Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1205
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ofte treffer jeg åren uten å få blodsvar. Og de gangene jeg får svar vises det bare som en liten prikk i kanylen.

Er litt bekymret for luft direkte i årene sånn. Fanger kanylen all luft fra tuppen av pumpen? Og hva med resten?

Slik jeg har sett i det siste er lite luft i kanylen. Dere vet hva jeg mener, den som fanger opp luft eller blodsvar? Jeg vet ikke.

Er ikke så veldig kjent med nålen da jeg kun gjør det når jeg får tak i skikkelige "greier"
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvem vil sette ca. 80-90% av noe rett i åren... off..
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Av noe de ikke vet hva er altså!
Får du ikke blodsvar av å trekke i stempelet er du uten tvil utenfor åren. Du klarer fremdeles å presse væsken inn i kroppen, men da foretar du en injeksjon i muskel, eller under hud. Risiko for trøbbel er mye større. Det er ikke vanskelig overhode å treffe en vene for de aller fleste mennesker. Har man noe fornuft og tilgang på internett så er også all informasjon du kan tenke deg og mer til skrevet ned - eneste du trenger som kompass er kildekritikk.
Nå vet ikke jeg hva du tar, men hvis du injiserer subkutan (under huden, altså ikke i åre eller muskel) så vil du gjerne oppleve at det blir en kul der en liten stund. Om jeg husker riktig så skulle det være noe sånt som 5 minutter opptakstid når man bruker den metoden, så det vil være langt unna å treffe en vene. Det kan ofte også være ganske smertefullt i forhold til å treffe en blodåre. Og sånn som jeg har forstått det så vil ikke luft være spesielt farlig med mindre det blir veldig store mengder - og jeg husker når min mor lå på kreftavdelingen med væske intravenøst så byttet de pose sånn at det kom en hel del luft inn i slangen (her prater vi mange milliliter luft altså) men sykepleieren sa at det ikke var noe å bry seg om. Det vil visst bare ferdes i blodbanen og luftes ut i lungene, så når sykepleierne på kreftavdelingen er såpass avslappet så tror jeg ikke faren for at det skal bli propp er spesielt stor.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du treffer jo ikke åren om du ikke får blodsvar. Får du bittelitt har du sannsynligvis truffet den, også mistet den igjen. Jeg injiserer ikke før jeg trekker den tilbake og det strømmer med blod. Husk at du skal treffe riktig i dybden også, det nytter ikke bare å se på åren og stikke der den er.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fanger kanylen all luft fra tuppen av pumpen? Og hva med resten?

Slik jeg har sett i det siste er lite luft i kanylen. Dere vet hva jeg mener, den som fanger opp luft eller blodsvar?
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener? ikke vet jeg hvertfall.

Altså du setter kanylen på sprøyta også knipser du så boblene går vekk også presser du innholdet helt i tuppen. Så med kanylen pekene innover stikker du i åra forsiktig ikke for langt. Noen ganger så kan du se at det blir så vidt rødt i tuppen og da går du ikke lengre inn men sjekker for blodsvar. kommer det blod når du drar stempelet tilbake så presser du på. blir du usikker underveis kan du sjekke om du fortsatt er inne ved å dra tilbake litt

altså det sikkert lettere å finne det på nett enn å få svar her


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvem vil sette ca. 80-90% av noe rett i åren... off..
Vis hele sitatet...
Ingen vil vel det? Det er jo ønskelig og få 100% inn i åra istedenfor at du bommer og får det under huden og i musklene for det gjør jo vondt det gjør det ikke når du treffer...........
Sist endret av Bluesky_; 29. juni 2022 kl. 22:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.