Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1378
Synes det er litt dritt å må skrive det her på forumet, for jeg vet at ingen her er helsepersonell. Men jeg tror jeg har funnet ut hva som er galt..

Jeg går hos psykolog sant, bare vært der sånn 7 ganger eller noe, og denne uka har jeg virkelig gjort hjemmeleksa mi. Det startet med at jeg ville finne ut hvordan psykologen min tenker, hvordan de gjør jobben sin, har lest er par artikler nå og et par YouTube videoer og følte jeg forsto det, men uansett utenfor mitt fagfelt.

Jeg vet at jeg sliter, har bare ikke visst hva det er, men jeg kom inn på noe som begynte å fortelle om komplekse traumer altså complex PTSD (fortsatt ikke offentlig diagnose) hvis jeg leste riktig. Men jeg falt et par tårer mens jeg leste, for alt stemmer jo.. og jeg er ikke den til å diagnostisere meg selv eller noe sånt, jeg skulle helst ikke hatt en diagnose i det hele tatt.. men det stemmer for bra.

Der her skal jeg ta opp imorgen når jeg skal på møte igjen, men jeg er litt redd for hvordan jeg skal si det, for alt jeg vet er at det stemmer.. men jeg kan jo ikke diagnostisere meg selv? Men jeg kjenner jo meg selv best også på en måte.. vet ikke helt hva jeg vil fram til nå, har vondt i hodet og følte jeg måtte komme hit.

Kommer hun til å høre på meg?..
I Norge går vi for øyeblikket etter ICD-10, og der er ikke kompleks PTSD en erkjent lidelse. Dette vil dog forandre seg med ICD-11 som kommer senere en gang, men dette er noe som tar tid.

Traumelidelser er faktisk mye mer omfattende enn PTSD, for det går på en skala fra PTSD og enkeltstående traumer til DID hvor det oppstår en fragmentert psyke etter omfattende traumer i tidlig barndom.

Det finnes også en rekke andre lidelser som kan ligne litt på hverandre, så det er smartest å la psykologen avgjøre dette. Men ja, hvordan skal du gå frem spør du. Vet du hvilke traumer du har opplevd? For hvis du husker traumer og/eller omsorgssvikt, så gjør jo dette saken noe enklere, men det er altså fint mulig å ha denne typen lidelser uten å huske noe fra årsaken til det. Men du kan begynne med å forklare psykologen din om hva det er du har lest, og hvorfor du tror de tingene du tror, også sier du at du ønsker en utredning både for din egen del og i forhold til NAV og helsesystemet forøvrig. Hun kommer sikkert til å kommentere at vi ikke bruker benevnelsen kompleks PTSD her i Norge den dag i dag, men dette er jo bare flisespikkerier. En annen ting er at psykologen din bør sørge for at du er rusfri gjennom utredningen, for det at du røyker kan påvirke resultatet en god del. Hasj alene kan faktisk påvirke mye mer enn man skulle tro, så det å røyke kan raskt sørge for at man låser seg inne og begynner å frykte mennesker og situasjoner som kan oppstå ( som da også er symptomer på kompleks PTSD ).

Jeg har sett mange her kommentere dette med at vi ikke er helsepersonell på dette forumet, men mange av oss har jo hatt nok kontakt med helsevesenet når psyken eller bruken av rusmidler har gått til helvette, så vi har jo en del informasjon fra en troverdig og sertifisert kilde. Og min siste lege kunne fortelle meg at de hadde litt om psykiske lidelser gjennom fjerdeåret av studiet, noe som da var ganske lenge siden for hennes del som nettopp hadde blitt ferdig som turnuslege sånn at hun husket ikke nødvendigvis så mye om det. Og jeg har selv pratet med en rekke psykologer og psykolog spesialister, og selv de sier at de ikke er noen eksperter på traumer og komplekse traumelidelser, så jeg tenker det er smart å høre med andre som faktisk har erfaring fra det samme, og som har gått rundene før deg...
Sist endret av tasmus82; 23. mars 2023 kl. 15:45.
Du begynner i feil ende. Du må jo bare fortelle om hva du har opplevd og sånt. La psykologen gjøre jobben sin, og så gjør du jobben din
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
I Norge går vi for øyeblikket etter ICD-10, og der er ikke kompleks PTSD en erkjent lidelse. Dette vil dog forandre seg med ICD-11 som kommer senere en gang, men dette er noe som tar tid.

Traumelidelser er faktisk mye mer omfattende enn PTSD, for det går på en skala fra PTSD og enkeltstående traumer til DID hvor det oppstår en fragmentert psyke etter omfattende traumer i tidlig barndom.

Det finnes også en rekke andre lidelser som kan ligne litt på hverandre, så det er smartest å la psykologen avgjøre dette. Men ja, hvordan skal du gå frem spør du. Vet du hvilke traumer du har opplevd? For hvis du husker traumer og/eller omsorgssvikt, så gjør jo dette saken noe enklere, men det er altså fint mulig å ha denne typen lidelser uten å huske noe fra årsaken til det. Men du kan begynne med å forklare psykologen din om hva det er du har lest, og hvorfor du tror de tingene du tror, også sier du at du ønsker en utredning både for din egen del og i forhold til NAV og helsesystemet forøvrig. Hun kommer sikkert til å kommentere at vi ikke bruker benevnelsen kompleks PTSD her i Norge den dag i dag, men dette er jo bare flisespikkerier. En annen ting er at psykologen din bør sørge for at du er rusfri gjennom utredningen, for det at du røyker kan påvirke resultatet en god del. Hasj alene kan faktisk påvirke mye mer enn man skulle tro, så det å røyke kan raskt sørge for at man låser seg inne og begynner å frykte mennesker og situasjoner som kan oppstå ( som da også er symptomer på kompleks PTSD ).

Jeg har sett mange her kommentere dette med at vi ikke er helsepersonell på dette forumet, men mange av oss har jo hatt nok kontakt med helsevesenet når psyken eller bruken av rusmidler har gått til helvette, så vi har jo en del informasjon fra en troverdig og sertifisert kilde. Og min siste lege kunne fortelle meg at de hadde litt om psykiske lidelser gjennom fjerdeåret av studiet, noe som da var ganske lenge siden for hennes del som nettopp hadde blitt ferdig som turnuslege sånn at hun husket ikke nødvendigvis så mye om det. Og jeg har selv pratet med en rekke psykologer og psykolog spesialister, og selv de sier at de ikke er noen eksperter på traumer og komplekse traumelidelser, så jeg tenker det er smart å høre med andre som faktisk har erfaring fra det samme, og som har gått rundene før deg...
Vis hele sitatet...
Takk for så godt svar.. det er så vanskelig for meg å fortelle henne hva som har skjedd, jeg kaller det bare «episoder» hun prøvde seg litt sist om jeg ville fortelle noe, men jeg klarer ikke.. enda. Redd for at jeg begynner å gråte og at jeg aldri blir ferdig med å snakke om hva som har skjedd. Hun merket det med en gang på hvordan jeg ble, nesten som at hun følte det jeg følte i 1 sekund så styrte hun det over til noe positivt som jeg satt pris på.

Jeg vet hva jeg har opplevd og klarer sette ord på det, men det er for tungt og jeg sa til hun jeg føler jeg aldri kommer til å blir ferdig hvis jeg begynner, så det er ikke "vits". Men jeg trenger bare litt tid.

Jeg klarer heller ikke være 100% rusfri gjennom behandling, jeg har kuttet ned masse, men jeg må seriøst ha litt hasj for at jeg skal ha det litt bedre. Uansett om jeg vet at jeg kommer til å slutte etterhvert. Sier alt til hun da når det gjelder røykings, og hun gir meg ikke pes for det, som jeg setter pris på.

Takk for at du svarte så godt, du er reflektert, og du ga meg svaret jeg trengte. (Kommer ikke til å si PTSD) «komplekse traumer» høres naturlig nok ut. Fint å se at noen med erfaring fra helsepersonell kan gi meg gode råd, føler jeg må trå forsiktig her inne så bare nevner at jeg VET de fleste her ikke er lege, for noen kommer med noe piss, orker det ikke. Men du er god Takk igjen<3

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Du begynner i feil ende. Du må jo bare fortelle om hva du har opplevd og sånt. La psykologen gjøre jobben sin, og så gjør du jobben din
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett altså.. føler jeg gjør jobben til psykologen min lettere med å fortelle det her da.
Sist endret av HallaKompis; 23. mars 2023 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Takk for så godt svar.. det er så vanskelig for meg å fortelle henne hva som har skjedd, jeg kaller det bare «episoder» hun prøvde seg litt sist om jeg ville fortelle noe, men jeg klarer ikke.. enda, redd for at jeg begynner å gråte og aldri bli ferdig med å snakke om hva som har skjedd. Hun merket det med en gang på hvordan jeg ble, nesten som at hun følte det jeg følte i 1 sekund så styrte hun det over til noe positivt som jeg satt pris på.

Jeg vet hva jeg har opplevd og klarer sette ord på det, men det er for tungt og jeg sa til hun jeg føler jeg aldri kommer til å blir ferdig hvis jeg begynner, så det er ikke "vits". Men jeg trenger bare litt tid.

Jeg klarer heller ikke være 100% rusfri gjennom behandling, jeg har kuttet ned masse, men jeg må seriøst ha litt hasj for at jeg skal ha det litt bedre. Uansett om jeg vet at jeg kommer til å slutte etterhvert. Sier alt til hun da når det gjelder røykings, og hun gir meg ikke pes for det, som jeg setter pris på.

Takk for at du svarte så godt, du er reflektert, og du ga meg svaret jeg trengte. (Kommer ikke til å si PTSD) «komplekse traumer» høres naturlig nok ut. Fint å se at noen med erfaring fra helsepersonell kan gi meg gode råd, føler jeg må trå forsiktig her inne så bare nevner at jeg VET for noen kommer med noe piss, orker det ikke. Takk igjen<3
Vis hele sitatet...
Det der tror jeg nok er ganske så normalt. Jeg vet jo selv fra erfaring at hvis noen validerer smerten og problemene mine på noe vis, så kan jeg knekke fullstendig sammen. Faktisk så er mye av årsaken til at jeg klarer å stå oppreist det at jeg sier til meg selv at "det er ikke så ille" eller at "det der kan umulig ha skjedd". Det er jo ikke hensiktsmessig i lengden selvfølgelig, for det er jo en verkebyll som konstant ligger der å skaper angst og andre problemer, men det er jo en del av forsvaret som hjelper meg å fungere i hverdagen det også. Og den dagen du begynner å føle på de følelsene som ligger der, så kan det ta årevis før du begynner å komme mer til deg selv. Selv lå jeg bortimot hver bidige dag hvor jeg kunne gråte flere timer hver dag i 2 hele år med en utrolig stor sorg over alt mulig når jeg begynte å huske traumer og bearbeide det hele. Jeg ble så sliten av det at jeg bevisst tok valget om å legge det vekk sånn at jeg skulle klare å fungere igjen. Dessverre så sørget det for at angsten på ny tok seg opp...

Når du spør psykologen din om en utredning for traumer, så bare gjør det enkelt og si at du har opplevd vanskelige og traumatiske hendelser, og at du vil utredes. En sånn utredning vil ikke si at du kommer til å utredes kun for traumer, for det vil bli mye mer omfattende enn som så. Utredningen foregår ganske enkelt ved at du alene eller sammen med psykologen fyller ut noen spørreskjema om hva slags symptomer og plager du opplever i hverdagen din, eller hvordan du fungerer som menneske. Disse spørsmålene er ikke så veldig krevende, men du kan f.eks få direkte spørsmål om du har opplevd å se drap, bli utsatt for drapsforsøk, eller om du har blitt utsatt for overgrep av noe slag. For min del så synes jeg det gikk greit å ta utredningene, og det var bare noen få ganger jeg kjente at noen av spørsmålene trigget forsvaret litt, men det gikk raskt over igjen.

Gjerne si det samme til psykologen din som du sier her, at du ikke klarer å si hva du har opplevd høyt riktig enda. Psykologen din bør ha både forståelse og respekt for det, om hun er en flink psykolog. Vent til du føler deg trygg på henne, og at du er klar for å dra det opp i overflaten, for som jeg sa så kan dette lede til en prosess som er helt latterlig krevende.

PS: det finnes diagnoser som ikke blir så veldig omfattet i de "vanlige" spørreskjemaene, sånn at f.eks ADHD eller dissosiative lidelser gjerne er gjennom egne skjemaer som ikke taes helt som standard (mulig ADHD har blitt mer vanlig med nyere metoder, men dissosiative plager tror jeg fortsatt er egne skjemaer). Kanskje greit å nevne disse også om det er noe du vil utredes for.
Sist endret av tasmus82; 23. mars 2023 kl. 16:42.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Takk for så godt svar.. det er så vanskelig for meg å fortelle henne hva som har skjedd, jeg kaller det bare «episoder» hun prøvde seg litt sist om jeg ville fortelle noe, men jeg klarer ikke.. enda. Redd for at jeg begynner å gråte og at jeg aldri blir ferdig med å snakke om hva som har skjedd. Hun merket det med en gang på hvordan jeg ble, nesten som at hun følte det jeg følte i 1 sekund så styrte hun det over til noe positivt som jeg satt pris på.

Jeg vet hva jeg har opplevd og klarer sette ord på det, men det er for tungt og jeg sa til hun jeg føler jeg aldri kommer til å blir ferdig hvis jeg begynner, så det er ikke "vits". Men jeg trenger bare litt tid.

Jeg klarer heller ikke være 100% rusfri gjennom behandling, jeg har kuttet ned masse, men jeg må seriøst ha litt hasj for at jeg skal ha det litt bedre. Uansett om jeg vet at jeg kommer til å slutte etterhvert. Sier alt til hun da når det gjelder røykings, og hun gir meg ikke pes for det, som jeg setter pris på.

Takk for at du svarte så godt, du er reflektert, og du ga meg svaret jeg trengte. (Kommer ikke til å si PTSD) «komplekse traumer» høres naturlig nok ut. Fint å se at noen med erfaring fra helsepersonell kan gi meg gode råd, føler jeg må trå forsiktig her inne så bare nevner at jeg VET de fleste her ikke er lege, for noen kommer med noe piss, orker det ikke. Men du er god Takk igjen<3



Det er ikke så lett altså.. føler jeg gjør jobben til psykologen min lettere med å fortelle det her da.
Vis hele sitatet...
Du kan si at du vil ha en utredning for personlighetsforstyrrelser, det er et skjema med spørsmål som du må svare på, og psykologen din trenger ikke ha noe samtaler eller innsikt i livet ditt for å ta den utredning
Jeg elsker dere!! Jeg er så glad for at jeg fant freak<3

Spørreskjema er det eneste jeg klarer å svare grundig på uten å bli overvelda av følelser. Jeg føler psykologen min er perfekt for meg, føler det er sånn Yin Yang, men fortatt for tidlig for meg å begynne fortelle.

Nå vet jeg hva jeg skal spørre om, takk.
Sist endret av HallaKompis; 23. mars 2023 kl. 16:53.
Jeg har selv diagnosen kompleks PTSD, den brukes flittig innenfor offentlig helsetjeneste selv om det ikke er blitt en "offisiel" diagnose.

Å spørre om å bli utredet for personlighetsforstyrrelse er nok ikke veien å gå da dette ikke er en personlighets forstyrrelse.

Si heller at du ønsker å bli utredet for PTSD, det finnes gode kartleggingsskjema for dette også.

Men du må nok beregne deg på å fortelle overfladisk om traumebelastninger du har stått i
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Du kan absolutt ta det opp med psykologen din, at du har lest om dette og at det stemmer, og hvis personen ikke er for stolt så kan dere snakke seriøst om det. Jeg har en rå psykolog selv, så er vandt til å kunne holde på sånn. Men jeg har også vært borti de som ville blitt fornærmet av noe liknende, det er litt latterlig men sånn er det..
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Jeg har selv diagnosen kompleks PTSD, den brukes flittig innenfor offentlig helsetjeneste selv om det ikke er blitt en "offisiel" diagnose.

Å spørre om å bli utredet for personlighetsforstyrrelse er nok ikke veien å gå da dette ikke er en personlighets forstyrrelse.

Si heller at du ønsker å bli utredet for PTSD, det finnes gode kartleggingsskjema for dette også.

Men du må nok beregne deg på å fortelle overfladisk om traumebelastninger du har stått i
Vis hele sitatet...
Takk for at du nevnte at det ikke er personlighetsforstyrrelse, for jeg føler det ikke er helt sånn selv egentlig. Enda litt mer klokere på hvordan jeg skal gå fram imorgen

Sitat av Skinny Vis innlegg
Du kan absolutt ta det opp med psykologen din, at du har lest om dette og at det stemmer, og hvis personen ikke er for stolt så kan dere snakke seriøst om det. Jeg har en rå psykolog selv, så er vandt til å kunne holde på sånn. Men jeg har også vært borti de som ville blitt fornærmet av noe liknende, det er litt latterlig men sånn er det..
Vis hele sitatet...
Alle kommentarene jeg har fått på innlegget mitt har vært kjempe nyttig, takk for at du/dere deler. Det hjelper masse!!
Jævlig bra at du har en rå psykolog, jeg gleder meg til å bli mer kjent med min egen.
Sist endret av HallaKompis; 23. mars 2023 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kompleks ptsd her også. Jeg for min del har aldri fylt ut noe spørreskjema for å få diagnosen. Det varierer litt hvor opptatt psykologer er av skjema og diagnoser, men i det offentlige har de mer krav om å få deg til å kvalifisere til en merkelapp som gjør at de kan forsvare å ha deg i behandling. Private står mer fritt.

Uansett, det er viktig å forstå at psykiatriske diagnoser ikke er naturlige kategorier. En dignose er bare en modell for å beskrive et sett med symptomer som ofte opptrer sammen, og dra en grense mellom det "normale" og det kliniske. Det er et verktøy for deg for å forstå hvorfor du har det sånn som du har det, og for behandleren til å forstå hva du trenger. Diagnosen er riktig i den grad den fungerer til det formålet. Altså: Har du lest om cptsd, kjenner deg igjen i beskrivelsene og opplever den som en nyttig modell for å gi mening til din opplevelse? Da gir det mening å bruke den modellen til det. Selv om du kanskje skulle score subklinisk på et skjema og ikke offisielt bli diagnostisert. Jeg ser med andre ord ikke problemet med å ta opp det du har lest om diagnosen med psykologen og si at du kjenner deg igjen. Det er tvert imot en veldig god ide.

Det høres ut som om du har funnet en fin psykolog, som ikke dømmer deg, og som er oppmerksom på reaksjonene dine og holder deg innenfor toleransevunduet ditt. Det haster ikke med å fortelle alt, det kommer når det kommer. Bygg tillit først og ta det gradvis. Terapi er på mange måter helt jævlig, men også fint og meningsfullt. Litt som massasje som både er vondt og godt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her finner du det nyeste innen kartleggings verktøy som spesilaishelseth\jenesen skalfølge,mendet skjer sjelden. Viktigste du gjøreeråfølge medåspør på en måe somikke er belerende. Spill litt " dum" Men få deg kunnskap som omhandler dette. Jeg har selv hatt kamp siden 2016 og funnet all kunnskap på net foråfølge med hvaslags regime dpd viken har.. https://www.nkvts.no/kartleggingsverktoy/

https://www.nkvts.no/behandlingsforl...slidelse-ptsd/
Sist endret av PsychoBeautyArt; 2. april 2023 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.