Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 667
Hei, har bestemt meg for å prøve å lære meg litt grunnleggende musikkteori, spesielt blues/jazz på piano, men helt basic musikkteori er også bra. Jeg lurer på om det finnes noen gode bøker til dette? Har sjekket litt rundt på nett, men har ikke funnet noe som virker bra. Finnes selvsagt en del på nett, men foretrekker å ha en bok jeg kan slå opp/lese i. Men hvis dere har noen gode nettsteder/videoer med en naturlig progresjon, så kan det selvsagt sjekkes ut.

I jazz er jo ii-V-I vanlig (med spilte med 7note her og der), men hvordan ser disse akkordene ut i de forskjellige toneartene osv? Hvis jeg starter med C, er det da bare å telle oppover slik at ii=D, V=G og I=C? Hvis man da starter i D, kan man telle seg oppover på tilsvarende måte?
Og hvorfor passer noen skalaer over noen akkorder? Er det fordi disse akkordene har de samme tonene som de respektive skalaene?
Det er slike ting jeg ønsker å lære meg. Jeg vil forstå hvorfor noe funker og hvorfor noe ikke funker.

Så for å oppsummere: Finnes det noen gode musikkteori-bøker? Engelsk/norsk - spiller ingen rolle.
Sist endret av blacknote; 14. desember 2023 kl. 12:53.
Musikklære av Finn Benestad er fin å starte med, tror den skal dekke det mest grunnleggende om skalaer og akkorder.


Les litt om denne sirkelen først. Utrolig hva du kan få til med kun den kunnskapen!
Besøk et bibliotek. Der har de høyt utdannede mennesker som hjelper deg å finne akkurat det du leter etter og som kan bestille inn dersom de ikke har det lokalt. Du kan lese så mye musikkteori du vil helt gratis. Og de hjelper deg med å finne en bra plass å starte og kan sette opp en leseliste til deg osv.

I jazz er jo ii-V-I vanlig (med spilte med 7note her og der), men hvordan ser disse akkordene ut i de forskjellige toneartene osv? Hvis jeg starter med C, er det da bare å telle oppover slik at ii=D, V=G og I=C? Hvis man da starter i D, kan man telle seg oppover på tilsvarende måte?
Vis hele sitatet...
Ja det er jo nettopp det som er greia med nashville numbers. Du bruker det samme telling i alle tonearter. Grunntone er alltid 1 osv. I dur tonearter er 1 -4 og 5 dur 2-3-6 moll osv. Og motsatt i moll toneart.
Sist endret av _abc_; 14. desember 2023 kl. 20:39.
Open Music Theory. En gratis digital lærebok på foreløpig 1298 sider. Bra opplegg, og linker til masse oppgaver.

https://viva.pressbooks.pub/openmusictheory/
Spørs jo litt hvilket instrument, på piano kan du bare telle deg oppover, strengeinstrumenter er noe helt annet, der må du faktisk kunne spille skalaer opp og ned for å vite hvor alle chordsa ligger.

En skala er bare en rekke noter som høres fallende ut, de bare passer ilag, alle disse notene er også hver sin chord,
noten representer "the fundamental" grunntonen som en triad bygger på. Nashville number system er gull om du er på gitar.
Notene 1,2,3,4,5,6,7. er alle sammen chords, derfor passer ikke skalaer over alle chords, it's the same thing and they need to be relative to each other to be able to work with each other.
Key sier noe om hvor vi starter, Cminor kan være skala, key og chord.
Du må lære deg hva som er forskjellen for å forstå hvordan de overlapper.

Men i skalaform så representerer notene bevegelser, lyden står i ro, lyden beveger seg, eller lyden leter etter hjem.

1. Har du en chord som står i ro så kan du bevege deg hvor du vil inenfor den gitte skala fordi lyden har ikke en bestemt retning.
Holder du deg på denne chorden så kan du bytte key og gå over i annen skala, men det er litt out there.
2. Har du en som beveger seg opp eller ned så kan det vær lurt å gå i samme retning. dah dah dah dah dah dah daaaaaah *very high pitch*
3. Har du en chord som høres helt fjern ut, så vil den hjem til den første noten i skalaen også begynner hele greia på nytt igjen.

Bthelick youtube er uten tvil den beste læreren jeg har kommet over.
Korte videoer om viktige konsepter, straight to the point.
Han er så flink at jeg måtte kjøpe mannen en kaffe på ko-fi.
Sist endret av Lyd-Same; 15. desember 2023 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.