Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3434
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fører logg. Jeg vil prøve å gjøre dette kort forklart så spør heller om det er noe.

Fører logg.

Det er forvirrende med meg selv og hva som er medisin. For mitt humør, konsentrasjon og energi kommer også veldig an på været, aktivitet, og kosthold og ikke minst hva jeg får inn av info.
Saken er den at legen min ikke sier noe om at jeg må ha faste tider å ta medisin. Bare at jeg skal prøve meg litt frem.

Så, jeg har økt dosen til 60. Startet på 20 for 1 mnd siden ca. Nå har jeg 20+40.
Skal ta 40 på morgen før mat og 20 ettermiddag.
Saken er at 40 har ikke vært effektiv på dagen. Det er som om ingentibg skjer. Å fylle på med 20 har heller ikke hjulpet særlig. Kan holde tankekjøret borte litt ekstra bare.
Har prøvd å holde meg til 40, ingen forskjell fra å ta 20 i tillegg.
Jeg har prøvd motsatt. Starte med 20 og 40 på kveld.
På dagen virker det rett og slett ikke så effektivt. Om tankekjøret er borte pga medisinen eller andre ting vet jeg ikke helt, men uansett ca kl 14. På dagen blir humøret grusomt og jeg blir sur, depressive tanker og mye stress innvendig.
Dette er med eller uten trening (intervall og styrke).
Tok 40 mg kl 15 og da gikk humøret til topps. 20 min og deretter er rastløshet. Ikke deprimert men veldig rastløs og stresset. Prøvde å holde på den gode følelsen. Tok ny gåtur.
Og litt løping. Energien på topp, før sengetid starter det depressive kjøret.

I dag....tok jeg ikke medisin i det hele tatt. Jeg satt meg i solen med kaffen, ikke mye tankekjør. Til kl blir 14 igjen!! Da tar jeg intervalløkten. Styrke og føler meg litt bedre. Tenker at jeg må ta medisinen likevel så det ikke sprekker i kveld (da får de jeg bor med gjennomgå så det er mtp dem. Ikke vold men psykisk prat)
Tok hele 60 dosen nå på en gang for 1 t siden. Humøret godt, men nå igjen er det ett eller annet som stresser. Ikke direkte vondt.

Jeg kan ikke vite om jeg hadde følt dette uten medisinen. Er dette grunn til å prøve noe annet? Legen nevnte på å få prøvd noe annet pga ikke ønsket effekt? Hva er ønsket effekt?
Jeg gjør alt det grunnleggende og lener meg ikke på medisinen. Jeg må trene og ha bra kost.

Jeg slår faktisk av en prat med folk nå da! Jeg går ikke unna som før. Eller svarer kort.

Er takknemlig om noen vil komme med erfaringer
Altså den ønsket effekten er jo mindre tankekjør og mer konsentrasjon, uten at du skal bli speeda. Hvis du ikke føler du får nok konsentrasjon er dette noe du tar opp. Det jeg merka når jeg fikk ritalin var at jeg ble sykt trøtt etter den første toppen, en time ca før den andre toppen kom. I tillegg har jeg etter noen dager i strekk med bruk denne stressfølelsen/angst i magen. Sa dette til legen og han begynte og snakke om at jeg kanskje bør bytte hvis det ikke ga seg. Gikk deretter 3 måneder på ritalin, og passet på at jeg fikk ett par dager deg jeg ikke brukte medisin i det hele tatt (1-2 dager) Dette hjalp en del, men hadde fortsatt stressfølese. var hos legen i går og han mener jeg bør bytte. Han mente jeg burde prøve dexamfetamin. Venter på svar om jeg får begynne.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har vært borte nå men er tilbake. Altså slik jeg er nå har jeg følt også uten Ritalin. Men må alt være feil? Så fort man er lykkelig er det liksom feil. Da er du «høy». Men skulle ønske man kunne være litt høy jeg da. Pga min ADD og passivitet har jeg blitt skuffet når folk har sagt at jeg er stille og tilbaketrukket når jeg selv har følt at jeg har deltatt og presset meg selv. Men så blir man kanskje for mye for folk også da?
Har ikke vært det i dag. Men jeg har vidåpne øyne (føler jeg) og mye energi. Er liksom glad uten at noe spes har skjedd.
Men som sagt jeg har vært slik uten Ritalin, bare mye mer sjelden. Og jeg har aldri før tatt så mye om kvelden. Har fordelt 60mg på 20 og 40 med tiner mellom, men ikke kjent noe.
Det er ikke sikkert det er Ritalinen en gang. Og jeg er ikke bipolar. Er ingen mistanke en gang.

Men jeg føler meg liksom bare teit etter sosiale setninger nå. Sa jeg noe frekt? Er jeg høyrøstet? Er folk lei meg?
Føler meg rett og slett barnslig, underutviklet
Ikke sexy og elegant :/
Føler meg mer adhd nå enn før. Positivt. Men jeg er redd for angsten.

Jeg vet ikke egentlig om keg «skulle» ta 60mg på en gang så sent, men de brenner ut så fort mot natten likevel og det var ikke såå sent
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen som vet om det har noe å si når du tar den? Er den mer effektiv enkelte tider av døgnet? Må det være akkurat? For min lege har ikke sagt noe om at det mååå taes da og da. Bare at jeg kan vente til lenger ut på dagen om jeg føler for det
De jeg kjenner som går på dette fast tar det på tom mage/en liten stund før et måltid. Faste rutiner på medisinen har de også.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
De jeg kjenner som går på dette fast tar det på tom mage/en liten stund før et måltid. Faste rutiner på medisinen har de også.
Vis hele sitatet...
Virker ikke som det var så nøye med rutinen for min del ? Hcorfor det egentlig?

Har det noe å si om jeg tar kl 10 en dag og 14 neste dag? Legen min sa bare at dersom det brenner ut tidlig på kvelden kan jeg bare vente til lenger ut på dagen med å ta den
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker ikke som det var så nøye med rutinen for min del ? Hcorfor det egentlig?

Har det noe å si om jeg tar kl 10 en dag og 14 neste dag? Legen min sa bare at dersom det brenner ut tidlig på kvelden kan jeg bare vente til lenger ut på dagen med å ta den
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er jævlig rart at du ikke har fått instrukser på dette av legen,
"Her har du piller, finn ut av det!" Liksom 🤔

Jeg går ikke på ritalin selv, men alt av medisiner jeg har gått på for å kontrollere sinnsstemning så har det vært viktig at jeg tar det samme tid hver dag for min del. Så jeg ville startet der, funnet en rutine på det som passer din hverdag.
Det var spesielt viktig med rutine på ADHD medisinene jeg har gått på, for å få en stabil virkning gjennom dagen. Når jeg kødda med rutinen endte det som regel i at jeg "kræsjet" i løpet av dagen, og da var det egentlig bare å gi opp å gjøre noe som krevde hjernekapasitet resten av dagen.

Kanskje du ikke har prøvd å ha en rutine lenge nok? Også ville jeg prøvd å få snakket med en annen lege, eller evt noen på DPS om dosering.
Du burde nok forhøre med legen din om å prøve concerta eller vivanse. Jeg foretrekker vivanse, da tar du en på morningen og den varer dagen ut,evt en om morningen og en til lunsj, om du føler effekten ikke strekker helt ut og ikke sliter med søvnen om kvelden.

Veldig mange foretrekker vivanse pga mindre bieffekter, mens noen synes at ritalin er bedre. Personlig er ritalin for jævlig på humøret mitt og effekten er for kortvarig.

Det er vanlig at man føler deg ganske glad og litt aktivert under peak effekt, og at humøret går litt ned når effekten går ut. Med ritalin så skjer dette ganske fort.

Som psykiateren din sier så må du prøve deg frem, men siden hun virker litt enkel å ha med å gjøre så kan du sikkert bare si at du har lyst å prøve vivanse/lisdeksamfetamin
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Du burde nok forhøre med legen din om å prøve concerta eller vivanse. Jeg foretrekker vivanse, da tar du en på morningen og den varer dagen ut,evt en om morningen og en til lunsj, om du føler effekten ikke strekker helt ut og ikke sliter med søvnen om kvelden.

Veldig mange foretrekker vivanse pga mindre bieffekter, mens noen synes at ritalin er bedre. Personlig er ritalin for jævlig på humøret mitt og effekten er for kortvarig.

Det er vanlig at man føler deg ganske glad og litt aktivert under peak effekt, og at humøret går litt ned når effekten går ut. Med ritalin så skjer dette ganske fort.

Som psykiateren din sier så må du prøve deg frem, men siden hun virker litt enkel å ha med å gjøre så kan du sikkert bare si at du har lyst å prøve vivanse/lisdeksamfetamin
Vis hele sitatet...
Hun er ikke enkelt. Jeg vil ikke spørre om noe annet det vil jeg hun skal foreslå. Jeg har allerede foreslått det før.
Hva er det med Ritalin som gjør dette? Noen ganger lurer på om det funker i det hele tatt. Eller om jeg ville vært slik uten pillen.
Spiser/drikker du mye ting med c-vitamin i seg? For det ødelegger effekten litt.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Spiser/drikker du mye ting med c-vitamin i seg? For det ødelegger effekten litt.
Vis hele sitatet...
Ja jeg spiser C vitamin hver dag. Hvor har du det fra? Det er ikke logisk.
Legen har ikke sagt noe som helst om at jeg skal trappe ned eller unngå å spise andre ting. Eneste er at alkohol er frarådet å mikse men jeg er avholds likevel, så det er ikke noe problem.
Men jeg har ikke vært flink med vitamin da jeg startet heller så nei, det er ingen forskjell.
Du jeg har googlet meg over land og strand, og hvis du søker det opp så er det flere studier som viser at det KAN(altså ikke sikkert) ha en påvirkning. Det er en meme blant adhd-ere å sende bilder av masse appelsiner/sitroner dersom man har tatt dobbel dose ved et uhell. Kan jo være verdt et forsøk å prøve en dag uten cvitamin, bare for å sjekke?
Sist endret av huehuehue; 24. april 2020 kl. 18:52.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Du jeg har googlet meg over land og strand, og hvis du søker det opp så er det flere studier som viser at det KAN(altså ikke sikkert) ha en påvirkning. Det er en meme blant adhd-ere å sende bilder av masse appelsiner/sitroner dersom man har tatt dobbel dose ved et uhell. Kan jo være verdt et forsøk å prøve en dag uten cvitamin, bare for å sjekke?
Vis hele sitatet...
Hva i huleste. Hvirfir sier ikke legen noe? HVORFOR skal C vitamin ødelegge?
Du beklager, jeg skulle gjerne funnet igjen de artiklene. Som sagt, IKKE vitenskapelig bevist ved ordentlig studie, mer pga selvrapporterting fra brukere osv, så ta det med en klype salt. Tenkte mer at det var noe lett å teste ut for deg. Er bare snakk om å feks endre cvit til kveldstid kanskje? Jeg fikk heller ikke beskjed om dette, men leste det ved en tilfeldighet fordi jeg opplevde at mine ikke fungerte som de skulle noen ganger. Legene vet overraskende lite, jeg fant ut at østrogen påvirker hvordan stimulanter virker hos kvinner. (Helt ubrukelig for meg 3 dager i mnd. Ingen effekt overhodet), dette visste legen min heller ingenting om.
Sist endret av huehuehue; 24. april 2020 kl. 19:05.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Du beklager, jeg skulle gjerne funnet igjen de artiklene. Som sagt, IKKE vitenskapelig bevist ved ordentlig studie, mer pga selvrapporterting fra brukere osv, så ta det med en klype salt. Tenkte mer at det var noe lett å teste ut for deg. Er bare snakk om å feks endre cvit til kveldstid kanskje? Jeg fikk heller ikke beskjed om dette, men leste det ved en tilfeldighet fordi jeg opplevde at mine ikke fungerte som de skulle noen ganger. Legene vet overraskende lite, jeg fant ut at østrogen påvirker hvordan stimulanter virker hos kvinner. (Helt ubrukelig for meg 3 dager i mnd. Ingen effekt overhodet), dette visste legen min heller ingenting om.
Vis hele sitatet...
Er du mann eller kvinne? Mener du at Ritalin på meg kan være ubrukelig? Føler meg bare temmelig klar for noe annet. I det minste bare prøving. Får da sånn 11 kapsler sikkert for å teste ut og det ser jeg ingen problemer med
Jeg er kvinne, det er derfor jeg merket det ved ca samme tid hver mnd, rett før/ved starten av mensen så blir jeg helt kake, og medisinene virker ikke idet hele tatt. Jeg har grei effekt av ritalin stort sett ellers, men har lyst til å prøve noe annet jeg og. Og nei mente ikke at de var ubrukelig for deg nei. Men på de dosene du har burde du ha effekt med mindre du veier veldig mye ?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Jeg er kvinne, det er derfor jeg merket det ved ca samme tid hver mnd, rett før/ved starten av mensen så blir jeg helt kake, og medisinene virker ikke idet hele tatt. Jeg har grei effekt av ritalin stort sett ellers, men har lyst til å prøve noe annet jeg og. Og nei mente ikke at de var ubrukelig for deg nei. Men på de dosene du har burde du ha effekt med mindre du veier veldig mye ?
Vis hele sitatet...
Veier 57 og er 180 høy. Høy kvinne jeg
Jeg vet ikke om de virker eller ikke. Jeg har ikke noe drive i meg. Jeg har egentlig ADD. Kan ta lang tid før jeg handler og slik.
Hovedforskjellen fra før er at nå har jeg holdt mer system i saker og ting, holder ut litt lenger selv om ting er kjedelig (rydde ut av oppvaskmaskin, vaske osv), mer fokusert på hva folk sier.
Men det er ikke slik at jeg er blitt veldig fokusert. Mye psykisk her. Går noe galt er det pilla, er jeg høyt oppe er det pilla, blir jeg konsentrert er det pilla. Men så kanskje jeg hadde vært slik likevel. Derfor kunne jeg tenkt meg noe annet bare for å se om det er annerledes
Ah jaaa, den ser jeg absolutt. Har blitt litt usikker på hva som er "meg" og hva som er pillene etter at jeg begynte jeg og. Går liksom og leter etter ting som kjennes annerledes ut. Men det er ikke sånn at du skal "kjenne" det nødvendigvis, er de små subtile tingene som du merker som er litt av greia. Jeg har jo adhd med ganske stor H selv om jeg er jente, men kjenner meg veldig igjen i det med system og holde ut ting som er kjedelig. Leiligheten min ser 100 ganger bedre ut nå enn før.

Meeeen, du har rett på å få prøve noe annet dersom du ikke har effekt av ritalin, jeg får foreløbig ikke lov pga ruspotensial ved de andre preparatene, men satser på å få det til etterhvert.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Ah jaaa, den ser jeg absolutt. Har blitt litt usikker på hva som er "meg" og hva som er pillene etter at jeg begynte jeg og. Går liksom og leter etter ting som kjennes annerledes ut. Men det er ikke sånn at du skal "kjenne" det nødvendigvis, er de små subtile tingene som du merker som er litt av greia. Jeg har jo adhd med ganske stor H selv om jeg er jente, men kjenner meg veldig igjen i det med system og holde ut ting som er kjedelig. Leiligheten min ser 100 ganger bedre ut nå enn før.

Meeeen, du har rett på å få prøve noe annet dersom du ikke har effekt av ritalin, jeg får foreløbig ikke lov pga ruspotensial ved de andre preparatene, men satser på å få det til etterhvert.
Vis hele sitatet...
Ruspotensial???????? Er de rus da? Jeg har misbrukt alkohol (var på tur til) og er veldig svak for stimulanser. Snuser av og til. Men har kuttet alkohol fordi jeg rett og slett harer det. Hos meg er det ikke slik kose seg med en fest av og til....når jeg starter vil jeg at følelsen skal være for evig. Nei slik dritt er det bare å ligge unna. Dessuten føler jeg meg ikke bra med alko innabords.

Men gir Aduvanz en rusfølelse? Jeg skjønner ikke helt at adhd folk skal få hjelp av slik hvis det liksom er et rusmiddel?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så er den jævla klokka her igjeb og man må tenke på senga. Men jeg kjeder meg veldig. Hjernen er ukreativ.
Jeg er sur. Tunge tanker. Irriterer meg bare over alt og intet. Redd for hva fremtiden skal by på.
Redd jeg aldri skal trives. Men hvordan vet jeg om pilla slutter eller om det er en sult jeg ikke kjenner?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ruspotensial???????? Er de rus da? Jeg har misbrukt alkohol (var på tur til) og er veldig svak for stimulanser. Snuser av og til. Men har kuttet alkohol fordi jeg rett og slett harer det. Hos meg er det ikke slik kose seg med en fest av og til....når jeg starter vil jeg at følelsen skal være for evig. Nei slik dritt er det bare å ligge unna. Dessuten føler jeg meg ikke bra med alko innabords.

Men gir Aduvanz en rusfølelse? Jeg skjønner ikke helt at adhd folk skal få hjelp av slik hvis det liksom er et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Ye, folk som vil ruse seg vil ha Aduvanz, husker ikke grunnen, men tror det er fordi det et amfetaminlignende preparat(De tar jo selvfølgelig mer enn medisinsk dose). Har selv et alkoholproblem, derfor vil de ikke gi meg det. Så det er jo nice
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Ye, folk som vil ruse seg vil ha Aduvanz, husker ikke grunnen, men tror det er fordi det et amfetaminlignende preparat(De tar jo selvfølgelig mer enn medisinsk dose). Har selv et alkoholproblem, derfor vil de ikke gi meg det. Så det er jo nice
Vis hele sitatet...
Hva tror du om jeg er feildiagnosktert? Jeg fikk ADD og går på medisin. Men har egentlig fått H symptomene i tillegg. Jeg prater mer. Er mer fysisk aktiv men det er også fordi jeg har innsett at fysisk aktivitet er noe kroppen må ha både for psyken og å se bedre ut. Blir ikke akkurat fastere med alderen.

Jeg har vært slik før også før medisin. Men jeg er opp og ned. Jeg har konstant behov for et kikk. Jeg gjør aldri farlige ting altså. Jeg er også ekstremt analyserende. Det er et av mine største problemer. Jeg analyserer meg, hvorfor det og det skjer, hvorfor andre........, hvorfor andre ikke........, hvorfor skjer ....... osv absolutt hele tiden!!
Jeg er høyt oppe. Jeg har så mye energi. Men noen ganger er det bekymringsfullt dårlig.
Jeg er kald, kan sovne om jeg legger meg ned, orker ikke noe liksom.
Har likevel lyst på noe som gir meg energi over tid og ikke noe angst. Men angsten er vel det som holder meg unna å gjøre mye dumt? Mange andre driter i hva folk synes om dem. Men jeg klarer ikke det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva tror du om jeg er feildiagnosktert? Jeg fikk ADD og går på medisin. Men har egentlig fått H symptomene i tillegg. Jeg prater mer. Er mer fysisk aktiv men det er også fordi jeg har innsett at fysisk aktivitet er noe kroppen må ha både for psyken og å se bedre ut. Blir ikke akkurat fastere med alderen.

Jeg har vært slik før også før medisin. Men jeg er opp og ned. Jeg har konstant behov for et kikk. Jeg gjør aldri farlige ting altså. Jeg er også ekstremt analyserende. Det er et av mine største problemer. Jeg analyserer meg, hvorfor det og det skjer, hvorfor andre........, hvorfor andre ikke........, hvorfor skjer ....... osv absolutt hele tiden!!
Jeg er høyt oppe. Jeg har så mye energi. Men noen ganger er det bekymringsfullt dårlig.
Jeg er kald, kan sovne om jeg legger meg ned, orker ikke noe liksom.
Har likevel lyst på noe som gir meg energi over tid og ikke noe angst. Men angsten er vel det som holder meg unna å gjøre mye dumt? Mange andre driter i hva folk synes om dem. Men jeg klarer ikke det.
Vis hele sitatet...
Ah det er nok ting du burde ta med legen din. Ingen på freak kan si om du har riktig diagnose eller ikke. Jeg kjenner meg veldig igjen i det at jeg har tenkt over handlingene før jeg gjør dem, og ikke gjør farlige ting. Bryr meg også veldig om hva folk tenker, og har derfor ikke den typiske adhd-kløningen sosialt. Men har du luftet disse tankene med legen din?
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Ye, folk som vil ruse seg vil ha Aduvanz, husker ikke grunnen, men tror det er fordi det et amfetaminlignende preparat(De tar jo selvfølgelig mer enn medisinsk dose). Har selv et alkoholproblem, derfor vil de ikke gi meg det. Så det er jo nice
Vis hele sitatet...
Aduvanz gir rus i medisinske doser. Det er ikke rart de ikke vil gi noen med et rusproblem, en medisin som gir rus.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Aduvanz gir rus i medisinske doser. Det er ikke rart de ikke vil gi noen med et rusproblem, en medisin som gir rus.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet man egentlig om man har et rusproblem? Jeg sluttet og hater nå alkohol.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg fatter ikke at en ruspille kan hjelpe adhd folk.
Jeg tenker at noe slik kan gi deg en pause. Barr få føle litt på glede. Jeg tror du kanskje med liten/fornuftig bruk kan få hjernen til å åpne andre kanaler. Men overdrivelse er selvfølgelig aldri bra
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men det at jeg har hatt alkoholproblemer.....har jeg likevel rushistorikk selv om jeg ikke gikk til behandling? Det ble ikke alvorlig. Jeg sluttet av meg selv og har ikke vært fristet. Det eneste jeg sliter med å ligge unna er snus
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan vet man egentlig om man har et rusproblem? Jeg sluttet og hater nå alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt spørsmål. Mange går rundt å tror at de vet at de kan slutte med rus når de vil uten at det faktisk stemmer. Og når noen av dem prøver å slutte finner de ut at de tok feil og ikke klarer det. De har nemlig hatt et rusproblem uten å være helt bevisst på det. Man vet med sikkerhet at man har et rusproblem om det skjer, men da sitter man litt i saksa også da.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det er et veldig godt spørsmål. Mange går rundt å tror at de vet at de kan slutte med rus når de vil uten at det faktisk stemmer. Og når noen av dem prøver å slutte finner de ut at de tok feil og ikke klarer det. De har nemlig hatt et rusproblem uten å være helt bevisst på det. Man vet med sikkerhet at man har et rusproblem om det skjer, men da sitter man litt i saksa også da.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg har hatt lyst på snus i 2 dager nå. Vært uten i 1 uke. Jeg har brukt opp brukte, men tok siste i går og den har jo knapt effekt.

Det er ingenting annet jeg ruser meg på. Det VAR alkohol. Jeg må si nei hele tiden fordi i mine øyne er å ta bare den ene tingen med alkohol i å ruse seg. Jeg har rasert kroppen så til de grader etter 1 øl. Sikkert en slags tvangstanke altså.
Men jeg kunne bare tenkt meg å følt noe annet enn jeg har følt før. Men hvordan i helvete vet jeg om Aduvanz er farlig for meg eller ikke? Er det så jævla vanskelig å bare få prøve? Da jeg startet med Ritalin så fikk jeg 11 kapsler.....
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok. Jeg har hatt lyst på snus i 2 dager nå. Vært uten i 1 uke. Jeg har brukt opp brukte, men tok siste i går og den har jo knapt effekt.

Det er ingenting annet jeg ruser meg på. Det VAR alkohol. Jeg må si nei hele tiden fordi i mine øyne er å ta bare den ene tingen med alkohol i å ruse seg. Jeg har rasert kroppen så til de grader etter 1 øl. Sikkert en slags tvangstanke altså.
Men jeg kunne bare tenkt meg å følt noe annet enn jeg har følt før. Men hvordan i helvete vet jeg om Aduvanz er farlig for meg eller ikke? Er det så jævla vanskelig å bare få prøve? Da jeg startet med Ritalin så fikk jeg 11 kapsler.....
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert om Aduvanz er farlig for deg. Aduvanz er et synonym preparat til Elevanse som er trygt nok til å gi til 3 åringer så om det er farlig er svært tvilsomt. Lykke til.
Sist endret av PsuedoVitenskap; 26. april 2020 kl. 21:19.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det er ikke sikkert om Aduvanz er farlig for deg. Aduvanz er et synonym preparat til Elevanse som er trygt nok til å gi til 3 åringer så om det er farlig er svært tvilsomt. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Men hvorfor er legen så blå på å gi meg dette? Nå har jeg siste uken ført logg.
Jeg har i dag tatt bare 20mg selv om jeg egentlig skal ha 60. Merker faktisk ikke en dritt
Jeg har ikke spurt om noe annet. Jeg har igjen 29 av 20mg og litt mindre av 40.

Om det egentlig har konsekvenser å ta så liten dose noen ganger lurer jeg på.
At jeg gjør det på egen hånd...jeg vet da ikke hva som skjer i hjernen.

Legen bare sa at vi kan begynne å tenke på noe annet om ikke Ritalin har tilfredsstillende resultater.
Jeg vet da vel ikke om den har det!!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar. Men hvorfor er legen så blå på å gi meg dette? Nå har jeg siste uken ført logg.
Jeg har i dag tatt bare 20mg selv om jeg egentlig skal ha 60. Merker faktisk ikke en dritt
Jeg har ikke spurt om noe annet. Jeg har igjen 29 av 20mg og litt mindre av 40.

Om det egentlig har konsekvenser å ta så liten dose noen ganger lurer jeg på.
At jeg gjør det på egen hånd...jeg vet da ikke hva som skjer i hjernen.

Legen bare sa at vi kan begynne å tenke på noe annet om ikke Ritalin har tilfredsstillende resultater.
Jeg vet da vel ikke om den har det!!
Vis hele sitatet...
Å ta mindre dose enn det legen har satt gjør ikke noe annet enn at man får mindre effekt. Det er aldri farligere å ta en mindre dose.

Noen leger mangler kompetansen til å skrive ut riktige medisiner og da må man bare bytte lege. Gi det mer tid først og se hva som skjer. Det kan hende legen vil være helt sikker på at ritalin ikke fungerer før legen vil prøve noe annet.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Å ta mindre dose enn det legen har satt gjør ikke noe annet enn at man får mindre effekt. Det er aldri farligere å ta en mindre dose.

Noen leger mangler kompetansen til å skrive ut riktige medisiner og da må man bare bytte lege. Gi det mer tid først og se hva som skjer. Det kan hende legen vil være helt sikker på at ritalin ikke fungerer før legen vil prøve noe annet.
Vis hele sitatet...
Men hvor lang tid gir man??
Jeg har gått på Ritalin i litt over en mnd nå og jeg tror at det er øving av andre ting som kan finne om det virker eller ikke
Bare å bestille legetime og si at du ikke synes det her fungerer i det hele tatt.
Såvidt jeg husker så er det stor dose morgen og liten ettermiddagsdose på ritalin. Hadde ansvaret for medisineringen av ungdom en gang.

Ritalin er første medisinen man prøver, deretter fins det andre preparater.
Litt rart å ikke gi instruksjoner på bruk, men uansett bestill time og gi legen beskjed om at du synes dette fungerte dårlig.

Hvis du føler at legen ike tar dette alvorlig er det lov å bytte lege
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Bare å bestille legetime og si at du ikke synes det her fungerer i det hele tatt.
Såvidt jeg husker så er det stor dose morgen og liten ettermiddagsdose på ritalin. Hadde ansvaret for medisineringen av ungdom en gang.

Ritalin er første medisinen man prøver, deretter fins det andre preparater.
Litt rart å ikke gi instruksjoner på bruk, men uansett bestill time og gi legen beskjed om at du synes dette fungerte dårlig.

Hvis du føler at legen ike tar dette alvorlig er det lov å bytte lege
Vis hele sitatet...
Jeg har heller byttet til å ta liten dose på morgen jeg. For jeg er veldig lys og vær betinget. Kanskje du synes det ser dumt ut og at det ikke kan stemme. Men uansett om jeg tar ingenting, liten eller største dosen så har det ingenting å si for dagen. Jeg har prøvd.
Legen virker ikke bestemt på hvordan jeg skal gjøre det, det er jeg som må grave og stille spørsmål. Hun bare sa at «du kan prøve å ta de litt senere på dagen om du føler de brenner ut»
Da tar jeg det som at jeg skal kjenne etter selv. Ikke for sent sa legen , men pga søvn. 17 på kvelden er for sent, men ikke for meg tydeligvis. Faktisk sover jeg bedre dersom jeg tar den såpass sent.
Den forstyrrer ikkke søvnen. Men i går tok jeg bare 20 mg hele og har hatt en forferdelig søvn i natt. Har egentlig ikke hatt søvn.
Grunnen til at jeg vil prøve noe annet er for å bare finne ut om det funker bedre og så gå tilbake til Ritalin dersom den får mer bivirkninger.
Forrige legen ville sette meg på Aduvanz dersom jeg fikk noe som helst bivirkning av Ritalin. Som feks dårlig matlyst og det fikk jeg, men jeg har generelt hatt ganske dårlig matlyst på dagtid.
Det er fordi jeg er såpass tynn.
Jeg ser ikke hvorfor Aduvanz skulle være bedre der, men det mente denne legen da.
Den nye jeg fikk fordi hun sluttet er mer streng på å gå over på noe annet. Jeg fikk 11 kapsler da jeg var ny på Rit. Jeg kan vel få 11 kapsler med Aduvanz og? Bare for å kjenne en forskjell...
Jeg aner ikke når vi vet om resultatet er tilfredsstillende.
Jeg kommer til å si ting som det er og fører nå logg.