Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1064
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Heisann! Første posten min her inne, så må bare beklage på forhånd om jeg legger denne i feil kategori.

Jeg har et lite spørsmål rundt det å bruke f.eks et klipp fra Tv2, og redigere det ved å fjerne f.eks audio for så å sette inn ny audio.. Er det noe copyright greier rundt dette, eller er det slik at jeg kan gjøre dette uten å forvente noen form for reaksjon?


Mvh 7Wiz
tv2 har copyright på klippene sine.

Relevant tråd fra tidligere i år: Laste opp copyright materiale på YouTube
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
tv2 har copyright på klippene sine.

Relevant tråd fra tidligere i år: Laste opp copyright materiale på YouTube
Vis hele sitatet...
Nå mente ikke jeg spesifikt TV2, det var bare eksempelvis. Tenkte å gjøre voiceovers i forhold til norske klipp generelt, men dette var for å få flere subscribers til kanalen min. Men ettersom dette vil si at innholdet ikke er mitt, og at inntektsgenerering er utelukket er formålet for meg dødt..

Fikk litt mer innblikk i tråden du linket til, så jeg takker så mye for svaret :-)
Så lenge du forteller hvem som eier materialet er du vel på den sikre side . Det gjør jo de fleste som lager compilations og slik. Men når du endrer innholdet så er det nok en annen ting.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Så lenge du forteller hvem som eier materialet er du vel på den sikre side . Det gjør jo de fleste som lager compilations og slik. Men når du endrer innholdet så er det nok en annen ting.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er du ikke. Dersom eieren av det opprinnelige innholdet tillater republisering og bruk mot kreditering (f.eks. i form av en Creative Commons-lisens) eller innholdet man selv produserer går under "fair use" er det innafor.

Men du kan ikke si bastant at det er greit eller ikke. Det er store gråsoner for hva som er greit og enda større muligheter til å bare gi faen i opprinnelig produsents rettigheter i håp om at ingen legger merke til det.