pro i og med at de er like tjukk på det tykkeste og forskjellen i vekt er 220 gram?
:(){ :|:& };:
tripflag's Avatar
Hvis du først tenker i mac-banene så ville jeg gått for en macbook pro i høst. Kommer en oppdatering rundt da. Var selv inne på tanken, men fikk litt dårlig smak i munnen etter at Swift viste seg å være møkk

Selv har jeg en Samsung 9 Series (som nå heter Ativ Book 9). Absolutt beste skjerm på markedet når det kommer til farger og lysstyrke. En stor fordel (i mine øyne) er at skjermen har en oppløsning på 1600x900, som gjør at ting ikke blir for smått i Windows. Dessverre fungerer windows fortsatt dårlig på skjermer med mongohøy oppløsning. Skal fortsatt godt gjøres å bli irritert over pikser på dette praktverket.

Mange vil sikkert nevne at macbooks også har gode skjermer, men dette varierer fra maskin til maskin da det er tilfeldig hvilket merke du får i din macbook. Enten får du en samsung-skjerm som "ser penere ut", eller en LG-skjerm som er mer nøytral og "kjedelig" (men bedre til grafisk design).

Designet på Ativ-serien er en 100% ripoff av macbook air (inkludert unibody aluminium chassis), så maskinen ser ganske så pen ut. Gjør også at den tåler litt; overlevd en del turer i bakken de siste 2-3 årene. Tastaturet er også knallbra til å være chiclet. Videre så kan du skru alle vifter helt av, så du sitter med en PC som blir helt lydløs - og fortsatt er lynkjapp - i bytte mot at den ikke holder seg helt iskald

Eneste minus er batteritiden som bare ligger på 6 timer med linux, men skal nevnes at linux er kjent for å være dårlig på batteri.

Om du vil ha en rimeligere maksin så har du også 5-serien, med mange av de samme fordelene.
Sist endret av tripflag; 16. juni 2014 kl. 22:37.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Sony Vaio Pro 13 får du rimelig billig på Sony Outlet - den gruser Mac Book pro på absolutt alle områder.
Vis hele sitatet...
Har selv en Vaio Pro 13 og synes den er kjempebra. Dessverre kjenner jeg ikke til MBA/MBP så er vanskelig å si hvordan den er i forhold.

Den er lett (et par gram lettere enn tilsvarende MBA på 13"), kjempegod batteritid og stødig. Har behandlet den som dritt det siste halvåret og opplevde først problemer for ca en måned siden. Problemet var en løs kabel, så jeg skrudde opp pcen og koblet den ut og inn. Pcen er også kjemperask, og bra design.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Har selv en Vaio Pro 13 og synes den er kjempebra. Dessverre kjenner jeg ikke til MBA/MBP så er vanskelig å si hvordan den er i forhold.

Den er lett (et par gram lettere enn tilsvarende MBA på 13"), kjempegod batteritid og stødig. Har behandlet den som dritt det siste halvåret og opplevde først problemer for ca en måned siden. Problemet var en løs kabel, så jeg skrudde opp pcen og koblet den ut og inn. Pcen er også kjemperask, og bra design.
Vis hele sitatet...
MB13 har dårligere skjerm, og koster mer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Photoshop blir vel det mest krevende maskinen vil bli brukt til.


Har vurdert samtlige datamaskiner som er postet her, men vurderer nå sterkt nye Surface Pro 3 - 12" skjerm, opptil 9 timers surfing, 800 gram og 9mm tykk. Noen formeninger eller flere innspill?
Sist endret av Vontalo; 2. august 2014 kl. 21:01.
Har første generasjon surface pro. Digger at pennen faktisk har flere nivåer trykksensitivitet, så hele SP-serien er rimelig perfekt for photoshop. Dessverre ligger den nå og samler støv, siden kickstanden viste seg å være alt for upraktisk i fanget (kun én fast vinkel). Dette ble noe bedre på SP2 (valg mellom to vinkler) og langt bedre på SP3 (trinnløs). Usikker på hvordan det faktisk funker i praksis tho.

Den største ulempen med SP-serien er at skjermen har så høy oppløsning, da windows fortsatt takler slikt dårlig. Ting blir enten for smått (om skalering ikke funker i det hele tatt) eller forstørret med varierende grad av suksess. Ironisk nok er Linux langt bedre på dette området (kjørte ubuntu en periode). Et annet problem er at mindre UI-elementer (som spinnere) og scrollbars gjerne krever flere forsøk før man endelig treffer.

En løsning er å sette skjermen på lavere oppløsning og leve med at bildet blir noe blurry, men på SP1 måtte man hvertfall jalle rundt med 3.parts-drivere for å muliggjøre dette. Egentlig funka det ganske bra
Sist endret av tripflag; 6. august 2014 kl. 23:58.