Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 8651
Mange flyktninger fra Ukraina kommer/kommet.

I tiden før ble alle landets aviser fylt opp med hele Norge som enten strikker, samler inn div, og div private veldig dyre tjenester.

Og så hører jeg på de elendige norske nyhetene at ukrainere vil ha jobb... Og det skulle bli sett på fortest mulig.

De blir behandlet helt annet og jeg ser ikke hvorfor. Det er vel bare noen handels avtaleR(Offentlig og private) vi har med dem?
Ingen EU/EØS.


Hvorfor, når flyktninger med lysere hud, blir behandlet mye bedre og annerledes av oss enn tidligere. Både TV kanaler(den 3. Makt)og som nevnt alle Norges aviser.

Hva er det jeg har gått glipp av eller ikke vet/skjønner?
Sist endret av Naturgrønn; 17. mars 2022 kl. 03:32.
BRAND ∞ STRONG
Jeg vet ikke helt, men tre ting jeg tror spiller inn er:

Det som nå utspiller seg i Ukraina og hvor brutalt jævlig krig faktisk er blir dekket av Norske, Europeiske og Amerikanske medier
på en helt annen måte og i mye større grad enn når det skjer i f.eks. Afrika.

Nesten ingen av de som lever i Norge i dag har opplevd dette som så nært før og selv om det nok ikke er spesielt realistisk
så ligger et sted i bakhodet på folk at dette kunne hvert oss. Kanskje er det oss selv vi tenker på, at hvis vi skulle ha behov
for å flykte vil ingen ta oss i mot hvis ikke vi tar i mot?

Det er lettere for de å integrere seg når de ser ut som oss. Tenk bare på Polakker, det er rundt 100k av de som jobber og
i stor grad har etablert seg her, folk tenker ikke over det. Dette har skjedd i løpet av 2000 tallet, altså et relativt kort tidsrom.
Hadde det samme skjedd med et folkeslag vi ser at ikke er Norske ville folk ha reagert.
Er kanskje også noe med det at de VIL ha jobb. Og ikke feks nav, og at det er flere kvinner å barn enn feks muslimske menn som kommer alene. Sikkert noen som blir butthurt nå men det er ikke intensjonen min bare en teori
Ukraina og deres beboere har en kultur som er mer kompatibel med oss i tillegg til at det er hovedsaklig kvinner og barn som kommer og ikke busslasser med unge menn som har forlatt familien sin i grusen.
Det er helt naturlig at vi bryr oss mer om mennesker som er nærmere oss kulturelt og etnisk enn hva som skjer mye lengre borte. Dette er naturlig også i Afrika eller Asia (altså å bry seg mer om konflikter i nærområde og å å ønske mennesker som er nær kulturelt og etnisk velkommen)

Ellers er det selvsagt lettere å integrere felles europeere enn mennesker med en helt annen kultur og levesett.

Kostnadsmessig koster det mer rent samfunnsmessig å huse tusen analfabeter enn tusen skolerte ukrainere med arbeidsmoral. Unge rotløse menn vil slå ut på kriminalstatistikken mer enn kvinner og barn.
Det er jo ikke rart at ukrainske flyktninger er mer velkommen enn mørkhudede, med den erfaringen vi har med flyktninger. Alle våre naboland har samme erfaring. De som er mørk i huden skaper mest problemer.

Synes det er kvalmt når flyktninger fra midtøsten går ut i avisa og påstår at norske folk er rasistisk fordi vi tar inn for mange ukrainere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Det er jo ikke rart at ukrainske flyktninger er mer velkommen enn mørkhudede, med den erfaringen vi har med flyktninger. Alle våre naboland har samme erfaring. De som er mørk i huden skaper mest problemer.
Vis hele sitatet...
Eller er det tilfeldigvis slik at det har vore fred i Europa dei to siste tiåra? Forrige flyktningbølge frå Europa var frå Balkan, og det er såpass lenge sidan at dei færraste har det friskt i minne.
hva slags utdannelse har folk fra Ukraina da, sammenlignet med folk fra for eksempel Syria eller Somalia?

https://www.folkebladet.no/norgeogve...gler-utdanning

eller fra SSB

og så har du oppførselen til flyktninger fra Ukraina, kontra fra Midtøsten. Dersom ganske mange kommer fra Ukraina for å banke opp og voldta folk i Europa (for eksempel som i Køln på nyttårsaften for ett par år siden) så må du selvfølgelig regne med at støtten til ukrainske flyktninger kommer til å snu.
Jeg antar at de som har rømt fra konflikter i f.eks. Etiopia,Jemen, somalia og Palestina føler seg oversett /forbigått da det foregår kamper og overgrep her også men det skrives lite om det.

Som andre har påpekt her, vi er europeere. De er europeere, er lettere å relatere da.


Jeg forstår veldig godt at disse folka føler seg forskjellsbehandlet / dårligere behandla. Og det er ikke gunstig.

Men det blir ikke lett for deg som flyktning hvis de før deg gjør ting vanskelig med å skape kvalm på forskjellig vis.

Ukrainerne er nok flittige folk som lett får jobb i de bransjene nordmenn visstnok ikke vil jobbe i.

Kanskje fiskeri og
Majoriteten av mennesker som er underlagt en nasjon tenker ikke selvstendig. De kan være xenofob en dag og xenofil en annen. Hvordan majoriteten folk oppfører seg er helt avhengig av hva slags propaganda statsapparatet spyr ut. Det er liksom ikke påbudt å gjennomføre obligatorisk grunnskole for moro skyld. Folk er oppdratt til å være underdanig til statens budskap og ønsker. Oppførselen til befolkningen kommer til å variere utifra det.

Ukrainere er "allierte" som blir angrepet av "fienden", mens flyktningstrømmen som kommer fra lenger øst/sør er fra land som er angrepet og destabilisert av NATO-aksen, altså de er "fienden" vår. Spiller ingen rolle om de fleste fra "fiende"-land kommer hit i god tro, de kommer til å bli behandlet i samsvar med statsapparatens ønsker – som "våre fiender".

Det er ikke verre enn det.
Dette ble godt dekket på debatten på NRK forrige uke.
Man hadde også vært mer kritisk til ukrainske flyktinger om det var menn som rømte, og lot kvinner å barn være igjen som kanonføde...
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg

Hvorfor, når flyktninger med lysere hud, blir behandlet mye bedre og annerledes av oss enn tidligere. Både TV kanaler(den 3. Makt)og som nevnt alle Norges aviser.

Hva er det jeg har gått glipp av eller ikke vet/skjønner?
Vis hele sitatet...
Hvis man tar utgangspunkt i flyktningestrømmen i 2015 er det kanskje greit å huske at media på den tiden også var tapetsert med terroraksjoner, halshugginger og annen jævelskap (ISIL)
Sist endret av random_120937; 17. mars 2022 kl. 12:42.
BRAND ∞ STRONG
De aller fleste som har kommet og kommer til Norge opplever dette som et godt og trygt land. Absolutt alle av de har drømmer
og ønsker om å kunne bidra, delta og å være en del av. Ingen, samme hvor i verden man kommer fra, har et ønske om å være
unyttig og uten verdi.

Å holde unge gutter og menn i byer frem som ett eksempel til skrekk og advarsel på hvordan alle er og oppfører seg er både
feil, trist og fordummende og vanskeliggjør integreringen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Mange flyktninger fra Ukraina kommer/kommet.

I tiden før ble alle landets aviser fylt opp med hele Norge som enten strikker, samler inn div, og div private veldig dyre tjenester.

Og så hører jeg på de elendige norske nyhetene at ukrainere vil ha jobb... Og det skulle bli sett på fortest mulig.

De blir behandlet helt annet og jeg ser ikke hvorfor. Det er vel bare noen handels avtaleR(Offentlig og private) vi har med dem?
Ingen EU/EØS.


Hvorfor, når flyktninger med lysere hud, blir behandlet mye bedre og annerledes av oss enn tidligere. Både TV kanaler(den 3. Makt)og som nevnt alle Norges aviser.

Hva er det jeg har gått glipp av eller ikke vet/skjønner?
Vis hele sitatet...
Merkelig å tro alt handler om hudfarge. Det er et spesielt utgangspunkt å ha på ulike saker.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Hvis man tar utgangspunkt i flyktningestrømmen i 2015 er det kanskje greit å huske at media på den tiden også var tapetsert med terroraksjoner, halshugginger og annen jævelskap (ISIL)
Vis hele sitatet...
Flyktningestrømmen av unge, arabiske menn, via Russland til Finnmark.

Latvia, Estland og Litauen opplevde vel det samme...

Hva var egentlig Russlands hensikt med dette?
Sist endret av Montezuma; 17. mars 2022 kl. 15:53.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Man hadde også vært mer kritisk til ukrainske flyktinger om det var menn som rømte, og lot kvinner å barn være igjen som kanonføde...
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over hvorfor mennene i landene du sikter til lar barna og kvinnene være igjen? Kan det tenke seg at man må krysse det livsfarlige middelhavet og at man ikke vil utsette sine barn og kjære for det, men heller satse på familiegjenforening når man evt kommer trygt frem?
Nå antar jeg at de fleste som kommer her er fra Kyev eller andre storbyer som har levd litt mer etter europeisk standard enn det resten av landet gjorde. Det er en god del norske IT selskap som har outsource sine prosjekter til Ukraina
Sitat av Filkor Vis innlegg
Har du tenkt over hvorfor mennene i landene du sikter til lar barna og kvinnene være igjen? Kan det tenke seg at man må krysse det livsfarlige middelhavet og at man ikke vil utsette sine barn og kjære for det, men heller satse på familiegjenforening når man evt kommer trygt frem?
Vis hele sitatet...
Eller er det fordi kvinner ikke er verd en dritt i de landene du sikter til?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Grunnen til at jeg nevnte jobb er at de andre flyktningene må vente opp til 4 år før de får begynne å jobbe.

Første tråd ble skrevet i all hast, jeg ser nå det mangler jo ord og ord skrvet feil. Beklager det, men ser ut som dere skjønte hva jeg mente(For en gangs skyld).
Sist endret av Naturgrønn; 28. mars 2022 kl. 12:55.
Flyktningene fra Ukraina vil også merke mye hat fremover, - det har ikke så mye å si om flyktninger er brune eller hvite, folk er generelt skeptiske og misunnelige på flyktinger, uavhengig av hvor de kommer fra...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
det har ikke så mye å si om flyktninger er brune eller hvite
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig nordmenn ser køl svarte folk i sin inngruppe i like stor grad som slavere med nokso lik farge kompleksjoner?

De ser mer ut som oss og har mer lik kultur enn mange Stanere og Afrikanere som oss
Sist endret av kemist; 29. mars 2022 kl. 13:56.
Sitat av kemist Vis innlegg
De ser mer ut som oss
Vis hele sitatet...
Hva da? Blondt hår og blå øyne? Hvite i huden?

Tittelen i denne tråden passer deg.
Ukraina er i Europa. Mye nærmere oss enn hva konflikter i Afrika og Midtøsten er. Man bryr seg mer om en brann hos naboen enn en brann i nabobyen.
Sitat av Salazar Vis innlegg
Hva da? Blondt hår og blå øyne? Hvite i huden?

Tittelen i denne tråden passer deg.
Vis hele sitatet...
Det er en teori ja. Er man rasist fordi man tror andre kan være rasister?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Det har ikke så mye å si om flyktninger er brune eller hvite
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det kan stemme til en viss grad. Jeg har aldri lyst til å behandle noen dårlig, så mine eventuelle rasistiske holdninger holder jeg godt skjult overfor den flyktningen jeg snakker med.

Det aller viktigste er hvordan man behandler dem, ikke nødvendigvis hva man egentlig tenker om dem. Jeg sammenligner det med hun schizofrene dama som alltid snakker med seg selv på butikken. «Alle» tenker at hun er rar, men behandler likevel henne normalt, på lik linje som alle andre, og tar hensyn til at hun er schizofren.

Samme når jeg møter flyktninger, jeg vet ikke om det er bare meg eller om flere tenker som meg, men jeg har fordommer mot enkelte typer flyktninger. Jeg bare ikke ytrer fordommene overfor flyktningene, eller lar fordommene påvirke hvordan jeg behandler flyktningene.

Når det er sagt, så har jeg faktisk flere fordommer mot hvite enn mot mørke. Jeg har blitt opplært til å alltid akseptere og respektere mørkhudede, fordi det er de som opplever rasisme. Ingen på barne/ungdomskolen fortalte meg at hvite også kan være et objekt for rasisme, og at de også må få et særlig vern mot rasisme.

Når jeg så møter en hvit flyktning som oppfører seg annerledes enn en nordmann, eller har andre holdninger enn en nordmann, så tar jeg meg selv i å tenke at denne personen er helt bak mål (i mangel av en bedre beskrivelse). Når det derimot er en mørkhudet, legger jeg slike tanker bort, fordi det er det jeg har lært og fått påpekt at jeg må gjøre, under hele oppveksten.

Jeg behandler alle som jeg blir behandlet, om ikke bedre, fordi jeg gjerne vil stå frem som et godt eksempel. Selvfølgelig, hvis jeg blir behandlet dårlig av en person som på noen måte ikke kan noe for det (sykdom), tar jeg hensyn til det.
Sist endret av Tysteren; 29. mars 2022 kl. 21:58.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg tenker at det kan stemme til en viss grad. Jeg har aldri lyst til å behandle noen dårlig, så mine eventuelle rasistiske holdninger holder jeg godt skjult overfor den flyktningen jeg snakker med.

Det aller viktigste er hvordan man behandler dem, ikke nødvendigvis hva man egentlig tenker om dem. Jeg sammenligner det med hun schizofrene dama som alltid snakker med seg selv på butikken. «Alle» tenker at hun er rar, men behandler likevel henne normalt, på lik linje som alle andre, og tar hensyn til at hun er schizofren.

Samme når jeg møter flyktninger, jeg vet ikke om det er bare meg eller om flere tenker som meg, men jeg har fordommer mot enkelte typer flyktninger. Jeg bare ikke ytrer fordommene overfor flyktningene, eller lar fordommene påvirke hvordan jeg behandler flyktningene.

Når det er sagt, så har jeg faktisk flere fordommer mot hvite enn mot mørke. Jeg har blitt opplært til å alltid akseptere og respektere mørkhudede, fordi det er de som opplever rasisme. Ingen på barne/ungdomskolen fortalte meg at hvite også kan være et objekt for rasisme, og at de også må få et særlig vern mot rasisme.

Når jeg så møter en hvit flyktning som oppfører seg annerledes enn en nordmann, eller har andre holdninger enn en nordmann, så tar jeg meg selv i å tenke at denne personen er helt bak mål (i mangel av en bedre beskrivelse). Når det derimot er en mørkhudet, legger jeg slike tanker bort, fordi det er det jeg har lært og fått påpekt at jeg må gjøre, under hele oppveksten.

Jeg behandler alle som jeg blir behandlet, om ikke bedre, fordi jeg gjerne vil stå frem som et godt eksempel. Selvfølgelig, hvis jeg blir behandlet dårlig av en person som på noen måte ikke kan noe for det (sykdom), tar jeg hensyn til det.
Vis hele sitatet...
Narsissismen skinner gjennom

https://www.hercampus.com/school/umk...avior-complex/
An unfortunate symptom of white supremacy is the white savior complex. This complex, although not necessarily outwardly malicious, is very harmful to BIPOC (Black, Indigenous, people of color) and BIPOC communities. It shows up in a variety of ways, some that contribute to global racism and some that contribute to microaggressions in individual relationships. It’s important to identify and tackle the white savior complex because of its unhelpful nature in the work of racial justice and ending white supremacy.
Vis hele sitatet...
But what is the white savior complex? I think that Health.com’s definition of “an ideology that is acted upon when a white person, from a position of superiority, attempts to help or rescue a BIPOC person or community” is a good place to start. The white savior complex, in a sense, is the result of an inflated ego. This inflated ego doesn’t affect white people individually but rather collectively, and it either makes white people believe that their skills are better than BIPOC or puts them in a position to want to help only to make themselves feel better.
Vis hele sitatet...
Writing down some sort of equation to figure out when someone is doing work through the white savior complex is difficult since it shows up in many ways that can be conscious or unconscious, but I believe that understanding the core nature of the white savior complex can help detect it. I think that when people do work through the white savior complex there are lots of key things missing in what they’re doing or some suspicious things that are present, and it helps when looking at these things in a holistic way.
Vis hele sitatet...
Something that is always a red flag to me is when white people want to do things with no input. They see an issue but don’t necessarily look hard enough to see if someone already has a solution and just decide to start working on it themselves without asking questions. This gives me the impression that either they think they know what they’re doing even though they’re not experiencing the issue (so, ego) or that they want to take credit for a solution they came up with all by themselves (again, ego).
Vis hele sitatet...
They could care a lot about helping people and doing the right thing, but avoiding asking questions can also lead to avoiding accountability. When BIPOC are upset at the process or output of the work done, a thinly veiled excuse could be that no one told the white person how something was to be done so it’s not really their fault for how it turned out. This is avoiding accountability and the obvious issue that input needs to be an important part of the process but an even better solution could always be just supporting BIPOC doing work in things or areas they’re affected by.
Vis hele sitatet...
Another aspect of the Health.com’s definition that’s worth addressing is a white person “saving” or “rescuing” BIPOC. This again feeds into the collective sense of ego that I talked about earlier, where white people feel like they’re at a place in society where they should or have to save BIPOC rather than support or uplift, taking away our agency and making us seem weak. Yes, it’s important that white people work to end white supremacy but that doesn’t entail rescuing people from their circumstances rather than actually working to end those circumstances. I also personally feel like when white people walk in with these assumptions, they have no actual idea of what they’re walking into and what work is actually impactful.
Vis hele sitatet...
This also calls to attention the famous “intent vs. impact” conversation that happens in lots of spaces with community organizing. To sum it up, “intent” is the intent that people have when doing certain work (achieve x goal, help x people, etc) while “impact” is the actual end result (was x goal achieved, were x people helped, etc). Depending on who you talk to, different parts of this two-sided coin are emphasized but I think both sides are very, very important. Intent tells us not only what you want to do but why you want to do x thing and if you have a good enough grasp to understand a proper solution. Impact tells us if you were able to achieve your intent or if it was just a Band-Aid on the issue. It can also inform us if you avoided things like input or accountability in the process.
Vis hele sitatet...
Other red flags that should be obvious are if someone is using the opportunity or work they do for a photo shoot or to brag. Common examples of this are when white people take pictures of BIPOC children overseas in areas that they’re volunteering without asking the permission of the children or their parents, almost always with the children looking their worst to portray themselves as some sort of savior. One can also argue that this is what lots of photographers do when they travel overseas to different places, and I’m not disagreeing. I actually think it’s really important for people to read Sharbut Gula’s, or “the Afghan girl with green eyes,” story.
Vis hele sitatet...
Some white people may come to this article feeling like BIPOC should be thankful that there are white people who want to dismantle white supremacy and that we shouldn’t complain about how they participate in the process. I think that this is another really good example of the white savior complex because of the air of superiority/ego (“I am above fixing a problem that I am a part of, be glad I’m doing it”) and avoiding accountability (“because I am above fixing this problem, I don’t want to hear about how I should be doing it or if I’m doing it wrong”).
Vis hele sitatet...
Detecting and working on the white savior complex is hard. It’s really hard. It makes white people rethink how they lead their lives as well as how they interact with the people and world around them. It makes them become critical of themselves in a really meaningful way, though. If you’re interested in reading more about racial justice, I would recommend checking out Ijeoma Olou’s “So You Want to Talk About Race” and my article “Allyship vs. Accompliceship.” If you’re interested in learning more specifically about the white savior complex, check out No White Saviors, they’re an Instagram account dedicated to this topic and to IRL instances of it.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor folk som referer seg selv som "hvit" står i det politiske spektrum, så er en ting klart: ikke-hvite folk er "undermennesker". Dette er du opplært til å formode.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg mente forskjellsbehandling av flykninger fra Afrika og Midtøsten.

Da Ukraina ikke er EU land.

Så da skulle de egentlig bli behandlet likt som dem men nei.

De får gå fritt. Ingen asylsenter de må være på i åresvis for å gå rundt og få rettigheter som de andre fra ikke EU-land får.

Beklager jeg ikke gjorde det klart i første innlegg.
Sist endret av Naturgrønn; 9. september 2022 kl. 13:35.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Ukraina og deres beboere har en kultur som er mer kompatibel med oss i tillegg til at det er hovedsaklig kvinner og barn som kommer og ikke busslasser med unge menn som har forlatt familien sin i grusen.
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle ha sagt det selv. Ukrainerne er «lettere» og integrere i vårt samfunn mtp kultur/religion utdanning mm.
Sist endret av FuNcEd; 9. september 2022 kl. 14:36. Grunn: Skrivefeil
Integrere? De skal jo tilbake når krigen er over.
Sitat av lokomokokoko Vis innlegg
Narsissismen skinner gjennom

hercampus .com/school/umkc/what-is-the-white-savior-complex/

Uansett hvor folk som referer seg selv som "hvit" står i det politiske spektrum, så er en ting klart: ikke-hvite folk er "undermennesker". Dette er du opplært til å formode.
Vis hele sitatet...
Fenomenet som beskrives i innlegget du siterer, kalles "the soft bigotry of lowered expectations". Beslektet, kanskje, og høyst reelt, men ikke det samme.
Det innebærer at man i møte med mennesker fra andre - spesielt etniske - grupper enn sin egen, vurderer dem grunnløst som mindre intelligente eller evnerike, og stiller lavere krav til deres prestasjoner, adferd, eller lignende.

Videre vet jeg ikke om det var hensikten din å lime inn hele artikkelen, eller om det skjedde automatisk. Det er generelt kontraproduktivt å drukne sitt eget poeng i informasjon. (Jeg har delt opp URLen i sitatet for å unngå at det evt skjer igjen)

Jeg er svært skeptisk til det siste du skriver. Tvert imot, er det trivielt å finne mennesker, både hvite og ikke-hvite, som i full offentlighet fremstiller det å være hvit som en unik arvesynd man aldri kan gjøre opp for, til tross for at de fleste kulturer har lignende forhistorier - i varierende skala - med krigføring, slavehold, undertrykkelse, osv.

Til slutt forstår jeg ikke hvorfor du skriver "hvite" i anførselstegn - som om det er en kategorisering du ikke aksepterer - men like etter skriver "ikke-hvite" uten anførselstegn (jeg bruker anførselstegn her for å skille det ut som et sitat).
Dersom du ikke aksepterer (kategoriseringen) "hvite", kan du heller ikke uten å bryte logikken akseptere "ikke-hvite" - kategorien som defineres av å ikke være en annen spesifisert kategori. Forstår du hva jeg mener? Du må gjerne forklare.
Sist endret av kristianhansen; 9. september 2022 kl. 17:21.
Er vel ingen andre flykninger enn Ukrainere staten betaler karantene for kjæledyrene deres heller, så de kan få de med seg.
Så en viss forskjellsbehandling kan man si det er.
Sist endret av BlaBlaHJHD; 9. september 2022 kl. 19:48.
Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Er vel ingen andre flykninger enn Ukrainere staten betaler karantene for kjæledyrene deres heller, så de kan få de med seg.
Så en viss forskjellsbehandling kan man si det er.
Vis hele sitatet...
En viss forskjellsbehandling kan man si det er, det er jeg helt enig med. Men ville du brydd deg mest om en random person i Asia hadde blitt knivdrept eller naboen din hadde blitt knivdrept? For å holde oss til tråden, er du skaprasist om du hadde brydd deg mest om sistnevnte?

Ukraina er mer nabo enn Afrika. Det er helt naturlig å bry seg MER om de som er kulturelt nærmere (og geografisk nærmere) enn de som ikke er det. Hvorfor? Fordi vi er sånn. Hvorfor er vi sånn? Evolusjon. Hvorfor har evolusjonen formet oss sånn? Fordi de som brydde seg om hverandre som hadde mer til felles overlevde fordi de holdt sammen.

Men igjen dette er min teori. Kan omformulere til om man hadde brydd seg mest om stockholm hadde blitt atombombet eller en hovedstad i afrika hadde blitt atombombet. Hva hadde vi som bor i norge brydd seg mest om?
Sitat av Esteriko Vis innlegg
En viss forskjellsbehandling kan man si det er, det er jeg helt enig med. Men ville du brydd deg mest om en random person i Asia hadde blitt knivdrept eller naboen din hadde blitt knivdrept? For å holde oss til tråden, er du skaprasist om du hadde brydd deg mest om sistnevnte?

Ukraina er mer nabo enn Afrika. Det er helt naturlig å bry seg MER om de som er kulturelt nærmere (og geografisk nærmere) enn de som ikke er det. Hvorfor? Fordi vi er sånn. Hvorfor er vi sånn? Evolusjon. Hvorfor har evolusjonen formet oss sånn? Fordi de som brydde seg om hverandre som hadde mer til felles overlevde fordi de holdt sammen.

Men igjen dette er min teori. Kan omformulere til om man hadde brydd seg mest om stockholm hadde blitt atombombet eller en hovedstad i afrika hadde blitt atombombet. Hva hadde vi som bor i norge brydd seg mest om?
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel bra det, man bryr seg naturlig om det nærmeste først, synes vel heller ikke att det er rasistisk, men blir kanskje noe rart å sette kjæledyrene til Ukrainere over andre mennesker som kan trenge beskyttelse, synes jeg da.
Sist endret av BlaBlaHJHD; 9. september 2022 kl. 21:57.
Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Det stemmer vel bra det, man bryr seg naturlig om det nærmeste først, synes vel heller ikke att det er rasistisk, men blir kanskje noe rart å sette kjæledyrene til Ukrainere over andre mennesker som kan trenge beskyttelse, synes jeg da.
Vis hele sitatet...
Den er grei, da har vi slått fast at å prioritere dyr over mennesker i nød ikke er greit. Kan vi da også slå fast at selve tråden her er veldig useriøs og er rasistisk mot hvite mennesker? Jeg kan ikke se noen annen grunn til å starte denne tråden annet enn å spre hat mot hvite mennesker fordi svaret på OP sine spørsmål er veldig naturlig.
Iflg. det dere sier så er jo det nesten rasisme.

Lettere å integrere? Joda. Men det er et gammelt Sovjet land der mange støtter Putin.. selv om forrige valg viste at folket vil til Vesten/EU.

Likevel, de kommer fra krig som de andre. Vi hadde vel ingen avtale med Ukraina før krigen.

Så når de kommer utenfra EU som flykninger... Som de andre jeg nevnte. Der det var avtale FØR de kom til Norge. Kvoteflykningsløsningen EU stod bak.

Er ikke mange kilometerne som skiller EU og Afrika.
Sist endret av Naturgrønn; 10. september 2022 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Iflg. det dere sier så er jo det nesten rasisme.

Lettere å integrere? Joda. Men det er et gammelt Sovjet land der mange støtter Putin.. selv om forrige valg viste at folket vil til Vesten/EU.

Likevel, de kommer fra krig som de andre. Vi hadde vel ingen avtale med Ukraina før krigen.

Så når de kommer utenfra EU som flykninger... Som de andre jeg nevnte. Der det var avtale FØR de kom til Norge. Kvoteflykningsløsningen EU stod bak.

Er ikke mange kilometerne som skiller EU og Afrika.
Vis hele sitatet...
Når du verken kan eller vil svare på mine spørsmål så skal jeg være like barnslig å ikke svare på dine heller.

Det er en forskjell på å integrere en person fra en landsby uten elektrisitet til å integrere en person som bor nesten likt som oss. Er det raisitisk? Kanskje for deg. Du kan prøve å svare på noen av spørsmålene mine.

Har Afrika en ekspanderende maktstat som truer Europa?

Hva hvis norge aldri hadde hjulpet noen eller tatt imot noen flyktninger, men hjelper ukraina, er "norge fortsattt rasister"? Eller er "norge rasister" fordi man hjelper et land mer enn andre? Nordiske land i Europa er de mest inkluderende landene i verden og at du kommer med sånt er helt useriøst. Du trenger bare å se til resten av verden for å se verre eksempler. Oh wait... ja. Se til resten av verden, se til afrika, se til midt-østen og steiningen der. Se til Kina, der de ikke tar imot flyktninger og har konsentrasjons-lerie på lik linje med nazi-tyskland og ingen tørr å si noe som helst.. Fuck off.
Ingen som har sitert meg så jeg visste ikke jeg ble skrevet til.

Beklager.


På det utfyllende svaret ditt ser jeg at du ikke er helt med.
Asylsøkere fra sør og øst utenfor EU blir ikke integrert på de sentrene. De blir værende i lang tid. Du ser vel på nyhetene? Så vet jeg ikke men de får vel D-nummer eller lignende.

Jeg skjønner det de er mer nabo.

Men vi har fortsatt ikke en slik avtale.

Jeg vet jo at EU godtok det pga siste valget til Ukraina.
Sist endret av Naturgrønn; 10. september 2022 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingen som har sitert meg så jeg visste ikke jeg ble skrevet til.

Beklager.


På det utfyllende svaret ditt ser jeg at du ikke er helt med.
Asylsøkere fra sør og øst utenfor EU blir ikke integrert på de sentrene. De blir værende i lang tid. Du ser vel på nyhetene? Så vet jeg ikke men de får vel D-nummer eller lignende.

Jeg skjønner det de er mer nabo.

Men vi har fortsatt ikke en slik avtale.

Jeg vet jo at EU godtok det pga siste valget til Ukraina.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være så snill å svare deg på et spørsmål uansett om du ikke svarer meg på ET eneste et. Ja vi behandler ukrainere (MERK: RASKERE) raskere enn andre. Grunnen til det er fordi vi har noenlunde samme kultur, og det eneste de trenger å lære er språket. Vet ikke om du husker nav-drapet for ca et år siden men det var fra en flykting fra Lybia. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om denne personen hadde drept bestemoren min for å si det sånn.

Også har vi også "Den ene voldskategorien var ran ble begått av flere gutter med minoritetsbakgrunn mot en eller to etniske norske gutter. Den andre var vold/hevnhandlinger mellom gutter med minoritetsbakgrunn." Jeg vil si at dette er rasistisk motivert. Hvorfor dekker ikke media dette?

Source: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...te-og-revolver

Nå kan jo du forsvare hvorfor VG ikke tørr å kalle terroren i Oslo for terror vs "skytingen i oslo"? Alle angrep mot sivile er jo terror fordi det terroriserer jo, men det blir ikke kalt det fordi?? Hmm. Du er like rasist som de du anklager, og enda mer rasist.

Også kan du være så snill å forsvare at norske tradisjoner som jul (som har ingenting med dagens reiligion å gjøre) er ulovlig å feire på norske barnehager og skoler. Jeg har dratt til tyrkia ca 20 ganger, har jeg krevd at de slutter med morgenbønnen? Nei. Er ganske så narsissistisk.
Sist endret av Esteriko; 10. september 2022 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Jeg skal være så snill å svare deg på et spørsmål uansett om du ikke svarer meg på ET eneste et. Ja vi behandler ukrainere (MERK: RASKERE) raskere enn andre. Grunnen til det er fordi vi har noenlunde samme kultur, og det eneste de trenger å lære er språket.
Vis hele sitatet...
Samme kultur? På kva måte? Nei, det er rimeleg store kulturelle skilnader, og Ukraina har eit heilt anna språk. I tillegg er det relativt få engelskspråklege. Mange afrikanarar har langt betre engelsk, som gjer dei betre rusta i Noreg f.eks.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Vet ikke om du husker nav-drapet for ca et år siden men det var fra en flykting fra Lybia. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om denne personen hadde drept bestemoren min for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det er outliers. Majoriteten er ikkje kriminelle.

Men interessant nok er det ein faktor du ikkje nevner: Ukraina har forbydd menn i stridsdyktig alder å forlate landet. Det er ei gruppe som er grovt overrepresenterte i all kriminalstatistikk, uavhengig av kultur og språk.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Også kan du være så snill å forsvare at norske tradisjoner som jul (som har ingenting med dagens reiligion å gjøre) er ulovlig å feire på norske barnehager og skoler. Jeg har dratt til tyrkia ca 20 ganger, har jeg krevd at de slutter med morgenbønnen? Nei. Er ganske så narsissistisk.
Vis hele sitatet...
Det er jo pisspreik. Jul er del av norske barnehager og skuler.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Samme kultur? På kva måte? Nei, det er rimeleg store kulturelle skilnader, og Ukraina har eit heilt anna språk. I tillegg er det relativt få engelskspråklege. Mange afrikanarar har langt betre engelsk, som gjer dei betre rusta i Noreg f.eks.

Det er outliers. Majoriteten er ikkje kriminelle.

Men interessant nok er det ein faktor du ikkje nevner: Ukraina har forbydd menn i stridsdyktig alder å forlate landet. Det er ei gruppe som er grovt overrepresenterte i all kriminalstatistikk, uavhengig av kultur og språk.


Det er jo pisspreik. Jul er del av norske barnehager og skuler.
Vis hele sitatet...
Det at noen er outliers er jo sant, men det bygger jo uansett sinne. Det med at norsk jul er ulovlig er ikke "pisspreik" som du sier. Det er faktisk ulovlig i Norge å feire jul på offentlige institusjoner som barnehage eller skole. Det er ulovlig å ta på en nisselue på ungen før man sender ungen til barnehagen/skolen.

Det vi har mer til felles med ukrainere er at vi er mer vant til å finne oss en plass å bo og jobbe. En person født i et land i krig uten samme infrastruktur, uten samme kulturen vil jo ta lengre tid å integrere. Det sier jo seg selv. For det meste vil jeg argumentere med kultur-forskjeller. Hadde ukraina vært i krig i 40 år og de ikke aner noe som helst om vestens infrastruktur og standard hadde jo de vært i samme båt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Det at noen er outliers er jo sant, men det bygger jo uansett sinne. Det med at norsk jul er ulovlig er ikke "pisspreik" som du sier. Det er faktisk ulovlig i Norge å feire jul på offentlige institusjoner som barnehage eller skole. Det er ulovlig å ta på en nisselue på ungen før man sender ungen til barnehagen/skolen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er faktisk vås og pisspreik. Det er ikkje ulovleg å feire jul i skuleverket, og det er heller ikkje ulovleg for ungar å gå med nisselue. Ei heller er det ulovleg for ungar å gå med kors om halsen om dei vil det.

Det som er forbode i skuleverket er religiøs forkynning.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er faktisk vås og pisspreik. Det er ikkje ulovleg å feire jul i skuleverket, og det er heller ikkje ulovleg for ungar å gå med nisselue. Ei heller er det ulovleg for ungar å gå med kors om halsen om dei vil det.

Det som er forbode i skuleverket er religiøs forkynning.
Vis hele sitatet...
Den er grei, men "mange" tolker det å feire jul som "religiøs forkynning". Og det er der problemet starter. Og det er derfor barnehageansatte og skoleansatte er redde for å ferie disse tradisjonene.. Og derfor er for eksempel juleverksted fjernet fra skoletimene sånn som vi hadde før i tiden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Den er grei, men "mange" tolker det å feire jul som "religiøs forkynning". Og det er der problemet starter. Og det er derfor barnehageansatte og skoleansatte er redde for å ferie disse tradisjonene.. Og derfor er for eksempel juleverksted fjernet fra skoletimene sånn som vi hadde før i tiden
Vis hele sitatet...
Kven er det som tolkar det i den retninga?

Og kvifor er det eit problem at juleverksted er fjerna? Kva var det faglege innhaldet? Hugs at skuleverket har plikt til gi eit visst tal timar undervisning i kvart fag, og kan ikkje i utgangspunktet kutte i det talet på eige iniativ. Planverket forpliktar.

Tvert imot er jo fast gjengangar kvart jævla år gudstenester i skuletida, der skulane bryt retningslinjene i motsett retning: dei har forkynning som standardval. Du kan t.d. lese på http://skolegudstjenester.no/problem

Forøvrig er det verdt å merke seg at du i forrige innlegg hevda det var ulovleg å sende ungane på skulen med nisselue. Det er åpenbart pisspreik, og du innrømmer jo sjølv no at det var det...?

Dra deg til helvete tilbake på altright-bloggane du vanligvis henger på. Debattstilen funker ikkje her.
Du vet for lite om Midtøsten og Afrika. Det er mye bra infrastruktur i mange land og har god levestandard. Spesielt Midtøsten.

Mange land i Afrika har god levestandard. Om du så de som ville fra Marokko for noen år siden så lever de nok ikke så bra.. men bare kids i merkeklær. De ville til Vesten etter sett TV.

Nå snakker vi om folk som rømmer fra krig.

Syria var ikke et land med bare landsbygder det heller. De hadde et liv om du skjønner.

Og ikke tro hele Afrika som kontinent bare er landsbygder heller.

Vi snakker om folk som rømmer fra krig. Hvorfor skal noen være på asylmottak og sentre i flere år, men ukrsinere blir lovet jobb og fikk penger med en gang.

Har aldri vært slik før. De er ikke med i EU.

Jeg skjønner argumentene dine. Men er ikke enig i det meste du kommer med.

Det med jul er at man skal kalle det høytid eller holiday som de må si på offentlige skoler i USA og er blitt veldig politisk korrekt der.
Sist endret av Naturgrønn; 10. september 2022 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kven er det som tolkar det i den retninga?

Og kvifor er det eit problem at juleverksted er fjerna? Kva var det faglege innhaldet? Hugs at skuleverket har plikt til gi eit visst tal timar undervisning i kvart fag, og kan ikkje i utgangspunktet kutte i det talet på eige iniativ. Planverket forpliktar.

Tvert imot er jo fast gjengangar kvart jævla år gudstenester i skuletida, der skulane bryt retningslinjene i motsett retning: dei har forkynning som standardval. Du kan t.d. lese på http://skolegudstjenester.no/problem

Forøvrig er det verdt å merke seg at du i forrige innlegg hevda det var ulovleg å sende ungane på skulen med nisselue. Det er åpenbart pisspreik, og du innrømmer jo sjølv no at det var det...?

Dra deg til helvete tilbake på altright-bloggane du vanligvis henger på. Debattstilen funker ikkje her.
Vis hele sitatet...
Jeg henger ikke på noen av disse bloggene. Jeg prøver å gi et nøytralt og rettferdig synspunkt på verdens hendelsers. Det er veldig mye rasisme og hat mot hvite mennesker og det er tydeligvis helt akseptert og det er derfor jeg reagerer. Hvis du ikke tåler det får det være på din egen kappe.
Kanskje litt off topic, men er glad vi har ukraniere i Norge, Se hvordan de har holdt mot russland. Folka er knaillhard å vil jobbe. Det trenger vi, ser for meg at de kan bidra på mange måter her.
Det er kanskje vanskeligere å integrere folk fra u-land med masse krig der de for store psykiske problemer, har en helt annen kultur osv.
Men det er også vi som nasjon som er ansvarlig for integrering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Jeg henger ikke på noen av disse bloggene. Jeg prøver å gi et nøytralt og rettferdig synspunkt på verdens hendelsers. Det er veldig mye rasisme og hat mot hvite mennesker og det er tydeligvis helt akseptert og det er derfor jeg reagerer. Hvis du ikke tåler det får det være på din egen kappe.
Vis hele sitatet...
Det er heilt åpenbart at det ikkje er det du forsøker når du faktisk påstår det er ulovleg å feire jul i skuleverket, og at det er ulovleg å sende ungane på skulen med nisselue.
Bare så det er sagt har jeg ikke så mye imot det NokErNok men er mest kvinner og barn som ikke kan sammenlignes med arbeidsinnvandring.

De mest voksne kan ikke engelsk i det hele tatt. De begynte senere enn Polen å lære engelsk i Ukraina. Barnehage med barn uten språk og mannen sitter fast der borte.

Veldig vanskelig for kommuner og nav.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det er kanskje vanskeligere å integrere folk fra u-land med masse krig der de for store psykiske problemer, har en helt annen kultur osv.
Men det er også vi som nasjon som er ansvarlig for integrering.
Vis hele sitatet...
Har du vært et sted i Afrika? Finn ett land som faktisk er litt utviklet(ikke Nigeria)

Er mye bra folk som har det mye gøyere med kompisene enn oss og snakker faktisk med hverandre selv om de ikke kjenner hverandre, og du kan ikke dra frem psykisk helse.
Det er ofte FOR DE KOMMER FRA KRIG. ..de vi snakker om.

Er bare at vi hjelper de inn i eu. Det gjør vi ikke med de andre asylsøkere i Hellas f eks

Er folk med på hva jeg mener?
Sist endret av Naturgrønn; 10. september 2022 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.