Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3909
Er helt novise når det gjelder NAV og har bare levd som en del av underklassen i noen mnder. Hva er’e lengste du veit om noen loké på sosialen? Virker som jeg kan holde på ganske lenge siden veiledern er ganske læx når’e kommer til meg. Tror de sliter med flyktingene som kommer fra Ukraina eller no, vetta faen jeg
Du kan holde på for resten av livet så det er fint at du trives med en tilværelse som er omtrent på bunnen av samfunnet, for det er det relativt få andre som gjør.
Det værste jeg vet er når folk tror at de som er på sosialstønad/trygd faktisk ønsker å være der, det er en miserabel tilværelse for veldig mange, det er veldig langt mellom solskinnshistoriene blant samfunnets fattigste.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du kan holde på for resten av livet så det er fint at du trives med en tilværelse som er omtrent på bunnen av samfunnet, for det er det relativt få andre som gjør.
Det værste jeg vet er når folk tror at de som er på sosialstønad/trygd faktisk ønsker å være der, det er en miserabel tilværelse for veldig mange, det er veldig langt mellom solskinnshistoriene blant samfunnets fattigste.
Vis hele sitatet...
Barndommen min var sånn x10 ganger verre, så det er føles kanskje ikke like ille for meg kontra hvermannsen som vokste opp i idylliske tilstander og havner i en slik situasjon. Uansett, siden jeg mest sannsynlig havner i et overskudd fra livsopphold penga og det blir det tatt med i regninga på hvor mye jeg kan få av livsopphold neste omgang, vurderer jeg å bare investere overksuddet på krypto, så tjener jeg faktisk litt penger av å være på sosialen over tid. Hva synes du om planen? Eller blir’e fy fy fra NAV når de ser bankoverføringer til cryptobørs o.l.?
Nav har ingenting med hva du bruker pengene på, dem kan heller ikke kreve se detaljert kontoutskrift som viser hva du bruker pengene på. Dem prøver seg alltid, men du kan si nei og kun vise innbetalinger (pengene som går inn på konto, ikke ut ). Men velger du vise medlemskapet ditt på netflix eller crypto transaksjoner så er dette klart noe som ikke vil komme deg til gode. Det heter jo nødpenger ikke sant?
Sist endret av DevNullzen; 22. februar 2023 kl. 21:21.
Anbefaler at du kommer deg over på AAP, da får du det litt lettere økonomisk. Det får du for 4 år i første omgang.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av DevNullzen Vis innlegg
Nav har ingenting med hva du bruker pengene på, dem kan heller ikke kreve se detaljert kontoutskrift som viser hva du bruker pengene på. Dem prøver seg alltid, men du kan si nei og kun vise innbetalinger (pengene som går inn på konto, ikke ut ). Men velger du vise medlemskapet ditt på netflix eller crypto transaksjoner så er dette klart noe som ikke vil komme deg til gode. Det heter jo nødpenger ikke sant?
Vis hele sitatet...
Kommer ikke de til å bare bli noia hvis jeg ikke viser dem tillit med detaljert kontoutskrift? Tror jeg veiledern(e) hadde vært på rassen min daglig om jobbsøking hvis jeg begynte med slike fanterier, eller?

Sitat av DrDeath Vis innlegg
Anbefaler at du kommer deg over på AAP, da får du det litt lettere økonomisk. Det får du for 4 år i første omgang.
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt jobb kompis, er ei smårips som nettopp har kommet ut til voksenlivet
Sist endret av dåven; 22. februar 2023 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dåven Vis innlegg
Barndommen min var sånn x10 ganger verre, så det er føles kanskje ikke like ille for meg kontra hvermannsen som vokste opp i idylliske tilstander og havner i en slik situasjon. Uansett, siden jeg mest sannsynlig havner i et overskudd fra livsopphold penga og det blir det tatt med i regninga på hvor mye jeg kan få av livsopphold neste omgang, vurderer jeg å bare investere overksuddet på krypto, så tjener jeg faktisk litt penger av å være på sosialen over tid. Hva synes du om planen? Eller blir’e fy fy fra NAV når de ser bankoverføringer til cryptobørs o.l.?
Vis hele sitatet...
Sitat av dåven Vis innlegg
Kommer ikke de til å bare bli noia hvis jeg ikke viser dem tillit med detaljert kontoutskrift? Tror jeg veiledern(e) hadde vært på rassen min daglig om jobbsøking hvis jeg begynte med slike fanterier, eller?



Har aldri hatt jobb kompis, er ei smårips som nettopp har kommet ut til voksenlivet
Vis hele sitatet...
Dem fleste som får aap har ikke hatt jobb. Eneste kravet til AAP er at du er i en slags behandling med mål og komme i arbeid. Dersom du faktisk søker jobber og ikke feiler noe og har en grei dialog med dem så anbefaler jeg at du tar ut kontanter i minibank da. Så får du heller kjøpe krypto med kontanter, finnes flere metoder. Da slipper du skattetaten også . Oslo har flere minibanker som lar deg kjøpe bitcoin med kontanter feks.
Sist endret av DevNullzen; 22. februar 2023 kl. 21:34.
Sitat av dåven Vis innlegg
Barndommen min var sånn x10 ganger verre, så det er føles kanskje ikke like ille for meg kontra hvermannsen som vokste opp i idylliske tilstander og havner i en slik situasjon. Uansett, siden jeg mest sannsynlig havner i et overskudd fra livsopphold penga og det blir det tatt med i regninga på hvor mye jeg kan få av livsopphold neste omgang, vurderer jeg å bare investere overksuddet på krypto, så tjener jeg faktisk litt penger av å være på sosialen over tid. Hva synes du om planen? Eller blir’e fy fy fra NAV når de ser bankoverføringer til cryptobørs o.l.?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har noen alvorlige misoppfatninger av hvor mye (eller lite) livsopphold faktisk utgjør og hva du faktisk kan komme til å sitte igjen med over tid. Husk at det er dyrt å være blakk, det er en nedadgående spiral.

Du bør også lese litt om aktivitetsplikt på sosialstønad på nav.no

Sitat av DevNullzen Vis innlegg
Dem fleste som får aap har ikke hatt jobb. Eneste kravet til AAP er at du er i en slags behandling med mål og komme i arbeid.
Vis hele sitatet...
De fleste som får AAP kommer fra 52 uker med sykemelding fra jobb. AAP ligger litt i navnet arbeidsavklaringspenger om man kan komme tilbake i arbeid og eventuelt hvordan osv.

Hvis TS er så fucka som hu sier så er det like greit å gønna på mot ung ufør. Mulig med AAP på veien.
Sist endret av Dough; 22. februar 2023 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig å få ung ufør,jeg har en muskelsykdom så jeg har det,men i flere år så må man prøve masse greier å se om du greier noe tok fleir år før jeg fikk det
I stedenfor å satse på lavtlønte yrker som nav kommer til å beregne fremtidig sats på deg på så anbefaler jeg å ikke ta hvilken som helst jobb.

Nav vil bruke dette mot deg.

Har du diagnoser som kan hjelpe deg mot f.eks. gradert ufør? 50% ufør og opptil 50% jobb? Kanskje det kunne vært en god løsning for deg ?



Det er psykisk meget slitsomt å være ufrivillig på nav over mange år og samtidig ikke klare å komme seg i arbeidslivet fordi man møter stengte dører overalt.

Det norske samfunnet er veldig spesialisert.
Ikke akkurat sosialen, har heldigvis sluppet det. Men de siste 10 årene har jeg hatt full jobb i hele 6mnd sammenhengende før det gikk til helvete igjen. Så det har vært til sammen 2 års sykemelding og på 7 året med AAP. Jeg sliter økonomisk men har noen jobbintervjuer lina opp nå så krøss fingra og alt det der
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av DevNullzen Vis innlegg
Oslo har flere minibanker som lar deg kjøpe bitcoin med kontanter feks.
Vis hele sitatet...
Wow, så perfekt! Visste ikke at AS Norge tillot slikt

Sitat av Jerna Vis innlegg
Har du diagnoser som kan hjelpe deg mot f.eks. gradert ufør? 50% ufør og opptil 50% jobb? Kanskje det kunne vært en god løsning for deg ?
Vis hele sitatet...
Tror neppe noen lege kommer til å gå med på at jeg er så ufør at jeg ikke kan jobbe. Kunne prøvd meg på å få diagnose for PTSD pga traumer fra barndommen, men tror ikke det er nok for å bli trygda som ung-og-ufør ,eller?

Sitat av Jerna Vis innlegg
Det norske samfunnet er veldig spesialisert.
Vis hele sitatet...
Utifra det jeg ser er’e mer trynefaktorbasert. Spesialisering spiller jo ingen rolle hvis folk misliker din tilstedeværelse.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Ikke akkurat sosialen, har heldigvis sluppet det. Men de siste 10 årene har jeg hatt full jobb i hele 6mnd sammenhengende før det gikk til helvete igjen. Så det har vært til sammen 2 års sykemelding og på 7 året med AAP. Jeg sliter økonomisk men har noen jobbintervjuer lina opp nå så krøss fingra og alt det der
Vis hele sitatet...
Du lever bare på AAP altså? Hvor mye håver’u inn?
Sist endret av dåven; 23. februar 2023 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Idéen er at du jobber det du klarer. Om det er 0% på grunn av traumer eller andre helseproblemer så er det selvfølgelig greit, men de må forsikre seg om det. Grunnet diverse snacks som "arbeidslinja" ol. må også NAV dekke sin egen ræv.

I prinsippet skal NAV visstnok også hjelpe deg med å fungere i den grad du kan det, men har aldri hørt om noe sånt i praksis. Bare "tiltak". Akkurat som om man lærer mye av å brette pappesker etter 10 år i yrkeslivet...
Sitat av dåven Vis innlegg
Wow, så perfekt! Visste ikke at AS Norge tillot slikt


Tror neppe noen lege kommer til å gå med på at jeg er så ufør at jeg ikke kan jobbe. Kunne prøvd meg på å få diagnose for PTSD pga traumer fra barndommen, men tror ikke det er nok for å bli trygda som ung-og-ufør ,eller?



Utifra det jeg ser er’e mer trynefaktorbasert. Spesialisering spiller jo ingen rolle hvis folk misliker din tilstedeværelse.



Du lever bare på AAP altså? Hvor mye håver’u inn?
Vis hele sitatet...


For å kvalifisere til ufør må man ha en diagnose/varig nedsettelse som gjør at man er minst 50% arbeidsufør.

Legen din er riktig person der. Ptsd som du nevner kan være nok i seg selv antar jeg men slikt kommer ikke alene.
Sitat av dåven Vis innlegg
Wow, så perfekt! Visste ikke at AS Norge tillot slikt


Tror neppe noen lege kommer til å gå med på at jeg er så ufør at jeg ikke kan jobbe. Kunne prøvd meg på å få diagnose for PTSD pga traumer fra barndommen, men tror ikke det er nok for å bli trygda som ung-og-ufør ,eller?


Utifra det jeg ser er’e mer trynefaktorbasert. Spesialisering spiller jo ingen rolle hvis folk misliker din tilstedeværelse.



Du lever bare på AAP altså? Hvor mye håver’u inn?
Vis hele sitatet...
Skal ikke svare for han, jeg har 16k i mnd på AAP pluss 4K fra husbanken altså totalt 20k utbetalt i mnd. Men jeg har også boliglån som kanskje spiller inn.
Jeg har søkt ufør nå og både nav og lege var enig i at det var riktig. Man trenger ikke noe spesifikk diagnose, hos meg er det bare at jeg har prøvd meg i flere jobber meb fungerer ikke i lengden pga konsentrasjonsproblemer osv.
Sist endret av NokErNok; 23. februar 2023 kl. 21:39.
Sitat av dåven Vis innlegg
Barndommen min var sånn x10 ganger verre, så det er føles kanskje ikke like ille for meg kontra hvermannsen som vokste opp i idylliske tilstander og havner i en slik situasjon. Uansett, siden jeg mest sannsynlig havner i et overskudd fra livsopphold penga og det blir det tatt med i regninga på hvor mye jeg kan få av livsopphold neste omgang, vurderer jeg å bare investere overksuddet på krypto, så tjener jeg faktisk litt penger av å være på sosialen over tid. Hva synes du om planen? Eller blir’e fy fy fra NAV når de ser bankoverføringer til cryptobørs o.l.?
Vis hele sitatet...
Du er kanskje avslappet og tenker at en slik situasjon (sosialstønad) er helt greit å befinne seg i. Selv kan jeg ikke si noe på dette i og med at jeg har befunnet meg i akkurat identisk situasjon tidligere og følte det var greit der og da.

Dette er ikke vondt ment men mer for ditt eget beste. Håper virkelig at du ikke blir gående på sosialstønad over lengre tid. For det første så er det vel ikke helt rett? Er du ikke i stand til å arbeide? Helt greit det, men det finnes jo da alternativer en burde benytte seg av. Kan ta noen eksempler. Et er at en kan få hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet og være en del av samfunnet. Dette betyr mer enn hva en egentlig tror. Et annet er hvis en ikke er i stand til å arbeide så kan en bli utredet.

Når målet er hvor lenge en kan gå på sosialstønad stiller jeg gjerne motspørsmålet; hvor mye penger vil en tape? Har selv vært passiv på sosialstønad og «mistet» flere hundre tusen på det. Hvordan? Det var jo en grunn for at jeg ikke arbeidet, jeg var syk. Hadde jeg heller søkt hjelp for mine problemer og kommet meg over på AAP hadde jeg kanskje hatt større muligheter til å komme meg ut i ordinært arbeid. En annen ting er at jeg hadde stått sterkere økonomisk hvis jeg hadde vært på AAP i stedet. Hadde også fått høyere uføretrygd hvis det var det en endte opp med til slutt uansett. Samfunnet mener det er din egen skyld hvis du bare har sittet der passiv og mottatt sosialstønad, om du er syk eller ei spiller ingen rolle. Det er bare slik det er.

Skulle en tjene noen kroner på krypto så er jo dette inntekt. Den inntekten skal forøvrig også skattes av. Har en penger så en klarer seg så kan en nesten ikke forvente sosialstønad i tillegg. Tjener en noe så får en vel supplerende fra NAV.

Uansett, målet må vel nesten være å gi arbeidslivet et forsøk? Dvs et forsøk på å komme seg dit. Oppriktig ment. Eller skal en bare gi opp før en i det hele tatt har forsøkt?

«Kunne prøvd meg på å få diagnose for PTSD». Det er ikke noe en forsøker seg på, det er faktisk noe en har. Synes det blir litt tåpelig, og på en måte et hån mot andre som faktisk sliter med dette. Vil heller anbefale deg å ta tak i problemene dine og få noen realistiske svar. Hvorfor ikke ta kontakt med fastlegen og få en henvisning videre eventuelt?

Jo tidligere en tar steget for å forsøke å finne ut av ting jo bedre blir det for en selv.

Ønsker deg all lykke du kan få, håper virkelig at det ordner seg for deg og at du får et liv du synes er greit å leve
Sitat av dåven Vis innlegg
Du lever bare på AAP altså? Hvor mye håver’u inn?
Vis hele sitatet...
Jeg har nå ca 17500 i mnd. Beregningsgrunnlaget blir ganske lavt når man de siste 3 år før det bare har 6mnd full jobb, og før det var jeg 3 år til på AAP. I Frelsesarmeen som også er kjent for å betale dårlig, men de gjør en jævlig god jobb på mange områder.

Anyway, ting har ikke akkurat vært lett, men nå har jeg hele 2 intervjuer snart pluss mest sannsynlig et til. Jeg trenger en lønn. Jeg har måttet låne penger av venner og familie for å klare meg.

Men det kunne vært mye verre seff. Jeg eier en leilighet, har folk rundt meg som kan og vil hjelpe og helsa ekke så verst. Og alt dette har ledet meg til å begynne og drive med forebygging av rus/krim/psykiske problemer, skolevegring, mobbing osv.

Så jeg håper jeg skaper noen skattebetalere etter hvert og kanskje noen ikke blir narkis pga meg. Det hadde vært noe det.
Sist endret av NodSquad; 24. februar 2023 kl. 07:37.
Ganske lenge en tid tilbake etter vært i ett land og før jeg dro til ett annet land. Kom ingen vei men når det kommer til meg så er det noe sosialt som gjør det veldig dyrt å gå ut i arbeid og det er noe med det er beskjeden��x♂️. Ligger kanskje i navnet sosialen at det er noe sosialt. Tilbake på sosialen en tur nå og synes det er ett fint land som spanderer flybillett til Afrika. Null poeng i å bli der lenge TS plutselig er det ett hardkjør for å få deg ut i tiltak som kanskje passer for deg.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Skal ikke svare for han, jeg har 16k i mnd på AAP pluss 4K fra husbanken altså totalt 20k utbetalt i mnd. Men jeg har også boliglån som kanskje spiller inn.
Jeg har søkt ufør nå og både nav og lege var enig i at det var riktig. Man trenger ikke noe spesifikk diagnose, hos meg er det bare at jeg har prøvd meg i flere jobber meb fungerer ikke i lengden pga konsentrasjonsproblemer osv.
Vis hele sitatet...
Du har ADHD altså? Skal det såpass lite til for å havne i ufør? Hvor mye kommer’u til å få hvis søknaden blir godkjent?

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du er kanskje avslappet og tenker at en slik situasjon (sosialstønad) er helt greit å befinne seg i. Selv kan jeg ikke si noe på dette i og med at jeg har befunnet meg i akkurat identisk situasjon tidligere og følte det var greit der og da.

Dette er ikke vondt ment men mer for ditt eget beste. Håper virkelig at du ikke blir gående på sosialstønad over lengre tid. For det første så er det vel ikke helt rett? Er du ikke i stand til å arbeide? Helt greit det, men det finnes jo da alternativer en burde benytte seg av. Kan ta noen eksempler. Et er at en kan få hjelp til å komme seg ut i arbeidslivet og være en del av samfunnet. Dette betyr mer enn hva en egentlig tror. Et annet er hvis en ikke er i stand til å arbeide så kan en bli utredet.

Når målet er hvor lenge en kan gå på sosialstønad stiller jeg gjerne motspørsmålet; hvor mye penger vil en tape? Har selv vært passiv på sosialstønad og «mistet» flere hundre tusen på det. Hvordan? Det var jo en grunn for at jeg ikke arbeidet, jeg var syk. Hadde jeg heller søkt hjelp for mine problemer og kommet meg over på AAP hadde jeg kanskje hatt større muligheter til å komme meg ut i ordinært arbeid. En annen ting er at jeg hadde stått sterkere økonomisk hvis jeg hadde vært på AAP i stedet. Hadde også fått høyere uføretrygd hvis det var det en endte opp med til slutt uansett. Samfunnet mener det er din egen skyld hvis du bare har sittet der passiv og mottatt sosialstønad, om du er syk eller ei spiller ingen rolle. Det er bare slik det er.

Skulle en tjene noen kroner på krypto så er jo dette inntekt. Den inntekten skal forøvrig også skattes av. Har en penger så en klarer seg så kan en nesten ikke forvente sosialstønad i tillegg. Tjener en noe så får en vel supplerende fra NAV.

Uansett, målet må vel nesten være å gi arbeidslivet et forsøk? Dvs et forsøk på å komme seg dit. Oppriktig ment. Eller skal en bare gi opp før en i det hele tatt har forsøkt?

«Kunne prøvd meg på å få diagnose for PTSD». Det er ikke noe en forsøker seg på, det er faktisk noe en har. Synes det blir litt tåpelig, og på en måte et hån mot andre som faktisk sliter med dette. Vil heller anbefale deg å ta tak i problemene dine og få noen realistiske svar. Hvorfor ikke ta kontakt med fastlegen og få en henvisning videre eventuelt?

Jo tidligere en tar steget for å forsøke å finne ut av ting jo bedre blir det for en selv.

Ønsker deg all lykke du kan få, håper virkelig at det ordner seg for deg og at du får et liv du synes er greit å leve
Vis hele sitatet...
Kunne brydd meg mindre om å være "en del av samfunnet". Det toget har kjørt fra meg for lengst (Egt så har toget aldri vært der for å være helt ærlig). Vet’a faen om jeg i det hele tatt kommer til å finne jobb utenom negerarbeid for foodora o.l., en jobb jeg mest sannsynlig kommer til å bli utkonkurrert ganske hardt i av de schvette budene som eier flere el-sykler. Kommer ikke til å tjene nok til å komme ut av sosialen av slik arbeid for å si det sånn.

Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg eier en leilighet, har folk rundt meg som kan og vil hjelpe og helsa ekke så verst.
Vis hele sitatet...
Skjer med at dere trygda har greid å skaffe dere eiendom? Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å ha nok egenkapital til overs for å få lån til leilighet slik markedet er idag. Med mindre jeg flytter langt uti bygda eller no.
Sist endret av dåven; 28. februar 2023 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dåven Vis innlegg
Du har ADHD altså? Skal det såpass lite til for å havne i ufør? Hvor mye kommer’u til å få hvis søknaden blir godkjent?



Kunne brydd meg mindre om å være "en del av samfunnet". Det toget har kjørt fra meg for lengst (Egt så har toget aldri vært der for å være helt ærlig). Vet’a faen om jeg i det hele tatt kommer til å finne jobb utenom negerarbeid for foodora o.l., en jobb jeg mest sannsynlig kommer til å bli utkonkurrert ganske hardt i av de schvette budene som eier flere el-sykler. Kommer ikke til å tjene nok til å komme ut av sosialen av slik arbeid for å si det sånn.



Skjer med at dere trygda har greid å skaffe dere eiendom? Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å ha nok egenkapital til overs for å få lån til leilighet slik markedet er idag. Med mindre jeg flytter langt uti bygda eller no.
Vis hele sitatet...
Negerarbeid du! Du gjør en sabla god jobb med å fremstå som ett forferdelig menneske, men det vet du tydeligvis selv at du er så jeg vet ikke hvorfor jeg sier det.
Sitat av dåven Vis innlegg
Du har ADHD altså? Skal det såpass lite til for å havne i ufør? Hvor mye kommer’u til å få hvis søknaden blir godkjent?
Vis hele sitatet...
Er ingenting som tilsier at noen med ADHD ikke kan jobbe så det er sjelden man får uføretrygd grunnet en enkel diagnose, man ser på helheten når man vurderer det. Hvis det forventes at man ikke vil være i stand over tid til å holde en jobb på grunn av forskjellige årsaker.

Sjelden man hører folk prestere å si negerarbeid i 2023.. Den ordbruken kan jo gi inntrykk av att du ikke henger helt med i tiden..
Vil bare fortelle deg, vær så snill og slutt å skriv som du gjør’a. Så vil jeg også legge til at jeg hater deg og alle innleggene og postene du kommer med her.
Jeg for min del tenker du er ganske ung, sånn at du er litt unnskyldt ordvalget. Litt vanskelig det der med å finne sin plass her i verden sånn at man vet hvordan man skal forholde seg til det hele. Vær takknemlig for at folk er oppriktige nok til å si fra, for da får du hvert fall muligheten til å lære. Verre er det om man bare omgåes falske folk som bare henger seg på, så snakker de heller stygt bak ryggen din etterpå.

Uansett, det var ikke det jeg skulle si i det hele tatt; om du har traumer, uansett om det er omfattende eller enkelt episode, så kan det være nok til at du har PTSD. PTSD med den overaktiveringen av nervesystemet er i seg selv en veldig krevende lidelse å ha, sånn at den vil nok i mange tilfeller kvalifisere deg til uføretrygd. For å få til dette, så går du til legen din og forklarer at du har traumer, og at du trenger å få det utredet for å ha papirer i forhold til NAV. En annen ting er at det skal være gjort forsøk med behandling, så du må nok belage deg på noen år hos psykolog og muligens tiltak om du går denne ruta. Altså PTSD er det mulig å gjøre noe med, for du kan faktisk bli fullstendig kvitt den diagnosen om du jobber for det. Men uansett, etter diagnostisering og forsøk på behandling så kan du føle på hva du tenker da, og om dine behandlere er enige i det du tenker. En annen ting du kanskje ikke er så klar over er at det å holde seg i aktivitet, både fysisk og mentalt er kjempebra når det kommer til traumer. På den måten så får du en pause fra stresset som sitter i hodet og kroppen, og om du velger riktig så kan du faktisk ha det gøy underveis også. Så ikke legg den tanken om jobb på hylla riktig enda, for det er ett langt liv, og det å bare sitte inni sitt eget hode og sture i 70-80 år til er ikke så mye å satse på.

Om du mangler kompetanse til å få deg jobb, vel da må du gjøre noe med det da, som studier eller å på noe vis klare å jobbe innenfor det feltet du er interessert i. Ta på deg å jobbe helt gratis kan gå an, om du er sjarmerende og nogenlunde oppegående/lærenem, for på det viset opparbeider du deg kompetanse på få år. Mange jeg har pratet med sier at det de lærer av å faktisk jobbe i yrket stort sett slår all utdanning rett ned i støvlene, og da har du en referanse til neste jobb du søker på. Jeg skjønner at hvis du har problemer, og du aldri har erfart hva du faktisk kan mestre, så høres dette sikkert umulig ut, men jeg lover det at hvis du prøver så vil du få med deg lærdom du får nytte av for resten av livet (selv om det skulle vise seg at du faktisk ikke mestrer det).

Mulig jeg misforstod poenget med denne tråden litt nå, men dette er tanker jeg tenker mye rundt i forhold til min egen situasjon og psykiske helse. Jeg er forøvrig ufør og får utbetalt nesten 25.000,- i mnd, sånn at jeg lider ikke spesielt på den fronten (har riktig nok kostbare vaner på rusfronten, men håper jo å finne annet fokus om ikke så lenge). Men fy faen så tomt livet blir når man ikke gjør noen ting lengre. Det var mye lettere før i tiden når jeg drakk alkohol, for da fylte den dagene mine med alt mulig av mennesker og hendelser, men etter å ha fått lagt den på hylla så føler jeg mye mer på kjedsomhet og behovet for mestring. Ble forresten ufør pga traumediagnoser, og den prosessen for min del var veldig enkel.
Sist endret av tasmus82; 1. mars 2023 kl. 02:41.
Sitat av dåven Vis innlegg
Skjer med at dere trygda har greid å skaffe dere eiendom? Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å ha nok egenkapital til overs for å få lån til leilighet slik markedet er idag. Med mindre jeg flytter langt uti bygda eller no.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke trygda, men på AAP. Jeg har jobba og tatt høyere utdanning og fått kjøpt leilighet før det gikk galt. Nå ser det ut til at jeg har kommet ut i andre enden av tunnelen, så bare jeg får en av de jobbene jeg har intervju på nå så blir det større leilighet, eller villa i Holmenkollen
Det går an å få kommunalt lån til bolig eller oppussing av bolig.

Noen kriterier er til stede for å kvalifisere til det.

Har ikke så mye kjennskap til det men vet om det.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Negerarbeid du! Du gjør en sabla god jobb med å fremstå som ett forferdelig menneske, men det vet du tydeligvis selv at du er så jeg vet ikke hvorfor jeg sier det.
Vis hele sitatet...
Det er jo et godt norsk uttrykk som jeg valgte å smette inn i håp om å appellere til dere dinosaurer som vokste opp i en annen tid
Ordbruk, smileybruk, og det faktum at du ikke klarer å spise ordentlig er faktorer som får deg til å virke som en dinosaur.
Sitat av dåven Vis innlegg
Du har ADHD altså? Skal det såpass lite til for å havne i ufør? Hvor mye kommer’u til å få hvis søknaden blir godkjent?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor mye jeg får, men jeg skulle få mere enn jeg gjorde på AAP sa hun på NAV. Nei jeg har ikke ADHD per dags dato, men har alltid endt opp med å bli utbrent nesten på hver jobb jeg har hatt pga det som går på konsentrasjon, planlegging osv uten at det er noe diagnose. Jeg "er" bare sånn.
På de 3 jobbene jeg har hatt har jeg endt opp med 1 år sykmelding og 1-2 år på AAP så da jeg havna på det gang nr 3 var både jeg, nav og fastlegen enig om at det ikke var noe vits i å prøve lengre.
Sitat av dåven Vis innlegg
Kunne brydd meg mindre om å være "en del av samfunnet". Det toget har kjørt fra meg for lengst (Egt så har toget aldri vært der for å være helt ærlig). Vet’a faen om jeg i det hele tatt kommer til å finne jobb utenom negerarbeid for foodora o.l., en jobb jeg mest sannsynlig kommer til å bli utkonkurrert ganske hardt i av de schvette budene som eier flere el-sykler. Kommer ikke til å tjene nok til å komme ut av sosialen av slik arbeid for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Være en del av samfunnet handler om mer enn å tjene store penger. Viktigere er det at en har et gjøremål. Helt ærlig tror jeg kanskje du er for ung/umoden til å forstå det på dette tidspunktet. Gi det noen år så vil du sikkert forstå hva jeg mener.


Sitat av dåven Vis innlegg
Skjer med at dere trygda har greid å skaffe dere eiendom? Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å ha nok egenkapital til overs for å få lån til leilighet slik markedet er idag. Med mindre jeg flytter langt uti bygda eller no.
Vis hele sitatet...
Fikk startlån gjennom kommunen. Det trenger en heller ikke egenkapital til for å få. I visse tilfeller kan en også få tilskudd. Dette er noen få år siden nå og det har selvfølgelig blitt noe vanskeligere tider nå. Er en alene så tror jeg en vil slite noe eller komme noe bak i køen når det kommer til et slikt lån, for regner med en ikke blir første prioritet.

En kan heller ikke forvente at en har råd til en leilighet i en dyr by hvis inntekten er lav. En må jo også ha betjeningsevne. Så får en nesten ta en vurdering på det, om det er verdt å flytte litt utenfor hvis en da er i stand til å betjene lånet.
Sitat av dåven Vis innlegg
Skjer med at dere trygda har greid å skaffe dere eiendom? Jeg kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å ha nok egenkapital til overs for å få lån til leilighet slik markedet er idag. Med mindre jeg flytter langt uti bygda eller no.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at jeg også eier leilighet men kjøpte da jeg fortsatt var i arbeid litt før eller etter jeg var 21 år.