Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3351
Finnes det andre plasser enn hos nav jeg kan finne informasjon rundt det å være ufør? Syntes det er vanskelig å finne ut hva slags tilbud de har, rettigheter jeg har, om jeg har krav på ditt eller datt, enten det er utgifter tilknyttet tannhelse eller ortopediske hjelpemidler eller huslån.

Et slags eksempel er Aktiv på dagtid, et tilbud de har men som de ikke nevner noe sted på sine hjemmesider som jeg hørte om gjennom andre plasser enn nav.

Et par andre ting jeg lurer på:

Har hatt samboer i litt under et år, vil jeg få mer eller mindre i ytelser når vi er registrerte samboer i over 12 måneder?

Hvordan går jeg frem for å klage på vedtak? Jeg mistenker at jeg har rett til ufør ungdom. Er 33, vedtaket er satt fra da jeg først ble sykemeldt, i 2020, men problemene startet lenge før det. Trenger jeg advokat? Eller kan jeg stole på at nav tar saken seriøst og finner ut av hva som er best for meg?

Har for tiden en 50% stilling jeg trives godt med. Det er snakk om at jeg kanskje skal gå opp i lønn, maks et par-tre tusen i måneden. Hvordan vil dette påvirke uføretrygden?

Har jeg noen forsikringer gjennom nav?

Jeg sliter med å forstå språket nav bruker, og klarer såvidt å forstå hvor mye jeg vil motta hver måned. Setter stor pris på all hjelp, tips og triks dere kan dele eller bidra med.
Var du over 26 sist gang du jobbet?
Uføretidspunkt kan ofte være tilfeldig satt.

Ikke stol på at nav hjelper deg. Jeg kjenner til en lik sak der kisen hadde papirer fra psykolog og flere leger og nav likevel vil krangle. Det blir trygderett av det.

Det skal gå an å finne informasjonen du søker på nav sine hjemmesider.

Det med uføretidspunkt er noe du kan bestride og be om å få satt da dine problemer kunne dokumenteres vil jeg tro.

Man får mer som enslig enn som gift slik jeg forstår det. Men som gift så kan man skatte mindre?


Skal ikke påstå at jeg er særlig klok på greiene selv.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Var du over 26 sist gang du jobbet?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Uføretidspunkt kan ofte være tilfeldig satt.

Ikke stol på at nav hjelper deg. Jeg kjenner til en lik sak der kisen hadde papirer fra psykolog og flere leger og nav likevel vil krangle. Det blir trygderett av det.

Det skal gå an å finne informasjonen du søker på nav sine hjemmesider.

Det med uføretidspunkt er noe du kan bestride og be om å få satt da dine problemer kunne dokumenteres vil jeg tro.

Man får mer som enslig enn som gift slik jeg forstår det. Men som gift så kan man skatte mindre?


Skal ikke påstå at jeg er særlig klok på greiene selv.
Vis hele sitatet...
Ok. Takk allikevel. Det virker som de er i en prosess med å forenkle språket litt, iallefall. Stadig en undersøkelse de spør om jeg kan svare på.
Sist endret av Majao Gibensis; 9. mars 2023 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje jeg kan stjele tråden litt.

Jeg har nylig fått diagnosene rusavhengig, ADHD, PTSD, depresjon og så angst i form av sosial, generell og to andre former former, totalt 5 diagnoser. Jeg har gått i lar i noen, fått AAP i årevis. Var under 26 sist jeg jobbet. Har gjennom årene prøvd forskjellige tiltak og praksisplasser der jeg har klart meg ett par uker maks.

Slik det står til nå vil jeg umulig kunne få, ei heller holde en jobb, tror dere det vil gå fint å få (ung) uføre på grunnlag av disse tingene? Er i ferd med å begi meg ut på søknadsprosessen. Håper på full uføre slik at jeg kan få litt ro, så forhåpentligvis komme meg tilbake til det punktet at det er aktuelt å forsøke seg på jobb igjen, men det kan ta sin tid tenker jeg..
noen som har vært i en lignende situasjon, med lignende utgangspunkt?
En ting må en vite:

Skal en klage til på vedtaket MÅ en overholde klagefristen. Overholder en ikke klagefristen så er det for sent..
Så hvis en skal klage så er det fult mulig å klage slik at det er registrert, for så å ettersende dokumenter senere. Sier det igjen, det er veldig viktig å klage før klagefristen har gått ut.

Har en samboer så får en mindre, satsene står inne på NAV.no. Husker ikke helt satsene.

Ringte selv inn til NAV (55553333) å sa at jeg ville klage. Fikk en grei beskrivelse på hvordan jeg skulle gå frem. Mener en finner klageskjema, eller klager direkte på vedtaket, inne på NAV sine sider.

Når det kommer til ung ufør så er de strenge der og det må gjerne en spesialist uttalelse til, men kan jo være en får det uten, akkurat det kan jeg ikke svare på.
Når det gjelder aktiv på dagtid må du finne det tilbudet som er i din kommune.
Her er aktivitetene som finnes i Oslo:
http://aktivdagtidoslo.no/?page_id=76
Står ofte også e-post adresser/tlf nr. også, så har du ytterligere spørsmål kan du bare kontakte dem der også.

Nå vet vi ikke årsaken til at du ble ufør men om du er «kvalifisert» for Dps kan det være veien å gå. De kan være hjelpsomme med å finne noen aktiviteter/tiltak. Men du bør ha en viss peiling på hva du ser for deg.
Tenk langsiktig også, enkelte tiltak kan hører gøyale ut men kan du se for deg delta over flere år?
Når jeg skal klage på et vedtak, burde jeg gjøre dette med juridisk hjelp, eller er det bare å fylle ut skjemaet og håpe på det beste?
Grattis med innvilget uføretrygd! Hvordan fikk du innvilga det forresten? Var leger/psykiaterer innvolvert i prossesen?

Og nei du er for gammel for ung og ufør.
Sitat av dåven Vis innlegg
Grattis med innvilget uføretrygd! Hvordan fikk du innvilga det forresten? Var leger/psykiaterer innvolvert i prossesen?

Og nei du er for gammel for ung og ufør.
Vis hele sitatet...
Fastlege, ortoped, DPS, saksbehandler fra nav, og sist men ikke minst, karriereveileder i regi av Nav. Hu ordna biffen. Men det viktigste er nok å ha en positiv og samarbeidsvillig innstilling til alle man må ha en relasjon til.

Ung ufør mener jeg at jeg er kvalifisert for da det er problemer fra tidlig tenår som er årsak til inntektsgrunnlaget.
Sitat av dåven Vis innlegg
Grattis med innvilget uføretrygd! Hvordan fikk du innvilga det forresten? Var leger/psykiaterer innvolvert i prossesen?

Og nei du er for gammel for ung og ufør.
Vis hele sitatet...
En kan få ung ufør i en alder av 55, så hvordan kan du vite at en er for gammel?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ung ufør mener jeg at jeg er kvalifisert for da det er problemer fra tidlig tenår som er årsak til inntektsgrunnlaget.
Vis hele sitatet...
Det skader ikke å prøve. Den jobben du har nå har du fått via NAV ikke sant? Hva slags jobb er det? Driver du å bretter pappesker 8 timer om da’n eller er’e no mer meningsfullt?
Sitat av dåven Vis innlegg
Det skader ikke å prøve. Den jobben du har nå har du fått via NAV ikke sant? Hva slags jobb er det? Driver du å bretter pappesker 8 timer om da’n eller er’e no mer meningsfullt?
Vis hele sitatet...
Ordna jobben selv, jeg var veldig kresen og bestemt på hva jeg ikke ville jobbe med, og verken nav eller karriereveilederen klarte å finne en tilfredstillende jobb. Det har nok noe med at jeg har seks år med ubrukelig utdanning også.

Det var faktisk ikke min intensjon å bli uføretrygdet, jeg ville ha tid og tålmodighet til å finne en jobb jeg hadde mulighet til å stå i over tid. så fant alle de andre ut at 50% ufør ville vært det beste for meg og staten.
Sist endret av Majao Gibensis; 10. mars 2023 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du fant en arbeidsgiver som godtar at du er 50% ufør altså? Alt går opp for deg jo!
Sitat av dåven Vis innlegg
Du fant en arbeidsgiver som godtar at du er 50% ufør altså? Alt går opp for deg jo!
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri nevnt til arbeidsgiver. Og ja, jeg føler jeg har vært veldig heldig med alle menneskene involvert i prossessen, samtidig som jeg er jævla flink til å få meg jobb. Noe du pent nekta å tru på i tidligere poster.
Sitat av dåven Vis innlegg
Du fant en arbeidsgiver som godtar at du er 50% ufør altså? Alt går opp for deg jo!
Vis hele sitatet...

Hei! Her har du en vennlig påminner om at du er en ulykke unna å bli ufør selv.

Omtal dine medmennesker slik du selv ønsker å bli omtalt.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Når jeg skal klage på et vedtak, burde jeg gjøre dette med juridisk hjelp, eller er det bare å fylle ut skjemaet og håpe på det beste?
Vis hele sitatet...
Nei, i første omgang trenger en ikke juridisk hjelp. Det er bare å klage.

Regner med de allerede har vurdert situasjonen din når du søkte uføretrygd. Sendte du inn all dokumentasjon du har da? Eller finnes det mer dokumentasjon du kan innhente?

For det er vel slik de har vurdert deg, at du ikke kvalifiserer for ung ufør. Da mener de vel at alvorlighetsgraden som ligger til grunn ikke er god nok, eller mangelfull. Det er dette du nå må motbevise. Nå må du komme med absolutt alt du har 😀

Hvordan det er med UU og 50% er jeg faktisk usikker på.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, i første omgang trenger en ikke juridisk hjelp. Det er bare å klage.

Regner med de allerede har vurdert situasjonen din når du søkte uføretrygd. Sendte du inn all dokumentasjon du har da? Eller finnes det mer dokumentasjon du kan innhente?

For det er vel slik de har vurdert deg, at du ikke kvalifiserer for ung ufør. Da mener de vel at alvorlighetsgraden som ligger til grunn ikke er god nok, eller mangelfull. Det er dette du nå må motbevise. Nå må du komme med absolutt alt du har 😀

Hvordan det er med UU og 50% er jeg faktisk usikker på.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg mistenker, at de ikke har hentet inn all av historikk. Derav uføredato. Tusen takk for svar!
BRAND ∞ STRONG
@Majao Gibensis Hva er den greia med ung ufør, tenker du at du har krav på noe etterbetaling eller noe?
Sist endret av vindaloo; 10. mars 2023 kl. 13:48.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@Majao Gibensis Hva er den greia med ung ufør, tenker du at du har krav på noe etterbetaling eller noe?
Vis hele sitatet...
Ikke etterbetaling, men høyere uføresats. Sykdomshistorikken min er årsak til såpass lavt inntektsgrunnlag, men det ble ikke tatt med i vurderingen ser det ut som, og da har jeg forstått det sånn at jeg kan ha krav til ung ufør, selv om jeg ikke er ung lenger.


Leste om det her på bruget, men finner ikke fram til tråden..
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@Majao Gibensis Hva er den greia med ung ufør, tenker du at du har krav på noe etterbetaling eller noe?
Vis hele sitatet...
Ikke meg du svarer, men svarer slik generelt.

Ung ufør er jo en høyere sats i forhold til minstesatsen. Ung ufør utgjør jo nesten 50 tusen ekstra i året. Dette er jo selvsagt når en er 100% ufør. Hvis en tenker litt over det så er dette 1mill det på 20år.

Derfor blir jeg noe irritert over at folk svarer i vilden sky, uten å vite. Da mener jeg som f.eks; du er for gammel til ung ufør. Det er sikkert mange der ute som da bare hadde lagt bort hele tanken på i det hele tatt å søke. Det er ikke bare bare for alle å ta opp den kampen heller.

Realiteten da er jo at en da kan gå glipp av den millionen. Selvfølgelig burde en jo sjekke opp selv hvordan det egentlig henger sammen, det er helt klart. Men hvordan kan en gå ut men en slik skråsikker uttalelse? Spesielt når det er så mye som står på spill økonomisk for den personen det gjelder?

Var bare litt utlufting
Har jeg andre goder enn honnørkort? Måter å få økonomien til å litt lettere gå rundt?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har jeg andre goder enn honnørkort? Måter å få økonomien til å litt lettere gå rundt?
Vis hele sitatet...
Ikke noen særlig andre goder som jeg vet om, bortsett fra at en kan søke kommunalt boliglån, såkalt startlån.
Jens1 er freaks egen nav konsulent, mye gode svar på lur. Nå krysser jeg fingrene for at jeg får UU.
Sist endret av DrDeath; 11. mars 2023 kl. 17:00.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jens1 er freaks egen nav konsulent, mye gode svar på lur. Nå krysser jeg fingrene for at jeg får UU.
Vis hele sitatet...
Hyssssj!!!!! Får nav ferten i dette så setter de meg vel ned i uføreprosent…

Nei, men bare hyggelig å kunne svare på det jeg kan svare på

Lykke til
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er forresten veiledere hos NAV også. Jeg hadde aldri i verden trodd jeg kom til å si det, men noen av dem vet hva de driver med. Min er ei veldig hyggelig jente som faktisk har svar, finner ut svarene hun ikke har, og egentlig akkurat det en NAV-veileder burde være. Jeg er faktisk direkte sjokkert.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er forresten veiledere hos NAV også. Jeg hadde aldri i verden trodd jeg kom til å si det, men noen av dem vet hva de driver med. Min er ei veldig hyggelig jente som faktisk har svar, finner ut svarene hun ikke har, og egentlig akkurat det en NAV-veileder burde være. Jeg er faktisk direkte sjokkert.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel oppe i veileder nummer syv i løpet av disse tre årene. Lei av å begynne på nytt.. Men jeg er ikke uenig, de virker flinke og hyggelige veldig mange av de. Mye avhenger av tonen man selv har og møter de med.

Sitat av robhol Vis innlegg
Det er forresten veiledere hos NAV også. Jeg hadde aldri i verden trodd jeg kom til å si det, men noen av dem vet hva de driver med. Min er ei veldig hyggelig jente som faktisk har svar, finner ut svarene hun ikke har, og egentlig akkurat det en NAV-veileder burde være. Jeg er faktisk direkte sjokkert.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel oppe i veileder nummer syv i løpet av disse tre årene. Lei av å begynne på nytt.. Men jeg er ikke uenig, de virker flinke og hyggelige veldig mange av de. Mye avhenger av tonen man selv har og møter de med.
Sist endret av Majao Gibensis; 11. mars 2023 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
En ting jeg har opplevd som vanskelig med NAV er at systemet deres tydeligvis er lagt opp slik at ingen
egentlig er ansvarlig. Beslutninger tas typisk ikke av den man har snakket med men av en annen avdeling
og skal man klage på et vedtak går dette til enda en ny avdeling.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En ting jeg har opplevd som vanskelig med NAV er at systemet deres tydeligvis er lagt opp slik at ingen
egentlig er ansvarlig. Beslutninger tas typisk ikke av den man har snakket med men av en annen avdeling
og skal man klage på et vedtak går dette til enda en ny avdeling.
Vis hele sitatet...



Jepp. Det er faktisk ikke vanskelig å innse at frustrasjonen kan vinne over hos enkelte når systemet er bygd opp slikk og man får voldsepisodene vi får ved våre NAV kontor.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av dåven Vis innlegg
Det skader ikke å prøve. Den jobben du har nå har du fått via NAV ikke sant? Hva slags jobb er det? Driver du å bretter pappesker 8 timer om da’n eller er’e no mer meningsfullt?
Vis hele sitatet...
Så jævla nedlatende du er i enkelte kommentarer. Er det ikke like greit holde kjeft?

Kan trygt fortelle deg at livet på uføretrygd er dørgende kjedelig når du ikke har et sosialt nettverk. Det er en del ensomme der ute som er uføretrygdet. De fleste har et ønske om arbeid som gir de en meningsfull hverdag.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
En kan få ung ufør i en alder av 55, så hvordan kan du vite at en er for gammel?
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Kjenner en konkret sak der ei ble ufør og behandler sa hun skulle ha ungufør, noe vedtaket ikke innvilget. Ble klaget uten seier. Diagnose ptsd fra barndommen.

Er det noe å gjøre? Noe over 4 år sia avslaget. Vinner hun kan hun leve et anstendig liv uten matposekø.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kjenner en konkret sak der ei ble ufør og behandler sa hun skulle ha ungufør, noe vedtaket ikke innvilget. Ble klaget uten seier. Diagnose ptsd fra barndommen.
Vis hele sitatet...
Alle saker er jo forskjellige og det er ikke gitt at man får sin innvilget selv om den man har snakket
med hos NAV har vært positiv.
Sist endret av vindaloo; 11. mars 2023 kl. 22:22.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En ting jeg har opplevd som vanskelig med NAV er at systemet deres tydeligvis er lagt opp slik at ingen
egentlig er ansvarlig. Beslutninger tas typisk ikke av den man har snakket med men av en annen avdeling
og skal man klage på et vedtak går dette til enda en ny avdeling.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan være veldig frustrerende i enkelte situasjoner. Den siste linjen der vil jeg egentlig bare se på som er fordel, da jeg ikke ville ha hatt den samme avdelingen/personen som først har gitt deg avslag til nettopp å behandle den klagen en da leverer inn på arbeidet de har utført.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er du sikker? Kjenner en konkret sak der ei ble ufør og behandler sa hun skulle ha ungufør, noe vedtaket ikke innvilget. Ble klaget uten seier. Diagnose ptsd fra barndommen.

Er det noe å gjøre? Noe over 4 år sia avslaget. Vinner hun kan hun leve et anstendig liv uten matposekø.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at det ikke er satt en øvre fast aldersgrense ja. Da må det i så tilfelle være da en går inn i alderspensjon. Da er det andre årsaker som ligger til grunn, som f.eks at en har arbeidet en del. Da kan det være en må søke før fylte 36år.

Hun fikk vel en begrunnelse på avslaget? Det er jo eventuelt det en måtte gått videre med hvis en var uenig eller hadde dokumentasjon som sa annet. Hvordan reglene er med å komme så lang tid i etterkant og skal gjøre noe med det er jeg faktisk usikker på.

Noe annet kan jo være at hun ikke oppfylte alvorlighetsgraden, jeg sier ikke det, men det kan jo være så mangt. En diagnose i seg selv kvalifiserer ikke automatisk til ung ufør.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, dette kan være veldig frustrerende i enkelte situasjoner. Den siste linjen der vil jeg egentlig bare se på som er fordel, da jeg ikke ville ha hatt den samme avdelingen/personen som først har gitt deg avslag til nettopp å behandle den klagen en da leverer inn på arbeidet de har utført.



Jeg er sikker på at det ikke er satt en øvre fast aldersgrense ja. Da må det i så tilfelle være da en går inn i alderspensjon. Da er det andre årsaker som ligger til grunn, som f.eks at en har arbeidet en del. Da kan det være en må søke før fylte 36år.

Hun fikk vel en begrunnelse på avslaget? Det er jo eventuelt det en måtte gått videre med hvis en var uenig eller hadde dokumentasjon som sa annet. Hvordan reglene er med å komme så lang tid i etterkant og skal gjøre noe med det er jeg faktisk usikker på.

Noe annet kan jo være at hun ikke oppfylte alvorlighetsgraden, jeg sier ikke det, men det kan jo være så mangt. En diagnose i seg selv kvalifiserer ikke automatisk til ung ufør.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til ung ufør, så mener jeg å huske at uføretidspunkt må være satt før personen som søker ufør blir 27, om det gjelder årstall eller konkret dato er jeg usikker på. Om personen var i jobb opp til 35 års alderen, men har plager o.l, dokumentert hos lege/behandler osv, kan uføretidspunkt være satt til 16 års alder bare for å ta ett eksempel.

Om personen f.eks søker uførestønad i en alder av 32, og uføretidspunkt er satt før personen er fylt 27, så kvalifiserer det til ung ufør.

Som det allerede er nevnt i tråden, bør/må klagefristen benyttes før den utgår, men om fristen går ut, så er det bare å ikke gi seg, send klage på klage på klage, er ikke noe garanti for annet utfall, men det skjer iallefall ingenting uten at en klager!

Skal ikke fremstille meg selv som et leksikon på noen måte, så anbefaler ikke å sitere mine utsagn, men det er noelunde sånn jeg har fått lagt det fram.

Har en tanke om at instanser som nav, forsikringer med flere, er lagt opp på en sånn måte at det skal gi en form for håpløshet, mane til å gi opp og demotivere allerede syke mennesker.

Får håpe jeg tar skammelig feil, men det er akkurat de tankene som får meg opp om mårran! Tenker at om nav ønsker at jeg skal gi opp, så smiler jeg bredt å går som kjærringa mot strømmen, for det er fullstendig uaktuelt at jeg skal gi opp. Kommer helt sikkert ingen vei med det, men da har jeg da noe å henge fingrene i

En kompis sa alltid til meg:
Du skal f.... være i god fysisk og psykisk form, for å være syk her i landet.
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har planer om det. Takk.