Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1937
Hallo, freaks! Jeg skal lage en enkel webside for et elektrikerfirma og trenger derfor et enkelt og raskt CMS. CMSet trenger ikke mange funksjoner, jeg vil eksempel at kunden skal få mulighet til å legge til flere referanser, endre bilder osv.

Jeg har sett på noen flat file CMS. Gode muligheter til caching og SEO er bra. Kom gjerne med forslag!

På forhånd takk
Alle CMS vil gjøre jobben :-) /joke

Jeg ville fokusert på hvem CMs du har brukt fra før, hvilke moduler, themes etc du evt. har kodet eller skaffet.

Wordpress er blant de mest populære med alt du kan ønske deg og litt til. Likevel er det enkelt og bruker ikke allverden med ressurser.

Tenk også fremover, skal du gjøre liknende jobber for andre firmaer fremover? Er det en spesiell bransje du sikter mot? Eller kan du se for deg at andre kunder har spesielle behov?

Jo mer du klarer å svare på slike spørsmål jo enklere blir det for deg å velge rett CMS basert på dine krav, kundens krav og hva du har erfaring med fra før av.

Er bedre å lære seg et par forskjellige CMS og holde seg til de fremfor å sjonglere mellom hauger av CMS.
Optimalt så burde du kanskje holdt deg kun til et CMS - og heller legge litt ekstra innsats på å selge inn akkurat den løsning til dine kunder. For jo bedre du lærer et CMS jo mer produktiv blir du og du får da en bedre og mer stabil løsning i forhold til om du kan litt om 5 forskjellige CMS.

Tenk også på hostingen. Skal du hoste sidene? Eller skal kunden selv hoste? Trenger du en database?



Selv ville jeg valgt en LAMP løsning, med en dedikert server eller semi-dedikert. Oppetid etc. er enklere å love når du har kontroller på backup, databaser etc. Kundene trenger ikke tilgang til mer en rich text modulen for å legge inn oppdateringer etc.

Husk, content is king + interne linker + navn på billedfiler mtp SEO

Raske CMS løsninger er ikke like kritisk idag som for 10 år tilbake. Båndbredde har økt, maskin specs har økt. Tror heller du skal tenke ut hvem CMS som best kan gjøre det du føler kunder etterspør.

Responsen på en nettside har mest med html koding og css vil jeg si. Det er så mange bra cms idag som gjøre det du ønsker. Men sålenge en ikke kjører flere moduler enn hva en trenger per side så vil det ikke gå så calls på page load. Alle store bruker idag cache. Hold koden ren, ingen style i selve koden. De går i css filene. Reduser css og hold også css filene relativt små. Samt ikke vær drit kjip når du velger host og server.
Sist endret av frtoretang; 10. mars 2015 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjør det enkelt og greit og bruk WordPress.

Det eneste du trenger er litt serverplass og en MySQL-database.
Jeg ville brukt Wordpress, evt. Drupal! Begge har flere plugins/moduler som gjør SEO relativt enkelt for innholdet som kommer til å publiseres av bedriften selv. Baser temaet til siden på et enkelt rammeverk som Bootstrap, så vil nok siden oppleves rask også.
Anbefaler å sjekke ut Silverstripe CMS http://www.silverstripe.org/
Sitat av danielsk Vis innlegg
Anbefaler å sjekke ut Silverstripe CMS http://www.silverstripe.org/
Vis hele sitatet...

Tok en kjapp titt på silverstripe og den gjør nok jobben, som de fleste andre cms. For meg ser det ikke til å være noe helt nytt, bortsett fra hvordan de har ordlagt seg på sin egen webside. Feks oEmbed! er jo ikke noe nytt selv om de forsøker å få oss til å tro det. Såvidt jeg så da jeg tittet innom siden så er det ikke noe nytt i silverstripe, de gjør det samme som de andre og på samme måte.

Når det er sagt så er nok silverlight et greit alternativ. Men ts bør tenke på hvem cms han kjenner best fra før og holde seg til den.

Kan forresten godt tenkes at silverstripe er en bedre løsning enn feks wordpress. Silverstripe virker jo som om den er skrevet fra bunnen av som cms. Mens wordpress egentlig var en bloggløsning til å begynne med.

Nå har jeg ikke brukt wp selv, så jeg kjenner ikke til hvor mye koden har endret seg over tid og wp er nok idag ingen dårlig løsning. Men det kan likevel tenkes at wp ikke er optimal som cms.
Sist endret av frtoretang; 10. mars 2015 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Silverstripe er ikke noe nytt, men det er raskt å produsere i og har et godt rammeverk i bunnen.