Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: For eller imot bevaring av rovdyr? (Ulv/bjørn/etc)
For - Er bonde/bor i faresone 83 15,84%
For - Ikke bonde/bor IKKE i faresone 363 69,27%
Imot - Er bonde/bor i faresone 18 3,44%
Imot - Er ikke bonde/bor ikke i faresone 60 11,45%
Stemmegivere: 524. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  249 29777
Heisann, kom inn på dette emnet i en helt annen tråd. Lager derfor en egen tråd om emnet.

Hva syns du vi skal gjøre med rovdyrproblematikken?
Da jeg opprinnelig er en "bonde", er temaet med rovdyr (ulv/bjørn) noe jeg har måttet høre mange ganger.
Min far som driver med hovedsaklig kyr, og min onkel som driver med sauer, er imot ulv og andre rovdyr. De hadde ikke nølt med å skyte ulven om den dukket opp.
Hva hadde du gjort?

Om en skal se på det ifra bøndene sin side, så er det jo ikke helt uforståelig at de vil kvitte seg med rovdyret.
Rovdyret utgjør en trussel for dyrene deres, og dyrene deres er levebrødet deres.
Et hvilket som helst menneske vil jo beskytte sitt levebrød.
Bønder, som alle andre i verden, er avhengig av sitt levebrød. Det er dette som gir dem mat på bordet, og et tak over hode.

Er det da greit at vi skal legge hver enkelt ulv og bjørn der ute flatt med et hagleskudd?
Både ja, og nei.

Dette er et problem vi som mennesker har pådratt oss helt selv, som mange andre problemer mennesket har.
Når mennesket begynte å slå seg til ro, begynte å bygge faste bosetninger, kultivere landbruksjord og avle dyr, begynte også et problem. Bosetningene ble utvidet, grensene ble strukket lengre og lengre ut. Flere gårder og byer dukket opp, noe som fører til at mennesket kappet ned skog og trengte seg inn i dyrenes område. Dette skaper problemer, da man har trekkdyr, som går en bestemt rute hvert år, og andre dyr som har sine territorier de vokter over.
Når vi, dag for dag, kapper ned mer skog, setter opp nye hus, kapper ner mer skog, slenger opp et kjøpesenter, kapper ner mer skog, legger ut en bondegård, ender opp med å møte på rovdyr, så har jeg ingen sympati for mennesket. Alvorlig talt, hva forventet man skulle skje? Trodde man at dyrene skulle tenke "ah ok, nå vil mennesket ha mer plass. Så vi stikker lengre opp hugget her."?
Nei, en gang tråkker vi nok noen på foten, eller kanskje poten, i dette tilfellet.

Dette fungerer kanskje en stund, men etter ett vist antall kjøpesentre, bondegårder og hus, begynner det å bli et skikkelig overtramp ovenfor dyrene. Det ER ikke overraskende at man møter på dem når vi tvinger oss inn på områdene deres, å bor baki hagen deres.

Når ulven en gang i blant trår inn på vårt territorium, om den skader et dyr eller ei, så lager vi stort oppstyr rundt dette, men vi tar ikke til oss det faktum at vi har tråkket inn i deres territorier litt etter litt over hundrevis av år.
Grunnen vi kan lage et ramaskrik når vi ser en ulv, eller ulven har drept en sau eller 10, er nettopp fordi vi ser på oss selv som totalt overlegne iforhold til dem. Vi er mennesker, vi har rettigheter! Vi har lover som gir oss mer rettigheter! Vi har en trang til å eie, og passe på det vi eier.

Ofte er de som er "for" ulv og rovdyr, personer som ikke driver gård, som ikke har dyr i en "faresone" som levebrød. Derfor kan "de" si at vi må bespare ulven og bjørnen, fordi de merker ikke hva slags skade både økonomisk og psykisk det kan ha om en ulv eller bjørn kommer å meier ned 20 sauer av flokken din. For en bonde er dette et vesentlig økonomisk tap.

Hva skal vi gjøre? Legge ned jordbruket? Utrydde alle rovdyr?
Vi kan IKKE legge ned jordbruket! Men det blir også for "lettvint" å bare knærte alle ulvene som er i området, bare pga de passer på noe som opprinnelig var deres i utgangspunktet.
En kan alltids sette opp SKIKKELIGE gjerder rundt eiendommene, da tenker jeg dyrket mark. Det lar seg jo ikke gjøre å avsperre hele fjellheimen. Disse gjerdene må jo faktisk VEDLIKEHOLDES om de skal fungere en stund. Men dette er bare en midlertidig løsning, for som vi vet må mennesket ha mer land, og grensene vil utvides, gjerdene blir plassert lengre ut, og dyrene blir presset enda lengre bort. Da er vi like langt.

Uansett, så er dette en kamp som dyrene har tapt for mange hundre år siden. Mennesket vil overta, enten vi liker det eller ei.

Personlig er jeg for, at vi skal ta vare på ulven. Dette da jeg synes ulven er et flott dyr. Men igjen, så ser jeg at det eneste jeg oppnår, er å utsette utryddelsetidspunktet. Ulver i fangenskap er ikke ulver.

Nedenfor følger den orginale posten i en annen tråd, som inspirerte til denne tråden.
Jeg kommer opprinnelig fra gård, vi har dog ikke ulv her, men temaet ulv/bjørn/rovdyr er jo noe som står en hver bonde nært.

Både min far (hovedsaklig kyr) og min onkel (sauer) er imot ulv og andre rovdyr. De vil gjerne skyte den dersom de hadde sett en.
I den forstand kan jeg forstå dem, de gjør bare noe et hvilket som helst menneske ville gjort, beskytter deres levebrød og eller eiendom.
Slik har det vært så lenge mennesker har eksistert, da spesielt etter mennesket begynte å avle dyr, å ikke levde kun av jakt på dyr ute i det fri.
Er det rett? Både ja, og nei. En må jo beskytte levebrødet sitt, eller så har en plutselig ikke noe levebrød igjen. Men det er igjen galt, da ulven f.eks som du sier, har vært her mye lengre en oss.

Dette er et problem mennesket har pådratt seg selv, som med de fleste problemene til mennesket.
Etter at mennesket begynte å slå seg ned på faste plasser, oppstod problemet med plass, og grensene til landsbyene/"samfunnene" måtte utvides. De måtte bre seg over et større område etter som befolkningen stiger. Kappe ned skog, bygge opp hus. Kappe ned mer skog, bygge flere hus, bondegårder eller hva det måtte være.
Mennesket tvinger seg lengre og lengre inn på dyrenes "eiendom" for hver dag som går.
Dersom du har trekkdyr, som går i en "fast" rute hele tiden, eller en har rovdyr med territorier er en dømt til å til slutt "tråkke noen på tærne", eller i dette tilfellet kanskje poten?
Jeg synes det er feil å si "bli kvitt ulven", når en ulvestamme har hatt et territorium over mange mange år, å vi bare kommer busende inn med bulldosere og motorsager for å gjøre plass til flere beiter eller hus. Ja vi ser på oss som en overlegen rase i forhold til alle dyr, men gir det oss "rett" til å bare buse inn?
Når ulven en gang i blant trår inn på vårt territorium, om den skader et dyr eller ei, så lager vi stort oppstyr rundt dette, men vi tar ikke til oss det faktum at vi har tråkket inn i deres territorier litt etter litt over hundrevis av år.
Grunnen vi kan lage et ramaskrik når vi ser en ulv, eller ulven har drept en sau eller 10, er nettopp fordi vi ser på oss selv som totalt overlegne iforhold til dem. Vi har er mennesker, vi har rettigheter! Vi har lover som gir oss mer rettigheter! Vi har en trang til å eie, og passe på det vi eier.
Ofte er de som er "for" ulv og rovdyr, personer som ikke driver gård, som ikke har dyr i en "faresone" som levebrød. Derfor kan "de" si at vi må bespare ulven og bjørnen, fordi de merker ikke hva slags skade både økonomisk og psykisk det kan ha om en ulv eller bjørn kommer å meier ned 20 sauer av flokken din. For en bonde er dette et økonomisk tap.

Skal vi legge ned jordbruket, slik at ulvene og andre rovdyr kan leve fritt? NEI! Vi trenger jordbruket.
Skal vi la rovdyr forsyne seg av bøndene sitt levebrød? NEI! Vi må finne en måte å leve med dem. Dette er ikke veldig lett. En kan sette opp SKIKKELIG gjerde rundt hele eiendommen, da tenker jeg mest på et "vanlig" beite, dette lar seg gjerne ikke gjøre i fjellheimen. Men igjen, når vi har satt opp disse gjerdene, og vedlikeholder dem, så går det en stund, så må vi utvide enda mer. Da må vi igjen tråkke enda lengre inn i dyrenes verden, sette opp nye gjerder og vedlikeholde disse.
Dette er en kamp, som dessverre dyrene har tapt, enten vi liker det eller ei.
Forøvrig har jeg veldig sympati for ulven, men jeg har alltid hatt en "kjærlighet" for ulver, da jeg syntes de er flotte dyr.
Vis hele sitatet...
Kanskje bøndene skal begynne å passe på dyra sine igjen, slik som de gjorde i gamle dager? Romania har veldig mye ulv, og der ler de av Norges "rovdyrproblem".

Send ut gjeterne!
Det hele bunner vel i at bonden ikke vil ut med mer penger for gjerder og lignende sikring og det er mye enklere å skyte de stakkars dyrene.
Det er jo ikke akkurat som de er i et økosystem eller at de er nesten utrydda her i landet.
Tenker da særlig på ulv.
Finnes da masse flyktninger med gjetererfaring fra afghanistan og lignende. Hadde jo vært en måte å sette de i arbeid på
Og så finnes det jo hunder som kan leve ute sammen med flokken og beskytte dem.

Å ville skyte rovdyr er korttenkt, egoistisk idioti.
få heller ut de dumme saua enn de få ville rovdyra vi har igjen her i landet, å desutten så får dere igjen penger
for de saua dere taper mens vill dyr får vi ik igjen, sauer er og kommer det nok av hver eneste år.
Kan de som har stemt for og ikke bor i faresone eller er bonde gi en begrunnelse?
Sitat av møkk Vis innlegg
Ofte er de som er "for" ulv og rovdyr, personer som ikke driver gård, som ikke har dyr i en "faresone" som levebrød. Derfor kan "de" si at vi må bespare ulven og bjørnen, fordi de merker ikke hva slags skade både økonomisk og psykisk det kan ha om en ulv eller bjørn kommer å meier ned 20 sauer av flokken din. For en bonde er dette et vesentlig økonomisk tap.
Vis hele sitatet...
Vi må ikke glemme at vi trenger rovdyr netopp for å ta vare på skogen, og føre til at Darwins lover gjelder. Det er ikke bare fordi ulven er et fint dyr jeg er for å ha den.

Personlig så synes jeg sauebøndene i Norge tar alt for lite ansvar for dyra sine. Man kan ikke forvente at alle dyra kommer tilbake når man bare slepper dem midt ut i skauen om våren. Jeg synes også det er pinlig å se på hvor "vondt" sauebøndene har det når noen av dyra dems har blitt tatt av ulven. Har de like vondt når de finner en sau som har detti ned en fjellskrent å brukket beinet?

I gamledager gjeta man dyra, og dette er noe man bør vurdere idag også. Dette blir sikkert jævla dyrt pga kostnadsnivået i dette landet, isåfall må man vurdere om det er vits å ha sauer i dette landet. Vi kan fint importere sauekjøtt fra utlandet, og ved en evt krise vil vi også klare oss uten sauekjøtt.

Ser for meg at det må være bedre å drive med storfe for bønder som er plaget at rovdyr.

Jeg skjønner heller ikke hvor stor skade 30-40 ulver kan gjøre for sauenæringa. Selv så mener jeg vi bør ha langt flere for å slippe innavl ol.

Bor ikke i en faresone, dog så er det ofte jeg er ute i skogen ol.
Sist endret av legalize_it; 28. september 2009 kl. 19:20.
Hvis alle "hobbybøndene" som er totalt avhengige av subsidier for kunne drive med hobbyen sin ble fratatt subsidiene sine og måtte finne seg en vanlig jobb.Da kunne de "seriøse" bøndene drive større å mere lønnsomt å dermed ha råd til å gjete dyrene sine.
Men fra spøk til alvor, så kan jeg se situasjonen fra begge sider.
Skjønner altfor godt at en bonde ikke vil lide økonomisk og samtidig så skjønner jeg at det er viktig å beholde anstanden med ville rovdyr her i Norge.
Med tanke på utryddelse så tenker jeg at en form for et naturreservat som kan inneha nok bytte og sikre forhold for ulvene, ellers en strengere lovgivning på felling av ulv kunne kanskje ha gjort seg.

Denne problemstillingen er jo ikke ny, den har eksistert i mange hundre år som f.eks tigre i sibir og India, elefanter i visse Afrikanske land.
Men det er nettopp holdningen som bøndene har som er vanskelig å snu, Masaiene i Kenya og Tanzania for forøvrig erstatning hvis en elefant dreper en av kuene deres, slike ordninger ville kanskje ikke falt i smak i Norge siden de drives av frivillige organisasjoner.

Sum sumarum så tror jeg vi trenger et statlig inngripen for å beholde ulvebestanden i Norge.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Ja, bønder kan gjøre mange ting. Den generelle stand på gjerdene deres er ganske lav i den forstand. Men om en setter opp skikkelige gjerder, så kan en holde ulven unna dyreflokkene sine. Eneste problemet er jo at noen år senere skal gården utvides, eller et byggefelt skal settes opp. Da kryper vi enda lengre inn på ulvens område, og EN dag vil ulven ikke ha mer område.
Den kan ikke trekke seg ut i sjøen å bli en fisk.

Nå er det ikke kun bønder som lager ramaskrik, også folk som bor i utkantene. Men det er samme opplegget, vi skal flytte grensene, å sette opp byggefelt og hus.
Så når en familie får en ulv i hagen, kan vi dra frem hagla å skyte den. Eller lage overskrifter i VG og Dagbladet om hvor skummelt det var.

Er du redd rovdyr, er ikke utkanten den mest optimale plass å bo. Basic facts.

Boiler: Det er vel mennesket som er problemet? Mennesket skal eie alt. "Faen vil ha fler, å mangen vil ha mer"?
Sist endret av møkk; 28. september 2009 kl. 19:27.
Samene taper masse penger på at jerv og andre rovdyr rett og slett dreper reinsdyrene. Samene har ikke lov å røre de en gang og jerven dreper rein som en slags lek når den ikke er sulten.
Men hvem bryr seg om de rike reinholderne i nord, jævla skattesnytlere.
Sitat av boiler Vis innlegg
Men hvem bryr seg om de rike reinholderne i nord, jævla skattesnytlere.
Vis hele sitatet...
haha:P
Det synes å være en utbredt oppfatning om at Oslo er den kommune i Norge - og verden - hvor det bor flest samer. Ofte henvises det også til at antall samer i Oslo er om lag 5000. Noen eksempler fra ulike nettsteder kan illustrere dette:
Vis hele sitatet...
Joda, men vet ikke om det er "reinsdyr samer" det er snakk i her... Men likevell

Kilde: http://www.sami-statistics.info/
Sitat av exocytose Vis innlegg
Kan de som har stemt for og ikke bor i faresone eller er bonde gi en begrunnelse?
Vis hele sitatet...
Imot - jeg mener mot, ikke for.
Ser poenget med at bøndene ikke liker dem, men kan ikke si jeg har noe spesiell grunn til å være for bevaring, vil bare det. :-)
"Ulver er ålreite dyr."
Kilde

Som noen allerede har sagt så kunne de skjerpet hvor fritt sauene går. Bor ikke helt på landet, men er ikke langt unna. De er relativt sløve her, men nå plages ikke de akkurat så alt for mye med ulv heller.
Hva menes egentlig med "bor/bor ikke i faresone"? Faresone som at man bor et sted hvor man kan bli angrepet av rovdyr? Med mindre man oppsøker rovdyr (tenker da på bjørn) og kommer mellom ei binne og ungen hennes tror jeg det er ekstremt liten sjanse for at man blir angrepet. Og mest sannsynligvis har binna og ungen stukket lenge før du er i nærheten av dem. Nå bor jeg i Oslo, men jeg fryktet aldri rovdyr da jeg var liten og bodde på bygda. Og jeg vet at bjørn omtrent har gått uten for stueveggen vår, da jeg ved et tilfelle på vei til skolen en morgen så ti sauekadaver som var tatt av bjørn bare noen hundre meter unna huset vårt.

Jeg er for rovdyr, rett og slett fordi jeg synes at vi burde ha et mangfold i naturen med mange forskjellige dyr. Min nå pensjonerte onkel drev med sauehold og jeg vet at han mistet en del dyr til bjørn, men det gjør likevel ikke at jeg skifter standpunkt. Man kan kanskje regulere bestanden hvis det blir for mange dyr, men utrydde den er jeg helt i mot.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Kanskje bøndene skal begynne å passe på dyra sine igjen, slik som de gjorde i gamle dager? Romania har veldig mye ulv, og der ler de av Norges "rovdyrproblem".

Send ut gjeterne!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig!

Er dem så redde for dyra sine så får dem bygge høyere gjerder, eller investere i en llama (ja det funker: det er testet ut i Engerdalen i alle fall, og gaupe og ulv holder seg visst unna fordi de blir skremt av den, samtidig som den klarer seg sammen med den andre buskapen).

Forresten skjønner jeg ikke helt hva dem bærer seg for.. De får igjen mer fra staten enn hva sauen/kua er verdt når den blir spist av rovdyr (bonden kan ikke tenke på den psykiske tilknytningen til dyret i alle fall, for da hadde han jo aldri sendt den til skogs).

PS: Jeg vet at ikke alle sender dyrene til skogs, men før dem klager så kan dem vel bygge høyere gjerder?
Rovdyr er en like viktig og riktig del av vår fauna som ulv og ku.
Sitat av møkk Vis innlegg
Nå er det ikke kun bønder som lager ramaskrik, også folk som bor i utkantene. Men det er samme opplegget, vi skal flytte grensene, å sette opp byggefelt og hus.
Så når en familie får en ulv i hagen, kan vi dra frem hagla å skyte den. Eller lage overskrifter i VG og Dagbladet om hvor skummelt det var.

Er du redd rovdyr, er ikke utkanten den mest optimale plass å bo. Basic facts.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, og hvor farlig er de Norske rovdyra egentlig for mennesker?
Måtte le litt da jeg for en stund siden så at innbygerne i en bygd var så redde for ulven at de måtte sende ungene med taxi til skolen. Hvor mange har blitt drept av bilen de siste åra, og hvor mange har blitt drept av rovdyr her i landet. Hmmm
Jeg bor midt i en "faresone" å har bjørn,ulv og gaupe gående rundt i skogen her.Jeg har da aldri vært redd for disse når jeg er i skogen,noe jeg er daglig med hundene mine.Den ene ulven som har holdt til her i sommer/høst er radiomerket og jeg har ifølge peiling av ulven luftet hundene mine under 500 meter fra den et par ganger i sommer.
Folk burde heller være redd for å møte elg i skogen,da elgen skader flere mennesker i naturen hvert eneste år.Jeg tenker da ikke på kollisjon med bil
Dyra var her først, skal vi utrydde en rase fordi de truer en næring som i praksis ikke betyr noe for landet vårt?

nei.

Bor ikke i faresonen men oppholder meg mye der.
Sist endret av NoillStress; 28. september 2009 kl. 22:06.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Skal vi legge ned all jordbruk i Norge, og gjøre oss avhengige av import fra andre land slik at vi kan spare 3 kroner når vi handler inn varen?
Når vi har gjort oss avhengige av andre land for å mate oss i en verden vi allerede "har for lite mat", hva skal vi gjøre når andre land er villige til å betale mer for å kjøpe maten vi skulle kjøpt, eller u-land kommer seg et steg lengre ut av driten de nå sitter nedi og kan kjøpe mat?
Da kan vi pøse på mer penger å kjøpe opp all maten som u-landene kunne ha kjøpt, så kan de fortsette å sulte. Så kan vi utrydde hele u-landene, for de er bare i veien alikevel, ta over deres landeområder å bruke det til vår egen gevinst...

Edit:
Jeg sier ikke at vi BØR utrydde rovdyrene, jeg sier bare at vi kommer til å gjøre det.
Edit2:
Så kan vi starte kriger for å vinne eventuelle kjøpsretter fra andre land som produserer mat. Norge ligger godt an om det skulle komme en global krig om kjøps rettigheter på mat, med sin enorme militærstyrke.
Sist endret av møkk; 29. september 2009 kl. 15:42.
Klart for å ha rovdyr. Så en gang en dokumenter fra USA der de fjernet ulver i stor park type nasjonal park men tror ikke det var det.

Resultatet etter de hade tatt vekk alle ulvene var at hele pareken og trærene visnet og døde totalt ut.

Forklarigen var for de det ble for mange plante spisende dyr så de spiste opp allt grønt. Så tilførte de ulvene igjen og parken beynte etter noen år og vokse oppigjen.

Man må ikke tukle for mye med naturen :P
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Kanskje bøndene skal begynne å passe på dyra sine igjen, slik som de gjorde i gamle dager? Romania har veldig mye ulv, og der ler de av Norges "rovdyrproblem".

Send ut gjeterne!
Vis hele sitatet...
Her kommer noen tall.

I Karpatene finnes det godt over 3000 ulv. (kilde)

År 2000, gjennomsnittlige tall for rumenske sauebøner:

Sau, antall: 468
Drept sau: 2,9
Drept av ulv: 1,8
Drep av bjørn: 1,1
Gjetehunder: 8
Gjetere: 5

Hva er problemet? Tre sauer per sauebonde, er det virkelig et problem? Pass på de jævla dyra, så unngår man problematikken.
Sist endret av xtapolapocetl; 29. september 2009 kl. 16:36.
Sitat av møkk Vis innlegg
Skal vi legge ned all jordbruk i Norge, og gjøre oss avhengige av import fra andre land slik at vi kan spare 3 kroner når vi handler inn varen?
Når vi har gjort oss avhengige av andre land for å mate oss i en verden vi allerede "har for lite mat", hva skal vi gjøre når andre land er villige til å betale mer for å kjøpe maten vi skulle kjøpt, eller u-land kommer seg et steg lengre ut av driten de nå sitter nedi og kan kjøpe mat?
Da kan vi pøse på mer penger å kjøpe opp all maten som u-landene kunne ha kjøpt, så kan de fortsette å sulte. Så kan vi utrydde hele u-landene, for de er bare i veien alikevel, ta over deres landeområder å bruke det til vår egen gevinst...

Edit:
Jeg sier ikke at vi BØR utrydde rovdyrene, jeg sier bare at vi kommer til å gjøre det.
Edit2:
Så kan vi starte kriger for å vinne eventuelle kjøpsretter fra andre land som produserer mat. Norge ligger godt an om det skulle komme en global krig om kjøps rettigheter på mat, med sin enorme militærstyrke.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener her. Men klarer vi oss ikke uten sauer? Spesielt de dumme lodottene som bøndene bruker idag, for å tjene mest mulig. Må da være bedre å drive med storfe, andre større dyr evt kun jordbruk om de få rovdyra vi har her i landet skaper så store problemer for sauenæringa.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skjønner hva du mener her. Men klarer vi oss ikke uten sauer? Spesielt de dumme lodottene som bøndene bruker idag, for å tjene mest mulig. Må da være bedre å drive med storfe, andre større dyr evt kun jordbruk om de få rovdyra vi har her i landet skaper så store problemer for sauenæringa.
Vis hele sitatet...
Vel, sauene gir oss jo ull og kjøtt.
Selv om du ikke bruker produktene som stammer fra dette, så er det andre som gjør det.
Hvorfor skal man absolutt fjerne ulv/bjørn når det faktisk er VI som tar over deres territorium? Det dere sier får det til å høre som om dyra tar over deres.

Helvete, stemte på imot når jeg skulle ta for. >.<
Sist endret av margido; 29. september 2009 kl. 17:48.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Vel, sauene gir oss jo ull og kjøtt.
Selv om du ikke bruker produktene som stammer fra dette, så er det andre som gjør det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men sauekjøtt og ull kan vi importere. Den eneste grunnen til at Norge fremdeles har landbruk er jo netopp fordi vi har bestemt at det kan være greit og være "selvforsynt" ved en evt krise. Noe jeg er enig i. Men ved en evt krise, så bør vi jo klare oss uten sauekjøtt?
Ser ikke noen grunn til at bønder ikke skal forsvare sin eiendom mot inntrengere fra dyreriket. Dersom bjørn og ulv står på tunet og forsyner seg av sau og barn skal man ikke være avhengig av å søke om fellingstillatelse.

Men for å se det fra en annen sak, så flyr jo faktisk bønder i helikopter å skyter rovdyr. Det er en smule uetisk og rimelig triggerhappy oppførsel.

La kommuner få bestemme selv hvorvidt de vil beholde rovdyr eller ikke. Der rovdyrene ikke er en reell trussel for bønder eller samfunnet er det vel heller ingen grunn til å felle rovdyrene. Og motsatt.
Jeg stemte på det flest hadde stemt på... Yoho... Er for bevaring, men er ikkje bonde selv..
20 sau er drept av ulv i Rakkestad de siste ukene :
Dette er for dere som ikke er sikre så på det,så er Rakkestad 78 km unna Oslo

Holder en katt,hund,hest,gris eller lignende finnes det en del etiske regler som feks:Mat,omsyn,mulighet for og være inne og om det er mulig,varme.

Men når det gjelder SAU er det stort sett ingenting som gjelder når de er på beite. Skal ikke skjære alle under en kam her, for det finnes en del bønder som også er flinke.

Denne reportasjen er et innslag fra ekte Norsk natur: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6800272
Sitat av boiler Vis innlegg
Denne problemstillingen er jo ikke ny, den har eksistert i mange hundre år som f.eks tigre i sibir og India, elefanter i visse Afrikanske land.
Men det er nettopp holdningen som bøndene har som er vanskelig å snu, Masaiene i Kenya og Tanzania for forøvrig erstatning hvis en elefant dreper en av kuene deres, slike ordninger ville kanskje ikke falt i smak i Norge siden de drives av frivillige organisasjoner.
Vis hele sitatet...
Dreper elefanter kuer i Afrika? Jeg visste løver var et problem og at de får erstatning for løvedrepte kyr, men elefanter har jeg ikke hørt om.
Sist endret av Poke; 2. oktober 2009 kl. 21:52.
Sitat av Poke Vis innlegg
Dreper elefanter kuer i Afrika? Jeg visste løver var et problem og at de får erstatning for løvedrepte kyr, men elefanter har jeg ikke hørt om.
Vis hele sitatet...
Så det på animal planet her om dagen. Skal se om jeg kan finne en link.
Uten at jeg kan huske hvilket land dette var, men i et naturreservat for ulv har bøndene satt opp bevegelsessensorer med høytalere som lager høye skremmende lyder slik at ulven blir skremt bort hver gang den kommer i nærheten av menneskelig bebyggelse eller husdyra. Det syns jeg er en genial løsning.
Min mening er at ulven har like mye rett til å leve her som sauer og folk. Folk går sammen i jaktlag, de setter seg på post og skyter hjort, rådyr og elg. Vi skyter de for mat, selv om det ikke akkurat er hovedmatkilden vår. Ulven er en kjøtteter, den spiser andre dyr og har alltid gjort det. Så at ulven dreper noen sauer på fjellet ser jeg på som noe naturlig.

Så klart kan jeg skjønne at folk ikke liker å ha ulv i hagen og nærme bebyggelse generelt. Men uansett så vil ulven være mer redd folk i de fleste tilfeller.

Men mange sauebønder, de setter sauene ute på et jorde, uten noen store gjerder eller noe. Og det blir litt som å servere mat for rovdyr syns nå jeg.

Håper Norge klarer å bygge opp ulvestammen igjen.
For dere som er redde for barna deres: Hvor mange har egentlig blitt drept av ulv i Norge?

Jeg har hört at det var en mann som muligens ble drept for ca. 150 aar siden.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
For dere som er redde for barna deres: Hvor mange har egentlig blitt drept av ulv i Norge?

Jeg har hört at det var en mann som muligens ble drept for ca. 150 aar siden.
Vis hele sitatet...
I følge NINA er det funnet kun ett enkelt tilfelle i Norge der et menneske synes å være drept av ulv, og det var i år 1800.
Vis hele sitatet...
Kilde

Som tidleigere nevnt i tråden burde bøndene passe bedre på dyrene sine når de faktisk sender de inn i områder det ulv og bjørn finner seg mat.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Ser poenget med at bøndene ikke liker dem, men kan ikke si jeg har noe spesiell grunn til å være for bevaring, vil bare det. :-)
"Ulver er ålreite dyr."
Kilde

Som noen allerede har sagt så kunne de skjerpet hvor fritt sauene går. Bor ikke helt på landet, men er ikke langt unna. De er relativt sløve her, men nå plages ikke de akkurat så alt for mye med ulv heller.
Vis hele sitatet...
venta på den
men back to ontopic
persjonelig er jeg for rovdyr mtp klima
og hvem vil være nabo med mus/rotter/lemen ?
ulven gjør en utmerket jobb med og eliminere dem
Sist endret av lucifer92; 3. oktober 2009 kl. 05:44.
Det du sier om de gjerdene; Her jeg bor satte de opp rovdyrsikkert gjerde en gang for noen år siden. Og tror du ikke de klarte å prestere å stenge 2 bjørner inne i gjerdet når de satte det opp. Så de hadde faktisk ikke mulighet til å komme seg ut, og ble stengt inne sammen med alle sauene.
Og det resulterte jo selvfølgelig i store tap i besetningen.
En smule ironisk kanskje

Men ontopic: Jeg er helt klart imot den rovdyrstammen som holder på å bygge seg opp nå.
Jeg bor selv i en kommune der hvor bjørnestammen er under oppbygning, og jeg syns det begynner å gå litt over styr sånn som det er nå.
Bjørnestammen har for lengst nådd målet som ble satt for noen år siden, men alikevel får den bare fortsette å vokse uten noen form for tiltak.

Jeg mener helt klart at alle rovdyrstammene må reguleres slik at ikke bestanden vokser seg helt over styr her.
Jeg er ikke imot at vi skal ha en rovdyrstamme i Norge, det er heller omvendt. Men her bør det vel være noen som har et ansvar å følge med på at bestandsmålet er nådd.

Og noen her som bare sa noe som: "Gjøre som før å passe på besetningen" Vel, du får det i alle fall til å høres enkelt ut.
Vet ikke helt hva slags erfaring du har med gårdsdrift, men jeg kan vel på generelt grunnlag si at "før i tida" hadde de små besetninger i forhold til nå. Nå har de jo mest mulig for å tjene mest mulig.

Men jeg kan også komme med noen argumenter på hvorfor jeg tror at folk mistet mindre sau før.

1: Besetningene var mindre, lettere å passe på.

2: En ting folk kanskje ikke tenker på er at før i tida regulerte folk rovdyrstammen selv. Da var det ikke noen lover og regler på dette punktet. Det var faktisk godt betalt for å ta livet av et rovdyr. Skuddpremie som det kalles.

3: Selvfølgelig har du rett i at de også gjetet sauene. Men det var jo drittarbeid med dårlig betaling som ofte ble gitt til barn i 10-14 årsalderen. Det funket tydeligvis alikevel, men samtidig kommer dette litt tilbake punkt 1, ettersom det ikke var mange skrottene å passe på.

Det er vel i hovedsak det jeg har å si om saken i første omgang. =)

Sitat av lucifer92 Vis innlegg
venta på den
men back to ontopic
persjonelig er jeg for rovdyr mtp klima
og hvem vil være nabo med mus/rotter/lemen ?
ulven gjør en utmerket jobb med og eliminere dem
Vis hele sitatet...

Du vil ha rovdyr med tanke på klima? Hva mener du med det egentlig? :P
Ulven jakter for det meste ikke på mus/rotte/lemen.
Dette er det heller rødrev,diverse rovfugler og katter som gjør.
Sist endret av shitrich; 3. oktober 2009 kl. 06:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lever ikkje i "faresonen" til rovdyr. Men lever med noko som faktisk er farlig: Hjort. (Heldigvis ikkje elg heromkring.)
Sitat av olebull Vis innlegg
Du vil ha rovdyr med tanke på klima? Hva mener du med det egentlig? :P
Ulven jakter for det meste ikke på mus/rotte/lemen.
Dette er det heller rødrev,diverse rovfugler og katter som gjør.
Vis hele sitatet...
det jeg mener er at det er bedre og ha rovdyr mtp planteeterne som hadde florert i skogen og spist i skogen og dem hadde rett og slett ødelagt skogen skogen er jo som kjent viktig med tanke på klima
men ulven mente jeg som eksempel med tanke på at dem eter mus under sult og sykdom
men rev kan jakte på mus har sett det flere ganger blant annet så jakter reveunger/ulveunger på smådyr innse det dem kan ikke drepe en 500 kg tung elg når dem veier 3-8 kg så klart vis dem var på 3000stykk(sarkasme) så kunne dem men ikke 1 eller 2
og folk bryr seg nok ikke med at det er rødrev ser dem en rev så skytter dem den dessvere
men jeg mener at rovdyr som angriper flere hundre dyr burde avlives
ellers får vi vel en sint bonde etter oss
edit: huff så dårlig skrevet
Sist endret av lucifer92; 3. oktober 2009 kl. 07:06.
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Nei, det er kanskje ikke blitt drept så mange folk av ulv. Men for noen så er det jo "dritskummelt" å ha en stor stygg ulv luskende i hagen.
Sansynligvis så vil ulven forlate området om et menneske dukker opp, men jeg lurer på om ulven vil bli tilvendt oss mennesker etterhvert, og bli mer og mer nærgående, som kanskje vil føre til flere hendelser hvor folk er blitt skadet av ulv?
Jeg personlig er ikke redd ulven, OM jeg hadde bodd i et "ulvefarlig" strøk, og det var kjent at ulvene var farlige, hadde jeg bare utstyrt meg til å kunne forsvare meg på et vis.

Mennesketallet stiger for hver dag som går, alle må ha en plass å bo. Vi vil presse oss enda lengre inn på dyrenes områder med årenes løp, og jeg tror dessverre at en dag, har vi tatt knekken på rovdyret, da det er i veien for vår utvidelse.

Olebull
Vi skal kontrollere rovdyrstammen, slik det passer oss. Siden vi er mennesker, har vi "rett" til å gjøre akkurat det som passer oss. Er noe i veien, så flytter vi det. Vil det ikke flyttes knerter vi det.
Hvorfor skal ikke rovdyret få lov til å ha sine områder? Hvorfor skal ikke rovdyret ha lov til å kontrollere vår "stamme"?
Jeg håper jo ikke at bjørner begynner å tusse rundt å meie ned en hver mann den ser, men det er ikke dyrene som er feilen. Det er vår egen feil, vårt eget problem, som VI har lagt.
Vi ser på oss som overlegne alt annet her i verden, men likevel lager vi i varierende grad alvorlige problemer, med dårlige løsninger.
Sist endret av møkk; 3. oktober 2009 kl. 07:12.
Sitat av møkk Vis innlegg
Nei, det er kanskje ikke blitt drept så mange folk av ulv. Men for noen så er det jo "dritskummelt" å ha en stor stygg ulv luskende i hagen.
Sansynligvis så vil ulven forlate området om et menneske dukker opp, men jeg lurer på om ulven vil bli tilvendt oss mennesker etterhvert, og bli mer og mer nærgående, som kanskje vil føre til flere hendelser hvor folk er blitt skadet av ulv?
Jeg personlig er ikke redd ulven, OM jeg hadde bodd i et "ulvefarlig" strøk, og det var kjent at ulvene var farlige, hadde jeg bare utstyrt meg til å kunne forsvare meg på et vis.

Mennesketallet stiger for hver dag som går, alle må ha en plass å bo. Vi vil presse oss enda lengre inn på dyrenes områder med årenes løp, og jeg tror dessverre at en dag, har vi tatt knekken på rovdyret, da det er i veien for vår utvidelse.
Vis hele sitatet...
det du sier er jo sant bor langt opp i finnmark og hær kommer ulv/elg/rev så og si opp på døra og skraper
offtopic
husker jeg var 5 år kansje ok da så jeg ulv som hadde skrapa på døra inn hold på og lukke opp da jeg hørte det
Sist endret av lucifer92; 3. oktober 2009 kl. 07:13.
Dei opprinnelige sauene som levde her i landet sprang faktisk i fra ulven og bare dei dårlige/syke ble tatt. Dette er innstillinga i skallen til ulven. Drep dei du kan drepe (for å bevare å bygge videre på sterke gener). Dette går ikke så bra i desse dager med kvite ulldotter som ikke kan annet enn å tygge gras, derfor blir 40 av 40 ulldotter drept i samme slengen.
Bor i ett av Norges såkalte kjerneområde for rovdyr. Er ikke bonde.

Dette har blitt en veldig svart\hvit debatt der det virker som man enten vil bevare alle rovdyr, eller utslette alle sammen. Leste raskt gjennom tråden og for meg ser det ut som det bare er Olebull som har ett noe mer nyansert syn. Jeg kjenner mange bønder som sliter eller har måttet legge ned\om sine gårdsbruk. Ingen av de har noen gang gitt utrykk for at de vil utrydde rovdyrstammen. Det de fleste ønsker er å kunne ta ut de dyrene som gjør mest skade i besettningen. Dette er også ett syn som jeg står for.

Mange her snakker om å gjerde inn dyra sine. Dagens rovdyrsikre gjerder er mellom 120 og 150 cm høye. De har en eller flere strømførende tråder. Med tanke på at de alller fleste sauer beiter i utmark vil det si at for å berge dyrene sine med gjerder, må en gjerde inn store deler av utmarka i Norge. Når du gjerder inn noe, så er det automatisk noe som blir gjerdet ute. Dette vil igjen føre til problemer for andre arter som bruker den samme utmarka som sauen. Det samme gjelder for oss mennesker som vil bruke den norske utmarka. Møter du på ett rovdyrsikkert gjerde når du er ute på feks sopptur (har en følelse om at mange på dette forumet er glad i sopp...) så vil også gjerdet være til stort hinder. Du tar deg faktisk ikke over ett slikt gjerde.

Ser mange skriver om bønder som lever av tilskudd og som ikke bryr seg om de dyra de sender ut på beite. De bøndene jeg kjenner bruker mye tid ute sammen med dyra sine. Mange bruker hele sommeren ute for å se til sauene. Det er tross alt disse dyrene de lever av og for. Bøndene går hele vinteren å steller om dyra sine i fjøset. Jeg vil tørre å påsta at de aller fleste norske bøndene er glade i dyra sine. Når de da kommer over dem om sommeren med opprevet jur, slag og biteskader, og sauen fortsatt er i live, så gjør det noe med bonden. Dette er en stor psykisk belastning for mange.

Den norske staten setter ulike mål om hvor stort antall vi skal ha av hvert enkelt rovdyr. Blandt annet er deler av trøndelag er satt som ynglingsområde for bjørn. Der er den totalfredet(altså de får ikke drive lisensjakt som i mange andre deler av landet) frem til bestandsmålet er nådd. Bare noen kilometer lenger øst(i Sverige) ble det i høst felt ca 70 bjørner under jakten. Synes det er rart at det i Trøndelag ennå ikke er en levedyktig bjørnestamme, når de i bare i nabofylkene (län) i Sverige kan skyte 70 stk. bare på noen måneder. Her snakker vi virkelig om en norsk og en svensk bjørnestamme. Bjørnen stopper helt klart på grensen og tenker at "nei huff, her er svenskegrensa, da er det bare å snu."

Det ble etterlyst synspunkter fra oss som er mot, eller en redusering av dagens rovdyrstamme. Selv vil jeg gjerne høre mer fra dere som ikke bor i områder med rovdyr, men som samtidig er for en totalfredning av rovdyrene. Klarer dere å sette dere inn i hvordan det er å leve som norsk bonde i dag med store tap, uten å komme med uriktige\oppdiktede påstander om at bønder ønsker å få dyrene sine slaktet kun for å få dekket tapet av staten. Synes alt for ofte at rovdyrdiskusjoner flommes over av slike påstander. Synd med sant.
Sitat av Jallahari Vis innlegg
Dei opprinnelige sauene som levde her i landet sprang faktisk i fra ulven og bare dei dårlige/syke ble tatt. Dette er innstillinga i skallen til ulven. Drep dei du kan drepe (for å bevare å bygge videre på sterke gener). Dette går ikke så bra i desse dager med kvite ulldotter som ikke kan annet enn å tygge gras, derfor blir 40 av 40 ulldotter drept i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Sikker på det ikke er fordi ulven er et opportunistisk rovdyr da (som de fleste andre)? Husker godt når reven brøt seg inn i hønsegården og tok livet av alt når jeg var liten.

Det er liksom dette som er litt av problemet. Ulven følger bare sine instinkter, og mennesket forstår ikke.

Skulle likt å sett kilde på det med de opprinnelige sauene. Iom. at det er få dyr som klarer å løpe så lenge og langt som ulven.
Her er vel en kilde

http://no.wikipedia.org/wiki/Gammelnorsk_sau

Atferd [rediger]

Gammelnorsk sau har en unik fluktatferd sammenlignet med annen sau. Når den flykter for rovdyr vil den spre seg ut i vifteform. De sterkeste dyra vil dominere flukten og trekke rovdyra til seg, slik at de svakeste rekker å gjemme seg vekk. Siden denne sauen er svært hurtig blir det nesten aldri registrert tap av sau som følge av rovdyr. Ulempen er at denne sauen heller ikke er like enkel å kontrollere med en gjeterhund, siden den vil bruke samme fluktatferd ovenfor denne. Resultatet er at hundene gjerne kommer tilbake med kun få dyr. Sauene vil også legge på svøm for å ungå å bli fanget.
Sitat av Saape Vis innlegg
Finnes da masse flyktninger med gjetererfaring fra afghanistan og lignende. Hadde jo vært en måte å sette de i arbeid på
Vis hele sitatet...
Dette var dagens!
Noe som hadde vært litt morsomt, hadde vært et lite eksperiment:

Man finner et område der det hvert år blir rapportert mye rovdyrdrept sau, og uten at bonden vet om det, så tilbringer man sommeren der, med kamera/videokamera, beveger seg rundt i området, følger med på dyra, og dokumenterer hva som faktisk blir drept av rovdyr og hva som blir drept/dør av andre grunner. Så på høsten, får man på nytt tak i tallene for hva som har blitt rapportert tatt av rovdyr, og sammenlikner med egne tall.

Jeg har STERKE mistanker om at et stort flertall av dyra som blir innrapportert som tatt av rovdyr, egentlig dør av alle mulige andre grunner. Husker f.ex. en gang jeg var på fjellet på vestlandet, og vi så en sau som hadde falt ned en skrent, og stod på en bitteliten hylle med et langt fall under seg. Tviler sterkt på at bonden dro opp og redda den - hvorfor skulle han gidde det når det ville ta to personer en dagstur, dvs en kostnad på flere tusen, mens han får et par tusen rett i lomma hvis den er "tatt av rovdyr"?

Man må rett og slett få det til å lønne seg for bøndene å ta bedre vare på dyra.
Sist endret av atomet; 3. oktober 2009 kl. 16:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg har STERKE mistanker om at et stort flertall av dyra som blir innrapportert som tatt av rovdyr, egentlig dør av alle mulige andre grunner. Husker f.ex. en gang jeg var på fjellet på vestlandet, og vi så en sau som hadde falt ned en skrent, og stod på en bitteliten hylle med et langt fall under seg. Tviler sterkt på at bonden dro opp og redda den - hvorfor skulle han gidde det når det ville ta to personer en dagstur, dvs en kostnad på flere tusen, mens han får et par tusen rett i lomma hvis den er "tatt av rovdyr"?

Man må rett og slett få det til å lønne seg for bøndene å ta bedre vare på dyra.
Vis hele sitatet...
Det krevst dokumentasjon gjennom funn av kadaver og merker etter rovdyr. Så det er ikkje bare å hevde at det er tatt av rovdyr. Dessuten kan en enkelt sammenligne tapsprosenten ulike plasser, og statistisk finne ut kor mykje som er rovdyr.

Forøvrig trur eg du undervurderer den omsorga fleirtalet av bøndene har for dyra - dei aller fleste tenker ikkje økonomi når det gjeld å redde t.d. skorfaste dyr. Dessutan er du gjennom dyrevernlova pålagd å redde eller avlive dyret i eit slikt tilfelle.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6381881

I Nordland utbetales det ca. 8,2 millioner kr i erstatning for 4.030 sau og lam som drept av fredet rovvilt.

For beitesesongen 2008 ble det søkt om erstatning for 7.597 sau og lam. Dette er en økning fra i fjor på 889 dyr.

Antall sau og lam som er dokumentert drept av fredet rovvilt av Statens naturoppsyn (SNO) har imidlertid gått ned. Av de 7.597 sau og lam som søkes erstattet i 2008 er 222 sau og lam dokumentert drept av fredet rovvilt, viser tall fra Fylkesmannen i Nordland.
Vis hele sitatet...
Hvis de 8 millionene kun er erstatning for de 222 dyra som ble dokumentert drept av fredet rovvilt, så syns jeg erstatningen er litt i overkant høy

tillegg, fant litt mer:
http://www.forskning.no/artikler/200.../1096547375.81
Sist endret av atomet; 3. oktober 2009 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.