Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 929
Auda. Skulle fyre opp fresen i dag, men sikringene (treg 16A automat) går når frekvensomformeren (Lenze smd, ca 2kW) kobles inn. Kan være defekt enhet, men jeg har også hatt et annet problem som kanskje er relatert.

Siden dag én har sikringene gått om jeg kutter strømmen (skillebryter på kursen) uten å ha slått av styringen til fresen. Omformeren driver kun motor og er koblet m/kontaktor. Jeg fant aldri ut av dette, og så lenge jeg stenger ned ting riktig er det ikke noe problem. Men det er jo litt ... sært, eller hva?

Skal prøve å koble den på en annen kurs i morgen, det bør si mye. Noe annet jeg bør tenke på? Fikk ikke sjekket evt feilmeldinger i dag, men jeg rakk å se/høre at omformeren fikk strøm og startet opp.
Hmm det er vel ikke en jordfeilautomat?
Godt mulig, glemte å sjekke merke/modell i dag.
Se etter dette. Skal ikke brukes jordfeilautomat med VFD. Bytt heller til en motorvernbryter. Av symptomene du beskriver høres det veldig ut som det er jordfeilautomat.
Motorvern blir vel ikke riktig, dette er en felles kurs for flere maskiner. Dette er FØR omformer, ikke mellom omformer og motor.

Manualen sier:
Installation to EN 60204-1
Fuse: Miniature circuit breaker C10-C25

Dette er en 1.5 eller 2.2kW-modell (trur eg), og de krever egentlig C20-25. Max strøm ut er satt ned for å kompensere for dette, men det begrenser neppe hvor mye de trekker ved oppstart. Likevel, hvorfor skulle det plutselig bli et problem etter mange år? Og det burde uansett ikke trippe sikringene ved brudd.
Sist endret av Fulmen; 26. november 2022 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sorry tenkte meg ikke helt om der. Nei motorvern blir feil ja. Strømtrekk ved oppstart kan gå litt over max strøm men det spørs hvordan omformeren er satt opp(Veldig mange har en "boost" for og dra igang maskineriet) og skru opp rampen tiden bruker å hjelpe da.

Hvor mye annet er koblet til kursen og hvor mye trekker alt som er koblet til? Ryker sikringen på overbelastning eller kortsluttning?

Kan være noe rart i sikkerhetsbryteren også ville sett inni denne om det er tegn til varmgang evt kortslutninger.
Sist endret av Gingerskjegg; 27. november 2022 kl. 00:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikringen ryker med en gang omformeren får strøm, før motor kobles inn. Det er ikke noe annen belastning på kursen. Har gått over skillebryter før uten å finne noen feil.

Det kan være så enkelt som en defekt omformer, men dette med at sikringene går ved brudd burde jeg uansett finne ut av.

Ser ut som om feilen ligger i sikringen. Kjører maskina på en C10-kurs nå uten problemer.
Litt snodig at den fint tåler en 1500W ovn og dreibenk (1.1kW) men ryker bare den ser på omformeren.
Sist endret av Fulmen; 27. november 2022 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så bra du fant ut av det. Ja litt merkelig, kan jo hende den var defekt på en eller annen måte.