Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1106
Heisann! Jeg prøver å finne ut av et par ting som jeg håper noen av dere smartinger kunne hjulpet meg med . Det gjelder fartsmålerne til Politiet.

Bruker politiet både laser og radar for å måle fart?
Laser er sikkert best mot å bli oppdaget men du må stå stille for å kunne kalkulere fart. Så derfor tenker jeg de kanskje bruker begge?

På hvilken måte kan man få noe(en sensor eller lignende) til å si ifra at du har en laser pekt mot deg (med så godt som 80-100% suksess rate)?

På fartsmåler radarer, hvilke frekvenser er det som blir sendt ut?

Hovedtankene med dette er å kunne sette sammen en liten boks som kan varsle ulike ting. Har noen andre ønskeplaner videre for boksen i tillegg som kan være interessant.
Uvaksinert 👍
Finnes jo det da. Når det gjelder laser så er nok hastigheten målt når den detekterer den.

https://www.cobra.com/collections/detector
Sitat av knaskræv Vis innlegg
Bruker politiet både laser og radar for å måle fart?
Vis hele sitatet...
Ja, dem bruker begge deler, etter som hva som er mest hensiktsmessig.




Sitat av knaskræv Vis innlegg
Laser er sikkert best mot å bli oppdaget men du må stå stille for å kunne kalkulere fart. Så derfor tenker jeg de kanskje bruker begge?
Vis hele sitatet...
Teoretisk kan en også bruke laser i fart, når den som sender ut laseren har kjent fart. Men jeg tror ikke laser blir brukt under fart. Men om en kombinerer lasermåleren med en GPS, som måler laserens egentlige fart, så skulle det være en smal sak å finne farten din.




Sitat av knaskræv Vis innlegg
På hvilken måte kan man få noe(en sensor eller lignende) til å si ifra at du har en laser pekt mot deg (med så godt som 80-100% suksess rate)?
Vis hele sitatet...
Det er fult mulig å ordne en slik sensor. Men jeg tror ikke det er lov å ha en slik sensor. Men uansett når den sensoren er aktivert, har dem gjerne alerede en fartsmåling på deg. Altså det er gjerne allerede for sent.



Sitat av knaskræv Vis innlegg
På fartsmåler radarer, hvilke frekvenser er det som blir sendt ut?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men teoretisk kan en bruke flere frekvenser. Da det er enkelt kan bruke dopler-effekten på å regne ut farten din, med å sammenligne frekvensen på bølgene ut og bølgene inn igjen.

Sitat av knaskræv Vis innlegg
Hovedtankene med dette er å kunne sette sammen en liten boks som kan varsle ulike ting. Har noen andre ønskeplaner videre for boksen i tillegg som kan være interessant.
Vis hele sitatet...
Moroa varer en stund, til politiet finner boksen og den blir beslaglagt og du får en passelig bot (om det da er ulovlig). Ellers så blir den uvirksom, om de forskjellige modellene av radar, bruker forskjellige frekvenser, som du ikke har tatt med.
de kan bruke radar men de ble pensjonert i 2009, 100% lasermåling idag

de bruker Traffipatrol XR som bruker 0.3 sek på en måling og varierende pulsfrekvens som regel 4-6 kHz ...

Jammer er strengt ulovlig og operatør vil få varsel om jamming , bil blir tatt inn til kontroll og saftig bot.

volvo sitt citysafety system er basert på LIDAR og forstyrrer lasermåling bittelitt så de må kanskje skyte 2 ganger for å få måling.

lovlig måling kan kun gjøres på 100-400 meter avstand . før kunne de ta måling helt ned til 20 meter.

med laservarsler har de allerede tatt måling før du rekker å reagere , må ha jammer om du skal rekke å bremse