Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1384
Har noen spørsmål angående de nye retina displayene til både iPad, Macbook og iPhoner + alle andre høy PPI skjermer. De har med optimisering av en webside i CSS og hvordan jeg kan spesifisere sidene til ethvert display.

Jeg skrev spørsmålet mitt opp her uten lykke og lurer derfor på om noen freakere kan hjelpe meg?


CSS koden er følgende:

Kode

/** RETINA iPad **/
@media
screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio: 1.5),
screen and (-moz-min-device-pixel-ratio: 1.5),
screen and (-o-min-device-pixel-ratio: 1.5),
screen and (min-device-pixel-ratio: 1.5){
    body {
        background-color: #486ffd;
    }
}
/** 1600px screen **/
@media screen and (max-width: 1600px){
    body {
        background-color: #770029;
    }
}
/** 1000px Screen **/
@media screen and (max-width: 1000px){
    body {
        background-color: #117700;
    }
}
/** 500px screen **/
@media screen and (max-width: 500px){
    body {
        background-color: #ffce00;
    }
}
/** 300px screen **/
@media screen and (max-width: 300px){
    body {
        background-color: #770200;
    }
}
Hvorfor får jeg da fargekoden #117700 i bakgrunn når iPad Mini 2 retina er i portrait modus og #770029 når den er i landscape? Har ikke denne tableten en resolution på: 2048x1536?'

Har dette i HTML'en min:

Kode

<meta name="viewport" content="width=device-width; initial-scale=1; maximum-scale=3;" />
Dersom du vil se siden jeg prøver dette på ligger den her
Jeg er litt usikker, max-width er selvfølgelig bredden på nettleseren ikke selve padden, det ville vært device-width, og den må vel deles på 2 når det er retina ettersom det er dobbelt opp eller noe sånt, altså device-width, ikke max-width ?

La meg se om jeg kan tromme sammen noe mer interesse rundt det spørsmålet ditt på Stack Overflow og få noen til å svare på det.
Sist endret av adeneo; 22. mars 2015 kl. 22:42.
Trådstarter
Sitat av adeneo Vis innlegg
Jeg er litt usikker, max-width er selvfølgelig bredden på nettleseren ikke selve padden, det ville vært device-width, og den må vel deles på 2 når det er retina ettersom det er dobbelt opp eller noe sånt, altså device-width, ikke max-width ?

La meg se om jeg kan tromme sammen noe mer interesse rundt det spørsmålet ditt på Stack Overflow og få noen til å svare på det.
Vis hele sitatet...
De max-width som er skrevet ned er til vanlige browsers og skjermer. Det er pixel-ratio som er skrevet for Retina displayet sin skyld. Men jeg får ikke den til å fungere. Det skal være forskjell på 8" 720p skjerm og 8" 1500p skjerm, da jeg vil at siden skal være optimisert for retina, samt ikoner ikke skal bli for små.
Men vil ikke de andre også matche ?

Jeg mener, nettleseren i full bredde er 1536 pixler og vil derfor også matche reglene for max-width 1000/1600 ettersom de kommer etter device-pixel.

Jeg stusset litt på at du fikk fargekoden #117700 i portrait modus og #770029 i landscape, fordi det så ut til å være helt riktig i forhold til CSS'en din, senere regler overstyrer tidligere, ID overstyrer klasse osv.

Det er kanskje CSS specificity du sliter med her, dersom du flytter den øverste regelen med device-pixel slik at den kommer etter de andre reglene, hva skjer da ?
Trådstarter
Sitat av adeneo Vis innlegg
Men vil ikke de andre også matche ?

Jeg mener, nettleseren i full bredde er 1536 pixler og vil derfor også matche reglene for max-width 1000/1600 ettersom de kommer etter device-pixel.

Jeg stusset litt på at du fikk fargekoden #117700 i portrait modus og #770029 i landscape, fordi det så ut til å være helt riktig i forhold til CSS'en din, senere regler overstyrer tidligere, ID overstyrer klasse osv.

Det er kanskje CSS specificity du sliter med her, dersom du flytter den øverste regelen med device-pixel slik at den kommer etter de andre reglene, hva skjer da ?
Vis hele sitatet...

Det var nok overstyring som var feilen her ja, takk for hjelpen