Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1190
Hei folkens!

Jeg er en radioamatør, type superamatør. Bakgrunnen min er noen kurs i radiobruk, samt noen tekniske kurs som jeg har glemt det meste fra.

Jeg ønsker å peile droner på gøy, og samtidig forstå teknologien litt bedre. Jeg forstår de fleste bruker 2.4 GHz og 5-5.8 GHz avhengig av type, og om de er utstyrt med FPV stream. Jeg ønsker å kunne peile de over flere hundre meter, men ideelt samme avstand som en dyr DJI drone har som rekkevidde.

Slik jeg forstår det, går det an å bruke en SDR (software defined radio) for å lytte og overvåke båndene slik en kan isolere rett frekvens og deretter peile retning om en bare lytter i en retning (i form av direksjonell / sektorantenne) - i min teori så blir en dermed å klare å finne hvor signalene kommer fra.

Jeg vurderer innkjøp av en RF Explorer. Men dette er 4000 som jeg helst vil unngå å bruke om denne blir noe for svak for mitt bruk. Det går jo an å skifte ut antennen, men da er jeg redd for å kverke selve mottakeren om signalene blir for sterke. De advarer mot å overbelaste enheten. Det tror jeg en kjøretøymontert antenne og forsterker gjør.

Det beste hadde vært å kjøpe noe lignende et oscilloscop for å virkelig gå inn i dybden og isolere bruken av et frekvensområde for så å se retning. Men dette blir fort en halv million, og krever at jeg leser meg veldig opp på bruken av nettopp dette apparatet.

Jeg har noe linux erfaring, så er ikke så fremmed for å gjøre en form for SDR i et linux miljø, men har til nå ikke klart å finne noe som gjør susen. Tror dere RF Explorer-en fungerer for mitt bruk? Finnes det en lettere måte å gjøre dette på?

Jeg brukte opp hobbybudsjettet da jeg kjøpte meg noen andre dyre greier. Derfor får jeg juling av dama om jeg legger ut alt for mye på noe hun ikke ser helt vitsen med.

Nettopp forståelse for grafisk fremstilte radiobølger er jeg ikke så ukjent med. Men maskinvare for å få det fremstilt er mer ukjent territorium.

Bare for å legge til, om jeg har mulighet for å være mobil, så ønsker jeg å krysspeile hvor dronen er. Ser for meg at dette er nyttig om kamerater styrter men fortsatt har batteri på dronen slik den er mulig å finne.
Sist endret av zulu; 10. november 2022 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som registrert drone operatør og pilot så stiller jeg et stort spørsmål til, hvorfor? De aller fleste av oss selv med mindre 3-5” droner har påmontert både buzzer på eget batteri som lever i flere dager og hyler som en stukken gris og GPS for sporing men også satt opp med failsafe og returner hjem aktivert på kontroller.

Ingen med vettet i behold sender en flyvende kg kloss med en verdi på alt fra 5-15.000 uten noe sikkerhetsnett overhodet.

Hvorvidt slike handlinger går utover link kvalitet er jeg noe usikker på, Men håper du vil bli 700% sikker før du evt går ut og holder på?

Styring av lang distanse i norge mener jeg er 868 mhz og stort sett er man på 2.4 ghz.

Video overføring er 6 ghz stort sett.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trenger man å ha noen grunn, da? Det er en hobbygreie, mange hobbyer blir fryktelig kjedelige hvis man skal ha en praktisk årsak til alt man gjør. Ettersom dette er snakk om å måle radiotrafikk og ikke emittere noe, er det jo absolutt null sjanse for at dronen eller føreren blir forulempet av dette, eller kan legge merke til det overhodet før OP eventuelt kommer og sier "hey, jeg peilet dronen og senderen din for moro skyld, sup"

Forresten... slike kameradroner, pleier de å kryptere trafikken på noen måte? Hadde vært gøy å kunne se feeds av folk som flyr i området uten å måtte styre med dronehelvetet selv.
Sist endret av robhol; 10. november 2022 kl. 20:25.
En del droner sender vel på 5 Ghz-trenger da mer utsyr en kun rtlsdr:en for å få in den frekvensrangen. Blir fort litt dyrere da om en skal ha hackrf elns.
Fant denne videoen-der brukeren simulerer dronesendt analog videofeed som han spiller in med en hackrf
https://www.youtube.com/watch?v=haJP45NKjXI
Sitat av robhol Vis innlegg
Trenger man å ha noen grunn, da? Det er en hobbygreie, mange hobbyer blir fryktelig kjedelige hvis man skal ha en praktisk årsak til alt man gjør. Ettersom dette er snakk om å måle radiotrafikk og ikke emittere noe, er det jo absolutt null sjanse for at dronen eller føreren blir forulempet av dette, eller kan legge merke til det overhodet før OP eventuelt kommer og sier "hey, jeg peilet dronen og senderen din for moro skyld, sup"

Forresten... slike kameradroner, pleier de å kryptere trafikken på noen måte? Hadde vært gøy å kunne se feeds av folk som flyr i området uten å måtte styre med dronehelvetet selv.
Vis hele sitatet...
Nei ikke da :P


Kameradroner som kan sitte stille i lufta kan nok ha en form for kryptering. Men siden de er kjedeligere enn å se på maling tørke så holder jeg mer på med FPV.

Dog, overføringen på FPV kamera er ikke noe å se på.

HD FPV begynner forsåvidt å ta over markedet.

Men for FPV Droner så er feeden åpen. Men de er også meget retningsbestemt så du skal ha veldig flaks å få sett noe.

Dronene bruker rundstrålende antenner mens brillene ofte har på montert både rundstrålende og en retningsbestemt for større avstander. Men det stopper ikke der, det er også forskjellige antenner for hvordan de er bygd. Man har venstre og høyre antenner. LHCP OG RHCP. Så det er mange faktorer som skal stemme så hvis man ikke vet hva man ser etter så skal man ha flaks å få så mye som et glimt av FPV Feeden
Trådstarter
6 4
Det er helt enkelt bare for å prøve seg frem og se hvordan ting fungerer.

Tror det blir en hackRF om ikke så lenge, selger noen andre prosjekt og klargjør.